Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ford-banner-l-01.jpg

Ford 2000

Ford 2000

Met oprichtingsjaar 1903 behoort Ford Motor Company behoort tot de oudste nog actieve automerken ter wereld. Een uitspraak van Henry Ford (1863 – 1947) luidt: “Any color the customer wants, as long as it’s black”. Nu, ruim een eeuw later, is Ford een kleurrijker merk dan ooit tevoren. Lees meer

Highlights van Ford 2000

  • Doek valt voor Ford Escort in 2000
  • Ford Focus ‘Auto van het Jaar 1999’
  • Derde generatie Ford Mondeo wordt geïntroduceerd (2000)
  • Facelift voor eerste generatie Ford Galaxy (2000)
  • Nederland kan geen genoeg krijgen van Ford Ka
  • Ford Puma steelt hart van sportieve rijder
  • Verkoop van Hertz autoverhuur in 2005
  • Verkoop van Aston Martin in 2007

Welke modellen leverde Ford rond het jaar 2000?

Zouden alle computers op zwart gaan? Vliegtuigen massaal neerstorten? Treinen elk lichtsignaal negeren en daardoor ontsporen? Zelfs kerncentrales zouden zomaar op hol kunnen slaan, was de gedachte. Toen de eeuwwisseling voor de deur stond, was menigeen in lichte paniek. Alsof die malheur nog niet genoeg was, kampte Ford al enkele jaren met eigen sores. De verkopen vielen tegen, brandstofprijzen waren hoog en zowel de mondiale economie als Fords eigen winstmarges waren in een duikvlucht beland. Ford had wel eens betere tijden gekend. Tien jaar eerder nog floreerde het Amerikaanse merk met de blauwe ovaal. Dankzij deze tropenjaren, gevoed door slimme investeringen en successen in de jaren 80, hield Ford hieraan de eigendomspapieren van Jaguar en Aston Martin over. Zolang het duurde, want in 2007 is Ford genoodzaakt Aston Martin alweer van de hand te doen. Een jaar later, op het hoogtepunt van de financiële crisis in 2008, volgden ook Jaguar en Land Rover. Tata Steel was de begunstigde, tegen een som van naar verluidt 2.3 miljard. Ook in dat jaar nam Ford afscheid van zijn aandelen in Mazda. Ja, Ford beleefde roerige jaren rond de eeuwwisseling.

Ford Ka

Was het alleen maar kommer en kwel voor Ford toen? Welnee. Zeker in ons land niet. Diverse modellen vlogen de showrooms van de Nederlandse Ford-dealers uit. De Ka bijvoorbeeld. De compacte hatchback met zijn guitige voorkomen à la New Edge, de designtaal van het merk destijds, ging als een warm broodje over de toonbank in het jaar 2000. Ruim 9.000 exemplaren werden er verkocht dat jaar, in Nederland alleen. Tezamen met 1998 het beste jaar dat de Ka beleefde in ons land.

Ford Fiesta

De Fiesta is, samen met de Escort, misschien wel het bekendste Ford-model allertijden. Al sinds 1976 is de Fiesta de steun en toeverlaat van het merk. Een rots in de branding die nooit teleurstelt. Het jaar 2000 was zeker niet het beste jaar voor de Fiesta in ons land. Ook omdat de toenmalige vierde generatie op zijn eind liep. Bovendien was de concurrentie moordend. Toch wist elke nieuwe generatie weer op te krabbelen na een twijfelachtige dip. Sterker, het absolute hoogtepunt volgde pas vanaf 2008, met de zesde generatie. Vanaf die generatie was de Ford Fiesta dan ook zó volwassen geworden (en ruim genoeg) dat -ie dienst kon doen als eerste en enige auto, ook voor gezinnen. Het nieuws dat de Fiesta uit het gamma van Ford zou verdwijnen sloeg dan ook in als een bom. Begin juni 2023 rolde het laatste exemplaar van de band. Een einde van een tijdperk.

Ford Escort

Een andere Ford uit de periode rond het jaar 2000 die we ons nog lang zullen heugen is – hoe kan het anders – de Escort. Wie is er niet groot geworden met deze legendarische middenklasser? Na een lange, uiterst succesvolle carrière van maar liefst 35 jaar naderde het einde van de illustere Escort. Een carrière die begon in 1967, toen de Escort nog een 2-deurs sedan met achterwielaandrijving. Meteen sloeg de verkoop aan, mede dankzij het feit dat de Escort een van de weinige compacte en betaalbare auto’s was. Een andere reden van het succes is te danken aan de verdiensten in de rallysport. Iets dat de Escort gedurende zijn ganse productieperiode wist vol te houden en waardoor het model waarschijnlijk voor eeuwig geassocieerd zal worden met deze tak van de autosport.
Elders ter wereld ging de verkoop van de Ford Escort nog door tot in de loop van 2002, maar de Nederlandse importeur van het merk zwaaide het model al enkele jaren eerder uit. De reden: zijn opvolger, de Focus, stond klaar achter de coulissen. We hebben het dan over het jaar 1998.

Ford Focus

Een compleet nieuwe Ford, met een compleet nieuw design (New Edge geheten) en een totaal andere naam. Na drie decennia Escort was de Focus zonder even wennen. Gelukkig voor Ford was dit van kort duur, aangezien de Focus meteen aansprak. In zijn eerste volle jaar werden er ruim 22.000 exemplaren verkocht in Nederland. Het jaar erop deed de Focus het zowaar nog beter. Het jaar 2000 was meteen ook het absolute topjaar, maar ook daarna bleef de Ford Focus goed scoren. De reden hiervan was vrij evident: de Focus zag er representatief en vernieuwend uit, beschikte over betaalbare luxe, blonk uit in rijeigenschappen en werd bovendien op handen gedragen door de automotive-experts – getuige de titel Auto van het Jaar 1999. Kortom, een totaalpakket voor wie op zoek was naar een alleskunner in de middenklasse.

Ford Mondeo

2000 was ook het jaar van de derde generatie Ford Mondeo. Ford had bij dat model duidelijk al het goede van de Focus in een grotere en ruimere auto gestopt. Sterker, prompt voelde de tweede generatie Mondeo als een zwaar gedateerde auto. Van design, tot afwerking tot rijeigenschappen; de nieuwere Mondeo was in alles niet één, maar twee stappen beter en moderner dan zijn voorganger. Hiermee kroop de Mondeo dichter tegen dat van een duurdere middenklasser aan, zoals de Audi A4 en BMW 3-serie. Precies zoals menig gezin het graag heeft. Middenklasse sedans en stationwagens hebben het tegenwoordig zwaar, maar destijds was de Ford Mondeo een droom van menig huisvader met bovengemiddelde arbeidsvoorwaarden.

Ford Galaxy

Voor echt grote gezinnen had Ford de Galaxy. Deze ruime, 7-persoons MPV was in nauwe samenwerking ontwikkeld met de Volkswagen Sharan en Seat Alhambra. Op de merklogo’s na leek het drieluik dan ook als twee druppels op elkaar. Het jaar 2000 stond in het teken van een grondige facelift voor de Galaxy. Het resultaat hiervan was een herzien uiterlijk, een vernieuwd dashboard en verbeterde motoren. In vergelijk met de Focus en Mondeo was de Galaxy nimmer een verkoophit, maar voor een grote MPV deed -ie het niet onaardig met gemiddeld zo’n 600 verkochte exemplaren per jaar. In 2007 stopte de productie, om opgevolgd te worden door de S-Max – waarmee Ford de kwaliteiten van een hatchback en de ruimte van een personenwagens dichterbij elkaar bracht. Het gevolg: dankzij de S-Max leefde de MPV even weer helemaal op. Totdat de massa de (compacte) SUV ontdekte…

Ford Puma

Wat gebeurde er nog meer rond het jaar 2000 bij Ford? Een Ford-model dat heel vaak vergeten wordt uit die periode is de Puma, een compacte coupé die tussen de Fiesta en de Focus inviel. De rijkwaliteiten waren er wel degelijk, vooral als je van sturen hield, maar hoe hard Ford het ook probeerde, het mocht niet baten. 1999 was het beste jaar voor de eerste generatie Ford Puma met bijna 600 verkochte exemplaren. Waarom we expliciet ‘eerste generatie’ schrijven? Wel, tien jaar later zou Ford opnieuw een Puma lanceren. Ditmaal een compacte SUV en die doet het van meet af aan beter dan de oorspronkelijke Puma.

De volgende Ford-modellen waren verkrijgbaar rond het jaar 2000:

Prijzen voor Fords rond jaar 2000

In Europa is Ford een automerk voor Jan en alleman ten voeten uit (al beschikt het met de GT en Mustang over enkele dure image-builders). Precies zoals oprichter Henry Ford het ruim een eeuw geleden voor ogen had. ‘Betaalbare luxe’ is zowat de tweede huisslogan van het merk met de blauwe ovaal. Iets dat ook weerspiegelt in de optionele extra’s; die zijn vaak aantrekkelijker geprijsd dan bij de concurrentie. Kijk je naar de occassionmarkt, zeker naar Fords die te koop waren rond het jaar 2000, dan zijn deze inmiddels uiterst betaalbaar. Van een paar honderd euro tot hooguit 10.000 euro. Let wel, het begin van dit millennium ligt inmiddels al een kwart eeuw achter ons.

FAQ

Wat gebeurde er zoal rond 2000 met Ford?
Gedurende de millenniumwisseling bevond Ford zich in een interessante periode. Zo werd kort ervoor de Focus verkozen tot ‘Auto van het Jaar 2019’, een prestigieuze award, en zag de derde generatie Mondeo het levenslicht. Maar er werd ook afscheid genomen van de – wie is er niet groot mee geworden – Ford Escort. Een vaak vergeten Ford uit deze periode is de eerste generatie Puma, een compacte sportcoupé met enthousiasmerende rijeigenschappen.
Door welke Ford werd de illustere Escort opgevolgd?
Na een lange, uiterst succesvolle carrière van maar liefst 35 jaar naderde het einde van de Escort; de Ford waar vele gezinnen mee opgegroeid waren. Met zijn opvolger gooide Ford het – gedurfd – over een heel andere boeg. Het design, de afwerking en het comfort en de naam weken totaal af van de vertrouwde Escort. Zijn naam? Focus.
Waarom werd de eerste generatie Ford Puma matig verkocht?
Het is soms lastig te bepalen waarom het ene automodel goed scoort en de andere niet. Zelfs als beide tal van kwaliteiten bevatten. De Ford Puma was ook een auto waar eigenlijk weinig tot niks mee was. Hij zag er speels uit en reed en stuurde zowaar nog leuker. Toch wilde het model niet vlotten onder kopers. Vermoedelijk omdat compacte sportcoupés destijds al een beetje uit de gratie begonnen te raken, al dan niet in combinatie met de prijsstelling. Compacte sportcoupés staan nooit te boeken als auto’s die het meeste waarde voor het geld bieden. Zo is een (hot) hatchback veel ruimer en praktischer, zonder al te veel in te leveren aan rijprestaties. Tel uit de winst!