Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

BMW M5

Ander uiterlijk, maar nog steeds 600 pk

De BMW M5, de sportievere variant van de BMW 5-serie, krijgt in 2020 een facelift. Aan de buitenkant vallen vooral de L-vormige koplampen en de aangepaste grille het meeste op. Van binnen is het infotainmentsysteem iets kleiner geworden, maar er zijn wel extra functies aan toegevoegd. Zo kun je je Android telefoon koppelen en krijg je snelle, cloudgestuurde navigatie. Met de extra lakkleuren en bekledingsopties kun je de auto naar je eigen smaak inrichten. Lees meer

Alternatieve modellen

De BMW 5 krijgt in 2020 een ander model

De BMW M5 is een iconische, luxe 5-deurs sportsedan van BMW, die is gebaseerd op de BMW 5-serie. Het model wordt op de markt gebracht onder BMW’s submerk M. Het eerste M5-model werd in 1985 met de hand gebouwd op het E28 535i-chassis. De auto werd voor het eerst getoond tijdens de AutoRAI in Amsterdam. Onder de motorkap zat een aangepaste motor van de M1 waardoor het destijds de snelste productie sedan was. Sinds 1985 bouwt BMW voor elke generatie van de 5-serie ook een M-versie.

De meeste M5’s zijn sedans, maar in sommige landen was de M5 van 1992-1995 en van 2006-2010 ook verkrijgbaar als stationwagen. Naast de M5 is er ook de M5 Competition, die in 2018 werd geïntroduceerd. Dit model heeft o.a meer vermogen dan de gewone M5 en een aangepast onderstel.Tussen 1985 en 2020 werd de M5 uitgebracht met de modelnummers E28, E34, E39, E60/61, F10 en F90. Het model werd tussentijds steeds gewijzigd.

BMW M5 facelift 2020

In juni 2020 kreeg de F90 M5 een facelift voor het modeljaar 2021. De koplampen kregen een L-vorm en de voor- en achterbumper werden opnieuw ontworpen. De grille werd iets groter en heeft dubbele spijlen. De M5 Competition krijgt nieuwe schokdempers en de verstelbare ophanging is gewijzigd. De M5 krijgt ook een nieuwe “Track” -modus die alle rijhulpsystemen en het infotainmentsysteem kan uitschakelen. Ook werden 5 nieuwe lakkleuren toegevoegd.

Van binnen heeft de M5 nu een 12,3-inch infotainment display, wat groter is dan het vorige scherm van 10,25 inch. Het infotainmentsysteem krijgt ook een paar nieuwe functies, zoals natuurlijke spraakherkenning, draadloze Android Auto-functionaliteit en BMW’s cloudgebaseerde navigatie voor actuele verkeersinfo en snellere routeberekeningen.Wil je de bekleding zelf uitkiezen, dan kun je nu ook kiezen voor zwart leer en beige alcantara bekleding.

Deze vernieuwde BMW M5 wordt gebouwd in de BMW-fabriek in Dingolfing. De nieuwe M5 met facelift wordt vanaf augustus 2020 bij de Nederlandse dealers te koop aangeboden. De vanafprijs is minstens €157.743. Voor de M5 Competition moet je minstens €167.302 neerleggen. Heb je liever een van de vorige modellen? Dan kun je ook gaan voor een mooie gebruikte BMW M5.

De BMW M5 en de Mercedes E63 AMG

De BMW M5 en de Mercedes E63 AMG krijgen allebei een nieuw uiterlijk en wat updates, maar de motoren zijn niet veranderd. Tijd voor een vergelijking.

Op de BMW M5 zien we wederom de klassieke, dubbele nierengrille waar de Beierse autofabrikant om bekend staat.De grille is iets groter dan die van de normale 5-serie, maar kleiner dan de 4-serie. Mercedes blijft zijn Panamericana-grille met verticale lamellen gebruiken. De roosters van beide stralen sportiviteit uit en verbeteren tegelijkertijd de luchtstroom naar de motoren.

Binnenin profiteren de M5 en E63 van de technologie die is geïnstalleerd in de kleinere modellen, waarvan ze zijn afgeleid. De BMW heeft in het midden een 12,3-inch monitor, omringd door een 100% digitaal instrumentenpaneel. De E63 is uitgerust met het nieuwste MBUX-infotainmentsysteem en het display oogt als een tablet. Beide auto’s laten sportiviteit zien, met omhullende stoelen, inzetstukken van aluminium en koolstofvezel, soepel leer en veel alcantara.

Wat ligt er onder de motorkap van deze sportieve sedan? Beide auto’s hebben een V8-motor. In de M5 heeft deze een inhoud van 4,4 liter. De E63 moet het doen met een 4,0 liter V8. Ze hebben allebei 2 turbo’s, 2 vermogens en automatische versnellingsbakken. De M5 heeft 8 versnellingen in de versnellingsbak, en de E63 heeft er 9.

De motor van de M5 levert 600 pk (447 kW) en de M5 Competition heeft 625 pk. De AMG begint met 563 pk (419 kW), maar in de S uitvoering krijg je 603 pk (450 kW). Dat vertaalt zich in zeer vergelijkbare prestatiecijfers. De M5 en M5 Competition kunnen in respectievelijk 3,4 en 3,3 seconden de 100 km/u halen. De E63 en E63 S hebben daar 3,5 en 3,4 seconden voor nodig.

Achter- èn vierwielaandrijving

Beide sedans worden geleverd met vierwielaandrijving. Ze kunnen ook allebei met een simpele druk op de knop omgetoverd worden in achterwielaangedreven bolides. In de BMW stuur je met een druk op de knop het vermogen naar de achterwielen. Het systeem van Mercedes werkt alleen als je de ESP ook uitschakelt.

Natuurlijk zijn er ook verschillen tussen de twee. Zo hebben ze allebei unieke rijmodi, functies en optiepakketten. Een belangrijk verschil tussen deze 2 is de carrosseriestijl - het zijn allebei sedans, maar Mercedes biedt de E63 ook aan als een stationwagen.

Motor

In vergelijking met het vorige M5 model is er onder de motorkap, vrijwel niets veranderd. In de M5 zit nog steeds de 4,4-liter V8-motor met hetzelfde vermogen van 600 pk. In de Competition levert de motor 25 pk extra, namelijk 625 pk. De motor is gekoppeld aan een 8-traps automaat. Standaard heeft de auto vierwielaandrijving, tenzij je als bestuurder met een speciale knop kiest voor alleen achterwielaandrijving. Ook met alleen achterwielaandrijving sprint de BMW M5 nog steeds in 3,4 tellen naar de 100 km/u. De M5 Competition doet dat nog eens 0,1 seconde sneller.

Uitrusting en opties

Natuurlijk zit ook deze M5 bomvol met techniek en uitrusting uit de gewone 5-serie, aangevuld met wat M-specifieke uitrusting die de auto sportiever en luxer maakt, zoals:.

  • Carbon dak
  • Driving Assistant Plus
  • Adaptieve LED-lampen
  • Elektrisch verstelbare multifunctionele M-stoelen
  • Met leder bekleed M-stuur met schakelpaddles

Als je de auto nog meer aan je eigen wensen wilt aanpassen, dan kun je tegen bijbetaling een of meerdere opties laten plaatsen. Zo kun je kiezen voor een andere lakkleur, lederen of alcantara bekleding, 20 inch velgen, houten interieurlijsten enz.

Je kunt ook kiezen voor het M-Driver’s Package met een verhoogde topsnelheid van 305 km/u. Met het optionele BMW Gesture control kun je de auto bedienen met handgebaren. Andere fijne opties zijn de massagefunctie, het Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System en Remote 3D View waarmee je met je smartphone de omgeving van je geparkeerde BMW kunt bekijken.

BMW M5 - voor sportieve, lange ritten

Als je houdt, van BMW, luxe en sportiviteit, dan is deze M5 zeker iets voor jou. Met een vermogen van 600 pk heb je altijd genoeg power onder je gaspedaal zitten. De stijlvolle en comfortabele uitrusting van deze auto, plus het sportieve rijgedrag maken ‘m zeker geschikt voor lange zakelijke ritten.

Beoordelingen voor BMW M5

4 Beoordelingen

4,8