Dacia Pick Up te koop: tweedehands en nieuw

Dacia Pick Up

De Dacia Pick-up werd in 1975 door de Roemeense fabrikant zelf ontwikkeld

Met gelicenseerde reproducties van zijn modellen zorgde het Franse autoconcern Renault er sinds de jaren ÂÂÂ'60 voor dat de ontwikkelingskosten sneller rendabel werden en het merk, ook al was dit niet altijd onder het eigen ruitlogo, goed op Noord-Afrikaanse, Zuid-Amerikaanse en Oost-Europese markten vertegenwoordigd kon zijn. Dit vroege mondiale begin maakte het de Fransen mogelijk om na het einde van het communistische tijdperk hun project van de 5000 euro auto in Oost-Europa te verwezenlijken. De jarenlange Roemeense samenwerkingspartner Dacia werd daarbij in 1999 opgekocht en als goedkoop merk in het concern geïntegreerd. De actuele kennis kwam uit Frankrijk, maar de Roemenen hadden al midden jaren ÂÂÂ'70 bewezen dat ze over de vaardigheid en ervaring beschikten om meer dan alleen maar reproducties van Renault-modellen te leveren. Met de Dacia 1300/1310 en de Dacia Break produceerden ze weliswaar tussen 1970 en 2004 hoofdzakelijk gelicenseerde sedans en combiÂÂÂ's op basis van de Renault 19. Maar met de in 1975 ontwikkelde Dacia Pick-up hadden ze echter tegelijkertijd een eigen ontwikkeling te bieden, die er bij Renault nog niet was. Na de overname van Dacia besloten de Fransen daarom om de Dacia Pick-up in de collectie te behouden en deze zelfs technisch te verbeteren. Pas eind 2006 werd de productie van de Dacia Pick-up in Roemenië beëindigd, toen met de Dacia Logan Pick-up een opvolger klaarstond.

De verschillende carrosserieën van de Dacia Pick-up

De eerste Dacia Pick-up rolde in 1975 in het Roemeense Mioveni van de band. Als voorbeeld voor het model met open laadbak diende de twee jaar eerder geïntroduceerde combi Dacia Break. In de basisuitvoering kwam de Dacia Pick-up met een kleine stuurcabine voor twee passagiers op de markt. Naast deze 4,67 meter lange uitvoering werd er later een tot 4,60 meter verkorte Dacia Pick-up Dropside aangeboden. Bij deze versie viel de stuurcabine kleiner uit, maar daarvoor in de plaats beschikte hij wel over een verbrede laadbak met uitklapbare zijwanden. Als Crew-Cab versie kwam er nog de Dacia Pick-up Double Cab. Deze was met een lengte van 4,80 meter het grootste model uit de Dacia Pick-up serie. De laadbak was hier kleiner om zo plaats te creëren voor de verlengde passagierscabine met plaats voor vijf personen. De grote Dacia Pick-up was in twee uitvoeringen in de collectie opgenomen: als tweedeurs en als vierdeurs, die Dacia later als King Cab op de markt bracht.

Renault brengt de Dacia Pick-up uit als diesel en met vierwielaandrijving

Als aandrijving kreeg de Dacia Pick-up tot 2000 motoren uit de serie Dacia Break. In het begin werden de 1,2 liter en 1,3 liter motoren gebruikt die een prestatievermogen hadden tot 56 kW (76 pk). In de jaren ÂÂÂ'90 stonden de motoren met een cilinderinhoud van 1,4 liter en 1,6 liter ter beschikking. Deze hadden een prestatievermogen tot 64 kW (87 pk). Vanaf 2000 rustte de nieuwe merkeigenaar Renault de Dacia Pick-up vervolgens uit met dieselmotoren uit de eigen voertuigcollectie. Er werd een dieselmotor met een cilinderinhoud van 1,5 liter en 63 kW (86 pk) gebruikt, die vanaf 2004 werd vervangen door een motor met 50 kW (68 pk) om aan de Euro4-norm te voldoen. Tot de uitrusting hoorden vanaf nu ook ABS en airbags om de West-Europese standaard aan te houden. Als versnellingsbak was er de keuze uit een handschakeling of een automatische versnellingsbak. Nieuw was voortaan ook de mogelijkheid om de Dacia Pick-up met inschakelbare vierwielaandrijving te bestellen.