Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
renault-talisman-side

Renault Talisman

1 / 3
renault-talisman-side
renault-talisman-front
renault-talisman-back

Sterke punten

  • Hoogwaardige uitstraling
  • Prettig stuurgedrag
  • Veel ruimte voor inzittenden en bagage
  • Zuinige, krachtige dieselmotoren

Zwakke punten

  • Motoren ietwat luidruchtig
  • Moderne rijsnufjes alleen in hogere uitrustingsvarianten
  • Rijmodi van onderstel vraagt om meer balans

Renault Talisman : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Renault Talisman, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Renault Talisman: verdient meer dan een positie in de luwte

Ooit was Renault koning van de grote, luxe sedans. Met modellen als de Renault 25 en Safrane maakte het Franse merk furore in het hogere D-segment. Weliswaar iets lager in de markt gepositioneerd, maar wel degelijk een benchmark in zijn tijdperk was de Renault Laguna. Honderdduizend exemplaren werden ervan verkocht tussen 1994 en 2001. De tweede generatie Laguna moest het succes van zijn voorganger voortzetten maar dat liep heel anders. Technische mankementen speelden de Laguna II parten en besmeurden de ooit zo glorieuze Laguna-naam ernstig. Renault had zich gebeterd met de Laguna III, maar het kwaad was toen al definitief geschiedt; het tij kon niet meer gekeerd worden. Een gloednieuw model met dito naam moest het oudzeer van de latere Laguna’s doen verzachten en vergeten, doeltreffend genaamd Talisman. Echter wat bleek: Renaults magische formule voor luxe sedans was definitief uitgewerkt. Dit terwijl de Renault Talisman wel degelijk zijn talenten heeft en eigenlijk meer verdiende dan een leven in de luwte. Lees meer

Interesse in een Renault Talisman

Renault Talisman occasions
Renault Talisman nieuwe auto's
Renault Talisman dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Stijlvolle, luxe uitstraling
  • Aangename reisauto
  • Veel ruimte voor inzittenden en bagage
  • Fijne motoren

Technische gegevens

Motorisatie

Bij de marktintroductie in 2016 waren dieselkrachtbronnen nog zeer gewild. Het motorenaanbod omvatte aanvankelijk een instapmodel met een 1.5 dCi motor die 110 pk leverde, evenals een 1.6 dCi met vermogensvarianten van 130, 150 en 160 pk. Later werden twee nieuwe (Blue)dCi-diesels geïntroduceerd om te voldoen aan de verbeterde en realistischere WLTP-verbruiksnorm: de 1.7 dCi met 150 pk en de 2.0 dCi met vermogensvarianten van 160 en 190 pk.

Op het gebied van benzinemotoren bestond het aanvankelijke assortiment enkel uit een 1.6 turbobenzinemotor met 150 of 200 pk. Later werd deze motor vervangen door een 1.3 turbomotor met 160 pk, ontwikkeld in samenwerking met Mercedes-Benz. Daarnaast was er ook nog de potige 1.8 TCe motor, bekend van de ultrasportieve Renault Mégane RS. Het vermogen daarvan ligt op een adequate 225 pk, waarmee ook de grote en ietwat logge Talisman zeer vlotte prestaties neerzet.

Gedurende de eerste productiejaren van de Talisman was een handbak nog veelal de standaard en een automaat optioneel. Later werden de meeste motoriseringen standaard gekoppeld aan een automatische transmissie. Een handbak was enkel nog beschikbaar op de instapmodellen.

In de staart van zijn productcyclus onderging de Renault Talisman een laatste facelift. Naast enkele visuele veranderingen, besloot Renault het motorenaanbod flink uit te dunnen. Het beschikbare palet omvatte alleen nog een 1.3 TCe-benzinemotor met 160 pk en twee BluedCi-diesels met vermogens tussen 150 en 190 pk. Een (plug-in) hybrideversie is er nooit geleverd, wat mogelijk heeft bijgedragen aan het matige succes van de Talisman en het feit dat Renault zich niet meer laat gelden in de klasse van de luxe sedan. De nieuwste Espace, een SUV, vervangt zowel de Talisman als de vroegere Espace, een MPV.

Afmetingen

De Renault Talisman was een grote, vierdeurs sedan (of stationwagen), vergelijkbaar met de Volkswagen Passaten de Skoda Superb. De lengte van de Talisman bedraagt 4,86 meter voor de sedan en 4,87 meter voor de stationwagen. Beide varianten zijn 1,87 meter breed en 1,46 meter hoog. Dankzij de riante buitenmaten, was er aan leefruimte binnenin geen gebrek. Idem dito de bagageruimte, die met alle zitplaatsen bezet een kloeke 608 liter betrof. Met de rugleuningen van de achterbank plat, is er zelfs ruim 1.000 liter voorhanden. De Renault Talisman Estate kon zelfs 1.681 liter aan laadvolume creëren. Ook blijkt de Talisman een begenadigd caravantrekker met een trekvermogen tussen 1.500 en 1.800 kilogram, afhankelijk van de motorisering. Zo groot in vrijwel alles, zo klein is de brandstoftank van 45 tot 51 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij

Renault Talisman (Estate)
Marktintroductie 2016
Lengte x breedte x hoogte 5,1 x 1,87 x 1,46 m
Wielbasis 2,8 m
Inhoud bagageruimte 608 liter (572 liter)
Ledig gewicht 1.367 – 1.397 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.009 – 2.040 kg
Cilinderinhoud 1.333 – 1.997 cm3
Vermogen 103 kW (140 pk) – 139 kW (190 pk)
Koppel 260 – 400 Nm
Topsnelheid 201 – 225 km/h
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 10,4 – 9,0 seconden
Tankinhoud 45 - 50 liter
Verbruik 5,9 – 6,3 l/100 km
CO₂-uitstoot 134 – 154 g/km

Varianten

Aanvankelijk was de basisuitvoering van de Renault Talisman de Life, die uitsluitend beschikbaar was met de dCi 110-dieselmotor. Daarboven in het assortiment bevonden zich de Zen, Limited, Intens, Limousin en de Initiale Paris, traditioneel de benaming voor de absolute topper in het leveringsgamma. Na de facelift in 2020 werden de kaarten van de uitrustingniveaus opnieuw geschud. De Life verdween uit het aanbod en de Zen werd de instapper, gevolgd door de Intens en de Initiale Paris. Bovendien was de Renault Talisman Initiale Paris sindsdien enkel nog te verkrijgen met de krachtigste motoren.

Prijzen

De Renault Talisman is niet meer in productie, dus nieuw bestellen is niet meer mogelijk in Nederland. Het prijsniveau voor zijn pensioen lag tussen de 31.000 en de 54.000 euro, waarmee de Talisman competitief geprijsdwas vergeleken met de concurrentie. Een pre was dat je met de Talisman veel luxe en comfort kocht voor je geld. Voortaan is dat dus enkel nog te vinden op de occassionmarkt. Hier koop je een Renault Talisman vanaf 10.000 euro. Houd voor dit bedrag wel rekening met een exemplaar die al behoorlijk wat levenservaring heeft. Vanaf ongeveer 15.000 euro is het aanbod echter een stuk ruimer en heb je keuze tussen verschillende motoren, uitvoeringen en kleuren. De verhouding tussen de Limousine en Estate is ongeveer 50:50, maar sowieso is het algemene occasionaanbod van de Renault Talisman schaars.

Design

Buitenkant

De Renault Talisman staat op hetzelfde CMF-platform als de iets later geïntroduceerde Espace, maar bevat daarentegen meer visuele kenmerken van de Mégane. De hoekige koplampen met de LED-lichtsignatuur loopt ver in de bumper door. Aan de achterzijde bewandelt de lichtsignatuur een soortgelijk pad; de lichtunits aan weerzijden raken elkaar net niet aan, wat de Talisman met name na zonsondergang zowel van voren als achteren een opvallende verschijning maakt. In 2020 vond Renault het tijd voor een milde facelift, met onder andere nieuwe lichtunits rondom, geretourneerde bumpers en een nieuw kleurenpalet. Of je nu voor de pre-facelift of het faceliftmodel gaat, de Renault Talisman houdt er een stijlvol design met een waarschijnlijk langdurige houdbaarheidsdatum op na.

Binnenkant

Binnenin heerst voornamelijk een zakelijke ambiance, waarbij de beschikbare kleuropties beperkt zijn. Niettemin, afhankelijk van de gekozen uitvoering, waren er wel degelijk diverse opties beschikbaar om het geheel op te vrolijken, zoals sfeerverlichting en contrasterende stiknaden. Het dashboard heeft een semi-digitale opzet en het infotainmentsysteem is verticaal geplaatst op de middenconsole. Wat betreft de binnenruimte en zitcomfort scoort de Talisman zeer hoog, met stoelen die royale ondersteuning bieden en een ruime achterbank. Met ingang van het faceliftmodel werd het instrumentarium volledig digitaal en kreeg het infotainmentsysteem een upgrade. Daarnaast werd het mogelijk om voor een lichter interieur en aankleding te kiezen.

Veiligheid

De Renault Talisman werd in 2016 getest door Euro NCAP en kreeg toen de maximale 5 sterren. Hoge scores werden vooral behaald op het gebied van inzittendenbescherming, zowel volwassenen als kinderen. De latere generatie Talisman beschikten over vermoeidheidsherkenning, adaptieve cruise control, noodremhulp, een rijstrookassistent, verkeersbordherkenning en een dodehoekmonitor. Hiermee werd de veiligheid nog meer aangescherpt.

Alternatieven

De Renault Talisman was een grote middenklasser in dezelfde klasse als de Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Skoda Superb, Opel Insignia, Mazda6 en de Peugeot 508. Vergeleken met zijn concurrenten was de Talisman doorgaans completer uitgerust en liet hij een voorbeeldig rijcomfort optekenen. Qua binnenruimte zijn er zowaar concurrenten die het nog beter doen, zoals de Skoda Superb.

FAQ

Is de Renault Talisman een goede auto?
Na de technische perikelen met de Laguna II en III, heeft Renault zich flink verbeterd ten gunste van de Talisman. Dit maakte de laatste meteen al aanzienlijk betrouwbaarder. Opvallende mankementen zijn niet bekend voor de Renault Talisman.
Waarom werd de Renault Talisman niet zo populair?
Dit impopulariteit van de Renault Talisman kent meerdere factoren. Het model werd geïntroduceerd in 2016. Bijna elk ander merk bood destijds reeds een mild hybride, hybride of plug-in hybride van hun (luxe) D-segmenter aan. Bij de Talisman schitterde zo’n aandrijflijn door afwezigheid, wat hem bij voorbaat op 0-1 achterstand zette, met name binnen de zakelijke (lease)markt. Bovendien was de markt van SUV’s en crossovers destijds al volledig doorgebroken, ten laste van de vraag naar traditionele sedans en stationwagens. Sowieso was de vraag naar grote sedans anders dan van Duitse makelij al enige tijd niet meer wat het ooit is geweest.
Wat kost de Renault Talisman als occasion?
Op de occasionmarkt wordt de Renault Talisman aangeboden vanaf zo’n 10.000 euro. Houd voor dit bedrag wel rekening met een exemplaar dat al behoorlijk wat levenservaring heeft. Vanaf ongeveer 15.000 euro is het aanbod een stuk ruimer en heb je keuze tussen verschillende motoren, uitvoeringen en kleuren.

Beoordelingen voor Renault Talisman

3 Beoordelingen

4,7