Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
volvo-850-front

Volvo 850

1 / 3
volvo-850-front
volvo-850-side
volvo-850-back

Sterke punten

  • Perfecte gezinsauto voor lange afstanden
  • Stationwagon biedt veel bagageruimte
  • Echte kilometervreter die tegen een stootje kan

Zwakke punten

  • Inmiddels een ouder model, met vaak een hoge kilometerstand
  • Oudere motoren, met een hoger verbruik
  • Niet de nieuwste veiligheidssystemen

Volvo 850 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Volvo 850, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Volvo 850: veilige en comfortabele Zweedse sedan

De Volvo 850 is een sedan en stationwagon van het Zweedse merk Volvo. Met het model wilden de Zweden de dominantie van de Duitse fabrikanten in de hogere middenklasse doorbreken. Zij slaagden daarin dankzij enkele technische innovaties op het gebied van veiligheid. De stationwagon was wegens de ruimte die hij bood erg populair bij gezinnen, ook nog nadat de productie was stopgezet in 1997. Lees meer

Interesse in een Volvo 850

Volvo 850 occasions
Volvo 850 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Veilige familieauto
  • Ruim interieur
  • Praktisch
  • Betrouwbaar

Technische gegevens

Motorisatie

De Volvo 850 werd tussen 1991 en 1997 geleverd met tien verschillende benzinemotoren en één dieselmotor. Benzinemotoren zijn er met een inhoud van 2,0-liter tot 2,5-liter. De 2,0-liter motor levert 126 pk en verbruikt 9,0-liter benzine per 100 kilometer. Een jaar later werd een 2,5-litermotor geïntroduceerd, de GLE, die ‘slechts’ 8,5-liter verbruikt en meer dan 3.000 euro goedkoper was. In de daaropvolgende jaren waren de sedan en stationwagon er met keuze uit drie verschillende motoren:

  • 2.0-10V met 93 kilowatt (126 pk)
  • 2,5-10V met 103 tot 106 kilowatt (140 tot 144 pk)
  • 2,5-20V met 125 kilowatt (170 pk)

De motoren in de sedan verbruiken tussen 8,5 en 9,1 liter per 100 kilometer, de stationwagon 8,8 tot 9,4 liter. Daarnaast werden 2,3-liter motoren met een vermogen van 225 pk tot 250 pk ingebouwd in de Special R en T-5R modellen. Het brandstofverbruik ligt tussen 9,4 en 9,7 liter per 100 kilometer. In 1996 werd ook een bi-fuel-variantgeïntroduceerd. Die voertuigen reden op benzine en aardgas.

Pas in 1995 kreeg de Volvo 850 een dieselmotor. De 2.5 TDI komt uit de Audi A6 C4 en levert 140 pk. Het verbruik bedraagt 6 liter per 100 kilometer. Klanten konden kiezen tussen een handgeschakelde 5-versnellingsbak en een automatische 4-versnellingsbak. De Volvo heeft een trekvermogen van 700 kilogram ongeremd en 1,6 ton geremd.

Afmetingen

De sedan is een vierdeursmodel en biedt plaats aan vijf personen. De stationwagon heeft vijf deuren en is zes centimeter langer. Wat het gewicht betreft verschillen de twee varianten 50 tot 80 kilogram, afhankelijk van de uitrusting. Het interieur is iets groter dan in de Mercedes-Benz E-Klasse. Tegen meerprijs kon in de kofferruimte van de stationwagon een extra achterbank voor twee kinderen worden ingebouwd.

De belangrijkste specificaties op een rij voor een Volvo 850 van de tweede generatie (2006-2016):

Volvo 850
Marktintroductie 1991-1997
Lengte x breedte x hoogte 4,71 x 1,76 x 1,42 m
Wielbasis 2,66 m
Inhoud bagageruimte 420-1.580 l
Ledig gewicht 1.385-1.570 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.840-1.870 kg
Cilinderinhoud 1.984-2.461 cm³
Vermogen 93 kW (126 pk) tot 184 kW (250 pk)
Koppel 170-350 Nm
Topsnelheid 194-255 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,7-11,9 s
Tankinhoud 73,0 l
Verbruik 6,0-9,7 l
CO₂-uitstoot n.b.

Varianten

De Volvo 850 werd gebouwd als sedan en stationwagon. Het model was uitgerust met voorwielaandrijving. Kort voordat het model uit productie werd genomen, leverden de Zweden de Volvo 850 AWD, hun eerste model metvierwielaandrijving.

De Volvo 850 T-5R, die in 1995 in een beperkte oplage werd gelanceerd, had een enorm hoog vermogen. De motor leverde 243 pk en de topsnelheid lag op 244,9 km/u. De T-5R kreeg een strakkere voorbumper en een achterspoiler die het hoge vermogen weerspiegelden. Het speciale model werd slechts in drie kleuren geleverd: crème geel, stone black en olijfgroen metallic. Het interieur maakte indruk met stoelen in grafiet leder en alcantara. Porsche was betrokken bij de ontwikkeling van het interieur.

In het voorjaar van 1996 werd de T-5R vervangen door de R. Voor deze auto ontwikkelde Volvo de M59 high-performance transmissie, die is voorzien van een limited-slip differentieel met visco-koppeling. Een ander hoogtepunt was het 200 Watt audiosysteem met acht luidsprekers. Met handgeschakelde versnellingsbak haalde de R een topsnelheid van 255 km/u. Alle speciale modellen hadden al veel extra's in de basisuitrusting.

Prijzen

Een nieuwe Volvo 850 kostte als sedan tussen 24.000 euro (GLE) en 45.000 euro (R). De stationwagon was verkrijgbaar tussen 24.000 en 42.000 euro. De prijs van een occasion hangt af van de versie, maar kost meestal tussen de 1.500 en 6.000 euro. Stationwagons met weinig kilometers op de teller, kosten rond de 4.000 tot 8.000 euro. De speciale edities T-5R en R zijn vrij prijzig: modellen met een kilometerstand van minder dan 150.000 kilometer kunnen nog steeds meer dan 20.000 euro kosten, maar kom je bijna niet tegen. Hier gaat het meestal om goed onderhouden verzamelobjecten. Met een hogere kilometerstand ben je voor de T-5R en R-versie vaak 10.000 tot 15.000 euro kwijt.

Design

Buitenkant

De 850 was nog een écht ouderwetse Volvo, met een hoekig en bonkig ontwerp. Opvallend waren de grote, verticale achterlichten, die voor het eerst op de stationwagon werden gebruikt. Bij een voorzichtige facelift in 1994 kreeg de Volvo 850 nieuwe koplampen en bumpers. Er waren bovendien talrijke kleuropties beschikbaar. De auto had standaard lichtmetalen velgen. Een glazen schuifdak was optioneel leverbaar.

Binnenkant

De Volvo S850 biedt veel ruimte voor een auto uit de middenklasse, met achterin voldoende plek voor lange mensen. De voorstoelen zijn in hoogte verstelbaar en kun je ook verschuiven en kantelen. Het interieur is typisch voor de jaren negentig. De passagiersairbag is standaard, wat leidde tot een klein maar afsluitbaar en verlicht dashboardkastje. Elektrische ramen waren optioneel, net als verwarmbare stoelen. Voor gezinnen was het in de rugleuning van de achterbank geïntegreerde kinderzitje vanaf 1993 een belangrijk verkoopargument.

Veiligheid

De Volvo 850 was zijn tijd ver vooruit op het gebied van veiligheid. Tot de technische innovaties behoorden veiligheidsgordels die zich aanpasten aan de grootte van de inzittenden en de bescherming tegen zijdelingse botsingen. De rijveiligheid werd verbeterd door Deltalink, een zogeheten twist-beam achteras. In 1994 introduceerde Volvo side airbags op de voorstoelen. Een jaar later kreeg de 850 ook voor het eerst airbags voor de twee buitenste zitplaatsen op de achterbank.

De veiligheid wordt ook verhoogd door een effectief remsysteem, dat standaard ABS heeft. Er is geen officiële crashtest met de 850. Er circuleren echter video’s die aantonen aan dat het voertuig bijna onverwoestbaar is. Al moet je in het achterhoofd houden dat het inmiddels een ouder model is, dat lang niet zo veilig is als moderne Volvo’s.

Alternatieven

De Volvo 850 behoort tot de hogere middenklasse. Het model concurreerde met de Volvo 440 en 460, respectievelijk een hatchback en een notchback sedan (een type auto waarbij het volume van de kofferbak kleiner is dat het volume van de motorruimte of de passagiersruimte). Hoewel de Volvo 440 de fabriek nooit als stationwagon heeft verlaten, zijn er in Europa toch enkele op de weg te vinden. Het Belgische bedrijf ATC ontwikkelde een ombouwkit die naar verluidt al 200 keer is gebruikt.

In de hogere middenklasse reed ook de Volvo 940, die voortkwam uit de 700-serie. Een voordeel was dat de Zweden dit model hebben uitgerust met de krachtigste motoren die op de markt verkrijgbaar waren. De verwante 960 haalde een opmerkelijke 204 pk met een zescilinder-in-lijn dieselmotor.

De directe opvolger van de Volvo 850 was de S70, die een herziene versie was van zijn voorganger in de middenklasse. De bijbehorende stationwagon kreeg de naam V70. Het voordeel van het model was de betere standaarduitrusting. Vier airbags, ABS, centrale vergrendeling en elektrische ramen waren standaard.

Internationaal moest de Volvo 850 het opnemen tegen de Mercedes-Benz E-klasse, de BMW 5 Serie en de Audi 100. De 850 scoorde met zijn goede wegligging, solide afwerking en royale ruimte. Op het gebied van veiligheid lag de E-Klasse een stuk voor op de Volvo. Bij zijn voorganger, de Mercedes-Benz W124, behoorde ABS al tot de standaarduitrusting sinds 1988.

De BMW 5 Serie E34 scoorde met zijn moderne uitstraling en comfort bij lange afstanden. Het model was bovendien erg betrouwbaar.

Ook de Audi 100 C4 kon als alternatief voor de Volvo 850 gezien worden. Het model had een streepje voor op de Volvo 850 in de strijd tegen roest. Sportieve modelvarianten bezorgden hem bovendien een uitstekende reputatie en maakten hem tot een serieuze concurrent van Daimler en BMW. In 1994, na een facelift, werd de Audi 100 omgedoopt tot de A6.

FAQ

Heeft de Volvo 850 ook zwakke punten?
Het model heeft niet veel zwakke punten – dat is ook een van de redenen dat de Volvo 850 nog regelmatig te zien is. Er zijn soms problemen met de versnellingspook, maar dit kan meestal worden verholpen door de koppeling opnieuw af te stellen.
Heeft de Volvo 850 sportieve ambities?
De Zweden namen deel aan enkele wedstrijden met de 850 en verrasten met enkele goede klasseringen. In 1995 en 1996 eindigde Volvo als derde in het British Touring Car Championship.
Wat maakt de Volvo 850 zo speciaal?
De Volvo 850 zorgde voor belangrijke innovaties op het gebied van veiligheid van de inzittenden. De technologische innovaties, zoals bescherming tegen zijdelingse botsingen, zijn nu standaard. Het model heeft bovendien een bovengemiddelde betrouwbaarheid en is door zijn ruime interieur en enorme comfort ideaal voor gezinnen.

Beoordelingen voor Volvo 850

10 Beoordelingen

4,8

Meer informatie

Meer links