Sterke punten
- Goede wegligging
- Technisch volwassen
- Comfortabel
Zwakke punten
- Interieur getuigt van zuinigheid
- Opel bouwdoos principe
- Doorroesten van de vloerelementen
Opel Monza : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Opel Monza, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Opel Monza
Alle artikelen
Opel Astra Sports Tourer: stoere stationwagon met stekker
Opel Astra (2023) vs. Volkswagen Golf en Mazda 3: in de kleinste zit je het lekkerst
Opel Mokka-e: actieradius gemeten bij 100 km/h en 130 km/h
Review nieuwe Opel Astra - Is dit écht een Duitse auto?
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Betaalbare instap in de wereld van klassieke auto's
- Coupé geschikt voor dagelijks gebruik
- Genoeg ruimte voor het gezin
- Vlot rijden op de snelweg
Data
Motor
De Opel Monza verscheen in 1978 op basis van de Senator in de eerste generatie met een zescilinder lijnmotor in twee cilinderinhouden: 2,8 liter en 3,0 liter. Terwijl de kleinere motor met een dubbel register-carburateur 140 pk levert, halen de grotere exemplaren zelfs 180 pk. Later werd ook de vertrouwde 2,5-liter brandstofinjectiemotor met 136 pk aangeboden.
In 1984 verscheen de auto met een zescilinder lijnmotor die met 2,5 liter cilinderinhoud 140 pk leverde. Het krachtigste paard in de stal is de GSI met 3,0-liter benzinemotor en 180 pk, die in 1983 verscheen.
De Opel Monza was standaard uitgerust met een handgeschakelde 4-versnellingsbak. Latere generaties, zoals de Opel Monza GSI, hadden daarentegen een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De GSI met de topmotor accelereert in 8,5 seconden naar 100 km/h en bereikt een hoogste snelheid van 215 km/h.
Afmetingen
De Opel Monza GSI heeft een lengte van 4,72 meter, een breedte van 1,72 meter en een hoogte van 1,38 meter. Kopers beschikken met deze auto over een bagageruimte van 334 liter, die kan worden uitgebreid tot een volle 746 liter door de achterbank neer te klappen. De royale ruimte voor en achter draagt bij aan de stationwagon-sfeer. Twee volwassenen kunnen gemakkelijk op de achterbank zitten.
In vergelijking met de Senator is de wielbasis van de Monza met 2,67 meter iets korter, maar dat heeft nauwelijks invloed op de rijeigenschappen. Met een leeggewicht van 1.370 kilogram heeft de Monza een maximaal laadvermogen van 565 kilogram. Een extra 80 kilogram kan op het dak worden vervoerd met de passende dakdrager. Met 10,8 meter is de draaicirkel gemiddeld.
De volgende gegevens hebben betrekking op het topmodel Opel Monza 3.0 GSI.
Bouwperiode | 1978 - 1987 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,72 m x 1,72 m x 1,38 m |
Wielbasis | 2,67 m |
Inhoud bagageruimte | 334 l - 746 l |
Leeggewicht | 1.370 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.935 kg |
Cilinderinhoud | 2.969 cm3 |
Koppel | 248 Nm |
Topsnelheid | 215 km/u |
Acceleratie 0-100 km/u in s | 8,5 s |
Tankinhoud | 70 l |
Verbruik | 10,3 l |
CO2-uitstoot | Niet gespecificeerd |
Varianten
Als Coupé-variant van zijn luxueuze broer Senator is de Opel Monza alleen verkrijgbaar als sportief, elegant tweedeurs model.
De uitrustingslijnen zijn grotendeels identiek aan die van de Senator. Alleen de hoogwaardige CD-apparatuur was niet beschikbaar voor de Monza. In plaats daarvan hadden klanten de keuze tussen de Basic en de C afwerkingsniveaus. Aan beide kan een extra S-pakket worden toegevoegd.
Prijs
Nieuw kostte de Opel Monza in zijn goedkoopste versie 19.290 euro. Het topmodel GSI werd in Nederland verkocht voor 34.873 euro.
Op de markt voor occasions zijn modellen met een lage kilometerstand te vinden vanaf ongeveer 4.000 euro.
Design
Exterieur
Een hatchback met een opvallend grote achterklep: Dat is het eerste wat opvalt aan de Opel Monza. En dat is precies wat de Coupé onderscheidt van de Senator. Het lange front en vooral de grille zijn overgenomen van de Ascona. De Rekord basis, die al werd gebruikt voor de Commodore, is ook duidelijk zichtbaar. De Monza ziet er echter modern en sportief uit met zijn Coke fles lijnen. Het grote raam aan de achterzijde maakt de coupé licht en ruim. Standaard 14-inch velgen dragen bij aan de Fastback uitstraling. Bovendien blijven de rechte ramen, deuren en sierlijsten - getekend als met een liniaal - zorgen voor tijdloze charme. De GSI-versie werd vanaf 1983 geleverd met sportieve achterspoiler en zijdorpels, die ook visueel de prestaties weerspiegelden.
Interieur
Niet alleen is het dashboard volledig overgenomen van de kleine Rekord, het mist ook de houten bekleding die voorbehouden was aan de Senator. Alleen in de C-uitrusting wordt het sfeervol in de Opel Coupé. Stoelen, deurpanelen en tapijten zijn verfijnd met velours. Imitatiehout vervangt de plastic afwerking en de nieuwe chromen afwerking zorgt voor een nostalgische sfeer. Een nu verouderde, maar zeer charmante boordcomputer was beschikbaar tegen extra kosten. In de GSI-versie zijn standaard verfijnde sportstoelen van Recaro opgenomen.
Veiligheid
Het siert Opel dat de Monza standaard was uitgerust met stuurbekrachtiging. Daartegenover stond dat ABS pas vanaf 1985 beschikbaar was en tegen een flinke meerprijs. Afgezien daarvan is de Coupé nogal terughoudend op het gebied van veiligheid. Ondanks het ontbreken van ESP is de auto gemakkelijk te besturen.
Het grootste punt van kritiek betreft de remmen: Een remweg van 52 meter vanaf 100 km/u is en was toen al een slechte waarde.
Alternatieven
Opel introduceerde geen directe opvolger van de Monza. Een vergelijkbare sportcoupé zou de Opel Calibra zijn, die echter is afgeleid van de middenklasse Vectra. De Calibra wordt ook beschouwd als een klassieker, maar kampt met technische problemen en slechtere prestaties dan de Monza.
BMW 630 CS en de Mercedes 280 SLC, destijds de grootste concurrenten, komen niet voorbij de Monza. In tegenstelling tot de Opel waren beide echter aanzienlijk duurder en spraken ze een heel andere doelgroep aan.
BMW en Mercedes daarentegen maken indruk met meer luxe en verfijning in het interieur. De BMW 630 CS is een zeer betrouwbare klassieker die vandaag de dag nog steeds goed te rijden is. Het brandstofverbruik is echter zeer hoog. Hetzelfde geldt voor de Mercedes, die echter vaker naar de werkplaats moet voor een lange levensduur.