Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Ford Ranger Raptor

Sterke punten
  • Echt werkpaard
  • Intelligente technologieën
  • Goed doordacht totaalpakket
Zwakke punten
  • Bedrijfswagen-vibe in het interieur
  • Hoge aankoopprijs
  • Weinig extra keuze-opties voor individualisatie

Ford Ranger Raptor: Intelligente pick-up van de nieuwste generatie

De Ford Ranger Raptor vertegenwoordigt de krachtigste versie van de populaire pick-up reeks. Het voertuig werd voor het eerst geïntroduceerd in 2019 en maakt indruk met veel comfort, vermogen en een doordacht concept. Lees meer

Goede redenen

  • Absoluut werkpaard voor hoge eisen
  • Goede uitrusting
  • Aantrekkelijk, modern ontwerp
  • Stevige materialen en goed vakmanschap
  • Motor met voldoende vermogen

Gegevens

Motoren

Als je de Ford Ranger Raptor koopt, hoef je je geen zorgen te maken over het kiezen of vergelijken van motoren. De autofabrikant biedt slechts één variant aan voor het model. De motor overtuigt echter in alle omgevingen met brute kracht en een intelligente automatische versnellingsbak met tien rijsnelheden.

Ford vertrouwt op een 2.0 liter EcoBlue dieselmotor met 213 pk. Gezien de afmetingen en het hoge ledige gewicht zijn de rijprestaties goed: het voertuig bereikt 100 km/u in slechts 10,5 seconden. De hoogste snelheid is 180 km/u, wat perfect volstaat voor langere ritten op de snelweg. Veel belangrijker voor het rijden in woest terrein is het koppel, dat met 500 Nm en permanente vierwielaandrijving grenzeloos rijden op elke ondergrond mogelijk maakt. De Ford Ranger Raptor is met deze uitrusting en motor opties ook optimaal voorbereid op het trekken van grote, zware aanhangers.

Afmetingen

Al op het eerste gezicht straalt de Ford Ranger Raptor de hoge standaard van een echt werkpaard uit. Met een enorme grondspeling van 283 millimeter en een doorwaaddiepte van 850 millimeter beweegt het model zich moeiteloos door alle omgevingen. Alleen al de grootte boezemt respect in. De carrosserie meet 5,36 meter in lengte, twee meter in breedte en 1,87 meter in hoogte. Het leeggewicht is iets minder dan 2.500 kilogram. Toch kunnen grotere voorwerpen met gemak worden vervoerd, de laadruimte en een laadvermogen van 645 kilogram maken dit mogelijk. Het maximaal toelaatbare totaalgewicht is 3.130 kilogram.

Als je op zoek bent naar een betrouwbare en krachtige trekauto voor grote aanhangers, dan is de Ford Ranger Raptor een goede keuze. Ford geeft een maximaal trekvermogen (geremd) op van maximaal 2.500 kilogram voor de pick-up, ongeremd is dat 750 kilogram.

Productie sinds 2019
lengte, breedte, hoogte 5,36 m x 2,03 m x 1,87 m
Wielbasis 3,22 m
Inhoud bagageruimte 1.495 l
Ledig gewicht 2.485 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 3.130 kg
Cilinderinhoud 1.996 cm³
Koppel 500 Nm
Topsnelheid 180 km/u
Acceleratie 0-100 km/h in s 10,5 s
Tankinhoud 80 l
Verbruik 8,9 l/100 km (diesel)
CO2-uitstoot 233 g/km

Varianten

De huidige Ford Ranger Raptor is ook zeer bescheiden als het gaat om het aanbod van verschillende varianten. Er is bijvoorbeeld geen enkele cabine met een grotere laadruimte. Deze uitrusting is gereserveerd voor de klassieke Ranger. Als het de krachtige Raptor moet zijn, krijgen kopers altijd de variant met dubbele cabine en tweede zitrij. Een beklede, grote laadruimte is uiteraard nog steeds beschikbaar om de hoge geschiktheid van het voertuig voor dagelijks gebruik te garanderen.

Indien een individuele configuratie gewenst is, kan dit worden gerealiseerd, bijvoorbeeld met de lakafwerkingen. Vijf verschillende exterieurkleuren zijn beschikbaar, waarbij de keuze uit Conquer Grey, Frozen White en Race Red gratis is. Alleen de varianten Agate Black of Ford Performance Blue kosten extra. Afzonderlijke afwerkingslijnen zijn niet beschikbaar voor de Ford Ranger Raptor. Hier zijn er slechts een klein aantal opties in de configuratie. Dit geldt bijvoorbeeld voor een extra “Raptor”-badge of een standkachel, die het comfort vooral in de winter aanzienlijk verhoogt.

Prijs

Het prijzenoverzicht is navenant eenvoudig. Volgens de fabrikant bedraagt de nieuwprijs voor de Ford Ranger Raptor 56.250 euro. Dit omvat al een uitgebreide uitrusting en de eerder genoemde krachtige motor.

In plaats van de kostenintensieve directe aankoop is een breed scala van gunstige lease-aanbiedingen beschikbaar. Maar let op, veel van de aanbiedingen zijn vooral gericht op zakenmensen. De kosten variëren dan van ongeveer 300 tot 500 euro per maand, afhankelijk van de provider en de voorwaarden.

Met zijn eerste release in 2019 is de Ford Ranger Raptor vrij nieuw op de markt, en occasion-aanbiedingen zijn dienovereenkomstig zeldzaam. De meeste van de geleverde modellen zijn nog steeds in dagelijks gebruik. Af en toe zijn er aanbiedingen te vinden met prijzen zelden onder de 50.000 euro.

Design

Exterieur

De Ford Ranger Raptor moet een echte off-road vibe hebben, althans dat is de eerste indruk als je naar de buitenkant kijkt. De enorme bodemvrijheid, de rustieke uitstraling en tegelijkertijd moderne elementen vormen een aantrekkelijke combinatie. De LED-koplampen, de bescherming tegen klemrijden en de grote grille met Ford opschrift springen in het oog. Individuele belettering laat ook zien dat de pickup geenszins een doorsnee auto is. Maar de buitenkant is niet alleen mooi, hij is ook functioneel. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de praktische dorpelafdekking. Bovendien is de onderrijbeveiliging van massieve stalen platen een echte troef zodra je de auto off road neemt.

Interieur

Het interieur laat een gemengde indruk achter. Met een groot 10-inch display in de middenconsole, veel uitrusting en een laag geluidsniveau oogt het comfortabel. De materiaalkeuze en het gevoel zijn echter nog steeds onder het niveau van vergelijkbaar geprijsde personenauto’s. Het goede overzicht en de complete uitrusting die altijd in het speciale Raptor-model is inbegrepen, kunnen echter veel compenseren. Of het nu gaat om het multifunctionele stuurwiel, de comfortabele stoelen of de automatische klimaatregeling, vrijwel geen wens blijft onvervuld. Een speciaal terreinbeheersysteem en vele andere hulpmiddelen helpen onervaren bestuurders om veilig te sturen in ruwer terrein.

ford-ranger-raptor-interior

Veiligheid

Met een brede spoorbreedte, grote banden en een stevige chassis legt Ford met de Ranger Raptor de basis voor veilig rijden in alle omgevingen. Zelfs ISOFIX ontbreekt niet en maakt het mogelijk om met het gezin naar de kleuterschool te reizen. Verschillende veiligheids- en assistentiesystemen zijn standaard geïntegreerd en zijn gebaseerd op de nieuwste technologie om zowel de inzittenden als andere weggebruikers te beschermen. Pre-Collision Assist, bijvoorbeeld, detecteert gevaren in het verkeer en remt automatisch. Tot een snelheid van 80 km/h herkent het systeem zelfs voetgangers en fietsers. Ook Safety Brake Assist, dat assisteert bij een noodstop, verhoogt de veiligheid aanzienlijk. Stabilisatie van de aanhangwagen en koprolbescherming maken ook deel uit van de uitgebreide uitrusting van de pick-up.

FAQ

Hoe terreinvaardig is de Ford Ranger Raptor eigenlijk?

De Ford Ranger Raptor is een pick-uptruck die goed overweg kan met moeilijk terrein. Een enorme doorwaaddiepte, een echte onderrijbeveiliging en veel technische assistenten dragen daar in grote mate toe bij.

Waar wordt de nieuwe Ford Ranger Raptor gebouwd?

De Ford Ranger Raptor wordt wereldwijd op vijf verschillende locaties gebouwd. De voertuigen voor de Europese markt komen uit een fabriek in Zuid-Afrika.

Alternatieven

Wie minder geld wil uitgeven maar wel wil profiteren van het doordachte concept, vindt in de klassieke Ford Ranger een goed alternatief. Prijzen voor de pick-up beginnen ver onder de 30.000 euro. Dit gaat echter gepaard met minder uitrusting en mindere wegprestaties.

Een soortgelijk concept wordt gevolgd door de VW Amarok, die wordt gebruikt als bedrijfsvoertuig met off-road ambities op vele gebieden. De pick-up uit de premiumklasse overtuigt met een turbodieselmotor met maximaal 224 pk, een maximumkoppel van 550 Nm en optimale voorwaarden voor terreinrijden. Moderne technologieën ondersteunen ook hier de bestuurder en maken veilig rijden in verschillende omgevingen mogelijk.