BMW M3 te koop: tweedehands en nieuw

BMW M3

BMW M3

Het Motorsport model van de 3 Serie

De BMW M3 is de prestatievariant en ergens dus ook het topmodel van de BMW 3 Serie. De auto wordt ontwikkeld door de afdeling motorsport van BMW, BMW M GmbH. De M in M3 staat dan ook voor Motorsport. Er werden ondertussen al M3 modellen afgeleid van de BMW 3 Serie E30, E36, E46, E90/E92/E93 en F80 (5 generaties). De oorspronkelijke M3 is een coupé. Doorheen de jaren wordt hij soms ook aangeboden als sedan en cabrio. In 2015 verdwijnen de BMW 3 Serie coupé en cabrio uit de reeks. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

BMW M3 - Carrosserie

BMW M3 - Kleur

Zij krijgen namelijk hun eigen serie, de BMW 4 Serie. Hierdoor zijn de F82 en de F83 coupés en cabrio’s dus geen M3-en meer, maar M4-en. Anders gezegd duidt de naam M3 tegenwoordig enkel nog op de sedans (saloons) van de 3 Serie.

De BMW M3 technisch bekeken

De eerste BMW M3 is gebaseerd op de 3 Serie uit 1986 (E30). Hij is beschikbaar als coupé en cabrio en gebruikt de BMW S14 motor. Aanvankelijk heeft die een kracht van 143 kW met katalysator en 147 kW zonder. In september 1989 stijgt de kracht al naar 158 kW (met katalysator).

Naast de M3 verschijnt de EVO2, ook wel Evolution genoemd. Die heeft een motor van 160 kW. Hij heeft ook grotere wielen, een slanker achterste en dunner glas in de zijramen. Het kofferdeksel is lichter, de voorscheiding ligt dieper en achteraan is er een spoiler gemonteerd. Later verschijnt ook nog de EVO3 of Sport Evolution. Hij heeft onder andere een krachtigere motor van 175 kW, grotere openingen in de voorbumper en een aanpasbare voorsplitser en achtervleugel.

Verder verschijnt er ook nog een M3 Pickup. Dat is een conceptauto gebaseerd op de 3 Serie Convertible, maar dan smaller. Hij rijdt zo’n 25 jaar rond als transporteur en wordt dan stopgezet (in 2012).

In vergelijking met 3 Serie modellen verschilt een M3 op heel wat punten. De voornaamste gebieden, naast de motor (die krachtiger en meer responsief is), zijn echter de carrosserie, de ophanging, de remmen en de transmissies. Voor wat het eerste domein betreft, is de M3 E30 bijvoorbeeld uitgerust met 12 nieuwe en unieke bouwpanelen, die de aerodynamica van het voertuig verbeteren. Eigenlijk deelt een M3 alleen de motorkap, het dakpaneel, het zonnedak en de deurpanelen met zijn basismodel. De ophanging en de remmen worden volledig aangepast aan de nieuwe aerodynamica. Zo heeft de auto onder andere speciale rotors en remklauwen voor- en achteraan. Andere upgrades die een M3 doorvoert, omhelzen de invoering van lichtere componenten en accenten voorzien van het tricolore M-embleem (binnen en buiten).

De nieuwe generatie BMW M3

De BMW M3 F80 vertrekt in het modeljaar 2014 (2015 in de USA). Hij wordt eerst getoond op de Auto Show van Detroit. De auto verschijnt nu dus alleen nog als sedan/saloon. In tegenstelling tot de E90 M3 sedan en net zoals de E92 coupé (uit dezelfde generatie als de E90), heeft de F80 M3 een dak en een aandrijfas uit koolstofvezels. In vergelijking met de vorige generatie zijn de prestaties van het voertuig nog verbeterd. De M-DCT accelereert van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden. De manuele variant doet hetzelfde in 4,3 seconden. Vertrekkend vanuit stilstand wordt een kilometer afgelegd in 22,20 seconden. Die prestatie is vergelijkbaar met die van de Corvette Z06 uit 2006 (22,24 seconden). De topsnelheid is beperkt tot 249 km/u, maar kan via het M Driver pakket worden verhoogd tot 280 km/u. De nieuwe motor heeft tot 425 pk (317 kW) tegen 5000 tot 7300 rpm. Het platform is gemaakt uit staal. De motorkap en de deuren zijn uit aluminium.

BMW M3 modellen en prijsklassen

In de vijfde generatie verschijnt de BMW M3 enkel nog als sedan/saloon. Zoals uitgelegd zijn de cabrio en coupé modellen tegenwoordig M4 modellen, waaraan de M3 dan ook verwant is. De motor is de 3.0 S55B30T0 I6 Twin Turbo. Er is een variant met manuele transmissie (1621 kg) en een met DCT (1647 kg). Met het hierboven vermelde M Driver pakket kan de motorprestatie worden opgedreven.

In februari 2016 verschijnt verder nog een speciaal pakket voor de M3 en de M4: het Competition Package. Daarmee krijgt de M3 een kracht van 331 kW en 444 pk. De ophanging wordt hieraan aangepast, voor een nog betere handelbaarheid, en gebruikt Adaptive M Suspension (Adaptieve M Ophanging). De elektronische differentiaal en de DSC worden aangepast in overeenstemming met de hardware upgrade. Het interieur blijft wel grotendeels onaangetast, hoewel de stoelen bijvoorbeeld lichter en sportiever zijn. Met dit pakket gaat de sedan in 4 seconden van 0 naar 100 km/u, de cabrio doet er 4,2 seconden over.

Beoordelingen voor BMW M3

9 Beoordelingen

4,9