Land Rover te koop: tweedehands en nieuw

Land Rover

Huidige top modellen

Overzicht van de populairste Land Rover modellen

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Land Rover, terreinauto uit Engeland

Hoewel op terreinwagens lijkende voertuigen al voor 1940 werden gebouwd, kreeg dit autotype als gevolg van de Tweede Wereldoorlog pas meer bekendheid. De half-tracks, die aanvankelijk onder meer uit de Citroën-fabriek kwamen, waren deels uitgerust met rupsbanden en bedoeld voor militair gebruik. In de oorlogsjaren ontwikkelde de auto-industrie een nieuw model dat voortborduurde op de half-track, maar daarbij de rupsbanden verving door vierwielaandrijving. De krachtige wagen werd door beide zijden van de strijdende partijen in gebruik genomen. De Duitsers hadden de Volkswagen Kübelwagen, terwijl door de Amerikanen voor de latere herovering en bevrijding van bezette gebieden onder meer de zogeheten Willys Jeep werd ingezet. Het was ook deze Amerikaanse legerjeep die na de oorlog model stond voor het ontwerp van een soortgelijk voertuig voor de reguliere automobilist, al zou het nog wel enkele jaren duren voordat de terreinauto daadwerkelijk beschikbaar kwam voor de particulier. Het Britse Rover nam deze taak op zich, en produceerde in 1947 zijn eerste Land Rover. Het bedrijf was in 1878 begonnen als fietsenbouwer, maar met de opkomst van het gemotoriseerde vervoer verlegde Rover zijn werkterrein in 1903 naar auto’s en motorfietsen. Medio jaren 20 legde de fabriek zich geheel en al toe op auto’s. In eerste instantie waren dit modellen die vrij gebruikelijk en weinig opvallend waren. Daarmee wist men zich niet al te zeer te onderscheiden van de andere merken. Dit veranderde toen Spencer en Maurice Wilks, die sinds de jaren 30 eigenaar waren van Rover, hun eerste terreinwagen bouwden.

Land Rover eigenlijk tweedehands jeep

De gebroeders Wilks beschikten na de Tweede Wereldoorlog zelf over een Amerikaanse Willys Jeep. Ze besloten deze uit elkaar te halen en op punten aan te passen om de eerste Britse terreinauto te kunnen uitgeven. Qua techniek vertoonde het uiteindelijke model dan ook veel overeenkomsten met zijn Amerikaanse voorbeeld. Desondanks was het tweedehands Land Rover ontwerp oorspronkelijk genoeg om de auto in april 1948 in première te laten gaan op de AutoRAI in Amsterdam. Mede door de robuuste uitstraling en relatief lage prijs kon de terreinwagen rekenen op goede reacties van pers en publiek. De auto was echter niet direct beschikbaar voor de standaard weggebruiker, maar werd de eerste tijd uitsluitend verkocht voor legerdoeleinden. Wat later vond het model zijn weg naar de agrarische sector, gevolgd door andere consumentengroepen. Vanwege de populariteit van het model ging Rover licentieovereenkomsten aan met producenten in andere landen, zoals Duitsland, Spanje en Australië. De autofabriek ontwikkelde tot halverwege de jaren 80 drie series van zijn eerste Land Rover. Deze hadden een soortgelijke look, maar werden bij elke nieuwe uitgave onder andere voorzien van een sterkere en grotere motor. In 1961 kwam de auto behalve uitgevoerd met de gebruikelijke benzinemotor tevens beschikbaar als diesel. Enkele jaren later werd de motorcapaciteit uitgebreid van 2,25-liter naar 2,6-liter. Het model was zeer geliefd bij autobezitters, en de fabrikant kon zich verheugen in 60.000 verkochte exemplaren per jaar. Op motorgebied werd een hoogtepunt bereikt met de van 1971 tot 1985 geproduceerde Series III, die een 3,5-liter V8-benzinemotor onder de kap had.

Overnames en fusies

Na de uitstekende jaren 50 en 60 werd het automerk aan het einde van dat decennium overgenomen door de Leyland Motor Corporation. Deze fuseerde op zijn beurt met British Motor Holdings om verder te gaan als de British Leyland Motor Corporation. Hierop presenteerde Land Rover middels de Range Rover in 1970 een wat luxere variant van zijn klassieke terreinwagen. Ook deze auto deed het goed, maar de fusies en overnames luidden het feitelijke einde in voor de fabrikant. Vanaf 1978 bestond het merk binnen BLMC als op zichzelf staande tak, waarna het moederbedrijf in de jaren 80 een samenwerking met het Japanse Honda aanging. Een tweedehands auto van Rover uit deze periode is in technisch opzicht dan ook in veel opzichten gelijk aan de Honda-modellen die in deze jaren werden gemaakt. Honda bleef voor 20% eigenaar toen de Britse overheid het automerk verkocht aan vliegtuigbouwer British Aerospace, maar trok zich met de overname door BMW in 1994 terug uit de samenwerking. BMW deed Rover enkele jaren later over aan Ford. Doordat terreinauto’s in de jaren 90 met name in de Verenigde Staten populair waren, kon het merk nog enige tijd blijven bestaan. De verkoopaantallen die in het verleden behaald werden zouden echter niet meer worden geëvenaard. Het bedrijf werkte daarna samen met Tata, op basis waarvan de Rover CityRover (2003-2005) werd uitgebracht. Net als veel andere latere Rover-ontwerpen was ook de CityRover geen 4x4 terreinwagen, maar een kleine personenauto.

Land Rover tweedehands kopen

Land Rover kwam in 2008 samen met Jaguar in bezit van Tata, dat tegenwoordig nog diverse karakteristieke grote en compacte SUV’s produceert. Voorbeelden daarvan zijn de Discovery (sinds 1989), Discovery Sport (sinds 2014), Range Rover (sinds 1970), Range Rover Sport (sinds 2005) en Range Rover Evoque (sinds 2011). Het merk staat echter het meest bekend om een klassiek voertuig als de Defender. Deze werd in 1983 uitgebracht, en was gebaseerd op de originele terreinauto’s van Rover die eind jaren 40 werden ontworpen. Uiteraard kreeg de auto wel een eigentijdser interieur en modernere motoren. Van de Defender zijn meerdere varianten verschenen, met aanduidingen die verwijzen naar de wielbasis. Bij een tweedehands Defender kan dan ook worden gekozen uit typenamen als 90, 110 en 127. Het allerlaatste exemplaar van dit model werd in januari 2016 geproduceerd. De voorganger van de Discovery Sport is de bekende Freelander, die van 1997 tot 2014 op de markt was. De tweede generatie van dit model is onder andere uitgebracht met een 3,2 liter dieselmotor en was voorzien van een verbeterd Terrain Response System. Door het robuuste karakter van de auto’s kunnen echter ook de oudere modellen nog steeds als occasion worden gevonden. Daar komt bij dat sommige types zeker in de jaren 90 in grote aantallen zijn uitgegeven. Zo is de Discovery bijvoorbeeld meer dan één miljoen keer verkocht. Omdat Land Rover sinds eind vorige eeuw onverminderd populair blijft, is er bij het aanschaffen van een tweedehands auto van dit merk dus veel keuze.