Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
de-tomaso-pantera-front

De Tomaso Pantera

De Tomaso Pantera : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de De Tomaso Pantera, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Klassieke, snelle sportwagen uit de jaren ‘70

De De Tomaso Pantera is een super stoere racewagen, gebouwd in de jaren '70. Dit type auto's wordt in Europa niet meer gemaakt na het faillissement van de fabriek in 2012. Bovendien is er een beperkte oplage van deze auto's gemaakt dus je zult ze niet zo vaak tegenkomen. Gebruikte De Tomaso Pantera's in goede staat komen dan ook met een bijbehorend prijskaartje. Deze auto's met het typische motorgeluid zijn natuurlijk wel pure nostalgie voor de echte liefhebber van snelle wagens. Lees meer

Interesse in een De Tomaso Pantera

De Tomaso Pantera occasions
De Tomaso Pantera dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Ontwikkeling van de De Tomaso Pantera

Het Italiaanse automerk De Tomaso bouwt al sinds 1959 sportwagens met daarin Ford-motoren. Sinds 2012 bestaat De Tomaso officieel niet meer maar er rijden nog steeds auto’s rond van dit merk. Zo is de De Tomaso Pantera het meest succesvolle en bekendste automodel van dit Italiaanse automerk. Deze sportwagen werd tussen 1970 en 1991 gebouwd in de fabriek in Modena in het noorden van Italië, de stad waar ook Ferrari, Maserati en Lamborghini hun wortels hebben. Dankzij de samenwerking met Ford werden er in totaal 7.260 exemplaren van de Pantera geproduceerd.

De Pantera werd ontworpen omdat Ford een niet al te dure GT-auto nodig had om in Amerika de concurrentie met de Corvette van GM aan te kunnen gaan. In 1967 had De Tomaso de Magusta gebouwd en Ford had de motoren daarvoor geleverd. Hierdoor leek De Tomaso voor Ford de ideale samenwerkingspartner voor de bouw van de nieuwe GT.

Ford nam eerst het Italiaanse designhuis Ghia over en schakelde de Amerikaan Tom Tjaarda in om de Pantera te ontwerpen. De Italiaan Gian Paolo Dallara werd verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het chassis van de nieuwe Pantera. In de auto kwam de nieuwe 5,7 liter Cleveland V8-motor van Ford. Deze leverde een vermogen van 330 pk (246 kW). Hiermee bereikten de eerste Pantera's de 100 km/u in slechts 5,5 seconden.

De De Tomaso Pantera werd na de eerste versie steeds weer aangepast. De naam werd in 1972 gewijzigd in de Pantera L (van Lusso, Luxury). De samenwerking tussen Ford en DeTomaso werd in 1973 echter beëindigd en De Tomaso ging tot 1991 zelf door met de productie van de auto. De Pantera was oorspronkelijk gericht op de Amerikaanse markt, maar De Tomaso ging zich nu meer op de Europese markt richten die bestond uit consumenten en professionele racecoureurs.

Wie een De Tomaso Pantera ziet, herkent deze auto meteen aan het wigvormig Italiaans ontwerp met de puntige voorkant en de opklapbare koplampen. Van binnen heeft de auto een handgeschakelde vijfversnellingsbak en de krachtige V8-motor is achter de stoelen gemonteerd. Vergeet ook vooral de enorme spoiler op achterkant niet die zorgt voor extra downforce. Deze stoere wagen kan de concurrentie met de Ferrari's en Lamborghini's uit de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw gemakkelijk aan. Een nieuwe De Tomaso Pantera kostte destijds in 1971 ongeveer tussen de 10.000 en 16.000 dollar. Vandaag de dag zijn het collectors’ items geworden waarvan de prijs soms wel 10x zo hoog ligt.

Een echte supercar uit de jaren ‘70

Het model van de Pantera is na de introductie een paar keer gewijzigd. Na de beëindiging van de samenwerking met Ford voerde De Tomaso wat wijzigingen in het model door die leidden tot de productie van het GTS-model en het GT/4-model. Het uiterlijk was nog wat agressiever dan van de voorgaande modellen. Hierna kwam in 1980 de logische opvolger, de GT5, met een motor van 350 pk. Dit model had wat wijzigingen aan de body ondergaan waardoor er meer grondeffect was. Deze Pantera GT5 kreeg 1985 een grondige facelift met grote luchthappers aan de zijkanten van de wagen, grotere voor- en achterbumpers, een deltavleugel, grotere wielen, grotere remmen en een opgefrist interieur. Nadat Marcello Gandini de Pantera in 1991 nog een opfrisbeurt gaf, kreeg de Pantera een opvolger: de De Tomaso Guarà

De De Tomaso Pantera moest oorspronkelijk de concurrentie met de Corvette in Amerika aankunnen. In diezelfde periode (1971) kwam ook de Lamborghini Countach op de markt, die ook uit een Italiaanse fabriek kwam.

De Lamborghini Countach vergeleken met de De Tomaso Pantera

De Lamborghini Countach is natuurlijk wel een tikje anders dan de Pantera. Zo beschikt de Countach over een in de lengte geplaatste V12 motor van 4 liter en ruim 440 pk, terwijl de Pantera is uitgerust met een 5,7 liter ‘Cleveland’ V8 motor van 330 pk.

Het exterieur van de Countach is anders, vanuit welke hoek je het ook bekijkt. De voorkant is anders, meer als een slanke pijlpunt terwijl de neus van de Pantera wat ronder is en hoger boven de grond zit. De opvallende naar boven en naar voren wegklappende deuren van de Lamborghini leken in de jaren ‘70 wel rechtstreeks uit een sciencefictionfilm te komen. De Pantera was voorzien van gewone deuren die het instappen een stukje makkelijker maakten.

De De Tomaso ziet er een stuk gespierder uit dan de Countach, met de uitpuilende, hoge achterbanden die lijken op een auto uit dragsterraces. De overgang van de zijruit en de achterwielkast doet een beetje denken aan een Mustang of een Buick. Bij de Countach loopt de achterwielkast schuin omhoog en loopt de daklijn schuiner af. Het interieur van de Lamborghini is theatraal met zeer gestileerde stoelen met hoge rugleuningen en een enorme transmissietunnel. De Pantera is van binnen eigenlijk heel gewoon, met sportstoelen en leren bekleding.

Qua snelheid kunnen maar weinig auto’s op tegen de Lamborghini Countach, hoewel de Pantera het niet gek doet. De topsnelheid van de Pantera is 256 km/u terwijl de Lamborghini een topsnelheid van 296 km/u heeft en dus de snelste auto van de twee is.

De motor van de De Tomaso Pantera

De Pantera is uitgerust met een betrouwbare 5,7 liter Cleveland V8-benzinemotor van Ford van 330 pk met een topsnelheid van 256 km/u. Van 0 naar 100 km/u doet deze auto in ongeveer 5 à 6 seconden. De Pantera is verder voorzien van een ZF transaxle en een handmatige 5-versnellingsbak. De motor is verder watergekoeld en de auto is voorzien van achterwielaandrijving.

Uitrusting en opties van de Pantera

Ondanks dat er verschillende uitvoeringen zijn van de Pantera, zijn de meeste modellen standaard voorzien van het volgende:

  • geluidddichte cockpit met airco
  • stoelen met leren bekleding
  • schuin geplaatst dashboard, makkelijk bereikbaar
  • bekleed stuurwiel
  • bekleed dashboard
  • gebogen glas in zijruiten
  • naar het lichaam gevormde kuipstoelen
  • magnesiumwielen
  • onafhankelijke wielophanging
  • schijfremmen met rembekrachtiging
  • gesynchroniseerde 5-versnellingsbak
  • opklapbare koplampen
  • driehoekige draagarmen
  • telescoopschokdempers
  • schroefveren
  • stabilisator
  • 15 inch wielen

Een gebruikte De Tomaso Pantera voor de liefhebber

Deze auto is niet zomaar een auto voor iedereen. Het is een echte klassieke racewagen, met name voor liefhebbers van bijzondere en zeer snelle auto’s met een brullend motorgeluid. Deze 2-deurs auto is geschikt voor sportieve rijders die het ook leuk vinden om op hoge snelheid op een circuit te rijden zodat het vermogen van deze auto er eens lekker uit kan.