Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Citroen DS4

De Citroën DS4 wordt in 2011 op de markt gebracht

De compacte middenklasse hoort niet echt tot de meest geliefde experimenteergebieden van grote autofabrikanten. Moedige ontwerpen of grappige ideeën werden in het verleden juist in dit voertuigsegment wat sceptisch ontvangen. Het was vaak genoeg de Franse producent Citroën die kritiek kreeg. Dat gold zelfs voor innovatieve details, zoals het digitale display in het midden van het dashboard dat enkele jaren tot de standaarduitrusting van het compacte model Citroën C4 hoorde.

Alternatieve modellen

Informatie over Citroen DS4

Om individualiteit en de smaak van de massa beter met elkaar te kunnen verenigen, bedacht de constructeur uiteindelijk een eigen concept: de DS lijn. Hierbij werden er op basis van verschillende massamodellen sportieve economy- en compacte modellen ontwikkeld die qua design eigen waren en die hoogwaardig waren uitgerust. Het begon in 2010 met de Citroën DS3, gevolgd door de Citroën DS4 die een jaar later op de markt gebracht werd..

Een sportief design voor de Citroën DS4

De Citroën DS4 liet zijn eigenheid aan de buitenkant zien met zijn opvallende coupélijnen en de dynamische achterkant van een cross-over. Het design mocht polariserend en extravagant zijn, want de DS4 was juist bedoeld voor de klantenkring die de meer mainstreame versie Citroën C4 te saai leek. De techniek en het bouwplatform waren weliswaar afkomstig van het zustermodel, maar de carrosserie van de Citroën DS4 was met een breedte van 1,81 meter duidelijk breder dan de C4. Verder zorgde een verkorting ervoor dat de DS4 met een lengte van 4,27 meter tegelijkertijd krachtiger overkwam. Een bijzonder vormgevingskenmerk van de Citroën DS4: de handgrepen van beide achterdeuren waren in de carrosserie geïntegreerd. Hierdoor werd de lijnvoering naar de achterkant van de auto optisch niet gestoord en zag het eruit alsof de auto een tweedeurs coupé was. Alleen aan het vooraanzicht was duidelijk te zien dat de Citroën DS4 van de C4 afstamde. Voor het vooraanzicht zagen de constructeurs grotendeels af van een eigen design voor de Citroën DS4. Het was veel meer de bedoeling dat ook dit sportieve, compacte model het gemeenschappelijke merkgezicht van Citroën weergaf.

De motorversies van de Citroën DS4

Toen de Citroën DS4 op de markt kwam, was hij in vijf motorversies te verkrijgen die allemaal aan de Euro5-norm voldeden. Het instapmodel onder de benzinemotoren had een cilinderinhoud van 1,6 liter en een prestatievermogen van 88 kW (120 pk). Verder was er nog een benzinemotor met een prestatievermogen van 114 kW (155 pk). De grotere motor was alleen in combinatie met een elektronisch bediende zesversnellingsbak verkrijgbaar. Het Citroën DS4 topmodel was uitgerust met een benzinemotor met een prestatievermogen van 147 kW (200 pk). De Citroën DS4 was ook verkrijgbaar als dieselmodel, aanvankelijk in twee varianten. Eentje met een prestatievermogen van 80 kW (110 pk) en één met een prestatievermogen van 121 kW (165 pk).

Beoordelingen voor Citroen DS4

9 Beoordelingen

4,7