Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Renault Talisman

Subliem rijcomfort en veel ruimte binnenin

Omdat Renault de Talisman al sinds 2016 op de markt heeft, is het niet zo moeilijk om een gebruikte Renault Talisman te vinden. Deze auto is verkrijgbaar als 4-deurs sedan of als 5-deurs Estate, eventueel met vierwielaandrijving. Van binnen is de Talisman uitgerust met o.a. navigatie, multimediasysteem, luxe sfeerverlichting en cruise control. Verder heb je keuze uit moderne benzine- of dieselmotoren met vermogens variërend van 120 tot 200 pk. Prima voor zakelijk en privé-gebruik. Lees meer

Alternatieve modellen

De Renault Talisman: grote middenklasser met karakter en volop luxe

De vernieuwde Renault Talisman

In september 2015 presenteerde Renault op de Frankfurt Motorshow de Talisman. Deze auto, die eerst werd uitgevoerd als 4-deurs sedan, volgde de Renault Laguna en de Renault Latitude op. Een paar maanden na de introductie van de Talisman sedan werd de 5-deurs station uitvoering op de markt gebracht onder de naam Talisman Estate. De Renault Talisman is sinds de Renault 18 de eerste grote personenauto van Renault die niet als hatchback wordt geleverd.

De Talisman wordt gebouwd op de Common Module Family (CMF) van de Renault Nissan Alliance. Met deze module bouwt de fabrikant auto’s van verschillende marktsegmenten, die zijn gebaseerd op dezelfde componenten. Zo deelt de Talisman onderhuids een aantal modules met de Renault Espace.

Afhankelijk van de uitvoering is de Talisman leverbaar met vierwielaandrijving, genaamd 4Control. In Nederland is dit verkrijgbaar op de S-Edition. Tevens zijn adaptieve schokdempers leverbaar. Afhankelijk van de gekozen modus in het Multi Sence systeem wordt de demping, sturing en gasrespons aangepast.

De vernieuwde Renault Talisman krijgt van buiten extra chromen sierelementen, andere bumpers, nieuwe lichtunits met daarin dynamische LED-knipperlichten en C-vormige LED-dagrijverlichting, plus LED-achterlichten.

Daarnaast voegde Renault een inductielader voor smartphones toe en kreeg de Talisman draaiknoppen met een display voor het instellen van de klimaatregeling. De Talisman krijgt grotere bekerhouders met verlichting en verchroomde rand en een frameloze, automatisch dimmende binnenspiegel. Dankzij de nieuwe Auto-Hold functie rolt de auto niet weg bij een uitgeschakelde parkeerrem. Bovendien kun je nu de cruise control bedienen via knoppen op het stuur.

De nieuwe Talisman is verkrijgbaar als Life, Limited, Intens, S-Edition en Initiale Paris. Vanaf de Intense krijg je standaard een nieuw instrumentenpaneel met een 10,2-inch TFT kleurenscherm. Dit systeem ondersteunt Android Auto en Apple CarPlay. Het systeem verandert van kleur als je een andere rijmodus kiest en het toont de navigatie-aanwijzingen in 3D op het scherm.

Renault voegde 3 nieuwe kleuren toe aan het assortiment: Rouge Vintage, Gris Baltic en Gris Highlan. Ook komt Renault met nieuwe 17-,18- en 19-inch lichtmetalen wielen. De Talisman wordt geproduceerd in de Renault-fabriek in de Franse stad Douai. Vanaf de zomer van 2020 staat het model bij de dealer en is dan te koop vanaf € 38.950. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een gebruikte Renault Talisman.

Renault Talisman Grandtour vs Peugeot 508 SW

De Peugeot 508 heeft een coupé-achtige vorm en moet zich in het competitieve D-segment staande zien te houden. De SW breakversie heeft ook deze aflopende daklijn. De Talisman is van achteren hoger, minder coupé-achtig. In deze vergelijking worden de diesels met manuele versnellingsbak gebruikt. Dit zijn de 1.5 BlueHDi 130 voor de Peugeot en de nieuwe 1.7 Blue dCi 150 voor de Renault.

Het premium gevoel wordt meteen merkbaar zodra je bij de Peugeot 508 SW instapt. De afwerking is verzorgd en de materialen zijn van hoge kwaliteit. De uitrusting bevat veel opties die aan het premium segment doen denken. Zo zien we onder meer nachtzicht en het Pack Drive Assistant Plus, waarmee je in files semi-autonoom kunt rijden. De Talisman Grandtour draait al iets langer mee, en moet dergelijke opties aan zich voorbij laten gaan. Het digitale dashboard is bovendien minder modern dan dat van de Peugeot.

De klassiekere Renault doet het wel beter als het gaat om comfort. De auto is veelzijdiger in gebruik, met een ruimere kofferbak (572 liter tegenover 530 liter). Bovendien is de tildrempel praktischer dan bij de Peugeot. De Talisman biedt ook meer plaats aan passagiers achterin, waar de ruimte royaal is. Wie 3 kinderen heeft, zal de ‘vlakke’ achterbank ook op prijs stellen. Die is misschien minder comfortabel dan de voorgevormde achterbank van de 508 SW, maar is wel veel praktischer als je 3 kinderen inclusief kinderstoeltjes moet installeren. Beide auto’s rijden comfortabel. De Talisman wint hier vanwege zijn meer veelzijdige karakter. De BlueHDi motor van de 508 SW kan de belasting bovendien makkelijker aan dan de Blue dCi van de Talisman Grandtour.

De betere geluiddemping en het betere verbruik geven de 1.5 BlueHDi de beste score. Zelfs de instapversie van 130 pk overtuigt meer dan de 1.7 Blue dCi van Renault van 150 pk. Bovendien is de bediening van de handmatige versnellingsbak minder fijn en is er geen automaat beschikbaar op deze versie. De 1.5 Blue HDi heeft wel een achttrapsautomaat als optie.

Beide auto’s zijn uitstekende kilometervreters die onvermoeibaar snelwegkilometers kunnen afleggen. De Talisman kan met 4Control worden voorzien van vierwielsturing, waardoor de lange auto makkelijker te manoeuvreren is in de stad en makkelijk bochten kan nemen met hoge snelheden. De 508 SW biedt echter een onberispelijk rijplezier, met een prima voorwielophanging. Bij de Renault zijn de bewegingen van de carrosserie minder makkelijk te beheersen, maar de auto is wendbaar en de demping werkt efficiënt.

De Peugeot 508 SW wint in dit duel van de Renault Talisman Grandtour. De Renault doet het goed als het gaat om praktische aspecten en interieurruimte, maar moet op alle andere punten helaas het hoofd buigen voor de Peugeot.

Motoren

De Talisman wordt geleverd met 4 dieselmotoren en 2 benzinemotoren. Als dieselrijder kun je kiezen uit 4 Blue dCi-dieselmotoren met vermogens variërend van 120 pk (88 kW) tot 200 pk (147 kW). De Blue dCi 160 EDC en Blue dCi 200 EDC motor zijn standaard gekoppeld aan een 6-traps EDC-automaat met een dubbele koppeling.

De benzinemotoren zijn een TCe 160 EDC met een vermogen van 160 pk (118 kW) of een TCe 225 EDC die 225 pk (165 kW) levert. Beide benzinemotoren hebben standaard een zeventraps EDC-automaat met een dubbele koppeling.

Uitrusting en opties

De Talisman is verkrijgbaar in 5 uitvoeringen, namelijk de Life, Limited, Intens, S-Edition en Initiale Paris. De Lfe is de instapversie en de goedkoopste van de 5. Deze heeft een basisuitrusting die standaard bestaat uit o.a:

  • Cruise Control met snelheidsbegrenzer
  • Regen- en Lichtsensor
  • Elektronisch geregelde airconditioning met 2 klimaatzones en luchtkwaliteitsensor
  • Renault R-Link 2 multimediasysteem met 7" landscape touchscreen

Na de Life is er de Limited-uitvoering, die voor een kleine meerprijs extra comfort biedt ten opzichte van de Life, met name in het interieur. Standaard krijg je bij de Limited o.a.:

  • Renault R-Link 2 multimedia- en navigatiesysteem met 7" landscape touchscreen
  • Parkeersensoren vóór en achter met sonische weergave
  • Lichtmetalen wielen 17"
  • Elektrisch verstelbare, verwarmbare en inklapbare buitenspiegels

Nog weer wat luxer dan de Limited is de Intens-uitvoering van de Talisman. Bij deze versie krijg je o.a.:

  • Vermoeidheidsdetectiesysteem
  • 4CONTROL vierwielbesturing
  • Lichtmetalen wielen 18"
  • LED PURE VISION koplampen

De S- Edition is een van de duurste uitvoeringen met verschillende rijhulpsystemen aan boord. Daarnaast zit er standaard op deze versie:

  • Lichtmetalen wielen 18" 'Grandtour'
  • 6-voudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel
  • Bekleding leder 'Riviera Noir' met rode sierstiksels
  • Renault R-Link 2 multimedia- en navigatiesysteem
  • Lane Departure Warning

Tenslotte is er de Initiale Paris, dit is de meest luxe en de duurste uitvoering van de Talisman. Deze uitvoering heeft een luxe interieur en beschikt standaard o.a. over:

  • Bekleding nappaleder 'Initiale Paris Noir'
  • Head-up display
  • Renault R-Link 2 multimedia- en navigatiesysteem met 8,7" portrait touchscreen + Bose® premium audio
  • Lichtmetalen wielen 19"

Voor zakelijk gebruik en op vakantie

De Talisman is chique genoeg om als zakelijke auto gebruikt te worden. Dankzij de chromen details, moderne LED-lampen en de ruimte binnenin is de auto zeer representatief. Daarnaast heeft het model ook genoeg in huis om als familie-auto door het leven te gaan. Dankzij het rij-comfort kun je er namelijk prima mee op vakantie.

Beoordelingen voor Renault Talisman

3 Beoordelingen

4,7