Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
renault-avantime-front

Renault Avantime

1 / 3
renault-avantime-front
renault-avantime-side
renault-avantime-back

Sterke punten

  • Gevoel van veel ruimte
  • Ruime kofferbak
  • Carrosserie van roestvrij staal

Zwakke punten

  • Beperkt zicht op het dashboard
  • Aanzienlijke kwaliteitsproblemen
  • Hoge onderhoudskosten

Renault Avantime : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Renault Avantime, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Renault Avantime: originele coupé

In opdracht van Renault bracht Matra in 2001 de Avantime op de markt. Hij was gebaseerd op de Renault Espace met de afmetingen van een bestelwagen, maar ontworpen als tweedeurscoupé. Het voertuig was zijn tijd ver vooruit en flopte, waardoor Matra de productie staakte en in 2003 faillissement aanvroeg. Lees meer

Interesse in een Renault Avantime

Renault Avantime occasions
Renault Avantime dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Enorme ruimte voor bestuurder, passagier en bagage.
  • Roestwerende kunststof carrosserie op een chassis van gegalvaniseerd staal.
  • Keuze uit verschillende uitrustingen.
  • Goede, veilige rijeigenschappen.
  • Comfortabele instap in het voorste gedeelte.

Gegevens

Motor

Matra bouwde de Renault Avantime met drie verschillende motoren. De kleine tweeliter 16V benzinemotor met turbo produceert 163 pk op de weg. De grote drieliter zescilinder benzinemotor levert 207 pk, maar inspireert minder de sportieve rijder dan de cruiser. Voor bestuurders die veel kilometers maken lanceerde Matra een diesel met 150 pk. Alle Avantime-modellen zijn standaard uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Vanaf 2002 bood de fabrikant een optionele automatische transmissie met vijf versnellingen aan voor de drieliter. De Avantime heeft geen reputatie opgebouwd als zuinige auto. Gemiddeld stroomt er 11,3 liter per 100 kilometer door de slangen van de drieliterauto. In de stad en met een zware voet kan het nog aanzienlijk meer zijn. De tweeliter turbo zit maar net onder een verbruik van tien liter per 100 kilometer. De diesel is iets zuiniger met ongeveer zeven liter per 100 kilometer.

Het bijzondere aan de Renault Avantime is het ongebruikelijke ontwerp. Voor het cabrio-gevoel met geopend panoramadak heeft de autofabrikant een B-stijl en raamomlijstingen achterwege gelaten. Er kwamen dikkere C-stijlen voor de verstijving. Een blikvanger is het uitzonderlijke deuropeningsmechanisme. De zijdeuren van 55 kilo en 1,40 meter lang zwaaien open op dubbele scharnieren om ruimte te besparen.

Afmetingen

De Avantime luxeklasse maakt indruk met zijn bestelwagenafmetingen, die voldoende ruimte binnenin biedt, maar ook ruimte nodig heeft om te parkeren. Met zijn 4,64 meter is hij langer en 1,83 meter breder dan de Espace. Anderzijds is de auto met 1,63 meter lager dan zijn bouwplatform, in ware coupémode. De vijfzitter biedt de bestuurder en voorpassagier voldoende bewegingsvrijheid. Zelfs achterpassagiers zitten comfortabel, zij het met opgetrokken knieën. De Renault Avantime is de ideale toerwagen. De bagageruimte maakt indruk met 530 liter opbergruimte. Met de achterbank neergeklapt neemt de bagageruimte toe tot 900 liter. Dankzij de lage en brede laaddrempel is de Avantime gemakkelijk te beladen. Het voertuig heeft ook een indrukwekkend laadvermogen van 682 kilogram. De Renault Avantime is verkrijgbaar in verschillende uitrustingslijnen. Daarnaast biedt de fabrikant diverse extra's voor meer veiligheid en comfort.

Overigens: De Renault Avantime is ook een uitstekende trekauto, zware en grote aanhangers kunnen gemakkelijk en veilig worden getrokken dankzij een maximaal trekvermogen van twee ton. De krachtige motoren met veel koppel maken het mogelijk.

Bouwperiode 2001 - 2005
Lengte, breedte, hoogte 4,64 m x 1,83 m x 1,63 m
Wielbasis 2,70 m
Volume kofferbak 530 l - 900 l
Leeggewicht 1.650 kg - 1.778 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.510 kg
Cilinderinhoud 1.998 cm³ - 2.946 cm³
Koppel 250 Nm - 320 Nm
Topsnelheid 195 km/u - 220 km/u
Acceleratie 0 tot 100 km/u 8,6 s - 11,4 s
Tankinhoud 80 l
Verbruik 7,3 l - 11,3 l
CO₂-emissies 193 g/km - 266 g/km

Varianten

De Renault Avantime is alleen leverbaar als driedeurs hatchback. Bij het begin van de productie was er een twee- en drieliter benzinemotor met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Pas in het voorjaar van 2002 leverde Renault het drieliter model met vijfversnellingsautomaat. Vanaf mei 2022 komt daar de tweeliter benzinemotor met turbo bij. Medio 2002 bood Renault ook een dieselversie aan.

Prijs

De nieuwe prijs van de Renault Avantime lag tussen 30.000 en 41.000 euro, afhankelijk van de uitrustingslijn. De auto was het goedkoopst in de instapversie Expression, iets beter uitgerust was de Dynamique-lijn en de Privilege-uitrustingslijn bood alle comfort. Met een paar extra's kwam de hogere klasse in de drieliter-uitvoering op een aankoopprijs van 50.000 euro. De eigenzinnige Renault Avantime leek dus geenszins een koopje, maar wist toch te overtuigen met een zeer goede prijs-kwaliteitsverhouding gezien de enorme uitrusting en het aantrekkelijke totaalpakket.

De klanten waren echter niet overtuigd van het totaalpakket van de auto en de Renault Avantime was dan ook een flop voor de Franse autofabrikant. Slechts iets meer dan 8.500 voertuigen konden worden geproduceerd en verkocht. Vooral in Nederland is het voertuig daarom vrij zeldzaam, zelfs als occasion. Het gecombineerde voertuig geniet nu echter een zekere cultstatus. De prijzen zijn de afgelopen jaren dan ook aanzienlijk gestegen. Wil je een goed onderhouden Renault Avantime met een hanteerbare kilometerstand en in goede staat, dan moet je minimaal 10.000 euro begroten. Hobbyisten met de nodige kennis kunnen ook profiteren van een goedkoper aanbod, reserveonderdelen zijn nog steeds goedkoop en in een breed assortiment verkrijgbaar. Eenvoudige occasions met kleine gebreken zijn op de Nederlandse automarkt al vanaf ongeveer 4.000 euro te koop.

Bovendien zijn de lopende kosten rond de Renault Avantime allesbehalve goedkoop. Met een brandstofverbruik tot elf liter zijn de motoren allesbehalve zuinig. Bovendien is de Renault Avantime zeer zwaar door de omvang van de carrosserie, met een leeggewicht tot 1,8 ton. Dit zorgt voor hoge kosten rond de motorrijtuigenbelasting. Deze bedragen meer dan 1.200 euro per jaar.

Design

Exterieur

De Renault Avantime is een echte blikvanger dankzij zijn langwerpige coupé-design met twee enorme deuren en immense glasoppervlakken. Een ander opvallend kenmerk is de stoere notchback met een bijna verticale en donker getinte achterruit. Door het ontbreken van de B-stijl is de C-stijl boller, maar dat valt niet op door de tweekleurige carrosserie met aluminium dak. De basisversie van de Avantime is verkrijgbaar in Monaco- of nautisch blauw, beige of zwart. Voor de metallic-versies moest de koper dieper in de buidel tasten. Paars, groen, rood, grijs, zwart en blauw waren hiervoor beschikbaar.

Interieur

De cockpit van de Renault Avantime is grotendeels overgenomen van de Espace en heeft kleine, centraal geplaatste instrumenten. De verhoogde zitpositie biedt weliswaar een goed overzicht op de weg, maar slechts een beperkt zicht op het ietwat verwrongen dashboard. In de Privilege-uitvoering heeft de Avantime automatische klimaatregeling, een navigatiesysteem, lederen zetels, een regensensor en parkeerhulp. Extra's zijn een metallic-lak, telefooninstallatie en uitgebreide lederen bekleding. In lijn met zijn avant-gardistische exterieur biedt Renault in de Avantime gedurfde kleuren die elke doelgroep aanspreken: jong van geest, avonturiers en zakenmensen. Bijzonder zijn de volledig inschuifbare zijruiten en het panoramadak. Met één druk op de knop verandert de coupé in een cabriolet.

renault-avantime-interior

Veiligheid

Renault heeft zijn Avantime uitgerust met een uitgebreid veiligheidspakket. De extravagante Franse auto kwam van de productielijn met standaard ABS, ESP, voor- en zij-airbags. Toch vertoont het voertuig bij nader inzien enkele zwakke punten. Zo zijn er de slechte afwerking en deuren die bij een ongeval een veiligheidsrisico vormen. Goedkope lijmen en oplosmiddelen verspreiden een onaangename geur wanneer ze warm zijn en vormen een gezondheidsrisico wanneer de vensters gesloten zijn. Ook het schuifdak en het elektrische systeem zijn gevoelig voor storingen.

Alternatieven

De futuristische Renault Avantime is een mix van bestelwagen, coupé en luxe sedan. Er bestaan alternatieven in de afzonderlijke segmenten, maar een vergelijkbare cross-over ontbreekt. Dit maakt hem uniek op de markt.

Wie echter veel waarde hecht aan veel ruimte van binnen, doet er goed aan de Renault Scénic als alternatief te kiezen. Het voertuig is een klassieke bestelwagen en zeer geschikt voor gezinnen. In Nederland zijn vooral de oudere Scenics voor zeer lage prijzen verkrijgbaar, bijvoorbeeld de Grand Scenic uit 2010 voor minder dan 7.000 euro. Veel voertuigen hebben echter een enorme kilometerstand. Hoewel dit in principe spreekt voor de betrouwbare technologie van de voertuigen, moet er toch rekening mee worden gehouden in het belang van een langdurig gebruik.

FAQ

Wat is de Avantime precies?
Strikt genomen is de Renault Avantime een cross-over, een kruising tussen een coupé en een bestelwagen. De technische basis vormt de Renault Espace. Voor de carrosserie zette Renault er een tweedeurscoupé op.
Waarop moet ik letten bij een Avantime occasion?
De Renault Avantime was zijn tijd ver vooruit. Inmiddels is het bijna een klassieker geworden en brengt hij respectabele prijzen op de markt voor occasions op. Ondanks kwaliteitsgebreken zijn er enkele voertuigen met meer dan 100.000 kilometer op de teller. Wie geïnteresseerd is in een Avantime occasion, moet nagaan of deze een onderhoudsbeurt heeft gehad en in goede algemene staat verkeert.