Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Jaguar-F-Type-2021-1280-05.jpg

Jaguar X-Type

1 / 3
Jaguar-F-Type-2021-1280-05.jpg
Jaguar-F-Type-2021-1280-01.jpg
Jaguar-F-Type-2021-1280-02.jpg

Sterke punten

  • Stijlvolle premium middenklasser
  • Leverbaar met vierwielaandrijving
  • Fraai interieur

Zwakke punten

  • Occasions zijn bijna een kwart eeuw oud
  • X-Type Estate weinig onderscheidend
  • Tweeliter benzinemotoren kort geleverd

Jaguar X-Type : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Jaguar X-Type, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Jaguar X-Type: exclusieve middenklasser met Ford-roots

Met de X-Type betrad Jaguar voor het eerst de middenklasse. Daarvoor leunde het op de Ford Mondeo. De Jaguar X-Type had echter drie primeurs: het is de eerste Jaguar in de middenklasse, het is ook de eerste Jaguar die met viercilindermotoren leverbaar was en het is ook Jaguars eerste stationwagon. Lees meer

Interesse in een Jaguar X-Type

Jaguar X-Type occasions
Jaguar X-Type nieuwe auto's
Jaguar X-Type dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Stijlvolle, fraai gevormde premium middenklasser
  • 2,5- en 3,0-literversies voorzien van vierwielaandrijving
  • Fraai, luxueus interieur
  • Ook verkocht als (minder exclusief ogende) stationwagon

Technische gegevens

Motorisatie

De Jaguar X-Type verschijnt in 2001 als sedan met vierwielaandrijving. De auto is gebaseerd op een aangepast platform van de Ford Mondeo. De compacte Jaguar biedt dan keuze uit 2,5- en 3,0-liter V6-benzinemotoren met vermogens van 144 en 170 kW (196 en 231 pk). Een jaar later verschijnt nog een 2,0-liter V6-motor met een vermogen van 115 kW (156 pk) en voorwielaandrijving. De tweelitermotor verdween in 2005 alweer van het toneel. De benzinemotoren zijn overigens door Jaguar zelf ontwikkeld. De Jaguar X-Type is standaard voorzien van een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak en optioneel met een vijftrapsautomaat.

Vanaf 2003 is de Jaguar X-Type ook met een 2,0-liter viercilinder dieselmotor leverbaar. In 2005 verschijnt ook een 2,2-liter diesel. De diesels zijn identiek aan die in de Ford Mondeo en drijven de voorwielen van de Jaguar X-Type aan. De diesels zijn er alleen met een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak. In 2007 vervalt de 2,0-liter dieselmotor. De 2,2-liter diesel wordt vernieuwd en gekoppeld aan een handmatig te bedienen zesversnellingsbak of een optionele zestrapsautomaat.

Nadat het model in 2008 is vernieuwd, zijn alleen de 2,5- en 3,0-liter V6 benzinemotoren en de 2,2-liter viercilinder diesel nog leverbaar. De productie komt in 2009 ten einde en de laatste nieuwe exemplaren zijn in 2010 verkocht.

Afmetingen

De X-Type is de eerste middenklasser van Jaguar, ontwikkeld toen het merk nog eigendom was van Ford. De auto is gebaseerd op het platform van de Ford Mondeo, vandaar dat de Jaguar kleiner is dan we van modellen van dat merk gewend waren. De X-Type is 4,67 meter lang en heeft een wielbasis van 2,71 meter. De bagageruimte meet een riante 452 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij

Jaguar X-Type (Estate)
Marktintroductie 2001 (2004)
Lengte x breedte x hoogte 4,67 x 1,79 x 1,39 m (4,71 x 1,79 x 1,48 m)
Wielbasis 271 m
Inhoud bagageruimte 452 l (452-1.415 l)
Ledig gewicht 1.450-1.595 kg (1.510-1.635 kg)
Toelaatbaar totaalgewicht 1.940-2.075 kg (1.990-2.120 kg)
Cilinderinhoud 1.998-2.968 cm3
Vermogen 96-172 kW (130-231 pk)
Koppel 200-360 Nm
Topsnelheid 201-230 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,5-9,9 sec
Tankinhoud 61 l
Verbruik 5,6-10,5 l/100 km
CO₂-uitstoot 149-249 g/km

Varianten

De X-Type verschijnt in 2001 als sedan en is er dan in drie uitvoeringen: de 2.5 V6 zonder verdere aanduiding en van beide motorvarianten de Sport- en de luxe Executive-uitvoeringen. De Sport is sportief aangekleed met een straffere wielophanging en grotere lichtmetalen wielen. De verchroomde details van de basis- en Executive-uitvoering zijn op de Sport in carrosseriekleur uitgevoerd. In 2002 verschijnt de 2.0 V6 in dezelfde uitvoeringen als de groter gemotoriseerde versies en in 2003 ook als Business (Plus) Edition, gericht op de leasemarkt. Ook in 2003 verschijnt de gelimiteerde Le Mans-uitvoering van de 2.5 V6 en de 3.0 V6, gebaseerd op de Sport-uitvoering. De dieselversies zijn er vanaf 2003 ook in de basis-, Sport- en Executive-uitvoeringen.

Vanaf de facelift van 2009 is het aantal uitvoeringen een stuk kleiner, behalve de basisversie van de 2.5 V6 en de 2.2D is er alleen nog de Executive-uitvoering. Het laatste jaar is de diesel er ook als de voor de zakelijke markt bedoelde iDition met standaard navigatiesysteem.

De Jaguar X-Type Estate – voor het eerst produceert Jaguar met de X-Type Estate een stationwagon – is er globaal in dezelfde uitvoeringen.

Prijzen

De nieuwprijzen van de Jaguar X-Type lagen tussen de 33.500 en 60.000 euro voor de sedan en tussen de 37.000 en 63.000 euro voor de X-Type Estate.

Als je altijd al Jaguar hebt willen rijden, dan is een occasion van de X-Type een betaalbare optie. Prijzen beginnen al onder de 900 euro, maar dan heb je wel een vroeg exemplaar met een hoge kilometerstand. Voor rond de 2.000 euro heb je ook een Estate. Er is veel keus voor prijzen tot 10.000 euro, maar de Jaguar is géén stadsautootje, dus een exemplaar van minimaal 15 jaar oud heeft bijna altijd een hoge kilometerstand – 300.000 kilometer is geen uitzondering. Voor prijzen tussen 10.000 en 15.000 euro vind je ook exemplaren met 100.000 kilometers of minder op de teller.

Design

Buitenkant

De Jaguar X-Type is direct herkenbaar als een Jaguar. Qua vormen en proporties doet hij sterk denken aan de grotere Jaguar XJ van eind jaren negentig. De gewelfde motorkap die aan de voorzijde golvend aansluit op de dubbele ronde koplampen, de lage, brede grille, de lichte welving van de taillelijn boven het achterwiel en de vorm van de C-stijl, het is allemaal typisch Jaguar. Natuurlijk staat de auto altijd op fraaie lichtmetalen wielen. De X-Type Estate is wat anoniemer en doet een béétje denken aan een Volvo V40 van rond de eeuwwisseling.

Met de facelift van 2008 krijgt de X-Type een nieuwe grille en nieuwe buitenspiegels met geïntegreerde knipperlichten.

Binnenkant

De Jaguar X-Type is een premium middenklasser. Het is dus niet vreemd dat hij is uitgerust met onder meer automatische klimaatregeling, lederen bekleding, een uitgebreid elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, gedeeld neerklapbare achterbank, houten sierpanelen en een uitgebreide audio-installatie. In latere versies komen ook dashboards met carbon panelen en alcantara bekleding.

In 2008 vernieuwt Jaguar ook het interieur en monteert een ander stuur, nieuwe meters in het dashboard en een nieuwe middenconsole.

Veiligheid

De Jaguar X-Type krijgt in 2002 van het onafhankelijke testinstituut Euro NCAP vier van de vijf sterren voor de bescherming van de inzittenden. Euro NCAP oordeelt dat ook kinderen achterin de auto goed beschermd zijn, maar dat de airbag tijdens de test niet voorkwam dat het hoofd van de bestuurder het stuur raakt. Na de crashtest waren de portieren nog goed te openen. De veiligheid van voetgangers – van bescherming kun je nauwelijks spreken – scoort maar één van de vier sterren. Euro NCAP gebruikt de term ‘verschrikkelijk’ en meldt dat zeventien van de achttien impactlocaties die ze op de auto testten een voetganger geen bescherming tegen letsel boden.

Alternatieven

We noemden al dat Jaguar voor de X-Type het (aangepaste) platform en de dieselmotoren gebruikte van de Ford Mondeo van 2000-2007, de derde generatie van dat model. Maar of je de Ford ook als een alternatief moet zien … Wij denken eerder aan modellen van andere min of meer premium merken, zoals de Audi A4 uit dezelfde periode, de vierde en vijfde generatie van de BMW 3-serie en de Mercedes-Benz C-klasse, al hebben die modellen niet de klassieke charme van een Jaguar – ook al bevat die Ford-componenten.

Veelgestelde vragen

Is de Jaguar X Type een betrouwbare auto?
Jaguars hebben van oudsher een klassieke, luxueuze reputatie, maar de betrouwbaarheid van de auto’s van het merk is niet de absolute top. Een Jaguar X-Type is echter beslist geen onbetrouwbare auto. Occasions hebben vaak een heel hoge kilometerstand, dus slecht zijn ze beslist niet.
Wat is de opvolger van de Jaguar X-Type?
Toen Jaguar de X-Type in 2009 uit productie nam, had het merk geen opvolger. Pas in 2015 presenteerde Jaguar een echte opvolger, de [Jaguar XE.](https://www.autoscout24.nl/auto/jaguar/jaguar-xe/)
Wat is zo bijzonder aan de Jaguar X-Type?
De X-Type was het eerste middenklassemodel van Jaguar. Het was ook het eerste model dat leverbaar was met viercilindermotoren. En ten slotte was de X-Type de eerste Jaguar die af fabriek ook als stationwagon is geleverd.

Beoordelingen voor Jaguar X-Type

23 Beoordelingen

4,6