Volvo P1800 te koop: tweedehands en nieuw

}
Volvo P1800

De Volvo P1800 is een van de eerste Zweedse sportwagens

Een Italiaanse styling, gecombineerd met de betrouwbaarheid en veiligheid van een Volvo. Wat je dan krijgt is de Volvo P1800. Deze absolute klassieker staat bij veel verzamelaars hoog op het lijstje. Dat is niet zo gek als je de auto een keer gezien hebt. Daarnaast zijn deze auto’s niet alleen heel sportief, maar kunnen ze ook nog eens veel kilometers maken. Zo is er een P1800 met ruim 4,3 miljoen kilometer op de teller! Benieuwd wat een Volvo P1800 voor jou kan betekenen? Lees dan snel even verder!

De tweede sportwagen van Volvo

De P1800 is een sportwagen van Volvo die werd gebouwd tussen 1961 en 1972. Met een paar televisieoptredens en een kwalitatief goede auto wist Volvo zich op deze manier in de kijker te spelen. De P1800 werd voornamelijk gebouwd in Zweden in de steden Gothenburg of Torslanda. Dat gebeurde echter pas nadat de auto al een jaar in productie was.

Volvo had in de jaren 60 namelijk een capaciteitsprobleem. De Volvo Amazon was zo populair dat deze een groot gedeelte van de beschikbare middelen in beslag nam. Daarnaast werd de productie van de Volvo PV544 onverwachts doorgezet. Om deze redenen werd de carrosserie van de Volvo P1800 eerst gemaakt in Engeland en gebeurde de assemblage in Engeland. Nadat Volvo zijn capaciteitsproblemen had opgelost was het dus voor het eerst wel in staat om de volledige productie van de P1800 op zich te nemen.

De P1800 was de tweede sportwagen van de Zweedse autofabrikant. Voor de P1800 had Volvo het namelijk geprobeerd met de P1900. Die werd uiteindelijk geen succes. Dat kwam mede door een hele reeks aan kwaliteitsproblemen. Volvo leerde gelukkig van zijn fouten en de P1800 was een geweldige binnenkomer in het segment van sportwagens.

Van de P1800 zijn in zijn productie verschillende types uitgebracht. Een van de bekendste was de 2-deurs sedan. Het voordeel van deze auto is dat hij ten opzichte van de P1800 een stuk meer ruimte biedt. Uiteindelijk is deze variant 2 jaar gebouwd en zijn de 8077 exemplaren vooral naar Amerika gegaan.

En wat kostte deze Zweedse sportwagen dan wel niet? Toen hij in 1961 voor het eerst van de band kwam rollen mocht je er $ 3490 voor neertellen. Tegenwoordig liggen de prijzen tussen de $10,000 en $90,000 afhankelijk van de conditie.

De concurrentie

Het grappige aan de Volvo P1800 is dat Volvo het nooit echt een sportwagen heeft willen noemen. Zij omschreven het liever als een “comfortabele grand tourer”. Toch zullen de meeste mensen het een sportwagen blijven noemen.

Met zijn 130 pk was het vermogen in de jaren 60 namelijk gewoon van het niveau van een sportwagen. Daarnaast deed de P1800 0-100 km/uur in een totaal van 13 seconden. Als laatste had de auto een topsnelheid van 176 km/uur.

MGB BT

Een van de grootste concurrenten van de P1800 kwam van het Britse schiereiland. MGB had namelijk de BT op de markt staan wat destijds ook een populaire sportwagen was. Als je kijk naar het vermogen dan zie je direct dat dit wel tekortschiet vergeleken met de P1800. De BT heeft een vermogen van 95 pk. De 0-100 km/uur tijd verschilt daarentegen niet heel veel, maar de P1800 is wel de duidelijke winnaar. De BT doet het namelijk in 13,6 seconden. Als laatste is er de topsnelheid van de BT. Deze bedraagt 168 km/uur.

De MGB BT is een echte Britse klassieker met een rijke historie. Echter, als je de auto vergelijkt met de Volvo P1800 dan schiet hij qua vermogen, acceleratie en topsnelheid wel tekort. Laten we snel eens kijken hoe de P1800 en de BT het doen ten opzichte van de volgende auto: de Triump GT6 Mk1

Triumph GT6 Mk1

De Triumph GT6 komt net als de MGB BT ook uit Engeland. Dit was een stuk betere concurrentie voor de Volvo P1800. Met een vermogen van 95 pk levert deze auto hetzelfde vermogen als de BT. Het grote verschil was vooral dat de GT6 al gauw 300 kilo lichter was dan zijn concurrenten. Daardoor had hij een 0-100 km/uur tijd van 10,4 seconden. Qua topsnelheid is het toch echt weer de P1800 die het wint. De GT6 heeft een maximumsnelheid van 170 km/uur.

Over het algemeen is de GT6 dus de auto met de snelste acceleratie. Echter, als je kijk naar de topsnelheid dan zijn de MG BT en de GT6 Mk1 dus geen competitie voor de sportwagen uit Zweden.

De motor

Als je kijkt naar de motor dan was dan voor de jaren 60 en 70 een knap staaltje techniek. Bij een gebruikte Volvo P1800 heb je vandaag de dag dus de keuze uit een:

  • 1.8 benzinemotor met 100 pk
  • 2.0 benzinemotor met 100 of 130 pk

Als je kijkt naar de versnellingsbak dan zie je dat de auto werd geleverd met een 3- of 4-versnellingen automaat. Dat is nog eens wat anders vergeleken met de 8-versnellingen automaat die je tegenwoordig in veel auto’s kunt vinden!

Uitrusting en opties

Als je kijkt naar de opties die je in een gebruikte Volvo P1800 terugvindt dan zul je direct zien dat dat er niet zoveel zijn. Dat is niet zo gek als je bedenkt dat de auto voor het eerst werd geïntroduceerd aan het begin van de jaren 60! De lijst met opties is daarom kort, maar dat hoort ook wel een beetje bij de charme van een klassieke sportwagen.

  • Gestoffeerd dashboard
  • Verzinkt staal zorgt voor een langere levensduur
  • Ruitenwissers
  • Chroom afwerking van het exterieur
  • Anti-roll bar

Voor wie is de auto bedoeld

Een Volvo P1800 is een ideale auto voor iedereen die zoekt naar een klassieke sportwagen uit de jaren 60. Daarnaast haal je met een P1800 een van de eerste sportwagens van Volvo in huis. Dat betekend dat je ook een stukje geschiedenis koopt. De 1.8 of 2.0 benzinemotoren zullen je genoeg pit geven om ook vandaag de dag over de weg te kunnen zoeven. De optielijst is misschien niet lang, maar auto’s van Volvo staan bekend om hun hoge kwaliteit. Dat is vandaag de dag zo en dat was in de jaren 60 helemaal niet anders.