Corvette te koop: tweedehands en nieuw

Corvette

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Tweedehands Corvette: de Vette

Als tweedehands auto is een Corvette vaak een buitenkans. Het vermaarde Automobile Magazine plaatst de Sting Ray coupé-versie (1963/67) bij zijn '100 Coolest Cars', boven onder meer de Dodge-Viper GTS en de Porsche 911. In 2013 wordt de nieuwste generatie C7 er de auto van het jaar. De Convertible uit 1999 is de 'Best Engineered Car of the 20th Century' volgens Automotive Engineering International, een wereldwijde publicatie van de Society of Automotive Engineers. Hij deelt zijn titel met de Mercedes-Benz S500. De C5 en de C7 worden de Noord-Amerikaanse auto van het jaar, respectievelijk in 2005 en 2014.

Het merk

Als merk behoort Corvette tot de General Motors-familie (GM). Om precies te zijn: het hoort bij de Amerikaanse bouwer Chevrolet, waar het de sportiefste auto's in het aanbod aanduidt. Sinds 2005 is het een merk op zich in Europa. Dan verschijnt de zesde generatie C6 en wordt het merk Daewoo hier weer herdoopt tot Chevrolet.

De auto

In de VS spreekt men ondertussen wel nog steeds van een 'Chevrolet Corvette' of kortweg van een 'Chevy Corvette'. 'The Vette' is er een populaire bijnaam van de auto. Deze sportauto's gaan ondertussen al zeven generaties mee (C1/C7). Het eerste model is een cabriolet. Hij wordt gepresenteerd op GM Motorama in 1953, als conceptauto. De naam is van Myron Scott, die zijn inspiratie zoekt bij een klein en wendbaar oorlogsschip met dezelfde naam. De eerste modellen worden gebouwd in Flint, Michigan en St. Louis, Missouri. Vandaag de dag wordt dit model gebouwd in Bowling Green, Kentucky.

Eerste generatie Chevrolet Corvette: C1 (1953/62)

De C1 gaat in productie op 30 juni 1953. Deze modellen worden vaak aangeduid op basis van hun solide as. Ze hebben nog geen onafhankelijke achterophanging. In het modeljaar 1953 worden 300 witte exemplaren met de hand gemaakt. In 1954 worden er op dezelfde manier 3640 exemplaren gebouwd. Dit is tegenwoordig een zeldzame tweedehands auto.

Tweede generatie Chevrolet Corvette: C2 (1963/67)

De C2 ('middenjaren') is kleiner dan de C1. Hij introduceert het bekende model met de naam Sting Ray, de eerste coupé in de reeks en ondertussen een geliefde tweedehands. Daarnaast verschijnt hier ook de onafhankelijke achterophanging. De auto is een ontwerp van Larry Shinoda, geïnspireerd door de Q Corvette, een conceptauto van Peter Brock, Chuck Pohlmann en Bill Mitchell.

Derde generatie: C3 (1968/82)

De C3 is gebaseerd op de conceptauto Mako Shark II. Deze coupés zijn de eerste met verwijderbare T-top dakpanelen. In 1978 wordt de 25e verjaardag van het merk gevierd met een Silver Anniversary Edition en een racewagen voor de Indianapolis 500. De motor en het chassis worden overgedragen van de C2, maar het interieur en de carrosserie zijn nieuw.

Vierde generatie: C4 (1984/96)

De C4 is het eerste volledige herontwerp van de auto sinds 1963. De verkoop start in maart 1983.

Vijfde generatie: C5 (1997–2004)

De C5 wordt gezien als het ingrijpendste herontwerp van de auto sinds de creatie in 1953. Er verschijnen hier tal van nieuwe concepten, die ook overgedragen zullen worden naar de nieuwe generaties. De topsnelheid van 283 km/u wordt algemeen beschouwd als een doorbraak, en werd mede mogelijk gemaakt door een aan alle kanten ten opzichte van alle vorige generaties sterk verbeterde stroomlijning. Dit is dan ook nog steeds een populaire tweedehands. Tot de lijst van vernieuwingen behoren de (indertijd) beste weerstandscoëfficiënt van de industrie (0,29), een haast perfecte gewichtsverdeling van bijna 50/50 en een verbeterde starheid (tot 4 keer beter dan bij de C4).

Zevende generatie Corvette: C7 (2014)

Kan de C6 (2005/13) eerder beschouwd worden als een facelift van de C5, dan is de C7 haast een nieuwe creatie. De ontwikkeling begint in 2007 en vindt uiteindelijk pas doorgang in 2014. De auto heeft een voormotor met achterwielaandrijving. De focus tijdens het ontwerpen van de auto is de verjonging van het merk. Men wil de auto een jonger publiek laten aanspreken. In november 2012 verschijnt zo onder meer een gecamoufleerde versie van de C7 in het populaire computerspel Gran Turismo 5. In 2013 wordt de nieuwe Chevy voor de twaalfde keer gebruikt als racewagen in de Indianapolis 500. De C7 maakt gebruik van een 6.2 LT1 V8 met een vermogen van ongeveer 340 kW. Tot de nieuwe kenmerken behoren onder meer een nieuwe motorkap uit koolstofvezels en een verwijderbaar dakpaneel. De zijpanelen, deuren en achterpanelen blijven opgebouwd uit composietmaterialen. Aan de achterkant van de auto worden de typische, ronde achterlichten vervangen door iets hoekigere exemplaren. Terwijl de zesde generatie van Corvette een merk maakt in Europa, herintroduceert de C7 de naam Stingray (vroeger 'Sting Ray'). Zo wordt de populaire coupé uit de jaren 1963/67 weer opgevist en vernieuwd. Daarvoor wordt deze naam voor het laatst gebruikt in 1976.