Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Ford Falcon

Ford Falcon – Amerikaanse klassieker met stoere V6- of V8-motor

Met een gebruikte Ford Falcon toer je op je gemak over rustige landweggetjes. Alhoewel dat natuurlijk ook wel weer een beetje jammer is van die V6 of V8-motor die er in zit. Want die vraagt echt om een sprintje zodat je kunt genieten van het heerlijke geluid. Maar als je voor deze klassieke auto gevallen bent, dan was het waarschijnlijk ook vanwege het bijzondere uiterlijk met de iets aflopende daklijn en de lange kofferbak. Dat is pure nostalgie, plus het gevoel dat je in een film rijdt.

Model

De Ford Falcon is een compacte, 6-zits sedan met achterwielaandrijving, die tussen 1960 en 1970 werd gemaakt. Er zijn in deze periode 3 generaties van de Falcon gebouwd. Het model verkocht goed, zelfs beter dan de concurrenten van Chrysler en General Motors. Het model werd door Ford aangeboden als 2-deurs en 4-deurs sedan, 2-deurs en 4-deurs stationwagen, 2-deurs hardtop, cabriolet, bestelwagen en Ranchero pick-up.

De eerste Falcon uit 1960 werd aangedreven door een kleine, lichtgewicht 2,4 L Mileage Maker 6 cilinder lijnmotor met een carburateur met 1 cilinder. Deze motor leverde een vermogen van 95 pk (70 kW). De auto werd standaard geleverd met een handmatige 3-versnellingsbak. De Ford-O-Matic 2-traps automaat was optioneel leverbaar.

De carrosserie heeft een unibody constructie met schroefveren voor, bladveren achter en trommelremmen rondom. De verschillende uitvoeringen van de Ford Falcon werden gemaakt in Ford-fabrieken in Argentinië, Australië, Canada, Chili en Mexico. Een nieuwe Falcon kostte in die tijd ongeveer 2.000 dollar (circa 1.600 euro). Tegenwoordig kun je alleen nog maar een gebruikte Ford Falcon kopen van een liefhebber of verzamelaar van klassieke auto’s.

De Ford Falcon van 1960 -1970

In het modeljaar 1961 introduceerde Ford een optionele 2.8 liter 6-cilinder motor van 101 pk, Er kwamen ook 2 nieuwe modellen: een sedan met kuipstoel en console in een luxere uitvoering, en de Futura bestelwagen.

In 1964 werd de 2e generatie van de Falcon gelanceerd. Deze had een herziene, meer hoekige vormgeving. In 1965 kreeg het model een eenvoudiger grille en herziene zijbekleding op de luxe modellen.

De 3e en laatste generatie van de Falcon werd in 1966 uitgebracht. Deze auto stond op een verkort Fairlane-platform en had een herziene styling. De meest luxe versie was de rijk uitgeruste Futura Sports Coupe, die verchroomde zijruiten had. Daardoor kreeg deze 2-deurs sedan het uiterlijk van een hardtop. De Sports Coupe had een premium interieur, helemaal van vinyl gemaakt. Op de C-stijl stond in het groot “Sports Coupe”, net als op de Fairlane Sports Coupe van 1964-1965. De verwarmer en ontdooier zaten vanaf nu standaard op de Falcon.

In 1967 werden de Falcon modellen uitgerust met verplichte veiligheidsuitrusting. Deze bestond o.a. uit een remsysteem met dubbel circuit, een energie-absorberend stuurwiel met een grote, gevoerde centrale naaf, 4-weg knipperlichten, zachte binnenpanelen en waarschuwingslampjes voor de gordels. In 1968 verschenen ook de vierkante achterlichten.

De Falcons uit 1968 en 1969 kregen nieuwe zijmarkeringslichten of reflectoren. De auto’s gebouwd na 1 januari 1969 kregen 3-puntsgordels en hoofdsteunen.In 1970 werd de laatste serie Falcons gebouwd, die identiek waren aan het model uit 1969. Deze werden ook wel Futura genoemd.

De Ford Falcon en de Corvair

In 1960 versloeg de Ford Falcon de Corvair bij de verkoopcijfers. Chevrolet besefte dat ze een ander soort auto nodig hadden om de concurrentie met Ford aan te gaan. Dit werd de Nova, of de Chevy II.

De Nova bleek duurzamer en betrouwbaarder dan de Falcon. Ford leverde destijds alleen de 4.3 L V8 motor, terwijl de Nova optionele 4.6 L en 5.3 L V8 motoren had. Door de eenvoud van de Chevy II werd deze 5 jaar langer geproduceerd dan de Falcon.

Motoren

Tussen 1960 en 1970 werd de Fold Falcon uitgerust met steeds zwaardere motoren. Het begon met de 2.4 L Thriftpower I6 motor van 95 pk, in 1961 gevolgd door een 2.8 L Thriftpower I6 met 101 pk aan vermogen.

In 1964 werd voor het eerst de 4.3 L Windsor V8 met 164 pk aangeboden. Vanaf 1966, in de 3e generatie, werden de 4.7 L Windsor V8 (195 pk) en de 4.9 L Windsor V8 (210 pk) aangeboden. Over het algemeen was het brandstofverbruik goed en lag rond de 7,8 l / 100 km.

Uitrusting en opties

In 1964 voegde Ford een Sprint-pakket toe met daarin:

  • 260 V8 motor
  • stijvere ophanging
  • luidere uitlaat

Voor het model uit 1965 waren vervolgens de volgende opties beschikbaar:

  • bekleed instrumentenpaneel
  • stuurbekrachtiging
  • radio
  • kofferbakontgrendeling met afstandsbediening
  • waarschuwingslampje voor parkeerrem
  • rembekrachtiging

In 1967 waren bevestigingen voor 3-punts gordels voorin optioneel leverbaar. Hiermee werd voldaan aan strenger wordende veiligheidseisen.

Voor fans van klassieke Ford-modellen

Liefhebbers van Ford klassiekers kunnen hun hart ophalen met deze Ford Falcon uit de jaren 60 van de vorige eeuw. De sterke V6 en V8-motoren plus het bijzondere uiterlijk maken dit tot een echte classic.