Renault te koop: tweedehands en nieuw

Renault

Huidige top modellen

Overzicht van de populairste Renault modellen

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Tweedehands Renault: de bruggenbouwer

De Renault Groep is een Franse multinational en autobouwer opgericht in 1899. Het bedrijf produceert voornamelijk passagiersvoertuigen en vans. In het verleden maakte het ook trucks, tractors, tanks, bussen en autorailvoertuigen. Volgens de Organisation Internationale des Constructeurs d'Automobiles is deze Franse bouwer de tiende ter wereld in termen van productie (2015). De Renault-Nissan Alliantie is wereldwijd de vierde autogroep (2017). Een tweedehands auto van deze bouwer is nog steeds erg populair.

Het bedrijf

De huidige CEO is Carlos Ghosn. Sinds april 2015 heeft de Franse overheid daarbij een aandeel van 19,73% in het bedrijf. De bouwer heeft zijn hoofdkwartier in Boulogne-Billancourt, nabij Parijs. Naast het basismerk bevat het ook heel wat submerken, zoals Automobile Dacia (Roemenië) en Samsung Motors (Zuid-Korea). Daarnaast heeft het merk een aandeel van 43,4% in Nissan (Japan) en een aandeel van 37% in AvtoVAZ (Rusland). Ook 1,55% van Daimler AG (Duitsland) is in bezit van de onderneming. Sinds 2012 bouwt de Fransman met name motors voor de Daimler Mercedes-Benz A-Klasse en B-Klasse. Naast autobouwers zijn er ook nog subdivisies met andere doelen. De belangrijkste afdelingen zijn hier RCI Banque (autofinanciering), de Retail Group (distributie) en Motrio (onderdelen). Tegelijk onderhoudt het bedrijf een aantal joint ventures, waaronder Oyak-Renault (Turkije) en Renault-Pars (Iran). Ondertussen kwam de afdeling trucks (Véhicules Industriels) terecht onder de hoede van Volvo Trucks (2001). De afdeling Renault Agriculture is sinds 2008 het integrale bezit van de Duitse specialist CLAAS.

Innovaties

De bouwer staat bekend om een aantal vernieuwingen. Zo bracht Louis Renault in 1899 meteen al een revolutionair schakelsysteem zonder rijriem op de markt. In 1963 is de 8 de eerste en masse geproduceerde auto met remschijven op vier wielen. In 1980 patenteert het bedrijf het eerste toestel voor remdistributie. In 1988 ontstaat CARMINAT, een realtimesysteem voor locatie- en weersinformatie. Het project wordt ondersteund door de EU, onder de code Eureka EU-55 CARMINAT. Het zou uiteindelijk leiden tot het R-link systeem en het Carminat Tom-Tom toestel. Verder verwerft het merk ook reputatie in het rallycircuit, de Formule 1 en de Formule E. Met name het werk op het gebied van de mathematische modellering van carrosserieën is belangrijk voor onder andere de ontwikkeling van de computergrafiek.

Elektrische voertuigen

Sinds 2008 pioniert de bouwer op het gebied van de elektrische auto. De verschillende concepten worden gepresenteerd onder de naam Z.E. (zero emission). Het eerste wapenfeit is hier de Kangoo Be Bop. In 2011 volgt de Fluence Z.E. en in 2012 de Zoe. In 2013 wordt de onderneming marktleider in dit domein, met name dankzij het grote aanbod, waaronder de Twizy, de Zoe, de Fluence en de Kangoo. Tegen 2020 zoekt de bouwer nu nog een stapje verder te gaan via de introductie van autonome voertuigen. Een eerste prototype, de Next Two, wordt gepresenteerd in februari 2014. Het is gebaseerd op de Zoe.

Renault-Nissan

Een belangrijk deel van het succes van deze bouwer is de alliantie met Nissan, ook wanneer het gaat over de tweedehands auto. Zoals gezegd bezit het merk een controlerend aandeel van 43,4% in deze Japanse bouwer. Omgekeerd bezit Nissan een niet-stemgerechtigd aandeel van 15% in de Franse bouwer. Daarnaast delen ze elk 50% van de aandelen van de Renault-Nissan B.V., het management van de Renault-Nissan Alliantie. Daaronder vallen twee gedeelde bedrijven: RNPO (Renault-Nissan Purchasing Organisation) en RNIS (Renault-Nissan Information Services). In 2008 bereikt de (tweedehands) verkoop een cijfer van 6,9 miljoen exemplaren (inclusief AvtoVAZ). Hierdoor wordt de groep korte tijd de derde ter wereld. In maart 2010 wordt de eerste gedeelde faciliteit geopend in Chennai in India. Hier wordt eerst de Nissan Micra gebouwd. Door de oprichting van deze faciliteit wordt de joint venture met Mahindra & Mahindra opgezegd. Via deze samenwerking werd 5 jaar lang de Logan gebouwd (voor India). De fabriek in Chennai richt zich vervolgens nog op de Fluence en de Koleos.

Renault-Nissan en Daimler

Op 7 april 2010 kondigen CEO Ghosn en Daimler AG CEO Dieter Zetsche een nieuwe partnership aan tussen Renault-Nissan en Daimler AG. Via deze overeenkomst verwerft Daimler een aandeel van 3,1% in Renault-Nissan. Omgekeerd verwerven Renault en Nissan elk 1,55% van Daimler.

Renault-Dacia

In 1999 verwerft de Franse bouwer een controlerend aandeel van 51% in Dacia, een Roemeense bouwer. Het aandeel zou uiteindelijk bijna 100% gaan bedragen. Als onderdeel van de Franse groep wordt Dacia een regionaal merk van instapvoertuigen. Het concentreert zich op Europa en Noord-Afrika.

Renault-Samsung

Op 1 september 2000 verwerft de bouwer de autodivisie van Samsung. De deal is 560 miljoen dollar waard en staat voor 70% van het volledige Samsung-bedrijf. Uiteindelijk stijgt dat aandeel nog tot 80,1%. Als merk verschijnt Renault-Samsung haast uitsluitend in Zuid-Korea, hoewel sommige modellen ook verkocht worden in Chili (Zuid-Amerika). De meeste Zuid-Koreaanse producties uit Busan worden echter geëxporteerd als Renaults.

Renault-AvtoVAZ

In februari 2008 verwerft de Franse bouwer een aandeel van 25% in AvtoVAZ, een Russische bouwer die vooral bekend wordt dankzij het merk Lada. De bouwer is dan al sinds eind jaren 90 op zoek naar een strategische partner en wordt menigmaal afgewezen door andere firma's.

American Motors

Een laatste samenwerking, die misschien minder bekend is, is die met de American Motors Corporation (AMC). De samenwerking loopt tussen 1979 en 1987. Via deze alliantie bespeelt de Franse bouwer de VS. Vanaf 1980 bezit Renault 22,5% van de aandelen. In 1982 stijgt dat getal naar 46,4%. Zo komen onder andere de 9 en de 11 naar de VS als Encore. AMC heeft het echter niet onder de markt en in 1987 verkopen de Fransen hun aandelen aan Chrysler.

Renault Retail Group

De Europese distributie van (tweedehands) Renaults verloopt via de Retail Group. Dat bedrijf is voor 100% in handen van de bouwer. De Franse takken worden uiteindelijk samengevoegd tot Renault France Automobiles (RFA). In 2001 dient deze samenvoeging als basis voor Renault Europe Automobiles (REA), dat alle Europese verkopen regelt. De huidige naam dateert uit 2008. De Retail Group opereert in Frankrijk, Oostenrijk, België, Tsjechië, Duitsland, Ierland, Italië, Luxemburg, Polen, Portugal, Spanje, Zwitserland en de UK.