Sterke punten
- Manta A: klassiek en elegant design
- Manta B: uitzicht rondom
- Ruime keuze aan motorvarianten
Zwakke punten
- De auto’s zijn inmiddels echt oud
- Veiligheidsvoorzieningen
- Emissiewaarden
Opel Manta : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Opel Manta, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Opel Manta
-
Opel Manta
€ 5.000,-- 57.000 km
- 09/1973
- 150 kW (204 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- LPG
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2181 BB Hillegom -
Opel Manta bellinetta 1.9s
€ 2.500,-- 90.000 km
- 01/1977
- 75 kW (102 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3191gk hoogvliet -
Opel Manta 1.9 N CC *ORIG. NL*
€ 3.750,-- 62.810 km
- 10/1979
- 55 kW (75 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5011 LA TILBURG -
Opel Manta
€ 19.000,-- 2.000 km
- 01/1974
- 110 kW (150 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2321RM Leiden -
Opel Manta Manta 1600 S semi Luxe
€ 11.500,-- 18.500 km
- 08/1972
- 59 kW (80 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-8051EM HATTEM
Interesse in een Opel Manta
Alle artikelen
Opel Astra Sports Tourer: stoere stationwagon met stekker
Opel Astra (2023) vs. Volkswagen Golf en Mazda 3: in de kleinste zit je het lekkerst
Opel Mokka-e: actieradius gemeten bij 100 km/h en 130 km/h
Review nieuwe Opel Astra - Is dit écht een Duitse auto?
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Potentiële klassiekers
- Manta B met derde deur relatief praktisch
- Grote kofferruimte
- Zeer geschikt voor liefhebbers van tunen en pimpen
Technische gegevens
Motorisatie
De Opel Manta A is er met 1,6-, 1.8- en 1,9-liter watergekoelde benzinemotoren, die afkomstig zijn uit de Opel Ascona en Rekord. Vanaf 1972 is hij er ook met de 1,2-litermotor uit de Kadett. De motoren met bovenliggende nokkenas drijven via een 4-versnellingsbak de achterwielen aan.
De Manta B is er met 1,3-, 1.6-, 1.8-, 1.9- en 2.0-motoren. Die laatste is er ook met elektronische brandstofinspuiting. Ook in de Manta B drijven de motoren via een 4-versnellingsbak de achterwielen aan. De starre achteras van de Manta A en B stamt in principe nog uit de Kadett B uit 1967 en de meeste motoren gingen al sinds 1965 mee. De laatste productiejaren krijgt de Manta B een ongeregelde katalysator en is ook een 5-versnellingsbak leverbaar.
Afmetingen
Aangezien de oorspronkelijke Manta is gebaseerd op de Ascona van die tijd, heeft de coupé bescheiden afmetingen. Met een lengte van 4,34 meter, een breedte van 1,63 meter en een hoogte van 1,36 neemt hij niet veel ruimte in op de weg. Voorin zit je ruim genoeg, maar de achterpassagiers moeten niet al te veel (hoofd- en been)ruimte verwachten.
De Opel Manta B is iets langer en breder, maar ook lager, dus is er nog wat minder hoofdruimte. De Manta CC met grote achterklep biedt 330-765 liter bagageruimte, de tweedeurs coupé 380 liter.
De belangrijkste specificaties op een rij
Opel Manta (A / B) | |
---|---|
Marktintroductie | 1970 / 1975 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,34 x 1,63 x 1,36 m / 4,45 x 1,70 x 1,33 m |
Wielbasis | 2,43 m / 2,52 m |
Inhoud bagageruimte | 326 l / 330-765 l |
Ledig gewicht | 865-980 kg / 930-1.095 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.310 kg / 1.310-1.445 kg |
Cilinderinhoud | 1.196-1.897 cm3 / 1.297-1.979 cm3 |
Vermogen | 44-77 kW (60-105 pk) / 55-137 kW (75-186 pk) |
Koppel | 88-152 Nm / 101-210 Nm |
Topsnelheid | 145-188 km/u / 143-220 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 11,5-18,5 sec / 6,5-20,5 sec |
Tankinhoud | 46 l / 50 l |
Verbruik | n.b. / 8,1-9,0 l/100 km |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
De Opel Manta A is er in de standaarduitvoering, de iets luxere L-uitvoering met 1.6-motor met een enkele carburateur en de SR-uitvoering van de 1.6 en de 1.9, die is voorzien van een tweetrapscarburateur. De Manta 1200 is het budgetmodel en de SR de luxe variant, met onder meer bredere wielen. De Manta GT/E van 1974 heeft een 1.9-motor met brandstofinspuiting, een verlaagd onderstel en een wild kleurenschema.
Speciale Manta’s van het eerste model zijn de TurboManta en de TE2800. Van de TurboManta zijn slechts 33 stuks gebouwd. De meeste zijn rechtsgestuurd, slechts vijf zijn speciaal voor Opel met het stuur links gebouwd. De TurboManta is voorzien van de 1.9-motor uit de SR, mét een turbo erop.
De TE2800 is een product van een Belgisch bedrijf, Transeurop Engineering (TE), dat de auto voorzag van de 2,8-litermotor uit de Commodore. Opel is niet betrokken bij het project en verbiedt TE naam en logo van Opel te gebruiken. Er zijn 79 exemplaren gebouwd.
De Manta B is er als tweedeurs coupé én vanaf 1978 als driedeurs ‘combicoupé’ die CC heet. Uitvoeringen zijn onder meer N (basis), L, S, SR, Berlinetta (steeds luxer) en de 2.0 is er als 2.0E met elektronische brandstofinspuiting. De GT/E (later GSi, waarbij de i staat voor ‘injection’) is bedoeld als concurrent van de Golf GTI. De laatste Manta’s – van augustus 1987 – zijn GSI Exclusive genoemd en voorzien van airco, dubbele ronde halogeenkoplampen en een driedelige achterspoiler.
Sportieve varianten zijn de Manta i200, i240 en i400, die duidelijk op de rallysport zijn geïnspireerd en dienden als homologatiespecials. Een andere speciale versie is de door Irmscher ontwikkelde i300 (1985-1986), met de 3-liter zescilindermotor met 130 kW (177 pk) uit de Opel Omega.
Prijzen
De Opel Manta A kost in de vroege jaren zeventig zo’n 8.000 euro, de Manta B vanaf 1976 vanaf een kleine 9.500 euro. Inmiddels zijn de auto’s bijna klassiekers en de Manta B heeft, mede dankzij de ‘New Kids’-televisieserie en -films en diverse Duitse films een soort cultstatus.
Na minimaal 35 jaar na het einde van de productie is het aanbod van occasions al aardig uitgedund. De Manta nadert de klassiekerstatus en wordt waarschijnlijk vooral in de ‘club scene’ verhandeld. Een nette Manta B kun je met enige moeite vinden voor 6 á 7.000 euro. De Manta A ‘doet’ al minimaal 11.000 euro.
Design
Buitenkant
De Opel Manta A is ronduit elegant, met zijn lange neus en gestrekte lijnen. Zowel voor als achter is de Manta A voorzien van ronde, dubbele lichtunits. De verchroomde voor- en achterbumper dateren het ontwerp aan het einde van de jaren zestig.
De Manta B oogt veel hoekiger. De twee grote, achterover hellende rechthoekige koplampen en het dichte frontmet twee opvallende ventilatiesleuven zijn opvallende kenmerken. De tweedeurs coupé heeft een grote, vlakke achterruit en een horizontale kofferdeksel, de driedeurs CC heeft een langere achterste zijruit en een derde deur, maar is qua vormgeving duidelijk verwant aan de coupé.
Binnenkant
Het interieur van de Opel Manta is in beide modellen functioneel en sportief. De Manta A scoort vooral met zijn nostalgische charme, het harde plastic in de Opel Manta B krijgt vandaag de dag eerder puntenaftrek omdat dat er niet erg fraai uitziet.
In de Opel Manta vind je geen elektronica of entertainmentsystemen, de pure rijervaring staat nadrukkelijk voorop. Alle belangrijke informatie voor de bestuurder moet hij aflezen van de ronde analoge instrumenten.
De stoelen in de Opel Manta zijn vlak en bieden weinig zijdelingse steun, vooral in de basisversies, maar ze zijn desondanks wel comfortabeler.
Veiligheid
Aangezien de Opel Manta geen noemenswaardige veiligheidsvoorzieningen biedt, is de passagiersveiligheid naar hedendaagse normen ontoereikend – maar destijds bestond Euro NCAP nog niet. Er zijn geen airbags, noch hulpsystemen die de bestuurder ondersteuning bieden in gevaarlijke situaties.
Dankzij de ruiten met grote oppervlakken is het interieur daarentegen aangenaam licht. Het optimale zicht rondom zorgt ervoor dat de Opel Manta relatief gemakkelijk te manoeuvreren is, zelfs zonder parkeersensoren of camera's.
Alternatieven
De Ford Capri is een van de grootste concurrenten van de Opel Manta en heeft ook enkele visuele overeenkomsten gemeen met de coupé uit Rüsselsheim. Als we hen echter met elkaar vergelijken, zien we dat de Capri een mooier interieur heeft. De opvolger van de Opel Manta, de Opel Calibra, kan ook een goed alternatief vormen en scoort vooral met de betere veiligheidsvoorzieningen.
De Volkswagen Scirocco en de Audi 80 trekken eveneens de aandacht met hun sportieve totaalpakket en krachtige motoren.