Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Ford Taunus

Sterke punten
  • lage aanschafkosten
  • verschillende carrosserie-stijlen
  • breed scala van motoren
Zwakke punten
  • slecht veiligheidsniveau
  • grote prijsverschillen afhankelijk van het model
  • hoog verbruik

De Ford Taunus: tientallen jaren geschiedenis in één modelserie

Onder de benaming ‘Ford Taunus’ vallen verschillende middenklassers die Ford vanaf 1939 op de markt bracht. Tot 1971 werden de auto’s in grote verscheidenheid geproduceerd, waardoor ze tot op de dag van vandaag gewilde en betaalbare instapmodellen zijn in de wereld van de klassieke auto’s. Lees meer

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • ideaal voor liefhebbers van historische middenklasse modellen
  • al verkrijgbaar voor minder dan 10.000 euro
  • verkrijgbaar in vele verschillende versies
  • overwegend solide motoren en technologie

Data

Motorisatie

Als je kijkt naar de vele verschillende voertuigen die werden gemaakt onder de naam ‘Ford Taunus’, is de variëteit aan motoropties niet verrassend. Van de goedkope instapmotor tot sportieve varianten, er was altijd een motor voor elke behoefte. De allereerste Ford Taunus bijvoorbeeld, had een motor met een maximum van 34 pk, die slechts een topsnelheid van 97,5 kilometer per uur haalde. Het continue vermogen was zelfs maar 30 pk.

Jongere modellen, waaronder de populaire Ford Taunus 12M uit 1952, brachten aanzienlijk meer prestaties op de weg. De klassieke viercilindermotor leverde een piek van 65 pk, wat voldoende was voor een maximumsnelheid van 147 kilometer per uur in het kleine en lichte voertuig.

Nog meer vermogen was beschikbaar voor klanten die kozen voor modellen uit de hogere middenklasse, waaronder de Ford Taunus 17m. Met een maximumvermogen van 75 pk accelereerde het model binnen 15 seconden tot 100 km/h. De topsnelheid bedroeg 154 km/u. Het laatste model van de reeks, de Ford Taunus TC, beschikte zelfs over een V6 motor met een maximaal vermogen van 114 pk. De rijprestaties waren navenant, want het model accelereerde in slechts 12 seconden naar 100 kilometer per uur.

Afmetingen

Door de enorme verscheidenheid aan Ford Taunus modellen is het moeilijk om informatie te geven over de afmetingen van de voertuigen. In het algemeen kan echter worden gesteld dat vooral de modellen van de hogere middenklasse allesbehalve klein waren en dus geschikt voor de dagelijkse ritten met het gezin. De Ford Taunus III, waarvan de laatste generatie werd gebouwd van 1979 tot 1982, was al ruim meer dan 4,2 meter lang. De breedte van 1,7 meter zorgde ook voor veel ruimte in het interieur, hoewel dit naar huidige maatstaven meer in lijn ligt met modellen uit de compacte klasse.

De Ford Taunus III is een goed voorbeeld van het enorme koffervolume van dergelijke voertuigen. De grote hoeveelheid ruimte onderstreept nogmaals de geschiktheid voor dagelijks gebruik van de modellen van zowel de middenklasse als de hogere middenklasse. De Ford Taunus III heeft een maximale bagageruimte van 453 liter. Veel van de modellen uit de serie waren ook al uitgerust met een aanhangwagenkoppeling, anders was deze meestal als optie leverbaar. Het maximale trekvermogen varieert echter sterk, afhankelijk van het model.

Verdere relevante technische gegevens over de Ford Taunus-serie vindt u hieronder.

Productie 1939 – 1982
Lengte, breedte, hoogte 4,1 - 4,7 m / 1,5 - 1,8 m / 1,4 - 1,6 m
Wielbasis 2,4 - 2,7 m
Inhoud bagageruimte 453 - 650 l
Ledig gewicht 840 - 1.230 kg
Toelaatbaar totaalgewicht niet gespecificeerd
Cilinderinhoud 1.172 - 2.298 cm³
Maximaal koppel 74 - 178 Nm
Topsnelheid 112 - 174 km/u
Acceleratie 0-100 km/h in s 13,6 - 23 s
Tankinhoud 38 - 54 l
Verbruik 7,8 - 13,5 l
CO2-uitstoot niet gespecificeerd
CO2-uitstoot 218 g/km

Varianten

Zoals in het begin vermeld, is de Ford Taunus verkrijgbaar in veel verschillende varianten. Het gaat om een modelserie die gedurende verschillende decennia is voortgezet. Het eerste model was de Ford Taunus die van 1939 tot 1952 met tussenpozen werd geproduceerd.

Deze werd binnen de middenklasse gevolgd door de Taunus 12m/15m-modellen (van 1952 tot 1962), de Ford Taunus 12m (P4), het Ford Taunus P6-model en ten slotte de Ford Taunus TC-variant, die van 1970 tot 1982 van de band rolde.

In de hogere middenklasse begon het succesverhaal met de Taunus 17m (P2), die in 1957 aan het publiek werd voorgesteld en slechts drie jaar later door de Taunus 17m (P3) werd vervangen. In de daaropvolgende jaren werden de varianten Ford Taunus P5, Ford P7a en Ford P7b toegevoegd. Zo waren er altijd modellen beschikbaar die aan de spits van de technologie stonden.

Prijs

Ondanks betrouwbare motoren en een solide uitrusting, bleken de Ford Taunus modellen betaalbare voertuigen te zijn voor het hele gezin. Zo droeg ook de lage instapprijs al snel bij tot het grote succes van de modelserie. Zelfs het Taunus 17M P3 model uit de hogere middenklasse kostte in de jaren 60 slechts zo’n 3.500 DM. Hogere uitrustingslijnen en andere motoropties waren beschikbaar voor ongeveer 4.000 DM. De laatste Ford Taunus TC kon bij zijn première in 1970 voor (omgerekend) 4.300 euro worden besteld.

De Ford Taunus serie wordt door oldtimer experts hoog gewaardeerd vanwege de lage instapprijzen. Dus als u een klassieke auto wilt met een lange geschiedenis en een traditionele uitstraling, kunt u dit realiseren met een klein budget. Eenvoudigere varianten van de 2022-serie zijn al verkrijgbaar voor minder dan 5.000 euro, hoewel enige werkzaamheden nodig kunnen zijn als restauratie. Als u een nog klassieker of zeldzamer model wilt, zullen de prijzen boven de 10.000 euro stijgen, maar toch betaalbaar blijven in directe vergelijking met veel andere klassieke auto’s.

Design

Exterieur

Het exterieur van de Ford Taunus serie komt overeen met het design van die tijd - dit geldt althans voor de latere versies. Veel oudere modellen zijn ook bekend onder speciale benamingen, die elk gebaseerd zijn op karakteristieke visuele kenmerken. Dit geldt bijvoorbeeld voor de eerste Ford Taunus uit 1939, die ‘Buckeltaunus’ werd genoemd vanwege zijn gebochelde carrosserie. De termen ‘badkuip’ en ‘grote badkuip’ zijn ook vrij bekend.

Ford bestempelde de stijl van de voertuigen vanaf de jaren zestig als zakelijk en sober, de bijbehorende slogan ‘Line of reason’ verduidelijkt dit nog eens. Grote koplampen voor een betere zichtbaarheid op donkere wegen, evenals een algehele unagitated look maken de Ford Taunus modellen ook vandaag nog populaire metgezellen onder autofans. Het soms kleurrijke en opvallende lakwerk, vaak zelfs met een kleurcontrasterend dak, zorgde toen voor wat afwisseling, net als nu.

Interieur

Vooral het interieur van de eerste Ford Taunus modellen was erg eenvoudig, maar ze overtuigden van meet af aan met hun goede ruimte. Grote zitplaatsen, voldoende beenruimte op de tweede rij en een goed zicht rondom kenmerkten het interieur van de voertuigen. Latere modellen van de laatste generaties, d.w.z. tot de stopzetting van de reeks in 1982, hadden veel meer uitrusting en boden meer comfort. Ze waren bijvoorbeeld uitgerust met krachtige ventilatie en een radio. Ronde instrumenten en een groot, effen stuurwiel worden beschouwd als interieurklassiekers uit die tijd en zijn daarom ook terug te vinden in veel Ford Taunus modellen.

Veiligheid

Assistentiesystemen, ABS of ESP speelden ten tijde van de Ford Taunus-serie nauwelijks een rol. In plaats daarvan lag de nadruk op passieve bescherming - de veiligheid van de inzittenden en andere weggebruikers. De in principe vrij grote carrosserie van stabiele materialen droeg aanzienlijk bij tot de veiligheid, bijvoorbeeld bij het reizen met het gezin. Bovendien heeft Ford de uitrusting van de Taunus-modellen herhaaldelijk aangepast aan de huidige stand van onderzoek en technologie. Zo was de Ford Taunus TC uitgerust met een zogenaamde veiligheidsstuurkolom, die in die tijd al bij veel concurrenten standaard was.

Het solide veiligheidsniveau, hoewel nog voor verbetering vatbaar, werd onder meer door de ADAC bevestigd, in een test uit 1981. In deze test kreeg de Ford Taunus 2.0 liter (V6) Tournament een score van 2.7 voor veiligheid, wat in die tijd als slecht werd beschouwd.

Alternatieven

Als u op zoek bent naar een alternatief, dan vindt u de Ford Granada. Ook dit is een goedkope instap in de wereld van de klassieke auto’s en is in 2022 ook verkrijgbaar voor minder dan 5.000 euro in eenvoudige versies. Een andere klassieker is de Vauxhall Rekord serie. Deze voertuigen maken indruk met hun klassieke design en genieten ook bij kenners grote populariteit.

Bij een vergelijking van twee afzonderlijke modellen van de serie, bijvoorbeeld de Ford Taunus TC Turnier en de Opel Rekord D Caravan, overtuigt de laatste met een hogere maximumsnelheid van 170 kilometer per uur. Het hier vergeleken Ford Taunus model haalt slechts 150 kilometer per uur. Wel scoort de Ford Taunus met een rond 100 kilogram lager leeggewicht. In de meeste vergelijkingscategorieën, bijvoorbeeld ook met betrekking tot de handgeschakelde versnellingsbak (4 versnellingen), zijn de modellen zeer vergelijkbaar.

Beoordelingen voor Ford Taunus

2 Beoordelingen

4,5