Volvo 760 te koop: tweedehands en nieuw

}
Volvo 760

Volvo 760

De Volvo 700-serie wordt geproduceerd door Volvo Cars tussen 1982 en 1992. Aanvankelijk is het de bedoeling dat de 700-serie de 240-serie moet vervangen, maar deze laatste auto blijft zo goed verkopen dat ze naast elkaar in productie zijn gehouden. In dit segment zijn de Saab 9000, de Mercedes 200-300 (w124) en de Audi 100/200 (C3) voorbeelden van generatiegenoten in de E-klasse. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

De Volvo 700-serie: van 1982 tot 1992

De Volvo 760 door de jaren

Volvo begint in 1982 met de 760 als allereerste variant in de 700-serie. Er wordt bewust gekozen om eerst de duurdere 6-cilinder (de 6 in de modelaanduiding staat voor het aantal cilinders) te lanceren en de 4-cilinder versie pas in een later stadium. Een bijzonder geval is de 760 Turbo: een 4-cilinder met een turbomotor die vanwege de luxueuzere uitstraling toch de 760-aanduiding meekrijgt. Het een beetje hoekige, Amerikaans aandoende uiterlijk breekt met de destijds meer aerodynamische trend van de modellen van de concurrentie. Het wordt een aarzelende start in de markt, maar de pers prijst het comfort, het ergonomische interieur, de beoogde lange levensduur en - geheel Volvo-eigen - de veiligheid. Dat maakt de serie nog steeds tot een zeer gewild item op de tweedehands automarkt.

Belangrijke facelift in 1987

In 1985 krijgt de sedan uitvoering gezelschap van de 760 Estate: een model met een bijzonder grote laadruimte en voorzien van standaard tractiecontrole en antiblokkeersysteem. 1987 is het jaar voor een facelift: de Volvo 760 wordt voorzien van een langere neus met afgeronde grille en ook het dashboard wordt aangepast. De 760 GLE krijgt bovendien een onafhankelijke achterwielophanging en een nieuwe turbomotor. In Nederland loopt de verkoop van de 760 GLE V6 automaat het best, mede omdat de handgeschakelde V6 niet meer leverbaar is.

In 1988 wordt de Volvo 760 grondig gewijzigd. Deze serie-2 komt met een aluminium motorkap boven een aerodynamische neus, verzonken ruitenwissers, een nieuw dashboard, automatische climate control, een verstelbaar stuur, een eigentijdse stereo en voor de sedan een multilink achterwielophanging. Hoewel op het oog de verschillen in de 700-serie niet altijd even opvallend lijken, zijn die in technisch opzicht zeker aanwezig. Het maakt de Volvo 760 mede vanwege de talloze standaard features nog steeds een veelgezochte tweedehands auto die nog lang meekan.