Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
dacia-pick-up-l-01.jpg

De pick-ups van Dacia

Dacia Pick Up : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Dacia Pick Up, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De pick-ups van Dacia

Pick-ups van Dacia zijn er in diverse vormen, maar vind ze maar eens. Op basis van de Renault 12 heeft Dacia een pick-upvariant gebouwd, maar die is al zo’n dertig, eerder veertig jaar niet meer in Nederland te koop. De Logan Pick-up was even op de Nederlandse markt leverbaar, maar die is ook al lang verdwenen. En voor omgebouwde Dusters Pick-up kom je al gauw in het buitenland terecht. Lees meer

Highlights van Dacia pick-ups

  • Voordelig, praktisch en betrouwbaar
  • Dacia pick-ups zijn nauwelijks te vinden
  • Als ze er nog zijn, hebben Dacia pick-ups al bijna de klassiekerstatus bereikt

Modellen en uitvoeringen Dacia pick-up

Dacia is in 1952 door het communistische regime van Roemenië opgericht als productiebedrijf voor vrachtwagenonderdelen. Vanaf 1968 bouwt Dacia ook personenauto’s – in licentie van Renault. Eerst van de Renault 8, het model met de motor achterin, later vooral van de Renault 12, maar ook van enkele andere modellen van Renault. Aangezien die Renault 12 anders dan de Renault 8 de motor voorin heeft en voorwielaandrijving, kon Dacia daar ook een pick-upversie van ontwikkelen en in productie nemen. De Dacia pick-up op basis van de Renault 12 verscheen in 1976 in Roemenië op de markt.

Dacia had een moeizame start in Nederland. De Roemeense regering stond pas vanaf 1977 export van het merk toe, maar de eerste Nederlandse importeur strandde al in 1981. Pas in 1984 was er een nieuwe importeur. Al snel had Dacia de reputatie van ouderwets, achterhaald en slecht afgewerkt. De reeds genoemde Dacia Pick-up was enige jaren ook in Nederland te koop, met en zonder polyester huif, maar eind jaren tachtig stopte de import van het merk Dacia alweer.

Eind 1999 nam Renault Dacia volledig over en maakte met de bijzonder goedkope en sobere Logan in 2005 een comeback in Nederland.

Dacia 1302 Pick-up

De Dacia 1302 Pick-up verschijnt in 1976 en is het eerste model van Dacia dat een variant is op het origineel van Renault. De tweepersoons pick-up op basis van de Renault 12 heeft een open laadbak, die is af te dekken met een huif. Het laadvermogen bedraagt 500 kilogram. In 1984 verschijnt de Dacia 1304 Pick-up en die heeft dezelfde basis, maar dan met een laadvermogen van 1.000 kilogram en áchterwielaandrijving. Dacia hield de pick-up nog tot 2006 in productie. In Roemenië was er zelfs een vierdeurs Dacia Pick-up.

Dacia Logan Pick-up

Dacia introduceert in 2004 de Logan en in 2007 volgt de Logan Pick-up. De vanafprijs van de Dacia Logan Pick-up – die pas vanaf januari 2011 in Nederland te koop is – bedraagt slechts zo’n 8.000 euro. Hij is er met een 1,6-liter benzinemotor en met een 1.5 dCi dieselmotor, waarmee de Logan Pick-up meteen 1.400 euro duurder is.

De Dacia Logan Pick-up met benzinemotor heeft een vermogen van 62 kW (85 pk) en 135 Nm trekkracht, de turbodiesel levert 55 kW (75 pk) en 180 Nm. Beide pick-ups zijn voorwielaangedreven en hebben een laadvermogen van 825 kilogram. Begin 2013 voert Dacia de Logan Pick-up alweer af van het modellengamma.

Dacia Duster pick-ups

Het Roemeense oliebedrijf OMV Petrom bestelt ergens rond 2012-2013 bij Dacia vijfhonderd exemplaren van een pick-up op basis van de Duster en neemt die in 2014 in gebruik. Die Dusters Pick-up worden aangedreven door een 1,5-liter dCi-dieselmotor met 81 kW (110 pk) en hebben een laadvermogen van 450 kilogram. De pick-up is geen product van Dacia zelf, het Roemeense bedrijf Romturingia tekent voor de ombouw.

Ook in 2014 presenteert een speciale afdeling van Dacia in Roemenië de Dustruck, een vierdeurs Duster pick-up die hoog op zijn zés wielen staat. Dit is slechts een studie- of showmodel, Dacia heeft de Dustruck niet in productie genomen.

Vanaf 2018 bouwt het Roemeense bedrijf Romturingia opnieuw een Duster Pick-up, deze keer op basis van de gefacelifte Dacia Duster. De Roemenen presenteren een prototype op de IAA-bedrijfswagenbeurs in Hannover van 2018 en Romturingia biedt de omgebouwde auto nog steeds aan op zijn website – maar Roemeens is geen eenvoudige taal. Op zijn mediasite plaatst Dacia in 2020 zelf een link naar een bericht op de site van Autoweek, met de kop ‘Officieel: Dacia Duster Pick-up. Maar Dacia verkoopt de Duster Pick-up alleen in Roemenië en exporteert hem dus niet naar Nederland.

Hoeveel kost een pick-up van Dacia?

Nieuwprijzen

Zoals gezegd is de Dacia Logan van 2011 tot in 2013 leverbaar in Nederland. De versie met de 1,6-liter benzinemotor staat in die jaren voor prijzen vanaf 8.090 euro in de prijslijsten, die van de 1,5-liter dieselmotor voor prijzen vanaf 9.490 euro. De tot pick-up omgebouwde Dacia Duster is nooit officieel in Nederland geïmporteerd.

Prijzen voor occasions

Oorspronkelijke Dacia’s – zeg maar die uit de beginjaren van de import in Nederland – zijn nieuw al een zeldzaamheid, laat staan na veertig jaar. Een Dacia 1302 en 1304 vind je alleen als je heel veel geluk hebt waarschijnlijk alleen in de klassiekeradvertenties. De Dacia Logan Pick-up is goed twee jaar in Nederland op de markt geweest en ook dat model is een speld in een hooiberg. Zo af en toe is er iemand die een exemplaar aanbiedt, maar het aanbod in Nederland is nihil en dus moet je al gauw naar het buitenland. En dan moet je je Logan Pick-up zoals deze zélf invoeren. Reken dan maar op prijzen die niet veel onder de nieuwprijs van destijds liggen. De pick-ups van Dacia naderen inmiddels kennelijk de klassiekerstatus!

Vreemd genoeg is de Dacia Duster Pick-up wél te vinden. Op AutoScout24.nl vind je er meerdere, niet veel, maar toch … Het zijn wel allemaal Duitse aanbieders, dus je moet de auto na aankoop nog wel invoeren en in Nederland op kenteken zetten. Je moet rekenen op prijzen van rond de dertigduizend euro – maar dan koop je in feite wel gewoon een nieuwe auto.

FAQ

Waarom is Dacia zo goedkoop?
Dacia’s zijn goedkoop vanwege onder meer slimme kostenbesparingen. Een Dacia biedt alles wat je nodig hebt, zonder overbodige luxe. Dat scheelt geld. Tegelijkertijd past Dacia minder luxe materialen toe, zonder dat het goedkoop oogt. Dacia gebruikt veelal harde plastics en de bekledingsstoffen zijn eenvoudig. Onderdelen die minder in het zicht van de inzittenden ‘zitten’, zoals de montagepunten van de veiligheidsgordels en de stoelen, en de bagageruimte zijn eenvoudiger afgewerkt. Sommige opties zijn gewoon niet leverbaar of gewoon heel simpel uitgevoerd – zoals stoelverwarming en afstandsbediening van de sloten. Een praktisch voorbeeld uit de oude doos: de buitenspiegels van de eerste Logan zijn links en rechts identiek – scheelt ook in de kosten.
Gebruikt Dacia Renault-motoren?
Ja. Dacia maakt al vanaf het begin gebruik van Renault-techniek. Dacia produceerde eerst Renault-modellen in licentie. Vanaf de jaren negentig produceert het zijn eigen modellen, die onderhuids sterk overeenkomen met de modellen van Renault, onder meer dus de motoren, maar ook veel andere onderdelen en onderdeeltjes zijn afkomstig uit de onderdelenmagazijnen van Renault.
Zijn Dacia’s betrouwbare auto’s?
Hoewel Dacia in zijn beginjaren een twijfelachtige reputatie opbouwde dat het nog heel lang is nagedragen, doet het merk het de laatste jaren gewoon goed als het om betrouwbaarheid gaat. Het merk doet qua betrouwbaarheid niet onder voor de meeste andere automerken. Sterker nog: in een groot Brits onderzoek uit 2021 scoorde Dacia zelfs de tweede plaats, achter premiummerk Lexus! De betrouwbaarheid zal sindsdien niet minder zijn geworden, want de auto’s zijn weliswaar sober en simpel, ze zijn geheel bij de tijd en maken veelal gebruik van beproefde techniek van Renault. Sommige Dacia’s worden in het buitenland ook gewoon onder de merknaam Renault verkocht.