Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
honda-banner-l-01.jpg

Honda hybride

Honda hybride: al sinds 2004 een steeds ruimere keus

Al in 2004 bracht Toyota een hybride model op de markt. Dat was de Civic IMA. Door de jaren heen introduceerde Honda steeds weer nieuwe modellen met hybride aandrijving. Zoals de Insight in 2009, de CR-Z in 2010, de Jazz in 2011, de CR-V in 2018, de HR-V in 2021 en ten slotte de ZR-V in 2023. Er zijn hybride Honda gezinsauto’s, sportauto’s, coupés, SUV’s en MPV’s. Lees meer

Highlights van Honda hybride

  • Ruime keuze uit hybride modellen, al sinds 2004
  • Honda’s zijn van oudsher betrouwbare auto’s, de hybrides dus ook
  • Honda hybrids zijn er als mild-hybrid, full hybrid en plug-in hybrids
  • Moderne en zuinige techniek met benzine- en elektromotor

Welke Honda hybrides zijn leverbaar?

Honda biedt nieuwe hybride versies aan van diverse modellen. De Honda ZR-V e:HEV is een full hybrid, net als de Honda CR-V e:HEV. De CR-V e:PHEV is een plug-in hybride. De HR-V e:HEV is weer een full hybrid, net als de Civic e:HEV en Jazz e:HEV. De naam zegt het natuurlijk: PHEV staat voor Plug-in Hybrid Electric Vehicle en is dus een hybride waarvan je de batterij ook met een stekker aan een stopcontact kunt opladen. Maar zowel de PHEV als de HEV (zonder de P van plug-in) laadt zijn batterij tijdens het rijden op – bij gas los en tijdens het remmen.

Andere hybrides zijn inmiddels uit het modellengamma van Honda afgevoerd, zoals de Honda Insight (2009-2014), de CR-Z (2010-2014), de eerste Honda Jazz (2011-2015), de CR-V (2018-2023) en de eerste twee generaties van de hybride Civic (IMA 2004-2005) en 1.3 DSI i-VTEC 2006-2012). Je ziet het, er is zeker op occasiongebied voldoende keuze uit hybride Honda’s.

Modellen en uitvoeringen Honda hybride

De Honda Civic sedan verscheen in 2004 als IMA. Die letters staan voor Integrated Motor Assist. Deze versie is een mild-hybrid, want de elektromotor assisteert slechts de 1,3-liter benzinemotor (63 kW/85 pk) tijdens accelereren en genereert stroom als de bestuurder het gaspedaal loslaat en/of remt. Dat zorgt voor een lager verbruik. Honda paste de IMA-techniek ook tussen 2011 en 2015 toe in de hoge hatchback Honda Jazz met 1,4-liter benzinemotor en de sportauto CR-Z. In de Jazz was de IMA net als in de Civic gekoppeld aan een continu variabele transmissie (CVT), de CR-Z is er alleen met handmatig te bedienen transmissie in combinatie met de benzinemotor uit de Jazz van destijds.

De Civic 1.3 DSi i-VTEC (2006-2012) heeft dezelfde benzinemotor als de Civic IMA, maar het vermogen bedraagt 70 kW (95 pk). De nieuwste versie van de Civic, de zelfopladende e:HEV, verscheen in 2022 en heeft een 1.993 cm3-motor en een systeemvermogen van 135 kW (184 pk) – heel andere koek dus.

In 2009 verschijnt de Honda Insight – een op de Toyota Prius lijkende hatchback met dezelfde benzinemotor als in de Civic 1.3 DSi i-VTEC, maar een vermogen van 72 kW (98 pk).

In 2018 verschijnt de Honda CR-V 2.0 Hybrid, een SUV die er met voor- en vierwielaandrijving is en met een systeemvermogen van 158 kW (215 pk). De tweede generatie van de CR-V is sinds 2023 nieuw leverbaar.

In 2020 introduceert Honda een geheel nieuwe Jazz, met een anderhalve liter viercilinder benzinemotor en een systeemvermogen van 80 en 90 kW (109 en 122 pk). In hetzelfde jaar brengt Honda ook de HR-V 1.5 Hybrid op de markt, een crossover-achtige hatchback MPV met dezelfde techniek, maar 96 kW (131 pk) vermogen.

In 2023 komt de Honda ZR-V 2.0 Hybrid op de markt, een SUV met een systeemvermogen van 135 kW (184 pk).

Hoeveel kost een Honda hybride?

Nieuwprijzen

De Honda HR-V e:HEV zit qua nieuwprijs rond de 40.000 euro. De CR-V e:HEV zit tussen de 57.000 en 67.000 euro, de PHEV-versie rond de 63.000 euro. De ZR-V e:HEV koop je voor prijzen vanaf ruim 50.000 euro. De full hybrid Jazz e:HEV kost nieuw 33.000 euro en ten slotte de Civic e:HEV; die kost nieuw ook rond de 40.000 euro.

De hybride Civic van 2006-2012 kostte destijds tussen de 24.000 en 27.000 euro, de IMA-versie van 2004-2005kostte nieuw 22.540 euro – dat wás maar een enkele uitvoering. De vorige generatie van de CR-V had een nieuwprijs tussen de 44.000 en 65.000 euro. Het kekke coupétje Honda CR-Z ging over de toonbank voor prijzen van 21.000 tot 30.000 euro. Voor de Honda Insight was je tussen 2009 en 2014 tussen de 20.000 en 29.000 euro kwijt. De oude hybride Honda Jazz kostte in de periode 2011-2015 tussen de 22.440 en 25.640 euro

Prijzen voor occasions

Het aanbod occasions van hybride Honda’s is aanzienlijk, maar dat is ook niet verwonderlijk omdat Honda al heel lang hybridemodellen aanbiedt en Honda’s een reputatie hebben van uitstekende kwaliteit. En dat laatste bewijst zich in de praktijk en op de occasionmarkt.

Een gebruikt exemplaar van de hybride Honda Civic van 2008-2012 vind je al voor prijzen vanaf zo’n 2.000 euro. Dan heb je een exemplaar uit 2008 met dik drie ton op de kilometerteller. Een occasion van de Insight kost je minimaal 4.000 euro en dan heb je ook een exemplaar die meer dan 300.000 kilometer onder de wielen door heeft gehad. Een Honda CR-Z coupé vind je voor een kleine 6.000 euro, maar zoals altijd geldt dat de voordeligste exemplaren een lang leven achter de rug hebben en dus een hoge kilometerstand. Een Honda Jazz Hybrid uit 2011‘doet’ nog minstens 8.500 euro.

Voor een occasion van de Honda CR-V moet je nog minimaal zo’n 26.000 euro ophoesten. Voor een HR-V maak je pas kans als je ongeveer 33.000 euro in je portemonnee hebt. Voor een occasion van de Honda ZR-V – nog een heel jong model, dat pas in 2023 op de markt is gekomen – betaal je nog minimaal 46.000 euro, maar dan heb je wel een hybride auto met een lage kilometerstand.

En zoals zo vaak geldt in de occasionmarkt: hoe jonger de auto, des te hoger de vraagprijs.

FAQ

Welke hybrides heeft Honda?
Honda heeft vooral momenteel vooral stekkerloze hybrides: de HR-V e:HEV, de CR-V HEV, de ZR-V e:HEV als crossovers/SUV’s en de Jazz e:HEV en de Civic e:HEV. Alleen de Honda CR-V is er ook als plug-in hybride, die je dus met een stekker kunt opladen. Oudere hybride modellen van Honda zijn de Insight en de CR-Z, maar ook de oudere generaties van de Jazz en de Civic worden nog voldoende als occasion aangeboden.
Wat is het verschil tussen de soorten hybride-aandrijving?
Honda biedt en bood voornamelijk HEV’s, zelfopladende hybrides aan. Aanvankelijk mild-hybrids, waarin de elektromotor de verbrandingsmotor ondersteunt. Latere hybrides kunnen ook puur elektrisch rijden, soms drijft de elektromotor de achterwielen aan terwijl de benzinemotor de voorwielen aandrijft, zodat je vierwielaandrijving hebt. Van de huidige hybride modellen is er slechts één een plug-in hybride. Daarvan ondersteunt de elektromotor de benzinemotor en kun je ook emissievrij elektrisch rijden. Het verschil tussen de hybride en de plug-in hybride is dat je van beide de batterij weliswaar tijdens het rijden oplaadt, maar de plug-in hybride kun je ook met een stekker in een stopcontact thuis, onderweg en op je werk opladen.
Is een hybride van Honda betrouwbaar?
Een hybride auto van Honda is niet minder betrouwbaar dan een conventionele Honda. En zoals bij alle auto’s gaat het erom dat ze goed worden onderhouden. Met de jaren kan de betrouwbaarheid natuurlijk wel afnemen, maar Honda’s hebben een solide en betrouwbare reputatie en die zal Honda niet te grabbel gooien met zijn hybride modellen.