Dacia Stepway te koop: tweedehands en nieuw

Dacia Stepway

Dacia Stepway

Dacia Stepway: Betaalbare hatchback met het uiterlijk van een crossover

Met een gebruikte Dacia Stepway koop je een voordelige, compacte hatchback met de uitstraling van een stoere crossover. En hoewel de auto niet heel veel techniek heeft die de veiligheid tijdens het rijden kan ondersteunen, maken de lage prijs van de auto en de grote kofferbak dat weer goed. Deze uitvoering van de Sandero staat wat hoger op zijn wielen en heeft de nodige details die de auto een stoerder uiterlijk geven. Een perfecte gebruikte auto voor een klein budget. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Dacia Stepway - De crossover versie van de Sandero

De Dacia Stepway is een modelvariant van de Dacia Sandero, een compacte hatchback van de Roemeense autofabrikant Dacia. De Dacia Sandero is op de markt gekomen in 2008 en werd gepresenteerd tijdens de 78e autosalon van Genève. De Dacia Sandero Stepway wordt in de Roemeense fabriek in Piteşti gebouwd. De tweede generatie werd eind september 2012 getoond op de autosalon van Parijs en verving begin 2013 de eerste generatie. De nieuwprijs van een Sandero Stepway begint bij € 16.380 en de auto is ook verkrijgbaar als Lauréate model.

De Stepway is eigenlijk een gewone Sandero, maar dan met een SUV-look. Zo heeft de Stepway een hogere bodemvrijheid, chromen details, designwielen en skidplates. Dacia lijkt met deze upgrade van de gezinsauto behoorlijk succesvol in dit segment. Tegenwoordig zijn er nauwelijks alternatieven voor de Stepway, alleen de Opel Adam Rocks lijkt er een beetje op. De Adam heeft echter maar drie deuren en is bovendien een stuk duurder.

De Stepway heeft hetzelfde trekgewicht als de gewone Sandero en deze bedraagt 1.100 kilogram. De Dacia rijdt aangenaam comfortabel door de zachte vering, die wel zorgt voor overhellen in de bochten. De besturing van de Sandero is niet heel gevoelig en de voorstoelen geven niet veel steun. De actieve veiligheidsuitrusting van de Stepway is echter beperkt tot ABS en ESP. Door de relatief grote ruiten is het zicht rondom wel redelijk.

In het interieur zit een stuur dat alleen in hoogte verstelbaar is, het interieur is afgewerkt met goedkoop plastic en de raambediening zit op het dashboard. Dacia heeft zichzelf als prijsvechter in de markt gezet en deze details onderstrepen dat imago. Met diverse opties zoals een navigatiesysteem en elektrische ramen achter, kan de auto wat luxer gemaakt worden. En voor deze prijs heeft de Sandero Stepway toch een behoorlijke kofferbakinhoud van minimaal 320 liter, en, met de achterbank neergeklapt, maximaal 1.200 liter. Wie achterin zit heeft meer dan genoeg hoofdruimte in de Stepway. De beenruimte is voor een volwassene wel wat aan de krappe kant. Een ander minpunt is de hoge tildrempel bij de kofferbak.

Suzuki Ignis en de Dacia Stepway

De Suzuki Ignis ziet er SUV-achtig uit met een blokkerig profiel en contrasterende accenten die de auto alles behalve saai maken. Dat wordt versterkt door de talloze opties voor cosmetische aanpassingen, zoals de randen van de grille en mistlampen, de bekleding van de lichtmetalen wielen, buitenspiegelkappen, het dakpaneel en elementen zoals de skid plates,

Het gedurfde design wordt voortgezet in de cabine, waar de tweekleurige dashboardpanelen worden gecombineerd met carrosserie-kleurige elementen op de ombouw van de versnellingshendel en de deurgrepen. Op typische Suzuki-wijze voelen de kunststoffen een beetje hol aan. De Stepway heeft een met leer bekleed stuurwiel wat bij de Ignis helaas ontbreekt. Verder zit de auto goed in elkaar en ondanks de smalle uitstraling van de auto is de cockpit de ruimste van de twee auto’s. Bovendien geven de grote ruiten, de lichtgekleurde accenten en de aanzienlijke hoofdruimte de cabine een luchtig gevoel.

Naast zijn rivaal ziet de Stepway er fantastisch uit, hoewel het de minst opvallende auto van de twee is. En dat hoeft niet altijd slecht te zijn, maar aangezien jongere kopers kiezen voor cross-overs om een statement te maken, is het de vraag of de Stepway dat waarmaakt. Kijken we naar de afmetingen van de cabine, dan legt de Stepway het af tegen de Ignis, maar de Stepway wint het weer met de kofferbakruimte.

De 1,2-liter viercilindermotor van de Ignis heeft duidelijk een snellere acceleratie dan de bijna-1,0-liter motor van de Stepway. De Ignis is met 851 kg wel een lichtgewicht, vergeleken met de Stepway van 1.067 kg.

Dacia Stepway en Renault Clio

De 1,5-liter dCi 90-dieselmotor van de Clio heeft een lager brandstofverbruik dan de 0,9-liter benzinemotor van de Stepway. Aan de binnenkant is de Clio volwassener, met de hoog gemonteerde voorstoelen die voldoende steun bieden. De bedieningselementen van de radio zijn een beetje gedoe.

De Clio is van binnen vrij krap in vergelijking met de Stepway. De ruimte op de voorstoel is goed, maar de ruimte op de achterbank is een ander verhaal en dat komt mede door een aflopende daklijn en de kleine ramen. De kofferbak is met 300 liter een van de grootste in deze klasse.

De Stepway is een slimme auto die prima in staat is om je van A naar B te brengen. De kofferbak is 20 liter groter dan die van de Clio. In het interieur zijn geen franjes, alleen de essentie met solide prestaties. Het is een interieur dat werkt met een redelijke bruikbaarheid.

Motoren

De Dacia Sandero Stepway is alleen leverbaar met een 3-cilinder 0.9 liter benzinemotor. Dat is de enige krachtbron waarmee de Sandero wordt aangeboden. Kies je voor de stationwagon, dan kun je die ook met een dieselmotor van 90 pk bestellen. Als je liever op aardgas rijdt, dan kun je een benzinemotor krijgen die ook op aardgas kan rijden. Het praktijkverbruik van de 0,9 liter motor ligt rond 1 op 12, inclusief rijden op de snelweg. Bij lagere snelheden rijdt de auto zuiniger.

Uitrusting en opties

De Dacia Stepway is standaard voorzien van de nodige moderne brandstofbesparende technieken en veiligheidsmaatregelen zoals:

  • Stop & Start systeem
  • Antiblokkeersysteem (ABS) met Elektronische Rembekrachtiging EBV en noodstopbekrachtiging
  • Bandenspanningscontrolesysteem
  • Zijairbags vóór
  • Front airbags bestuurder en passagier (passagier uitschakelbaar)
  • Front airbag passagier (uitschakelbaar)
  • Waarschuwingssignaal ‘gordel niet om’ bestuurder en passagier vóór

Daarnaast beschikt de auto over in hoogte verstelbare hoofdsteunen, het ISOFIX-bevestigingssysteem voor kinderzitjes op de buitenste zitplaatsen achter, veiligheidsgordels met gordelspanner en spankrachtbegrenzer bij de zitplaatsen van de bestuurder en passagier vóór, stuurbekrachtiging en airconditioning.

Ook als het gaat om multimedia, dan is de Stepway behoorlijk ruim voorzien van moderne apparatuur, waaronder:

  • Media Nav Evolution-multimediasysteem met 7” touchscreen, navigatie, radio, jack- en USB-aansluitingen, Bluetooth® telefoonfuncties en audiostreaming, stuurkolombediening en vier luidsprekers
  • TMC - verkeersinformatie service
  • Kaart Nederland voor MEDIA NAV
  • Stuurwielbediening

Optioneel is de Sandero Stepway leverbaar met de volgende extra’s die je tegen bijbetaling kunt laten plaatsen op de auto:

  • Elektrisch bedienbare zijruiten achter
  • Parkeersensoren achterbumper
  • Media Nav DAB+ met ondersteuning Apple Car Play en Android auto
  • Stoelverwarming voorstoelen
  • Achteruitrijcamera

Voor wat betreft comfort heeft de Stepway nog de volgende standaarduitrusting: parkeersensoren, elektrisch bedienbare ramen voor, zonwerend glas en elektrisch bedienbare buitenspiegels.

De Dacia Stepway is een voordelige gezinsauto

Een gebruikte Dacia Stepway is een prima auto voor iedereen die een voordelige auto wil die stoer oogt. De lage prijs van deze Stepway zie je wel terug in de afwerking van het interieur, maar aan de andere kant biedt de auto voldoende ruimte om als gezinsauto te kunnen dienen. De ruime kofferbak is hierbij ook zeker heel erg handig.

Beoordelingen voor Dacia Stepway

3 Beoordelingen

4,7