Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-5er-g30-front

BMW 5 Serie (G30)

1 / 3
bmw-5er-g30-front
bmw-5er-g30-side
bmw-5er-g30-back

Sterke punten

  • Goede mix van dynamiek en comfort
  • Luxe aan boord
  • Meerdere plug-in hybrides beschikbaar

Zwakke punten

  • Prijzen, vooral voor extra uitrusting
  • Bijna aan vervanging toe
  • Niet zo lichtvoetig meer

BMW 520 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 520, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW 5 Serie (G30): meer keuze dan ooit

De BMW 5 Serie van de zevende generatie is alweer sinds 2016 onder ons, maar BMW heeft hem steeds up-to-date gehouden met de nieuwste technologie en fiscaal interessante aandrijflijnen. Toch behoudt het model nog steeds zijn kwaliteiten: fijne motoren en een aangename balans tussen dynamiek en comfort. Lees meer

Interesse in een BMW 5 Serie (G30)

BMW 5 Serie (G30) occasions
BMW 5 Serie (G30) nieuwe auto's
BMW 5 Serie (G30) dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De BMW 5 Serie G30 borduurt verder op het elan van zijn voorganger, de F10, met een tijdloos design en een grotere focus op het comfort en de luxe aan boord, zonder de rijdynamiek uit het oog te verliezen.
  • Zijn opvolger staat bijna voor de deur, waardoor deze 5 Serie nog het vorige interieurconcept van BMW heeft. Maar dat betekent een heldere ergonomie en fysieke knoppen voor de bediening, zonder te beknibbelen op moderne functionaliteit.
  • Er zijn maar liefst 3 verschillende plug-in hybrides: de 520e, 530e en 545e, waarbij die laatste zelfs de sportieve kaart trekt met bijna 400 pk, zonder zijn fiscaal voordeel te verliezen.
  • Zoals de traditie betaamt, heb je de 5 Serie nog steeds als klassieke sedan en als meer praktische Touring. Sportievelingen moeten voor de 600+ pk sterke M5 gaan, die je enkel als sedan kan krijgen.

Belangrijke gegevens

Motoren

Zoals we gewend zijn van BMW, is het motorengamma van de 5 Serie erg uitgebreid. In totaal zijn er maar liefst 15 verschillende aandrijflijnen te kiezen, waardoor er zowel op benzine-, diesel- als hybridevlak voor ieder wat wils is. Een 8-trapsautomaat is standaard op elke 5 Serie van na de facelift in 2020, xDrive-vierwielaandrijving is optioneel op de meeste motorisaties. Sinds de facelift heeft BMW ook quasi elke motor uitgerust met een milde hybridisering op 48 V, waarmee het verbruik nog lichtjes wordt gedrukt.

Bij de benzines heb je keuze tussen 4-, 6- of 8-cilinders. Instappen doe je in de 520i, een 2-liter viercilinder met 184 pk en 290 Nm, die zeker volstaat om vlot met het verkeer mee te kunnen, maar tegelijk ook mooie verbruikscijfers moet voorleggen: een gemiddelde van 6,2 liter is mogelijk volgens de WLTP. Mag het wat meer zijn, dan is diezelfde viercilinder er ook als 530i met 245 pk en 350 Nm.

De volgende stap is de 540i, een 3-liter zescilinder-in-lijn met turbo die 333 pk en 450 Nm levert. Maar de overtreffende trap van de ‘gewone’ 5 Serie is de M550i, een 4,4-liter V8 met 530 pk en 750 Nm koppel die amper 3,8 seconden nodig heeft om naar 100 km/u te snellen vanuit stilstand.

Bij de diesels is er bijna net zoveel keuze. Daar lopen de vermogens uiteen van 150 pk en 350 Nm voor de 518d tot 340 pk en 700 Nm voor de 540d, met de 520d (190 pk, 400 Nm) en de 530d (286 pk, 650 Nm) daar tussenin. De 518d en 520d zijn viercilinders, de 530d en 540d zijn zescilinders.

Deze 5 Serie G30 is de eerste generatie die plug-in hybrides in het aanbod kreeg, waarbij de 530e al sinds zijn lancering in het gamma zit, terwijl de 520e en 545e er na de facelift in 2021 bij kwamen. De 520e en 530e maken gebruik van dezelfde viercilinder-benzinemotor en leveren respectievelijk 204 en 292 pk, terwijl de 545e op een zescilinder kan rekenen en in totaal 394 pk kan leveren. Alle varianten hebben een 12 kWh grote batterij en halen een elektrisch rijbereik van 50 tot 60 km, en zijn daarbij ook nog fiscaal voordelig tot 2026.

Het summum van het gamma van de 5 Serie G30 is echter de M5, die er in drie verschillende smaakjes is: de M5 met 600 pk, de M5 Competition met 625 pk en de gelimiteerde M5 CS met 635 pk. Alle drie de modellen maken gebruik van dezelfde 4,4-liter V8 met twee turbo’s en hebben vierwielaandrijving. Opgelet: de M5 krijgt een andere modelcode (F90).

Afmetingen

Vergeleken met zijn voorganger, de F10/F11, bleven de afmetingen van de BMW 5 Serie G30 zo goed als onveranderd: hij heeft een lengte van 4,94 m (berline en Touring) en een breedte van 1,87 m, op een wielbasis van 2,98 m.

Hetzelfde geldt voor het koffervolume: dat bedraagt 530 liter voor de sedan en 560 liter voor de Touring, waarbij die laatste met een neergeklapte achterbank tot 1.700 liter haalt. Zoals traditioneel bij BMW kan de achterruit van de 5 Serie Touring apart worden geopend, om gemakkelijker toegang te krijgen tot de bagageruimte of om langere voorwerpen te vervoeren zonder de hele kofferklep open te moeten houden.

De onderstaande tabel bevat de specificaties van de BMW 520i Sedan.

Productie Sinds 2016
Lengte, breedte, hoogte 4,96 m, 1,87 m, 1,48 m
Wielbasis 2,98 m
Inhoud bagageruimte 530 l
Ledig gewicht 1.585 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.285 kg
Cilinderinhoud 1.998 cm³
Maximaal koppel 290 Nm
Topsnelheid 235 km/h
Acceleratie 0-100 km/h in s 7,9 s
Tankinhoud 68 l
Verbruik 6,2 l/100km
CO2-uitstoot 143 g/km

Uitvoeringen

Wie BMW zegt, zegt ook een zeer uitgebreide optielijst, al wordt de basis gelegd door 3 uitvoeringen bij de 5 Serie G30: de basisversie zonder naam, de Luxury en de M Sport. Toch kan je de basisuitrusting niet karig noemen, want sinds de facelift in 2020 krijg je standaard LED-koplampen en -achterlichten, een geconnecteerd navigatiesysteem, deels elektrische stoelen vooraan, automatische airco met 2 zones en parkeersensoren voor en achter.

De Luxury voegt grotere lichtmetalen velgen, een lederen bekleding, houten sierlijsten binnenin en chromen sierelementen aan de buitenkant toe. Het M Sportpakket geeft de 5 Serie een sportiever uiterlijk met specifieke bumpers, velgen, sportzetels en een sportstuur en een verlaagde ophanging.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Instappen in een nieuwe BMW 5 Serie G30 doe je in een 518d sedan voor 65.622 euro. De Touring kost 3,581 euro meer, terwijl een plug-in hybride je op het moment van schrijven (september 2022) 69.005 euro kost voor een 530e sedan - de goedkopere 520e zit tijdelijk niet meer in het gamma.

Op de tweedehandsmarkt is er een groot aanbod, vaak van ex-leasewagens, waardoor de oudere modellen nog hoofdzakelijk op diesel rijden. De goedkoopste gebruikte modellen, meestal 518d of 520d’s, kosten minstens 26.500 euro en hebben vaak zelfs een handbak. Maar door het uitgebreide aanbod hoef je niet veel dieper in de buidel te tasten voor een keurig uitgerust exemplaar met niet al te veel kilometers: voor zo’n 30.000 euro ben je al voorzien. Benzines zijn zeldzamer en dus ook iets duurder, plug-in hybrides spelen in ongeveer dezelfde prijsklasse maar waren oorspronkelijk enkel als sedan te krijgen.

Design

Exterieur

De polariserende 5 Serie E60 van medio de jaren 2000 was een doorn in het oog van heel wat liefhebbers van het merk, waardoor BMW het sinds de F10 op veilig speelt. Deze G30 borduurt dan ook verder op het ‘brave’ design van zijn voorganger, met klassieke verhoudingen en in tegenstelling tot de grotere modellen van het merk (nog) geen grote niergrille.

Interieur

De facelift van het model in 2020 zorgde echter wel voor een verbetering: de verduisterde lichtblokken zijn wat scherper getekend en geven de 5 Serie G30 een moderne maar tijdloze look. Het interieur is nog klassiek BMW: een hooggeplaatst infotainmentscherm en een overkapping over de tellers, al zijn die sinds de facelift ook volledig gedigitaliseerd.

Er zijn nog steeds fysieke knoppen voor de bediening van de verschillende sleutelelementen van de wagen, zoals de klimaatcontrole en het iDrive-systeem, al is dit een filosofie die BMW heeft geschrapt voor zijn nieuwste modellen en die waarschijnlijk ook niet meer zal terugkeren op de opvolger van de 5 Serie, die niet lang meer op zich zou laten wachten.

bmw-5er-g30-interior

bmw-5er-g30-seats

Voldoet aan de verwachtingen

In ieder geval is de BMW 5 Serie G30 een auto die perfect voldoet aan de verwachtingen: voldoende ruimte en luxe voor de passagiers, voldoende rijdynamiek voor de bestuurder zonder het comfort uit het oog te verliezen, zonder extreem uit te blinken op een bepaald aspect. Let wel op dat de 5 Serie erg gevoelig is voor de juiste configuratie: de standaard velgen van voor de facelift doen zijn design geen eer aan, terwijl er ook meer optioneel is dan je zou willen op een model van deze klasse.

Rijhulp en veiligheid

De BMW 5 Serie werd voor het laatst getest door Euro NCAP in 2017, voor de onafhankelijke instantie zich meer ging richten op actieve veiligheidssystemen, maar behaalde toen wel de volle 5 sterren, met zeer goede scores voor zowel de passagiers als voor zwakke weggebruikers. Heel wat van de rijhulpsystemen zitten wel verborgen in optiepakketten.

Alternatieven

In deze premiumklasse zwaait BMW samen met Audi en Mercedes de scepter. De Audi A6 en de Mercedes E-Klasse zijn dus zijn meest geduchte concurrenten, al zijn er ook tegenstanders uit alternatieve hoeken te vinden: de Volvo S/V90 is een populaire keuze in ons land, zeker als plug-in hybride. De Jaguar XF is er niet als hybride en is ook veel zeldzamer op onze wegen, terwijl de Lexus ES echt een keuze is voor wie tegen de stroom wil ingaan, al zegt dat niets over de kwaliteiten van de Japanse hybride sedan. De Skoda Superb heeft dan weer vergelijkbare buitenmaten, maar is ruimer binnenin en is ook fiks goedkoper.

Beoordelingen voor BMW 520

211 Beoordelingen

4,7

Meer informatie

Meer links