Ga naar hoofdinhoud

Mini Cabrio te koop: tweedehands en nieuw

Mini Cabrio

Informatie over MINI Cabrio

In 2005 presenteert BMW de eerste Mini Cabrio

De eerste Mini’s, die aan het einde van de jaren ‘50 door de Britse fabrikant Austin Motors op de markt gebracht werden, stonden destijds al voor ‘go-kart feeling’. In de loop van zijn bijna veertigjarige bouwperiode werd de klassieker technisch gezien nauwelijks veranderd. Onder leiding van de wisselende merkeigenaren werd de funcar uit de jaren ’60 later echter niet alleen als kleine sedan, maar ook als combi en zelfs als pick-up gebouwd. De liefhebbers van de oer-Mini moesten het echt zonder een open versie stellen. Constructie- en kostenproblemen stonden een cabrioversie van de klassieker namelijk in de weg. Dit veranderde pas toen de Duitse producent BMW het merk Mini in 2001 nieuw leven in blies: vier jaar nadat de eerste retro-Mini van de band rolde, presenteerde BMW in hun Britse serie het eerste model van een Mini Cabrio.

Een klassiek stoffen dak voor de Mini Cabrio

De Mini Cabriolet werd in 2004 voor het eerst aan het publiek voorgesteld op de Autosalon van Genève. Vervolgens verscheen hij in 2005 op de markt, precies aan het begin van het cabrioseizoen. Zoals het hoorde bij een retromodel, rustten de ingenieurs de open versie met een traditioneel stoffen dak uit. Het bijzondere aan dit dak was dat hij in twee standen elektronisch geopend kon worden. In de eerste stand werd het dak slechts een stuk opengeklapt, net als bij een schuifdak. Je kon het dak echter met één druk op de knop ook in z’n geheel achterin de auto laten verdwijnen, waarmee de Mini een cabrio werd. Een overeenkomst met de sedans van het oorspronkelijke Engelse model was dat de achterklep van de Mini cabrio bij de zichtbaar gemonteerde scharnieren naar buiten toe opengeklapt kon worden.

De eerste generatie van de Mini Cabrio wordt tot 2009 gebouwd

De Mini Cabrio uit de van 2005 tot 2009 gebouwde eerste generatie was in drie versies verkrijgbaar. Als basismodel had je de Mini Cabrio One, die was uitgerust met een 1,6 liter motor met 66 kW (90 pk), bekend van de sedans. Daarnaast was de open Mini ook met krachtigere Cooper-motoren verkrijgbaar. Deze hadden een prestatievermogen van 86 kW (116 pk) en 125 kW (170 pk). De motoren van de eerste generatie voldeden aan de Euro4-norm.

Een nieuw topmodel van de Mini Cabrio vanaf 2009

Zo’n vier jaar na de komst van de tweede Mini-generatie presenteerde de constructeur in 2010 de optisch gemodificeerde nieuwe versie van de open modellen. De Mini Cabrio met Euro5-motoren was vanaf nu ook met de John Cooper Works topmotor verkrijgbaar, die de cabriolet een prestatievermogen van 155 kW (211 pk) gaf. Vanaf 2011 verscheen de eerste Mini Cabrio met dieselmotor. Ook de Cooper-uitvoeringen bleven in de collectie, het prestatievermogen van deze motoren werd echter verbeterd.