Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
dacia-dokker-front

Dacia Dokker

1 / 3
dacia-dokker-front
dacia-dokker-side
dacia-dokker-back

Sterke punten

  • Praktische functionaliteit
  • Comfortabel rijden
  • Voordelig

Zwakke punten

  • Styling is een kwestie van smaak
  • Niet de modernste techniek
  • Beperkte veiligheidssystemen

Dacia Dokker: vooral praktisch en functioneel

De hoge Dacia Dokker zet in 2013 een nieuwe trend op het gebied van veelzijdigheid en functionaliteit. De bestelautoachtige MPV biedt een aantrekkelijk combinatie van comfort en laadruimte. Deze vijfzitter biedt ruimte voor alles wat je onderneemt en is er ook met bi-fuel-motor op benzine en lpg. Lees meer

Goede redenen

  • Veelzijdig, dus ideaal voor familie-, bestel- of invalidenvervoer.
  • Comfortabele rij- en gebruikservaring dankzij doordacht voertuigconcept.
  • Bagageruimte kan worden uitgebreid van 800 tot 3.900 liter.
  • Goedkope, maar krachtige modellen, bescheiden brandstofverbruik.

Technische gegevens

Motorisatie

De Dacia Dokker is geleverd met diverse motoren, dus er is in zekere zin voor elk wat wils. In 2013 verschijnt de Dokker MPV met benzine- en dieselmotoren. De 1,1-liter TCe 115-benzinemotor levert 84 kW (115 pk) en de dCi 90 dieselmotor levert 66 kW (90 pk). De diesel verdwijnt al in 2018 van de markt.

In 2018 verschijnt de Dokker SCe 110 Bi-Fuel, die met zijn 1.568 cm3 motor – die op benzine én op lpg loopt – een vermogen levert van 80 kW (107 pk). En in 2019 verschijnt een sterkere benzineversie, de TCe 130. Die levert uit 1.330 cm3 een vermogen van 96 kW (130 pk). De Dokker is meestal voorzien van een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak, alleen de TCe heeft zes versnellingen.

Het koppel van de Dokker – de trekkracht zogezegd – varieert van 144 tot 240 Nm, afhankelijk van de motor. De Dacia mag een geremde aanhanger trekken met een gewicht tot 1.200 kilogram en ongeremd van maximaal 575 kilogram.

De Van, de bestelversie dus, is er met 1.598 cm3 benzinemotor met 62 kW (85 pk) en de 1.461 cm3 dCi-diesel met 55 of 66 kW (75 of 90 pk).

Afmetingen

De Dacia Dokker staat voor veelzijdigheid en flexibiliteit. Hij is er als vijfpersoons MPV, maar ook als tweepersoons bestelauto. Ze hebben allemaal dezelfde afmetingen, maar het grootste verschil is dat de MPV standaard een bagageruimte van ongeveer 800 liter heeft, en de Van van bijna 4 kuub. Het spreekt voor zichzelf dat de MPV met neergeklapte achterbank aardig in de buurt komt van de laadruimte van de Van.

De belangrijkste specificaties op een rij

Dacia Dokker
Marktintroductie 2013
Lengte x breedte x hoogte 4,36 x 1,75 x 1,81 m
Wielbasis 2,81 m
Inhoud bagageruimte 800-3.900 l
Ledig gewicht 1.083-1.382 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.736-1.957 kg
Cilinderinhoud 1.199-1.598 cm3
Vermogen 55-96 kW (75-130 pk)
Koppel 135-240 Nm
Topsnelheid 150-191 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,9-15,9 sec
Tankinhoud 50 l
Verbruik 4,1-9,1 l/100 km
CO₂-uitstoot 108-175 g/km

Varianten

Het gamma van de Dacia Dokker kan voldoen aan de meeste behoeften op het gebied van functionaliteit en comfort. De basisuitvoering van de Dokker is de Ambiance, in 2015 is er de jubileumuitvoering 10th Anniversary en verder zijn de reguliere versies in toenemende omvang van de uitvoering Lauréate en de wat stoerder uitgevoerde Stepway, die is voorzien van wat SUV-achtige details. Met de TCe 130 introduceert Dacia de luxe uitvoering Comfort. De Van is er in afnemende mate van eenvoud in de versies Basic, Acces, Essential en de Solid is vanaf 2018 de top-bestelversie. Dacia neemt de Dokker in 2021 uit productie.

Prijzen

Bij zijn introductie in 2013 is de vanafprijs voor de Dacia Dokker TCe 115 Ambiance nog geen 16.000 euro. De topversie, ook qua nieuwprijs is de Dokker TCe 130 Stepway (2019-2021) die voor bijna 23.500 euro in de prijslijst staat. Natuurlijk is de eenvoudige Dokker Van lager geprijsd. Die staat voor prijzen van ongeveer 7.000 tot bijna 10.500 euro in de prijslijsten, maar dat is natuurlijk exclusief BTW/BPM.

Het occasionaanbod op AutoScout24.nl begint vooral met gebruikte bestelauto’s. Die vind je al voor prijzen vanaf ongeveer 4.500 euro. Maar zoals altijd heb je dan wel een exemplaar met een hoge kilometerstand. Voor minimaal 7.500 euro vind je de voordeligste personenversie. Er worden ook rolstoelauto’s aangeboden, maar dan moet je wel rekening houden met een investering die oploopt richting 30.000 euro.

Design

Buitenkant

Je kunt ervan vinden wat je wilt, maar de Dacia Dokker is géén schoonheid. Maar dat hoeft ook niet, want de auto is bovenal functioneel. Het carrosserieontwerp is eenvoudig en houdt het midden tussen een hoge stationwagon en een bestelauto. Het achterste gedeelte van de Dokker is gemakkelijk toegankelijk via de schuifdeuren opzij en de grote achterklep. Dankzij de neerklapbare achterbank is de Dokker eenvoudig om te toveren tot een bestelauto voor allerlei soorten vracht. Praktische bruikbaarheid speelt hier dus de hoofdrol.

Als je uitstraling toch wel een béétje belangrijk vindt, kun je het beste kiezen voor de Stepway. De topversie van de Dokker heeft wat SUV-achtige details, zoals de mat verchroomde ‘skidplates’ voor en achter. Door de avontuurlijke lichtmetalen 16-inchwielen in titaniumlook, de zwarte wielkastranden en beschermstrips op de flanken en dorpels is het gewenste offroad-karakter moeilijk te missen. Verder zijn er kleine details in zowel mat chroom als titanium die de styling optisch afronden. Alleen de Dokker Stepway is geleverd in de optionele lak Adriatic Blue geleverd. Maar hij is er ook in de kleuren waarin de andere versies zijn geleverd, zoals diverse tinten grijs, zwart, wit, blauw en rood et cetera, veelal metallic tinten.

Binnenkant

De Dacia Dokker is geen luxueus statussymbool, maar hij is ook niet karig uitgerust. En achter zijn eenvoudige ontwerp en betaalbare prijs gaat een ware ruimtereus schuil, die functioneel en flexibel is. Met vijf zitplaatsen en 800 liter bagageruimte perfect voor het hele gezin.

Dankzij het Dacia Easy SEAT System is de bagageruimte gemakkelijk uit te breiden tot 3.900 liter. In combinatie met de schuifdeuren opzij en de achterklep kan de Dokker ook gemakkelijk worden gebruikt als bestelwagen.

Vanaf de update van 2015 is automatische start-stop standaard en omvat de standaarduitrusting onder meer ook ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes, cruise control met snelheidsbegrenzer, handmatig te bedienen airconditioning met pollenfilter en parkeerassistent achter.

Veiligheid

De Dacia Dokker komt niet voor in de testverslagen van Euro NCAP, andere modellen van het merk wél en die scoren matig. Maar dat komt vooral door de bescheiden hoeveelheid veiligheidssystemen aan boord en niet zozeer door de feitelijke resultaten van de crashtest. Dus het is te kort door de bocht om te zeggen dat de Dokker onveilig is. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer vier airbags (bestuurder en voorpassagier), ABS & EBV, ESP met ASR en noodremassistent en ISOFIX-bevestigingssysteem voor kinderzitjes.

De grootste tekortkoming wordt gevormd door de rudimentaire actieve en passieve veiligheidssystemen.

Alternatieven

Er zijn twee echte alternatieven voor de Dacia Dokker: de Volkswagen Caddy en de Citroën Berlingo. De Caddy biedt flexibele gebruiksmogelijkheden en hij is er als 5- en 7-zitter. Bovendien biedt de Caddy standaard assistentiesystemen en meer comfort. Al drie generaties overtuigt de Citroën Berlingo met zijn functionaliteit en comfort. Als 5- en 7-zitter biedt hij veel ruimte. Hij is er met benzine- en dieselmotoren.

Dacia Dokker

Is de Dacia Dokker een goede auto?
De Dacia Dokker biedt veel functionaliteit en flexibiliteit tegen een zeer bescheiden prijs. Het is een uitstekende optie voor mensen die meer waarde hechten aan praktische bruikbaarheid dan aan uiterlijk vertoon. Dit maakt de Dokker een bijzonder geschikte auto voor gezinnen.
Is de Dacia Dokker een veilige auto?
Het is te makkelijk om de Dacia Dokker een onveilige auto te noemen. Hij is niet getest door Euro NCAP, maar net als andere modellen van Dacia, die matig scoorden in de Euro NCAP-crashtests, is hij wel stevig, maar heeft hij geen uitgebreide veiligheidsuitrusting en dat kost sterren. De Dokker is voorzien van onder meer vier airbags (bestuurder en voorpassagier), ABS & EBV, ESP met ASR en noodremassistent en ISOFIX-bevestigingssysteem voor kinderzitjes. Een hogere score wordt belemmerd door de rudimentaire actieve en passieve veiligheidssystemen.
Wat mag de Dacia Dokker trekken?
De Dacia mag een geremde aanhanger trekken met een gewicht tot 1.200 kilogram en een ongeremde van maximaal 575 kilogram.