Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mini-cooper-s-cabrio-front

Mini Cooper S Cabrio

1 / 3
mini-cooper-s-cabrio-front
mini-cooper-s-cabrio-side
mini-cooper-s-cabrio-back

Sterke punten

  • Volwaardige cabrio
  • Sportief rijgedrag
  • Tijdloze knappe looks

Zwakke punten

  • Hoge aanschafprijs
  • Weinig ruimte
  • Iets te stevig geveerd

MINI Cooper S Cabrio : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de MINI Cooper S Cabrio, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mini Cooper S Cabrio: Mini-cabrio met de ‘S’ van ‘sportief’

Vraag iemand naar de meest iconische auto ooit gemaakt, en de kans is groot dat je op een Mini uitkomt. De kleine Brit wordt namelijk vers in ons geheugen gehouden dankzij de nieuwe Mini, en die is tegenwoordig alweer aan zijn derde generatie toe. Daarin vormen de Cooper-versies de top van het gamma, en ook die zijn er als cabrio. Lees meer

Interesse in een Mini Cooper S Cabrio

Mini Cooper S Cabrio occasions
Mini Cooper S Cabrio nieuwe auto's
Mini Cooper S Cabrio dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ben je op zoek naar een hatchback met pit, dan kan je niet beter zitten dan in een Mini. De reguliere uitvoeringen van de hatchback rijden al fijn, maar de Cooper S-versie doet er nog een schepje bovenop met extra vermogen.
  • Daarnaast is een Mini ook de stijlvolle keuze in het B-segment. Hij ziet er namelijk tijdloos elegant uit dankzij zijn retro-inspiratie op de klassieke Mini van destijds. 
  • Gegadigden voor een Mini Cabrio hebben bijna even veel keuze qua aandrijflijnen. Zo is hij verkrijgbaar geweest in zijn One-basisversie, maar kan ook bij de sportieve Cooper S het dak eraf. Enkel de elektrische Cooper SE is niet als cabrio verkrijgbaar.
  • Waar heel wat B-segmenters beknibbelen op bouwkwaliteit, moet je in een Mini zoeken om iets te vinden dat niet helemaal goed in elkaar zit. Dat dankt de auto dan weer aan de expertise van moederhuis BMW.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Mini is er in allerhande verschillende smaakjes, ook als cabrio. De basisuitvoering wordt bijvoorbeeld aangeduid als ‘One’ en beschikt over een 1.5-liter driecilindermotor op benzine, en de reguliere Mini Cooper krijgt diezelfde motor.

De snellere Cooper S krijgt in de plaats daarvan een 2.0-liter viercilinder benzineblok, goed voor 178 pk op de voorwielen. Daarmee sprint hij naar de 100 km/u in 7,1 seconden. Datzelfde blok wordt trouwens ook gebruikt in de sportieve topversie, de zogenaamde John Cooper Works, die 231 pk produceert en zo naar de 100 km/u sprint in 6,5 seconden. 

De driedeurs hatchback beschikt nog over een derde Cooper-motorisatie in de vorm van een zuiver elektrische aandrijflijn. De Cabrio valt echter niet te combineren met deze elektrische aandrijflijn.

Afmetingen

De Mini mag dan letterlijk ‘Mini’ heten, écht klein is de hatchback al lang niet meer. Zo is de cabrioversie 3,88 meter lang en 1,73 meter breed, waarmee hij bijna 80 centimeter langer en ruim 30 centimeter breder is dan het klassieke model waar zijn uiterlijk naar refereert. De Cabrio is qua afmetingen wel identiek aan de hatchback, maar nog een kleine 20 centimeter korter dan de vijfdeursversie.

Reken er dus maar op dat de binnenkant wél Mini is, vooral indien je de auto als cabrio bestelt. Voorin zit je nog betrekkelijk goed, maar achterin kan je enkel kinderen plaatsen. De koffer is al helemaal beperkt: er is slechts 160 liter aan ruimte aangezien de dakstructuur er een deel van opslokt. Wil je dus een Mini met meer ruimte, dan kan je beter voor een exemplaar met vijf deuren kiezen. Zelfs dan blijft de achterbank echter nogal claustrofobisch, en met een kofferruimte van 278 liter is die ook allesbehalve de marktleider.

Uitvoeringen

Het permanente gamma van de Mini Cooper S Cabrio bestaat uit twee uitrustingsniveaus. Instappen doe je met de Essential, waarbij je 16-inchvelgen en een interieurbekleding uit stof krijgt. Standaard wordt de Cooper S ook al voorzien van een automaat en een infotainmentsysteem met smartphoneconnectiviteit. Daarboven vinden we de Classic, die 15”-18”-inchvelgen en extra bekledingopties toevoegt. Verder heeft Mini een wisselend aanbod van special editions. Tot slot biedt Mini een personalisatiegamma aan onder de noemer ‘Mini Yours’, waarbij je een uitgebreid scala aan kleur-, velg- en bestickeringsopties ter beschikking krijgt.

Prijzen

Ga je naar de dealer voor een gloednieuwe Mini Cooper S Cabrio, dan betaal je er minstens 39.213 euro. Daarvoor krijg je een exemplaar met de 2.0-litermotor met 178 pk, in de Essential-uitvoering.

Zoek je een recente Mini Cooper S Cabrio occasion, dan vind je deze van slechts een paar jaar oud voor zo'n 25.000 euro. De huidige generatie van de Mini hatchback is echter al sinds 2014 op de markt, en vroegere exemplaren starten daardoor al rond de 22.000 euro. Moet het echter een knappe John Cooper Works-versie zijn, dan mag je rekenen op zo’n 35.000 euro.

Design

Exterieur

Een retromodel ontwerpen is altijd een kwestie van ‘erop of eronder’. Soms vindt de meerderheid het heiligschennis, maar vaak blijkt teruggrijpen naar je geschiedenis net een schot in de roos. De Mini is het schoolvoorbeeld van hoe zo’n retrodesign kan uitgroeien tot een succesverhaal. De auto verwijst net genoeg naar de klassieke inspiratiebron, maar doet dat zonder te geprobeerd over te komen. Daarin slaagt hij trouwens zonder stiekem een even kleine auto te zijn als zijn iconische voorganger, dus naast knap om naar te kijken is de Mini ook gemakkelijk om mee te leven.

Interieur

Ook binnenin is Mini erin geslaagd om de retro-inspiratie van het origineel toe te passen op een moderne, kwalitatieve cabine. Zo moet de ronde infotainmentcluster bijvoorbeeld doen denken aan de centrale snelheidsmeter van de klassieke Mini, terwijl de bouwkwaliteit duidelijk leidinggevend is voor het segment. Zo vind je maar amper harde plastics in dit interieur en kan je kiezen uit een heel gamma aan leersoorten om je dashboard, deuren en stoelen mee te bekleden. Dat verklaart ook deels de hogere instapprijs ten opzichte van vaak ruimere concurrenten.

mini-cooper-s-cabrio-interior

mini-cooper-s-cabrio-trunk

Veiligheid

Bij zijn Euro NCAP-crashtests werd de Mini beloond met een mooie 4 op 5 sterren. Die beoordeling vond echter plaats bij de lancering van de huidige generatie in 2014, waardoor die maar weinig actueel meer is. Dat merk je in zekere zin ook aan de optielijst, want voor bepaalde zaken zoals verkeersbordherkenning en adaptieve cruise control moet je vaak diep in de buidel tasten.  

Alternatieven

De Mini Cooper S Cabrio bevindt zich in het B-segment, en net daar is het niet eenvoudig om sportieve modellen te vinden waarvan het dakje eraf kan. Daardoor ondervindt hij maar weinig concurrentie, tenzij dan van een aantal compleet verschillende modellen. Zo kan je voor ongeveer dezelfde prijs een Mazda MX-5 op de kop tikken, die fijner stuurt maar wel minder gebruiksgemak biedt. Nog een onwaarschijnlijke concurrent komt in de vorm van de Volkswagen T-Roc Cabrio, die wat groter is maar minder rijplezier of charme biedt. Het meest gelijkaardig is de Abarth 595C of 695C, die eigenlijk een slagje compacter en doorgaans ook wat goedkoper is.

FAQ

Wat is het verschil tussen een Mini Cooper en een Mini Cooper S? 
De Mini Cooper S heeft een grotere en sterkere motor dan de Cooper. Zo stelt de Cooper het met een 1.5-litermotor met 136 pk, terwijl de Cooper S een 2.0-litermotor met 178 pk krijgt.
Hoeveel verbruikt een Mini Cooper S?
Mini geeft een verbruik op van 6,2 l/100 km voor de Cooper S. Dat is iets meer dan het theoretische verbruik van de gewone Cooper, maar de S beschikt dan ook over een grotere motor

Beoordelingen voor MINI Cooper S Cabrio

18 Beoordelingen

4,7