Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
alfa-romeo-mito-front

Alfa Romeo MiTo

1 / 3
alfa-romeo-mito-front
alfa-romeo-mito-side
alfa-romeo-mito-back

Sterke punten

  • Betaalbare occasions
  • Italiaanse charme
  • Vlotte motoren

Zwakke punten

  • Beperkte binnenruimte
  • TwinAir-motor is erg aanwezig
  • Relatief hard onderstel

Alfa Romeo MiTo : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Alfa Romeo MiTo, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Alfa Romeo Mito: pittige Italiaanse stadsauto

De Alfa Romeo Mito is een stijlvolle, driedeursstadsauto. Het is een échte Italiaan, met een uitgesproken uiterlijk en sportieve rijeigenschappen. Het model kwam in 2008 op de markt en ging in 2018 met pensioen. Het Italiaanse merk bouwde in 10 jaar tijd ruim 275.000 exemplaren. Een opvolger kreeg hij niet. Lees meer

Interesse in een Alfa Romeo MiTo

Alfa Romeo MiTo occasions
Alfa Romeo MiTo dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ongewoon, fris en sportief ontwerp
  • Breed gamma motoren met piekvermogen tot 125 kW (170 pk)
  • Prima rijeigenschappen
  • Diverse veiligheidssystemen en airbags aan de voorkant, zijkanten en knieën

Technische gegevens

Motorisatie

De Alfa Romeo Mito maakte bij zijn introductie in 2008 al indruk met zijn ruime keuze aan motoren. Naast een topmodel met 125 kW (170 PK) en bijbehorende goede prestaties, is er ook keuze uit zuinige motoren met aanzienlijk minder vermogen. Bijzonder zijn de MultiAir-modellen. Ze zijn uitgerust met elektrohydraulische klepbediening. In tegenstelling tot conventionele benzinemotoren biedt deze technologie meer koppel en vermogen bij een lager verbruik en lagere emissies. Vanaf 2011 konden klanten kiezen voor de TwinAir-aandrijflijn, met een 0.9-liter tweecilinder turbomotor met 63 kW (85 PK) en 78 kW (105 PK). Hoewel krachtig genoeg, bromt de tweecilinder en lustig op los.

Dieselen kon met een 1,3-liter viercilinder JTDM-motor, met vermogens van 62 kW (85 PK) tot 88 kW (120 PK). Met lage verbruikscijfers en emissies zijn de dieselvarianten van de Mito een zuinig alternatief voor bestuurders die vaak op de weg zijn. De minst krachtige JTDM dieselmotor maakt bijvoorbeeld indruk met een laag brandstofverbruik van 3,5 liter per 100 kilometer en een lage uitstoot van 90 gram CO₂ per kilometer.

De Quadrifoglio Verde (QV) is het topmodel, met zoals gezegd 125 kW (170 PK). Alfa Romeo trok in 2009 op de Frankfurt motorshow het doek van deze versie. Naast de sterke 1,4-liter MultiAir-motor, beschikt hij over een zestraps-automaat en een sportonderstel. Met een gecombineerd verbruik van 6,0 l/100 km is de QV ondanks zijn vlotte prestaties toch een relatief zuinige auto. Vanaf de facelift in 2016 werd de Quadrifoglio Verde omgedoopt tot Veloce. Deze topper doet een 0-100-sprint in 7,3 seconden en stopt pas met versnellen bij 219 km/u.

Het strakke en zeer sportieve onderstel zorgt voor rijplezier en wendbaarheid, maakt hoge bochtensnelheden mogelijk en biedt een veilige wegligging. Aan de andere kant mist hij soms wat rijcomfort in alledaagse situaties. Dit geldt niet alleen voor de QV en Veloce versies, maar eigenlijk alle varianten van de Mito hebben hier last van. De stuurinrichting kan ook als een minpunt gezien worden bij alle Mito’s. Hij is zwaar afgesteld. Dat is prettig als je een flink potje wil sturen, maar bij dagelijks gebruik is het soms hard werken achter het stuur. Een ander resultaat van dit zeer directe stuurgedrag is een hectisch rijgevoel met veel stuurcorrecties. Daarnaast is de draaicirkel met ongeveer 11 meter iets te groot voor een stadsauto.

Afmetingen

Voor een kleine auto biedt de Alfa Romeo Mito een fatsoenlijke hoeveelheid ruimte. De voorstoelen zijn ook geschikt voor langere reizen. De achterbank kan alleen comfortabel gebruikt worden door mensen tot ongeveer 1,70 meter lang. Kinderen hebben voldoende ruimte en er is plek voor kinderzitjes.

De Mito is 4,06 meter lang en 1,72 meter breed. In de hoogte bereikt de sportieve Italiaan 1,44 meter. De bagageruimte is met 250 liter ongeveer gemiddeld voor deze klasse en kan met neergeklapte achterbank worden uitgebreid tot 645 liter. De laaddrempel is hoog en maakt het laden van de bagageruimte wat lastiger.

De belangrijkste specificaties op een rij:

Alfa Romeo Mito
Marktintroductie 2008
Lengte x breedte x hoogte 4,06 x 1,72 x 1,44 m
Wielbasis 2,51 m
Inhoud bagageruimte 250 l
Ledig gewicht 1.055 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.560 kg
Cilinderinhoud 999-1.598 cm3
Vermogen 62 kW (85 PK) - 125 kW (170 PK)
Koppel 120-250 Nm
Topsnelheid 165-219 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,3-12,9 sec
Tankinhoud 45 l
Verbruik 4,8-6,0 l/100 km
CO₂-uit 89-145 g/km

Varianten

De eerste generatie van de Alfa Romeo Mito werd geproduceerd van 2008 tot 2013. Terwijl bij de marktintroductie twee benzinemotoren en een dieselmotor werden aangeboden, werd het modellengamma begin 2009 al uitgebreid met een tweede dieselmotor. Tegelijkertijd is er nu een variant met 5 versnellingen beschikbaar naast de 6-versnellingsbak.

In 2013 verscheen de tweede generatie van de Mito als een licht aangepast faceliftmodel. Hij heeft een nieuwe grille en een donkerdere rand rond de koplampen. Bovendien kreeg de aangeboden tweecilindermotor (TwinAir) een vermogenstoename tot 78 kW (105 pk).

De derde generatie van de Mito werd gebouwd van 2016 tot 2018 en valt vooral op door een gewijzigd ontwerp van de voorbumper en het gebruik van een nieuw merklogo.

De Quadrifoglio en Quadrifoglio Verde varianten onderscheiden zich als speciale modellen. Met 125 kW (170 pk) bieden deze ook de sterkste prestaties en de grootste sportiviteit. Technologiebewuste bestuurders komen aan hun trekken met het Special Connect model. Het Uconnect infotainmentsysteem is hier standaard aanwezig.

In 2018 bracht het merk de Mito Special Urban op de markt, met lichtmetalen velgen, regen- en lichtsensoren en buitenspiegels in een sportieve aluminium look.

Prijzen

De Alfa Romeo Mito kostte in de basisversie van de eerste generatie ongeveer 14.000 euro. Voor het topmodel moest je bijna 22.000 euro neerleggen. Met de tweede en derde generatie werden de prijzen van de Italiaanse kleine auto aanzienlijk verhoogd. Het high-performance topmodel van de derde en dus laatste generatie had een prijskaartje tot 27.000 euro.

Aangezien De Alfa Romeo Mito niet langer als nieuwe auto verkrijgbaar is, is de enige optie momenteel de aankoop van een occasion. Occasions zijn verkrijgbaar vanaf ongeveer 1.000 euro. Reken dan op een eerste generatie Mito met veel kilometers op de teller. Nieuwere versies kosten al snel meer dan 10.000 euro. Met een leeggewicht van ongeveer 1,1 ton bedraagt de Nederlandse motorrijtuigenbelasting ongeveer 600 euro per jaar.

Design

Exterieur

Met zijn ronde designtaal is de Mito onmiddellijk herkenbaar als een echte Alfa Romeo. Met zijn vloeiende vormen lijkt het koetswerk uit één mal gegoten en is visueel overtuigend met een flinke dosis sportiviteit. Het ronde ontwerp van de koplampen is opvallend en geeft de Mito samen met het typische Alfa-radiatorrooster een vriendelijk, agressief front. De aflopende daklijn, de dakrandspoiler achter en de opvallende achterbumper zorgen voor een extra sportief randje.

Interieur

De combinatie van ronde designtaal en sportiviteit wordt ook in het interieur voortgezet. Alle bedieningselementen zijn gemakkelijk af te lezen en de schakelaars en knoppen zijn gemakkelijk te bereiken en te bedienen.

Afhankelijk van de uitrustingslijn vind je occasions met zowel stoffen als lederen interieurbekleding. Ook zeer ongebruikelijke kleurencombinaties, bijvoorbeeld in rood en zwart, worden aangeboden.

Ook technologieliefhebbers komen aan hun trekken met het Uconnect-infotainmentsysteem. Dit brengt een modern ogend kleurenscherm in het interieur. In het speciale model "Connect" behoort dit tot de standaarduitrusting.

Veiligheid

De Alfa Romeo Mito maakt indruk in de EuroNCAP-crashtest met 5 van de 5 mogelijke sterren. De testers van de Duitse ADAC gaven de Italiaanse kleine auto een topscore van 1,8 voor de bescherming van de inzittenden.

Dankzij verschillende hoofd-, zij- en knie-airbags ben je in de Mito zeer veilig onderweg. De standaard DNA Driving Dynamics Control en het VDC Stability Program ondersteunen de bestuurder in moeilijke situaties. Extra veiligheid wordt geboden door het Tyre Pressure Monitoring System. Dit waarschuwt de bestuurder tijdig als de bandenspanning te laag is.

Alternatieven

Als de ronde designtaal van de MiTo je niet aanspreekt, kun je de Franse Citroën DS3 overwegen. Deze compacte Fransoos straalt – net als de Mito - klasse uit en is ook lekker aangekleed. Hetzelfde kun je eigenlijk zeggen van de Mini. Ook deze stadsauto is fraai aangekleed en is ook leverbaar met sterke krachtbronnen. Zo is de Mini Cooper Seen directe concurrent van de Mito Quadrifoglio Verde. De Fiat 500 is ook een goed alternatief en deelt zelfs veel onderdelen met de Mito. De Abarth 595 en Abarth 696 zijn extra sportieve versies van de Fiat 500 en nemen het ook op tegen de sportieve Mito Quadrifoglio Verde. Er zijn daarnaast twee klasserivalen uit het verre oosten: de Suzuki Swift en de Mazda 2.

FAQ

Wordt de Alfa Romeo Mito nog steeds gebouwd?
Nee, de productie van de Alfa Romeo MiTo stopte in 2018. Tegenwoordig is de Mito alleen nog verkrijgbaar als occasion.
Is de Alfa Romeo Mito een sportieve auto?
Het weggedrag en de besturing zijn relatief sportief en direct voor een kleine auto. De topversie met 170 pk kun je omschrijven als zeer pittig.
Hoeveel pk heeft een Alfa Romeo Mito?
De beschikbare motoren variëren van 65 tot 170 pk.

Beoordelingen voor Alfa Romeo MiTo

20 Beoordelingen

4,7