Opel Monza te koop: tweedehands en nieuw

Opel Monza

Opel Monza

De Opel Monza is een betaalbare en ruime sedan

In 1979 besloot Opel dat het tijd was om met een nieuwe luxe sedan op de proppen te komen. In 1971 hadden ze de productie van de Opel Commodore Coupé gestopt en sindsdien was er eigenlijk geen volwaardige vervanger gekomen. Zo ontstond de Opel Monza. Met een 3.0 benzinemotor, 180 pk een een fastback uiterlijk was dit de auto die de competitie met Mercedes en BMW moest aangaan. Benieuwd wat een gebruikte Opel Monza vandaag de dag voor jou kan doen? Lees dan snel even verder! Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Een opvolger die 8 jaar op zich liet wachten

Het jaar was 1977. De Opel Commodore was ondertussen alweer 6 jaar uit productie en Mercedes en BMW hadden het luxe sedan segment overgenomen. Tijdens de Frankfurt Motor Show kwam de introductie van Opel’s antwoord: de Opel Monza. Uiteindelijk zou Opel de productie van de auto nog 2 jaar vooruitschuiven. In 1979 was het dan toch zo ver en rolde de eerste Monza’s uit de Opel fabriek in Rüsselsheim, Duitsland.

Vergeleken met zijn voorganger was een ding duidelijk. De Monza was een stuk krachtiger en sneller. Niet zo gek als je bedenkt dat de Monza 37 extra pk had vergeleken met de Commodore. Daarnaast was de Monza een stuk groter en ruimer. Het uiterlijk had vanzelfsprekend ook een update gekregen en dat zag er gewoon op en top uit.

Opel produceerde 2 generaties van de Monza. De ‘A1’ werd geproduceerd van 1979 - 1982. De ‘A2’ was in productie van 1982 - 1986. De nieuwprijs van een Monza lag rond de € 19.900 wat heel betaalbaar was voor een luxe sedan in de jaren 80.

Luxe sedans in de jaren 80

Als het om luxe sedans in de jaren 80 gaat dan waren BMW en Mercedes de absolute koplopers. De Monza was daarom ook specifiek in het leven geroepen om met deze merken de competitie aan te gaan. Mercedes had met zijn 300SE een groot aandeel in de markt. BMW had de 628CSi in de markt staan.

Als eerste heb je het hier natuurlijk over sportieve, luxe sedans. Het was ook specifiek de bedoeling van Opel om de Monza een krachtige motor mee te geven. Het topmodel heeft daarom ook een 3.0 benzinemotor die je van 0-100 km/u brengt in 8,5 seconden. Voor een sedan uit dit decennium is dat een indrukwekkende snelheid. Het wordt nog indrukwekkender als je dat vergelijkt met de 300SE en de 628Csi. De laatste doet de 0-100 km/u in 9,1 seconden. Dat is goed maar niet zo goed als de Monza. De luxe 300SE laat alle twee de concurrenten voorgaan met een tijd van 9,4 seconden.

Dat de Mercedes het langzaamst is, dat is geen verrassing. de 300SE heeft namelijk 180 paardenkrachten onder de motorkap liggen. Dat is opzich goed maar hij zeult ook een gewicht mee van 1613 kg. De 628Csi is niet alleen een stuk lichter, hij weegt maar 1430 kg. Onder de motorkap vind je ook nog eens 4 extra pk terug. De Monza is het snelst, en dat is niet zo gek. Onder de motorkap komt de Monza met 180 pk heel dicht bij de competitie. De Monza is weegt alleen wel het minst van allemaal. Deze Opel tikt namelijk maar 1370 kg aan op de weegschaal.

Als laatste is er de topsnelheid. Hier gaat de Monza er weer met de overwinning vandoor. Als je de Monza eens goed laat gaan op de Duitse Autobahn dan tik je vanzelf de 215 km/u aan. De 628Csi komt weer dicht in de buurt, die haalt 212 km/u, maar net niet dichtbij genoeg. Tot slot is er de 300SE. Het gewicht van deze auto breekt hem nu toch echt op. 205 km/u is wat deze sedan je biedt.

De motoren van de Monza

Een gebruikte Opel Monza vind je vandaag de dag terug met 4 verschillende motoren, afhankelijk van de generatie die je kiest. Alle motorblokken vind je terug met een handgeschakelde versnellingsbak of automaat. Als het gaat om de motoren dan is dit de keuze:

  • 2.0 benzinemotor met 116 pk
  • 2.5 benzinemotor met 140 pk
  • 2.8 benzinemotor met 140 pk
  • 3.0 benzinemotor 180 pk

Uitrusting en opties

Als het gaat om de opties dan was de Opel Monza niet heel uitgebreid. Toch vind je standaard een paar leuke opties in alle generaties van de Monza:

  • ABS
  • Airconditioning
  • Startonderbreking
  • Mistlampen
  • In hoogte verstelbare bestuurdersstoel
  • Armsteun (voor)

Mocht je de standaardoptie lijst wat willen uitbreiden dan kon je dat in de jaren 80 doen met de volgende extra opties:

  • 15-inch lichtmetalen velgen
  • Lederen bekleding
  • Elektrisch schuifdak
  • Sportstoelen

Ruim, sportief en met karakter

De Opel Monza is vandaag de dag ideaal voor iemand die zoekt naar een ruime, sportieve sedan. Helemaal als je daar niet de hoofdprijs voor wil betalen dan is de Monza heel geschikt. Dat is een ding wat Opel namelijk altijd geweest is: betaalbaar. Het sportieve uiterlijk en de vloeiende lijnen komen ook vandaag nog gewoon heel goed voor de dag. Afgerond met 180 pk is dit een ruime sedan met een aardige dosis pit.