Alfa Romeo te koop: tweedehands en nieuw

Alfa Romeo

Huidige top modellen

Overzicht van de populairste Alfa Romeo modellen

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Tweedehands Alfa Romeo: een vernieuwer

Of het nu gaat om een nieuwe creatie of een tweedehands auto; een Alfa Romeo laat zijn bestuurders nooit onberoerd. Door de jaren heen verwerft het merk een vooruitstrevende reputatie als vernieuwer. Met name in het racecircuit is het lange tijd het onverslaanbare merk.

Alfa Romeo Automobiles S.p.A.

Deze Italiaanse autobouwer wordt opgericht op 24 juni 1910 als A.L.F.A., een acroniem voor Anonima Lombarda Fabbrica Automobili. Dat kan vertaald worden als Anonieme Lombarda Automobielfabriek. Het merk staat bekend om zijn luxevoertuigen en verwerft al sinds 1911 een stevige reputatie in het racecircuit. Tussen 1932 en 1986 is het bedrijf in handen van een Italiaanse staatsholding, het Istituto per la Ricostruzione Industriale. Daarna wordt het eigendom van de Fiat Groep. De huidige vorm S.p.A. en benaming dateert van februari 2007. Het merk is nog steeds een onderdeel van de Fiat Groep, die ondertussen wel hernoemd werd tot Fiat Chrysler Automobiles Italy.

Ontstaan

In 1906 wordt de Società Anonima Italiana Darracq (SAID) opgericht. Dat is een project van de Franse autobouwer Alexandre Darracq, gefinancierd met Italiaans geld. Eind 1909 verkopen de Darracq auto's minder goed. Hierop huren de Italiaanse partners ontwerper Giuseppe Merosi in. Op 24 juni 1910 geeft zijn werk aanleiding tot de oprichting van een nieuw bedrijf: A.L.F.A., aanvankelijk nog steeds een Darracq partner. De eerste niet-Darracq auto van dit nieuwe bedrijf wordt de 24 HP uit 1910, een ontwerp van Merosi. A.L.F.A. begeeft zich nu ook meteen op het racecircuit, via de Targa Florio van 1911. Een volgende stap wordt gezet in 1915, wanneer directeur Nicola Romeo wordt aangesteld. Hij bouwt A.L.F.A. in eerste instantie om tot een producent van militaire hardware. Pas in 1919 wordt autoproductie weer overwogen. Aanleiding is de blijvende aanwezigheid van onderdelen voor maar liefst 105 auto's in de A.L.F.A. fabrieken. In 1920 verandert de naam zo naar Alfa Romeo. De allereerste auto die onder die naam verkocht wordt, is de Torpedo 20-30 HP. Met bestuurder Giuseppe Campari wint die auto meteen de race van Mugello. Bestuurder Enzo Ferrari kaapt dan weer een tweede plek weg in de Targa Florio race van dat jaar. Merosi krijgt zo alle krediet om verder te werken als hoofdontwerper. Vroege producties zoals de 40-60 HP en de RL Targa Florio zijn succesvol.

Tweede Wereldoorlog

Tijdens de Tweede Wereldoorlog stapt het merk over op de productie van Macchi C.202 Folgore motoren. Ook de Daimler-Benz 600 Serie wordt er gebouwd onder licentie. Het noodlot slaat echter toe wanneer de fabriek gebombardeerd wordt. Het herstel verloopt bijzonder moeizaam. De productie van luxevoertuigen is even geen optie meer en men stapt over op kleinere voertuigen als de Giulietta en de Berlina. Dat zijn coupés, sedans of open tweezitters (roadsters). Voornaam is hier het verschijnen van de TwinCam-motor met vier cilinders (aanvankelijk 1300 cc). Deze motor blijft in productie tot in 1995 en weet zo lange tijd het merk te dragen. De Giuletta is nog steeds een populaire tweedehands auto, net als de Berlina. Wanneer vervolgens het racecircuit weer meer in de kijker komt na de oorlog blijkt Alfa Romeo al snel hét merk. De introductie van het nieuwe Formule 1 format biedt een ideale context aan het merk. Met name de Tipo 158 Alfetta werpt hoge ogen en wint met bestuurder Giuseppe Farina het allereerste Formule 1 wereldkampioenschap (1950). In 1951 doet rijder Juan Manuel Fangio dat gewoon nog eens over.

Jaren 60

In de jaren 60 wordt het merk bekend door zijn kleinere auto's ontworpen voor de Italiaanse politie (polizia) en wegpolitie (carabinieri). Hier vindt men bijvoorbeeld de Giulia Super terug en de 2600 Sprint GT. De polizia-varianten zorgen voor de nieuwe, agressievere look die de moderne Alfa Romeo's typeert. Men noemt ze Pantera (Panter). De carabinieri-varianten noemt men Gazella (Gazelle). Zij benadrukken de snelheid en de wendbaarheid van het merk. Een hele reeks voertuigen weet op deze manier permanent naam te verwerven. Met name Berlina varianten zijn populair, ook als tweedehands. Hiertoe behoren onder andere de AR51, de Giulia, de Alfetta, de Giulietta, de 33, de 75, de 164, de 155, de 156, de 166 en de 159. Bovendien gaat ook de Italiaanse eerste minister een beroep doen op de bouwer. Zo worden de 164 en de 166 bijvoorbeeld overheidslimousines.

Vernieuwingen van Alfa Romeo

Meer dan eens is het merk de pionier van nieuwe technologieën. Zo is het bedrijf het eerste om het elektrisch injectiesysteem te gebruiken (Caproni-Fuscaldo). Dat gebeurt in de 6C 2500. Mechanische Variabele Kleppen Timing is dan weer eerst terug te vinden in de Spider. Een andere voorname exponent is de 105 Serie Giulia, waarin tal van geavanceerde technologieën worden gebruikt, zoals remschijven op alle wielen en plastic radiatoren. Bovendien heeft deze auto lange tijd de laagste weerstandscoëfficiënt in zijn klasse. Tot de meer recente innovaties behoort het zogenaamde CAD/CAM productiesysteem, voor het eerst gebruikt bij het maken van de 164. Robotica duikt dan weer eerst op in de 156, meteen ook de eerste passagierswagen ter wereld die gebruikmaakt van een Common Rail dieselmotor.

Design

Naast technologische vernieuwingen staat het merk ook bekend om zijn fijn stijlgevoel. Verschillende uiterst gereputeerde huizen dragen bij. Niet in het minst gaat het over namen zoals Bertone, Giorgetto Giugiaro (Italdesign), Pininfarina (de huisleverancier van Ferrari) en Zagato, maar ook het eigen Centro Stile Alfa Romeo.

Constructietechnieken

Tot slot introduceert deze bouwer ook heel wat nieuwe constructietechnieken, die nieuwe standaarden scheppen voor de industrie. Met name de carrosserieën van het merk zijn toonaangevend en hebben veel invloed. Een goed voorbeeld is de Alfa 164 uit de jaren 80, nog steeds een begeerde tweedehands. Het is een van de meest invloedrijke auto's uit de geschiedenis. Hij introduceert niet alleen het hierboven vermelde CAD/CAM productiesysteem, maar zijn vormgeving bepaalt tot op heden de look van het merk. Menig fabrikant zal later het design van de 164 ontleden en (deels) incorporeren. Hieraan is bijvoorbeeld de boordcomputer te danken. Zo wist Alfa Romeo meer dan andere merken tal van interessante, mooie en vooruitstrevende conceptauto's te inspireren.