Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
alfa-romeo-tonale-front

Alfa Romeo Tonale

1 / 3
alfa-romeo-tonale-front
alfa-romeo-tonale-back
alfa-romeo-tonale-side

Sterke punten

  • Sportief design en rijgedrag
  • Zuinige plug-in hybride-aandrijflijn leverbaar
  • Vijf zitplaatsen en ruime bagageruimte

Zwakke punten

  • Stevig prijskaartje
  • Geen échte sportversie leverbaar
  • Hoge zit

Alfa Romeo Tonale : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Alfa Romeo Tonale, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Alfa Romeo Tonale: Italiaanse crossover

De Alfa Romeo Tonale is een compacte crossover SUV van het Italiaanse merk Alfa Romeo. De Tonale is het kleine broertje van de Stelvio en sinds 2022 op de markt. Hij is leverbaar met keuze uit traditionele benzinemotoren, maar ook met een krachtige maar zuinige plug-in hybride-aandrijflijn. Lees meer

Interesse in een Alfa Romeo Tonale

Alfa Romeo Tonale occasions
Alfa Romeo Tonale nieuwe auto's
Alfa Romeo Tonale dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Prettig sturende crossover
  • Ruim interieur
  • Opvallende verschijning
  • Op-en-top Italiaans design (zoals eigenlijk alleen Alfa Romeo dat doet)

Technische gegevens

Motorisatie

De Alfa Romeo Tonale luidt niet alleen een nieuw platform in voor het Milanese merk, maar brengt ook een serie nieuwe motoren. De vermogens daarvan variëren van 130 tot 280 pk. Het krachtigste topmodel beschikt over een plug-in hybride-aandrijflijn. Vanaf 2027 belooft Alfa Romeo zelfs een 100% elektrische aandrijflijn te introduceren in de Tonale.

Op dit moment bestaat de kern van het gamma uit een nieuw ontwikkelde benzinemotor met een inhoud van 1,5-liter. De motor is verkrijgbaar met 95 kW (130 pk) of 117 kW (160 pk) en wordt gecombineerd met een kleine elektromotor met een vermogen van 15 kW. Alfa Romeo noemt dit de Tonale Hybrid, maar eigenlijk is het een mild hybride. Zeer kleine stukjes geheel elektrisch rijden is mogelijk, maar gezien de beperkte opslagcapaciteit van de batterij moet je hiervan niet te veel verwachten.

De topversie is de Q4 PHEV plug-in hybride. Die combineert een 1,3-liter viercilinder-benzinemotor met een elektromotor op de achteras. Dankzij een batterij van 15,5 kWh kan de Tonale Q4 PHEV in theorie meer dan 60 kilometer elektrisch afleggen en zelfs 80 kilometer in de stad.

Begin 2022 werd er ook een dieselmotor voor de Tonale aangekondigd. Deze motor, met 130 pk en 320 Nm aan koppel, is slechts kortstondig gevoerd in Nederland. Op de occassionmarkt is de dieseluitvoering nog wel verkrijgbaar.

Afmetingen

Hoewel de Alfa Romeo Tonale zijn platform deelt met enkele concerngenoten bij Stellantis, zoals de Jeep Renegade en Compass, is hij groter dan die twee modellen. Met een lengte van 4,53 meter speelt de Alfa Romeo Tonale zeker mee in het C-SUV-segment. De hoogte bedraagt 1,60 meter en de breedte 2,08 meter. De wielbasis van 2,64 meter plaatst de Tonale centraal in het segment, tussen concurrenten als de Volvo XC40 en Mercedes-Benz GLA. Het kofferbakvolume van de Alfa Romeo Tonale steekt dan weer uit boven de rest met een laadcapaciteit van 500 liter. Wordt de achterbank neergeklapt, dan ontstaat er zelfs een volume van 1.550 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij

Alfa Romeo Tonale
Marktintroductie 2022
Lengte x breedte x hoogte 4,52 x 1,84 x 1,60 m
Wielbasis 2,64 m
Inhoud bagageruimte 500 l
Ledig gewicht 1.500-1.810 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.135 kg
Cilinderinhoud 1.332-1.469 cm3
Vermogen 96 kW (130 pk)-206 kW (280 pk)
Koppel 240-480 Nm
Topsnelheid 195-206 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,2-9,6 sec
Tankinhoud 43-55 l
Verbruik 1,3-5,9 l/100 km
CO₂-uitstoot 30-135 g/km

Varianten

Alfa Romeo brengt de Tonale op de markt in vijf verschillende uitvoeringen. Het instapmodel is de Super-versie. Die is al vrij royaal uitgerust met 18-inch lichtmetalen wielen, LED-koplampen en een uitgebreid infotainmentsysteem voorzien van een 10,2-inch groot scherm. Daarboven komt de Tonale Sprint, gevolgd door Edizione Speciale, de Ti en helemaal bovenaan de Veloce. De Sprint-uitvoering wordt enkel uitgerust met de 1.5T Hybrid, goed voor 130 pk. Dit terwijl de rest van het leveringsgamma ook verkrijgbaar is met de 160 pk sterke 1.5T Hybrid en de 280 pk sterke 1.3T plug-in hybride-aandrijflijn. De Alfa Romeo Tonale Q4 is als absoluut vlaggenschip enkel te bestellen als plug-in hybride.

Prijzen

Het Alfa Romeo Tonale-gamma begint bij 44.900 euro, voor de 1.5T Hybrid Sprint. De 160 pk sterke 1.5T Hybrid is er vanaf 51.500 euro. De Tonale krijgt dan de letters ‘Ti’ achter zijn naam. De Edizione Speciale, een special introductiemodel, is verkrijgbaar vanaf 45.000 euro. Bovenaan de prijslijst staat de Veloce als plug-in hybride. Die kost minstens 56.900 euro.

Design

Buitenkant

De Alfa Romeo Tonale ontleent zijn design aan de gelijknamige concept car die in 2019 op de Autosalon van Genève werd gepresenteerd. Hij is voorzien van de typische Alfa Romeo-designelementen en verwijzingen naar het roemrijke verleden van het Italiaanse merk.

Herkenbaar en tegelijk onmiskenbaar is de typische hartvormige grille. Een designelement dat Alfa 'tribolo' noemt. De fameuze grille wordt geflankeerd door LED-koplampen met een al evenzo herkenbare Alfa-signatuur. Volgens het merk gaat het hier om een visuele knipoog naar de illustere SZ Zagato uit de jaren tachtig. Voorbij de lange motorkap worden de flanken gesierd door minimaal 18-inch wielen, terwijl de extra ruime wielkasten voor de sportieve look zorgen. De stijgende wigvorm, zeker rond de heupen is veel nadrukkelijker aangezet dan bij zijn grote broer, de Stelvio. Aan de achterzijde verbindt een LED-strook de twee achterlichten.

Binnenkant

In het interieur speelt de Alfa Tonale tegelijk de moderne en klassieke kaart. De beroemde dubbele kokers op het nu digitale instrumentenpaneel zijn er nog steeds, net als het sierlijke (sport)stuur van de laatste modellen uit Milaan. De rest van het interieur is juist overwegend modern van design. In het midden van het dashboard bevindt zich een 10,2-inch groot touchscreen waarachter Alfa Romeo's nieuwste infotainmentsysteem schuilt. Het biedt een veelheid aan online diensten, waaronder over-the-air updates. De stoelen zijn bekleed met zwarte stof op alle versies, behalve de Veloce die bedeeld is met alcantara. Leder is ook mogelijk, maar optioneel.

Veiligheid

De Alfa Romeo is standaard uitgerust met een groot aantal passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen. Uiteraard zijn dat airbags, maar verkeersbordherkenning en een snelheidsbegrenzer ontbreken evenmin. De Alfa Romeo Tonale heeft verder noodremassistentie met herkenning van kwetsbare weggebruikers, een rijstrookassistent, vermoeidheidsherkenning en adaptieve cruise control. Als optie is autonoom rijden op niveau 2leverbaar, waarbij de cruise control, file-assistent en rijstrookhulp met elkaar samenwerken.

Alternatieven

Ben je in de markt voor een Alfa Romeo Tonale? Maak dan ook een proefrit in een Mercedes-Benz GLA, GLB, BMW X1, X2, en Audi Q3. Tevens moet de Tonale concurreren met de Range Rover Evoque, Volvo XC40 en DS 7 Crossback.

FAQ

Wat kost een Alfa Romeo Tonale?
Het Alfa Romeo Tonale-gamma begint bij 44.900 euro, de prijs van de 1.5T Hybrid Sprint. De 160 pk sterke 1.5T Hybrid is er vanaf 51.500 euro. De Tonale krijgt dan de letters ‘Ti’ achter zijn naam. Bovenaan de prijslijst staat de Veloce als 280 pk sterke plug-in hybride met vierwielaandrijving. Die kost minstens 56.900 euro.
Is de Alfa Romeo Tonale een goede auto?
De Alfa Romeo Tonale is sinds medio 2022 op de markt. Journalisten waren vanaf het begin direct enthousiast over het model. Maar foutloos is de auto niet. De Hybrid-modellen zijn bijvoorbeeld eigenlijk geen echte hybrides, maar mild hybrides. Extreem zuinig zijn ze dus niet.
Hoever kun je elektrisch rijden met de Tonale PHEV?
Met de 280 pk sterke plug-in hybride-uitvoering van de Tonale kan je maximaal circa 60 kilometer geheel elektrisch rijden.