Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
dacia-stepway-front

Dacia Stepway

1 / 3
dacia-stepway-front
dacia-stepway-side
dacia-stepway-back

Sterke punten

  • Stevig onderstel
  • Stoer uiterlijk
  • Waar voor je geld

Zwakke punten

  • Luidruchtig
  • Wat goedkope materialen
  • Matige afwerking

Dacia Stepway: gezinsauto’s met SUV-looks

Dacia introduceert de Sandero Stepway in 2009, later komen ook Stepway-versies van de Dokker en Lodgy. Die verdwijnen in 2021, juist als de derde generatie van de stoere versie van de Sandero verschijnt. Medio 2022 ondergaat het model een kleine facelift, tegelijk met de nieuwe huisstijl van Dacia. Lees meer

Interesse in een Dacia Stepway

Goede redenen

  • Veel keuze uit (motor)varianten, zelfs lpg-versies
  • Dacia’s zijn relatief voordelig
  • Functionele auto’s, zonder poespas
  • Geen moderne, maar wel beproefde techniek

Technische gegevens

Motorisatie

Dacia introduceert de Stepway-variant van de Sandero in 2009. De eerste vier jaar is de Stepway er uitsluitend met 1,6-liter viercilinder benzine-(/lpg-)motoren met 62 kW (85 pk) en als 16-klepper met 77 kW (105 pk) vermogen. In 2012 worden die vervangen door een 898 cm3 driecilinder benzinemotoren met 66 kW (90 pk) in de TCe 90. Beide motoren zijn er ook in een voor lpg geschikte variant. Een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak is standaard; een versie met automatische transmissie ís er niet. Er is vanaf 2016 wél een TCe 90 met semi-automaat met vijf versnellingen.

In 2020 introduceert Dacia naast de TCe 90 ook een TCe 100 BiFuel, met 74 kW (100 pk) vermogen en ook geschikt voor lpg.

In 2021 verschijnt de nieuwste generatie van de Sandero Stepway in de motorvarianten TCe 90 met een 999 cm3 driecilinder benzinemotor met 67 kW (91 pk), die er ook met continu variabele CVT-transmissie is, TCe 110 met 81 kW (110 pk) en de TCe 100 BiFuel met 74 kW (101 pk). Standaard is een handmatig te bedienen zesversnellingsbak.

De Dokker Stepway is er met achtereenvolgens 1,2-, 1,6- en 1,3-liter viercilinder benzinemotoren met resp. 84, 80 en 96 kW (115, 107 en 130 pk). De Lodgy Stepway is er met dezelfde motoren, maar óók met een 1,5-liter dieselmotor met 79 kW (107 pk). Alle versies zijn uitgerust met vijf- of zesversnellingsbakken, geen automaten. Álle Stepways zijn uitgerust met voorwielaandrijving.

Afmetingen

De Dacia Sandero Stepway is met zijn SUV-achtige details een stoerdere variant van de Sandero. Hij is met een lengte van 4,10 meter een centimeter langer dan de gewone Sandero en doordat hij wat hoger op de wielen staat is hij ook ongeveer vier centimeter hoger. Dat betekent dat ook de instap en de tildrempel van de bagageruimte net wat hoger zijn. Inclusief de dakdragers is de Sandero Stepway een kleine tien centimeter hoger dan de gewone Stepway. De bagageruimte meet 328 liter, met de achterbankleuning neergeklapt is dat ruim 1.100 liter. De lpg-tank gaat niet ten koste van de bagageruimte.

De belangrijkste specificaties op een rij

Dacia Sandero Stepway
Marktintroductie 2021
Lengte x breedte x hoogte 4,10 x 1,85 x 1,59 m
Wielbasis 2,60 m
Inhoud bagageruimte 328-1.109 l
Ledig gewicht 1.052-1.109 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.561-1.602 kg
Cilinderinhoud 999 cm3
Vermogen 67-81 kW (91-110 pk)
Koppel 142-170 Nm
Topsnelheid 163-183 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 10,0-14,2 sec
Tankinhoud 50 l (+ 40 l lpg-tank)
Verbruik 5,5-9,0 l/100 km
CO₂-uitstoot 115-140 g/km

Varianten

De huidige generatie van de Dacia Sandero Stepway is er in drie uitvoeringen. De basisversie is de Essential en die is rijker uitgerust dan de vergelijkbare ‘gewone’ Sandero. Hij is behalve van de stoere SUV-achtige details ook voorzien van airco, een multimediasysteem, een bestuurdersstoel en stuurwiel die in hoogte verstelbaar zijn, dakdragers en 16-inchwielen die er uitzien als lichtmetalen wielen. Voor de iets luxere (al is dat een woord dat niet écht bij Dacia past) uitvoering Expression is de uitrusting uitgebreid met onder meer parkeerassistentie achter, mistlampen vóór, licht- en regensensoren en elektrisch bedienbare zijruiten voor en achter. De topversie Extreme is uitgerust met onder meer automatische airconditioning, een achteruitrijcamera, een dubbele vloer in de kofferbak, ‘topografische motieven’ op de carrosserie en lichtmetalen wielen.

Ook andere modellen van Dacia zijn er in Stepway-uitvoering geweest. Daarvoor is het verhaal eigenlijk hetzelfde als voor de Sandero en Sandero Stepway: de Lodgy Stepway (5- en 7-persoons) en de Dokker Stepway zijn wat SUV-achtig uitgevoerde versies met een stoerder uiterlijk en hoger op de wielen. Maar beide zijn al enige jaren uit productie.

Prijzen

Dacia biedt de Sandero Stepway nieuw aan voor prijzen vanaf ruim 20.000 euro. De Dokker Stepway kostte nieuw tussen de 18.500 en bijna 23.500 euro, de Lodgy Stepway ongeveer tussen de 19.000 en 24.000 euro.

Voor zo’n 3.000 euro kun je een Sandero Stepway uit 2009 vinden. Maar occasions van die leeftijd hebben bijna altijd een hoge kilometerstand. Voor rond de 6.000 euro vind je exemplaren van de tweede generatie en oudere exemplaren met BiFuel-motor. Voor rond de 16.000 euro kun je een occasion van de huidige generatie vinden. Een occasion van de Dokker of Lodgy Stepway is nauwelijks te vinden, reken op een vraagprijs van bijna 20.000 euro.

Design

Buitenkant

Het exterieur van de Stepway-varianten scoort met het crossover-design met SUV-achtige details – ook al is het design van de basisauto niet per se verfijnd of hoogstaand. Denk aan dakrails, beschermingspanelen op de carrosserie en lichtmetalen designwielen (of wieldoppen die daar op lijken). Wat minder opvalt, is dat de Stepway-versies een paar centimeter hoger op de wielen staan dan de modellen waarop ze gebaseerd zijn.

Binnenkant

De Stepways zijn ook vanbinnen iets beter uitgerust. Als voorbeeld noemen we het multimedia-aanbod, (handmatig te bedienen) airconditioning en elektrisch te bedienen zijruiten voor en achter. Isofix-kinderzitjes passen op de buitenste zitplaatsen van de achterbank en op de passagiersstoel voorin. Voor de rest heeft de Dacia Stepway een eenvoudig interieurdesign. Extra leuk is de dubbele bagagevloer in de Sandero Stepway Extreme, waaronder je bijvoorbeeld waardevolle zaken uit het zicht kunt achterlaten, of vieze schoenen na een wandeling in de natuur.

Veiligheid

De Dacia Sandero Stepway van de eerste generatie is standaard uitgerust met frontairbags, gordelspanners, gordelkrachtbegrenzers en ABS. Vanaf de tweede generatie (2012) zijn ook remassistentie, ESP, Hill Start Assist en zij-airbags inbegrepen. Om de inzittenden beter te beschermen heeft deze generatie een stevigere carrosseriestructuur. De huidige modelgeneratie scoort in de crashtest van Euro NCAP voor passagiersbescherming nog geen 70 procent. Problematisch is de bescherming van voetgangers – een score van slechts 41 procent – en de veiligheidsuitrusting – 42 procent. Het radarnoodremsysteem kan ongevallen met andere voertuigen voorkomen, maar niet met voetgangers of fietsers. Die belangrijke tekortkomingen resulteren in een beoordeling van twee op vijf sterren, ondanks de bovengemiddelde impactbescherming. De Lodgy scoorde in 2012 drie sterren, de Dokker komt niet voor in de resultaten.

Alternatieven

Wie een Sandero Stepway zoekt, kijkt ook naar de instapversies van de Dacia Dokker Stepway en de Dacia Lodgy Stepway – en andersom natuurlijk. Binnen de Renault-groep is ook een alternatief te vinden. De Renault Captur biedt veel ruimte, waarbij de verschuifbare en deelbare achterbank, die een maximaal laadvolume van 1.235 liter mogelijk maakt, een aantrekkelijke aanvulling is. Maar de Renault staat wat hoger in de markt. Andere fabrikanten bieden ook alternatieven. De Hyundai Tucson bijvoorbeeld is een praktische gezinsauto met een aerodynamisch design die indruk maakt door zijn moderne stijl. Maar de prijzen liggen wel wat hoger.

FAQ

Kan ik de smartphone in de Dacia Sandero Stepway aansluiten?
Ja, de hoogste uitvoering van de Sandero Stepway, de Expression, biedt de optie van draadloze smartphone-integratie. De mobiele telefoon kan worden aangesloten voor het afspelen van muziek en voor telefoongesprekken.
Biedt de Dacia Sandero Stepway waar voor mijn geld?
De Sandero Stepway Essential is er al voor zo’n 20.000 euro. Gezien deze prijs is een bovengemiddeld comfort niet te verwachten. De Sandero Stepway overtuigt wel met een redelijk goede basisuitrusting en een aantal comfortelementen en assistentiesystemen. Het doel van een goede prijs-prestatieverhouding, dat Dacia zich heeft gesteld, is zeker bereikt.