Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ford-ranger-raptor-front

Ford Ranger Raptor

1 / 3
ford-ranger-raptor-front
ford-ranger-raptor-side
ford-ranger-raptor-back

Sterke punten

  • Echt werkpaard
  • Intelligente technologieën
  • Goed doordacht totaalpakket

Zwakke punten

  • Simpel en utilitair interieur
  • Hoge aankoopprijs
  • Weinig opties voor individualisatie

Ford Ranger Raptor : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Ford Ranger Raptor, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Ford Ranger Raptor: ruige, sportieve pick-up

In 2019 introduceerde Ford een extra ruige versie van de Ranger: de Ford Ranger Raptor. Het is niet alleen de krachtigste versie van de populaire pick-up, maar ook de sportiefste. Dankzij een zeer robuust onderstel kan hij op hoge snelheden offroad rijden. In 2023 kwam de tweede generatie Ranger Raptor in Europa op de markt. Lees meer.

Interesse in een Ford Ranger Raptor

Ford Ranger Raptor occasions
Ford Ranger Raptor nieuwe auto's
Ford Ranger Raptor dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • Absoluut werkpaard voor hoge eisen
  • Goede uitrusting
  • Aantrekkelijk, modern ontwerp
  • Stevige materialen en goed vakmanschap
  • Motor met voldoende vermogen

Technische gegevens

Motorisatie

Als je de Ford Ranger Raptor koopt, hoef je je geen zorgen te maken over het kiezen of vergelijken van motoren. De autofabrikant biedt slechts één variant aan voor het model. De motor overtuigt echter met brute kracht.

Onder de motorkap van de eerste generatie ligt een 2,0-liter EcoBlue dieselmotor met 213 pk. Met het gaspedaal volledig ingedrukt bereikt het voertuig vanuit stilstand de 100 km/u in slechts 10,5 seconden. De topsnelheid is 180 km/u. Veel belangrijker voor het rijden in woest terrein is het koppel, dat met 500 Nm en permanente vierwielaandrijving rijden op elke ondergrond een makkie maakt. Grote, zware aanhangers trekken is ook geen probleem.

De tweede generatie Ranger Raptor – die sinds 2023 in Nederland leverbaar is – biedt meer keuzes wat betreft motoropties. De vertrouwde 2,0-liter viercilinder dieselmotor blijft beschikbaar, maar voor diegenen die op zoek zijn naar extra pit, is er ook een 3,0-liter V6 benzinemotor. Met 411 pk in Noord-Amerika, 392 pk in Australië, en 292 pk voor Europa heeft de Ranger Raptor geen tekort aan kracht.

Deze krachtige motoren maken de tweede generatie Ranger Raptor niet alleen geschikt voor ruig terrein, maar ook voor het trekken van zware aanhangers. Hoewel het Europese model iets is teruggebracht vanwege emissie-eisen, blijft het met 292 pk en 491 Nm aan koppel een indrukwekkende krachtpatser. Met Raptor-aanpassingen – zoals speciale dempers – wordt het maximale trekgewicht weliswaar verminderd, maar met 2.500 kg blijft het een krachtpatser in het trekken van lasten.

Afmetingen

Al op het eerste gezicht heeft de Ford Ranger Raptor de uitstraling van een echt werkpaard. Met een enorme grondspeling van 283 millimeter en een doorwaaddiepte van 850 millimeter beweegt het model moeiteloos door alle terreinen. De carrosserie meet 5,36 meter in lengte, twee meter in breedte en 1,87 meter in hoogte. Het leeggewicht is iets minder dan 2.500 kilogram. Toch kunnen grotere voorwerpen met gemak worden vervoerd; de laadruimte en een laadvermogen van 645 kilogram maken dit mogelijk. Het maximaal toelaatbare totaalgewicht is 3.130 kilogram.

De tweede generatie is 5,38 meter lang, 2,02 meter breed en 1,92 meter hoog. Zijn wielbasis bedraagt 3,27 meter en hij weegt 2.374 kilogram. Het maximaal toelaatbare totaalgewicht is voor de tweede generatie ook 3.130 kilogram.

Als je op zoek bent naar een betrouwbare en krachtige trekauto voor grote aanhangers, dan is de Ford Ranger Raptor een goede keuze. Ford geeft voor beide generaties een maximaal trekvermogen (geremd) op van maximaal 2.500 kilogram voor de pick-up, ongeremd is dat 750 kilogram.

De onderstaande tabel bevat de specificaties van de tweede generatie Ford Ranger Raptor

Ford Ranger Raptor
Marktintroductie 2023
Lengte x breedte x hoogte 5,38 x 2,02 x 1,92 m
Wielbasis 3,27 m
Inhoud bagageruimte 1.495 l
Ledig gewicht 1.140-1.375 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2,374 kg
Cilinderinhoud 2.956 cm3
Vermogen 214 kW (292 pk)
Koppel 491 Nm
Topsnelheid 180 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,9 sec
Tankinhoud 80 l
Verbruik 13,8 l/100 km
CO₂-uitstoot 315 g/km

Varianten

De Ford Ranger Raptor is een variant van de Ford Ranger. Het formaat cabine is altijd hetzelfde. Bij de normale Ford Ranger kun je kiezen wat voor cabine je krijgt, zoals enkele- of dubbele cabine. De Ranger Raptor heeft altijd een dubbele cabine en een tweede zitrij. Een beklede, grote laadruimte is uiteraard nog steeds beschikbaar. In Nederland voorziet Ford de auto indien gewenst van een scheidingswand, waardoor de auto op grijs kenteken kan staan.

Er zijn verschillende exterieurkleuren beschikbaar, zoals Conquer Grey, Frozen White en Race Red. Afzonderlijke afwerkingslijnen zijn er niet voor de Ford Ranger Raptor. Hier is slechts een klein aantal opties in de configuratie. Dit geldt bijvoorbeeld voor een extra ‘Raptor’-badge of een standkachel, die het comfort vooral in de winter aanzienlijk verhoogt.

De tweede generatie Ranger Raptor is standaard voorzien van LED-matrix-koplampen, elektrisch verstelbare stoelen (10 standen) met lederen bekleding, een infotainmentsysteem, een trekhaak met stroomaansluiting en bescherming van de laadbak. In de laadbak zitten stroompunten. Een elektrisch rolscherm voor de laadbak is een optie.

Prijzen

De laatste nieuwprijs voor de eerste generatie Ford Ranger Raptor was 56.250 euro. De tweede generatie is een fractie duurder: 56.750 euro. Een reguliere Ranger is er vanaf 31.510 euro. Let op: het gaat hier om de prijzen voor een Ranger Raptor op grijs kenteken, dus zonder BPM.

Ford Ranger Raptor-occasions zijn er vanaf zo’n 37.000 euro. Je krijgt dan een eerste generatie uit 2019 of 2020, met zo’n 60.000 tot 120.000 kilometer op de teller.

Design

Buitenkant

De Ford Ranger Raptor is ruig aangekleed. De enorme bodemvrijheid, de robuuste uitstraling en tegelijkertijd moderne elementen vormen een aantrekkelijke combinatie. De LED-koplampen, de bescherming tegen obstakels en de grote grille met Ford-opschrift springen in het oog. Individuele belettering laat ook zien dat de pick-up geenszins een doorsnee auto is. Maar de buitenkant is niet alleen mooi, hij is ook functioneel. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de praktische dorpelafdekking. Bovendien is de onderkant voorzien van massieve stalen platen, die bescherming bieden tijdens het offroaden.

Bij de tweede generatie zijn enkele structurele carrosseriedelen, zoals de portieren en de ruiten, overgenomen van de eerste generatie. De carrosserie en interieur zijn wel volledig nieuw. Net als de eerste generatie Raptor is de tweede generatie een stuk stoerder aangekleed dan de reguliere Ford Ranger. Hij heeft uitgeklopte wielkasten, grotere banden en meer rijhoogte.

Binnenkant

Het interieur laat ook een stoere indruk achter, met veel robuuste en slijtvaste materialen en een groot 10-inch display in de middenconsole. Of het nu gaat om het multifunctionele stuurwiel, de comfortabele stoelen of de automatische klimaatregeling, vrijwel geen wens blijft onvervuld. Een speciaal terreinbeheersysteem en vele andere hulpmiddelen helpen onervaren bestuurders om veilig te sturen in ruwer terrein. Een Bang & Olufsen-audiosysteem is standaard aanwezig in de tweede generatie Ranger Raptor.

Veiligheid

Dankzij een grote spoorbreedte, flinke banden en een stevige chassis is de Ranger Raptor een zeer veilige auto. Zelfs ISOFIX ontbreekt niet en maakt het mogelijk om veilig met jonge kinderen naar de kleuterschool te reizen. Verschillende veiligheids- en assistentiesystemen zijn standaard en gebaseerd op de nieuwste technologie om zowel de inzittenden als andere weggebruikers te beschermen. Pre-Collision Assist bijvoorbeeld detecteert gevaren in het verkeer en zorgt ervoor dat de auto automatisch remt bij een dreigende aanrijding. Tot een snelheid van 80 km/u herkent het systeem zelfs voetgangers en fietsers. Ook Safety Brake Assist, dat assisteert bij een noodstop, verhoogt de veiligheid aanzienlijk. Stabilisatie van de aanhangwagen en koprolbescherming maken ook deel uit van de uitgebreide uitrusting van de pick-up.

Alternatieven

Wie minder geld wil uitgeven maar wel wil profiteren van het doordachte concept, vindt in de reguliere Ford Ranger een goed alternatief. Prijzen voor de pick-up beginnen ver onder de 30.000 euro. Dit gaat echter gepaard met minder uitrusting en mindere wegprestaties.

Een soortgelijk concept wordt gevolgd door de Volkswagen Amarok. De Duitse pick-up wordt gebouwd op basis van de Ford Ranger. De pick-up uit de premiumklasse overtuigt met een turbodieselmotor met maximaal 224 pk, een maximumkoppel van 550 Nm en optimale voorwaarden voor terreinrijden. Moderne technologieën ondersteunen ook hier de bestuurder en maken veilig rijden in verschillende omgevingen mogelijk.

Andere populaire pick-ups zijn de Toyota Hilux, Isuzu D-Max, RAM en Nissan Navara.

FAQ

Wat kost een Ford Ranger Raptor?
De laatste nieuwprijs voor de eerste generatie Ford Ranger Raptor was 56.250 euro. De tweede generatie is een fractie duurder: 56.750 euro. Een Ranger occasion is er vanaf 37.000 euro.
Waar wordt de Ford Ranger Raptor gebouwd?
De Ford Ranger Raptor wordt wereldwijd op vijf verschillende locaties gebouwd. De voertuigen voor de Europese markt komen uit een fabriek in Zuid-Afrika.
Hoe terreinvaardig is de Ford Ranger Raptor eigenlijk?
De Ford Ranger Raptor is een pick-up die goed overweg kan met moeilijk terrein. Een enorme doorwaaddiepte, onderrijbeveiliging en veel technische assistenten dragen daar in grote mate aan bij. Dankzij speciale dempers kun je zelfs sprongen over heuvels met de auto’s maken.