Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mazda-banner-l-01.jpg

Mazda cabrio

Mazda cabrio

Mazda is misschien wel hét cabriomerk bij uitstek. De Mazda MX-5 is al geruime tijd bijna elk jaar 's werelds best verkochte cabriolet. Deze compacte tweezitter biedt een betaalbare cabrioletervaring, waarmee je ondanks zijn bescheiden vermogen volop kunt genieten. Lees meer.

Highlights van de Mazda cabrio

  • Betaalbaar rijplezier in de openlucht
  • Prettige rijeigenschappen door zijn lage gewicht
  • Japanse bouwkwaliteit en betrouwbaarheid

Welke Mazda cabrio is leverbaar?

Hoewel Mazda in de loop der jaren verschillende cabrioletmodellen heeft geïntroduceerd, is het de MX-5 die onmiddellijk in gedachten springt bij veel autoliefhebbers. Het iconische model ging in 1989 in productie en generaties later rolt hij vandaag de dag nog altijd van de fabrieksband.

Modellen en uitvoeringen

In de late jaren 70, temidden van een snel veranderend autolandschap, besloot het Japanse automerk een gedurfde stap te maken: het herintroduceren van het klassieke cabrioletconcept dat in de jaren 60 bij jonge stellen zeer populair was. De cabriolet moest alles hebben waar autoliefhebbers naar verlangden: een compacte tweezitter met een soepel openend soft-top dak en een sportieve uitstraling. Hoewel dit type auto bijna was uitgestorven, hoopte Mazda met de MX-5 de markt voor compacte cabrio’s nieuw leven in te blazen.

Het duurde uiteindelijk tien jaar voordat Mazda eindelijk, aan het einde van de jaren 80, de auto die we nu kennen als de Mazda MX-5, introduceerde. De Miata, zoals hij bekend staat in de Verenigde Staten, wist zich direct te onderscheiden met zijn verfijnde eenvoud.

De eerste generatie Mazda MX-5 werd in 1989 voor het eerst aan het publiek getoond tijdens de autoshow in Chicago. De auto werd geïntroduceerd in de klassieke kleuren wit, rood en blauw, en onmiddellijk viel de slanke, gestroomlijnde vorm op. De eerste generatie staat ook wel bekend als de ‘NA’ generatie.

De MX-5 was aanvankelijk alleen verkrijgbaar met een 1,6-liter DOHC-motor die 115 pk leverde. De keuze voor achterwielaandrijving, een kenmerkende eigenschap van sportwagens, was een slimme zet van Mazda. De MX-5 werd direct gezien als een echte ‘rijdersauto’. Tot op de dag van vandaag is de MX-5 de meest populaire ‘track car’ ter wereld. Dagelijks trekken wereldwijd duizenden hobby-racers hun MX-5 uit de garage en sturen ze richting het circuit voor een dag vol ouderwets rijplezier.

Na de introductie van de MX-5 bleef Mazda in de daaropvolgende jaren het model flink verbeteren. Extra opties werden toegevoegd, en het kleurenpalet breidde zich gestaag uit, waardoor kopers hun MX-5 konden aanpassen aan hun persoonlijke smaak. In 1994 voegde Mazda een krachtigere 1,8-liter motor toe aan het assortiment, wat de prestaties van de MX-5 ten goede kwam. In 1995, vanwege strengere emissie-eisen, werd de 1,6-liter motor vervangen door een schonere variant.

In de eerste tien jaar verliep de verkoop gestaag en groeide de fanbase. In 1998 kondigde Mazda de tweede generatie MX-5 aan, beter bekend als de NB-generatie. Deze nieuwe versie van de MX-5 behield de essentie van zijn voorganger maar onderging enkele subtiele veranderingen. Het ontwerp werd iets ronder en de koplampen waren niet langer inklapbaar, wat zorgde voor een modernere uitstraling.

De motoropties bleven bestaan uit een inmiddels verbeterde 1,6-liter variant, die nu 110 PK leverde, en een 1,8-liter motor met 140 pk. Ter ere van het jubileum van de Mazda MX-5, introduceerde het merk in 1999 een speciale '10th Anniversary Edition'. Deze bijzondere editie was alleen verkrijgbaar in een opvallende blauwe kleur en had kenmerkende tweekleurige met alcantara beklede stoelen. De toevoeging van een zesversnellingsbak maakte deze versie echt speciaal. Hierdoor kon de MX-5 een hogere topsnelheid bereiken. In 2001 onderging de MX-5 opnieuw enkele aanpassingen. Zo kreeg hij een nieuwe luchtinlaat en grotere wielen, die de prestaties en het uiterlijk van de auto verbeterden.

Op de Autosalon van Genève trok Mazda in 2005 het doek de derde generatie MX-5, de ‘NC’ generatie. De 1,6-liter motor werd geschrapt. De 1,8-liter motor bleef en er kwam een gloednieuwe 2,0-liter DOHC-motor met 160 pk bij. Deze nieuwe krachtbron bood meer vermogen, waardoor de rijervaring nog leuker werd. In Japan werd de MX-5 direct uitgeroepen tot 'Auto van het jaar'.

Maar de derde generatie MX-5 kreeg niet alleen meer vermogen. Hij kreeg een volledig nieuw uiterlijk. Daarnaast werd de veiligheidsuitrusting uitgebreid met voor die tijd geavanceerde functies zoals 'traction control' en 'stability control'. In 2008 werd de MX-5 opnieuw onder handen genomen met een facelift, waarbij de grille werd aangepast en de bumpers werden vergroot om het uiterlijk te verfrissen.

In 2013 volgde een andere belangrijke update, gericht op het verbeteren van de rijeigenschappen en veiligheid. Deze revisie zorgde voor een nog scherpere en responsievere handling, waardoor de MX-5 zijn reputatie als een van de best sturende auto's in zijn klasse handhaafde. In datzelfde jaar vierde Mazda het 25-jarig bestaan van de MX-5 met een speciale 'Silver Edition'.

In 2014, onthulde Mazda trots de vierde generatie (ND generatie) van de legendarische MX-5 Een jaar later ging het model in productie. In 2019 kreeg hij een technische update. De motor kreeg een krachtige boost tot 181 pk, en een geavanceerd dubbelmassavliegwiel werd geïntroduceerd in de handgeschakelde versnellingsbak, wat resulteerde in een nog betere prestatie.

Een opvallende innovatie in de ND-generatie was de toevoeging van een Retractable Fastback (RF)-variant. Deze variant beschikt over een hard top die de MX-5 een meer coupéachtige uitstraling geeft dan de traditionele softtop cabriolet. Dankzij het nieuwe dak is het makkelijker om het hele jaar door te rijden met de MX-5.

De vierde generatie MX-5 kreeg veel erkenning en onderscheidingen. In 2015-2016 ontving hij de prestigieuze Car of the Year Japan Award. Het jaar daarop werd de MX-5 uitgeroepen tot de World Car of the Year. De vierde generatie Mazda MX-5 diende als inspiratie en basis voor de Fiat 124 Spider en Abarth 124 Spider.

Hoeveel kost een Mazda cabrio?

Nieuwprijzen

Hoewel Mazda met de MX-5 al jaren lang een betaalbare cabrioletervaring biedt, is die ervaring de afgelopen jaren steeds duurder geworden. De MX-5 heeft een relatief hoge CO2-uitstoot, waardoor hij in Nederland, vanwege ons belastingstelsel dat voertuigen met hoge emissies zwaarder belast, inmiddels een stevig prijskaartje heeft. Voor een nieuwe Mazda MX-5 betaal je minimaal 40.000 euro.

Prijzen Mazda cabrio occasion

Op de occasionmarkt is een Mazda cabrio te vinden voor ieder budget. Voor minder dan 3.000 euro is al een Mazda MX-5 cabrio te vinden. In die prijsklasse vind je vooral modellen van rond de eeuwwisseling of eentje uit de jaren 90. De derde generatie Mazda MX-5 is er vanaf zo’n 8.000 euro. Voor een exemplaar van de vierde generatie met weinig kilometers op de teller ben je 20.000 tot 35.000 euro kwijt. Vanzelfsprekend geldt: hoe nieuwer een occasion, hoe dichter de prijs bij de nieuwprijs komt.

FAQ

Welke Mazda cabrio modellen zijn er?
De Mazda MX-5 is niet de enige cabrio die Mazda in de loop der jaren gebouwd heeft, maar wel veruit de bekendste. Het is het enige model zonder dak dat de Japanners tegenwoordig aanbieden.
Welke Mazda cabrio modellen zijn nog in productie?
Daar hebben we hem weer: de MX-5.
Wat kost een Mazda cabrio?
Voor een nieuwe Mazda cabrio ben je minstens 40.000 euro kwijt. Een occasion is er vanaf zo’n 3.000 euro.