Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

BMW 525

Informatie over BMW 525

Op basis van de BMW 525 ontstond de eerste M5 De BMW 525 was na de BMW 520 het tweede model uit de BMW 5-serie dat op de markt kwam. De BMW 525 werd door de fabriek Dingolfing halverwege 1973 voor het eerst geleverd. Dat was bijna een jaar na de introductie van de nieuwe modelserie, die de naam van de autofabrikant uit München als producent van sportieve voertuigen uit de hogere middenklasse eer aan deed. Lees meer

Alternatieve modellen

In het begin rustten de Beiers hun BMW 525 met een 106 kW (145 pk) motor met zes cilinders uit. Deze werd drie jaar later door een krachtigere motor met 110 KW (150 pk) vervangen. Verbouwd en voorzien van een sportievere motor werd de BMW 525 vanaf 1974 als eerste voertuig uit de 5-serie ook als M-versie aangeboden. BMW verhoogde het prestatievermogen van de 3 liter motor in deze eerste M5 naar 132 kW (180 pk). Vanwege de stijgende vraag werden de M-modellen vanaf 1980 in grotere aantallen geproduceerd en werden ze zo een vast onderdeel van de collectie van BMW.

Sportieve luxe en nieuwe milieutechnologie in de BMW 525e

Midden jaren ’80 kozen de Beiers ervoor om hun 5-serie uit te breiden met weelderig uitgeruste speciale modellen. Naast de BMW 525i met de M30 motor uit de eerste bouwjaren kwam vanaf 1984 de nieuwe BMW 525e op de markt. Hij verschilde niet alleen dankzij zijn sportstuur, een velours interieur en warmte-isolerend glas van de BMW 525i, hij kreeg namelijk ook een andere motor met 90 kW (122 pk). In deze versie hoorde het model vanaf 1985 naast de BMW 535 en BMW 525 tot de eerste modellen uit de 5-serie die een katalysator kregen en aan de Euro 1-norm voldeden.  

De BMW 525 was het eerste model uit de 5-serie met vierwielaandrijving

BMW veranderde vanaf 1987 met de bouwserie E34 niet alleen maar het uiterlijk van zijn 5-serie naar het voorbeeld van de hogere klasse modellen uit de 7-serie. Eind jaren ’80 veranderden de compleet nieuw ontwikkelde versies van de BMW 525 de gehele 5-collectie. Nadat eerder met de BMW 524 slechts één enkel dieselmodel werd aangeboden, ontdekten de Beiers nu de zuinige dieselmotoren en boden vanaf 1991 ook een BMW 525td als Turbodiesel met 85 kW (115 pk) en een BMW 525tds met 105 kW (143 pk) aan. In hetzelfde jaar kwam bovendien de eerste combi, de BMW 525 Touring, als diesel en benzinemodel in de verkoop. Maar de vernieuwingen gingen verder. BMW presenteerde in 1991 de eerste sedans en combi’s met vierwielaandrijving als BMW 525ix. De voertuigen met een 141 kW (192 pk) motor en 24 ventielen werden echter nog geen 10.000 keer verkocht en werden uit de collectie geschrapt. Vervolgens was de BMW 525 tot 2003 in Duitsland verkrijgbaar als benzinemodel met 192 pk en als diesel onder de benamingen BMW 525 tds met 105 kW (143 pk) en BMW 525d met 120 kW (163 pk).

Met de BMW 525 keert vierwielaandrijving als xDrive terug

Het duurde tot 2000 voordat BMW weer een versie met vierwielaandrijving in zijn 5-collectie opnam. Met de techniek die door de fabrikant voortaan xDrive genoemd werd staat de BMW 525 sindsdien als benzinemodel en diesel in de combi- en sedanversie voor de vierwielaandrijving techniek van BMW. Deze techniek is in de 5-serie verder alleen maar in de BMW 530 aanwezig.

Beoordelingen voor BMW 525

171 Beoordelingen

4,7