Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mercedes-benz-e-200-front

Mercedes-Benz E 200

1 / 3
mercedes-benz-e-200-front
mercedes-benz-e-200-side
mercedes-benz-e-200-back

Sterke punten

  • Leidinggevend comfort
  • Goede bouwkwaliteit
  • Ook op aardgas

Zwakke punten

  • Weinig dynamisch
  • Stevig prijskaartje
  • Complexe technologie

Mercedes-Benz E 200 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz E 200, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mercedes-Benz E 200: De E-Klasse als 200 en 200d

Zegt iemand Mercedes-Benz, dan is de kans groot dat je een E-Klasse voor ogen hebt. Het model bewijst zich al jaren als maatstaf voor zijn segment, dat niet toevallig de naam ‘E-segment’ draagt. Lees meer

Interesse in een Mercedes-Benz E 200

Mercedes-Benz E 200 occasions
Mercedes-Benz E 200 nieuwe auto's
Mercedes-Benz E 200 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Belangrijke gegevens

Toen Mercedes zijn W124-reeks officieel omdoopte tot ‘E-Klasse’ in 1992, werden de iconisch geworden 200-motorisaties daarbij overgenomen. Vooral als 200 D maakten Mercedes’ modellen al decennia furore met hun betrouwbaarheid, en dat was niet anders voor de eerste E-Klasse. Die kreeg in lijn met de naamgeving een 2.0-liter dieselmotor, die toen nog niet over een turbo beschikte en dus maar 75 pk produceerde. De E-Klasse was ook verkrijgbaar als E 200, met een 2.0-liter benzinemotor met 136 pk.

Die motor maakte ook de overgang naar de E-Klasse van generatie W210, en kreeg later gezelschap van een versie met supercharger: de E 200 Kompressor. Die schopte het aanvankelijk tot 180 of zelfs 192 pk, maar dat werd omstreeks 2000 teruggeschroefd naar 163 pk omwille van emissiestandaarden. Ook de E 200 D dieselversie bleef in de eerste bouwjaren herkenbaar, want het ging om een 2.0-literblok zonder turbo dat deze keer goed was voor 88 pk. Vanaf 1998 werd deze motor vervangen door een moderne 2.2-liter turbodiesel en ging de motorisatie als E 200 CDI door het leven. Die produceerde aanvankelijk 102 pk en vanaf bouwjaar 2000 115 pk.

Dezelfde namen keren terug bij E-Klasse generatie drie, de W211, al waren de motoren wel nieuw. De E 200 Kompressor krimpte tot een cilinderinhoud van 1.8 liter, maar produceerde dankzij zijn compressor nog steeds 163 pk en na de facelift in 2006 zelfs 184 pk. Deze motor was er voor het eerst ook op aardgas, onder de noemer E 200 NGT. Ook de dieselvariant, de E 200 CDI, werd voorzien van een nieuw blok dat wel nog steeds 2.2-liter groot was. Voor de modelupdate bracht die 122 pk naar de achterwielen. Vanaf 2006 werd dat 136 pk. Zowel die E 200 Kompressor als E 200 CDI maakten ook de overgang naar de vierde generatie, de W212, waar de dieselversie na de facelift in 2013 een adblue systeem kreeg onder de noemer BlueEFFICIENCY terwijl de 1.8-liter benzinemotor van de E 200 Kompressor toen terug plaats moest maken voor een exemplaar van 2.0 liter.

Bij de overgang naar de vijfde generatie van de E-Klasse, de W213, moest het 2.2-liter dieselblok plaats maken voor een compactere 2.0-liter dieselmotor. De naam veranderde daarbij van E 200 CDI naar E 200d, en de motor was krachtiger dan ooit met zijn vermogen van 150 pk. Bij de facelift in 2020 groeide het vermogen zelfs naar 160 pk, en dat wordt sindsdien geleverd door een nog compactere 1.6-litermotor. De 2.0-liter benzinemotor van de E 200 bleef aanvankelijk behouden bij de generatiewissel, maar voor het eerst werd deze motorisatie verkrijgbaar met 4MATIC-vierwielaandrijving. Bij de facelift in 2020 kreeg het benzineblok mild hybride hulp en produceerde de motor tot 197 pk.

Prijzen

De Mercedes-Benz E 200 en E 200d zijn nog steeds nieuw verkrijgbaar, in de recentste W213-generatie wel te verstaan. Je betaalt minstens 60.500 euro voor een sedan met 200d-aandrijflijn. Je kan deze motor ook krijgen in de stationwagon, waar je er 64.000 euro voor moet betalen. De coupé en cabrio zijn niet verkrijgbaar met de 200d-aandrijflijn. Op de occasionmarkt zijn veel exemplaren te vinden van de oudere generaties van de E-Klasse. De oudste is daarin echter niet de goedkoopste, want die W124 heeft zich inmiddels tot de status van klassieker verheven. Je betaalt minstens 8.000 euro voor een goed onderhouden exemplaar. De tweede generatie, de W210, is aanzienlijk goedkoper want daar vind je al een E 200 voor een paar duizend euro. Generatie drie schommelt rond de 5.000 euro voor een diesel qua prijs, en rond de 8.000 euro voor een benzine. Generatie vier begint pas bij zo’n 8.000 euro, al zijn dat dan nog steeds dieselwagens met hoge kilometerstanden. Zoek je een occasionexemplaar van de E 200 van de huidige generatie, dan moet je rekenen op een prijs van minstens 26.000 euro voor een model op diesel en minstens 34.000 euro voor een E 200 op benzine.

mercedes-benz-e-200-interior

Alternatieven

Wanneer iemand een Mercedes-Benz E-Klasse overweegt, dan zijn de andere E-segmenters van de Duitse Drie waarschijnlijk ook goede opties. Zo is de Audi A6 een auto met een gelijkwaardige uitstraling, maar is vooral de BMW 5 Serie een grote concurrent aangezien die eveneens over achterwielaandrijving beschikt. In het gamma van de A6 is de 35 TDI de belangrijkste tegenhanger van de E 200d, terwijl dat bij BMW de 518d is.

FAQ

Is de Mercedes E 200 betrouwbaar?
De betrouwbaarheid van de Mercedes E 200 verschilt enigszins per generatie. De eerste generatie E 200 Diesel zonder turbo bleek bijvoorbeeld onverwoestbaar. De latere E 200 CDI’s waren eveneens betrouwbaar, al doken er hier en daar problemen op met overmatige vibraties, gevoelige elektronica of vermogensverlies naarmate de motoren complexer werden.
Heeft de Mercedes E 200 altijd een 2.0-liter motor?
Nee, al bij zijn tweede generatie moest de 2.0-liter dieselmotor plaats maken voor een 2.2-liter blok. Bij de W211 en W212 werd de E 200 op benzine dan weer aangedreven door een 1.8-liter motor, en in zijn laatste generatie kreeg de E 200d een 1.6-blok.

Beoordelingen voor Mercedes-Benz E 200

142 Beoordelingen

4,6