Peugeot 505 te koop: tweedehands en nieuw

Peugeot 505

Peugeot 505

De laatste Peugeot met achterwielaandrijving

Een gebruikte Peugeot 505 is vandaag de dag bijna standaard. Deze auto's worden namelijk niet meer gemaakt. Ben je dus Peugeot liefhebber en bewaar je mooie herinneringen aan de 505, zorg dan dat je een tweedehands exemplaar in je bezit krijgt. Ondanks hun leeftijd, komen deze auto's nog prima mee op de weg dankzij het motorvermogen onder de motorkap. Het ruime interieur en niet te vergeten de velours bekleding in sommige exemplaren zorgen dat je niet snel weer uitstapt. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Model van de Peugeot 505

De Peugeot 505 kom je vandaag de dag niet meer zoveel tegen op straat. De 505 wordt namelijk niet meer gemaakt en is alleen nog als tweedehands auto verkrijgbaar. De 505 is een middenklasse auto die tussen 1979 en 1992 door Peugeot in Frankrijk werd gemaakt. De introductie van de Peugeot 505 vond plaats in 1979 en de prijs lag toen tussen de €13.000 en €20.000 voor een nieuw exemplaar, afhankelijk van de gekozen versie. Het model werd geïntroduceerd als de opvolger van de Peugeot 504. Dat betekende niet dat de 504 niet meer werd gebouwd, want de productie van dit model liep uiteindelijk nog door tot in 2006.

Wat de 505 bijzonder maakt, is dat het de laatste Peugeot was met achterwielaandrijving. Het model werd geleverd met een aantal diesel- en benzinemotoren. De 505 was uitgevoerd als sedan en was daarnaast ook leverbaar als 505 Break, een vijfdeurs stationwagon en als de Familiale met 7 zitplaatsen.

De 505 kreeg in 1985 een kleine facelift waarbij er andere bumpers op kwamen, de achterlichten een modernere vorm kregen en het dashboard aangepast werd. De 505 werd tot 1990 als sedan verkocht en de Break en Familiale waren tot 1992 leverbaar. De echte opvolger van de 505 was de Peugeot 508 die in 2011 op de markt kwam.

Peugeot 505 en tijdgenoten

De Peugeot 505 is door de jaren heen in vele uitvoeringen geleverd, met bijvoorbeeld een turbomotor, stuurbekrachtiging, elektrisch zonnedak of automatische versnellingsbak. De Peugeot 505 werd uiteindelijk in twee series gebouwd. In augustus 185 onderging de auto een facelift waarbij de achterkant, het front en het zeer matig afgewerkte interieur onder handen werden genomen. De auto werd de auto iets aerodynamischer waardoor de Cw-waarde van de 505 zakte naar 0,37.

De Peugeot 505 met een lengte van 4,58 meter heeft nooit de verwachtingen waar kunnen maken. Dit is waarschijnlijk het duidelijkst te zien aan het aantal geproduceerde wagens. Van de 505 zijn in totaal slechts 1,35 miljoen exemplaren gemaakt waarvan er vandaag de dag nog een aantal als gebruikte Peugeot rondrijdt.

In dezelfde periode als de 505 maakte Audi de 100 C3 die enigszins vergelijkbaar is met de Peugeot 505. De Audi 100 werd begin jaren ‘80 op de markt gebracht. Ook hier zien we een grote auto (zoals de Peugeot 505 Familiale). De Audi 100 C3 is nog wat meer gestroomlijnd dan de 505 en de auto is vooral heel groot met zeer veel bagageruimte.

Onder de motoren die je onder de motorkap van de Audi 100 C3 kunt tegenkomen, vinden we één 4-cilinder en verder alleen maar 5-cilinders. Deze motoren hebben een inhoud van 1.9, 2 (ook diesel), 2.2 en later ook 2.3 liter en dat is vergelijkbaar met het bereik van de motoren die je in de 505 kunt tegenkomen. De Audi was net als de 505 voorzien van een handmatige 4-versnellingsbak of een 3-trapsautomaat. De 505 werd op het laatst uitgerust met een V6 motor en in ongeveer dezelfde periode werden de Audi’s ook voorzien van zwaardere motoren met o.a. een 5-versnellingsbak.

De motoren van de Peugeot 505

Peugeot bood de 505 aan met een groot aantal benzine- en dieselmotoren. De vermogens van deze motoren lagen tussen de 69 en 174 pk. De benzinemotoren waren voorzien van een injectiesysteem of een carburateur. De dieselmotoren kon je met of zonder turbo bestellen. Vanaf 1983 werd er een opvallende viercilinder benzinemotor met turbo aangeboden. Wat het opvallend maakte was het feit dat het motorblok van de Peugeot 505 was gebaseerd op de 2,2-liter motor uit de Talbot Tagora, die door Simca was ontwikkeld.

Zodra Peugeot de grotere 604 uit productie nam, was het de taak van de 505 om de 604 te vervangen. Dat was de reden waarom Peugeot een V6 motor van 2.849 cc met 170 pk in de 505 monteerde. Toen in 1987 de 405 kwam, schrapte Peugeot de minst grote motoren uit het programma van de 505. Halverwege 1989 zette Peugeot de productie van de 505 Limousine voor Europa stil en daarna rolde de 605 van de band. Deze auto was een halve klasse groter.

Peugeot 505 - Opties en uitvoering

De Peugeot 505 was in talloze varianten en uitvoeringen verkrijgbaar. Hierdoor zijn alle tweedehands exemplaren van de Peugeot 505 weer anders. De achterwielaandrijving zat er wel bij alle modellen op, evenals het schuifdak. Er waren echter verschillende versies van de 505 zoals de basisversie 505 GL en de luxe STI lijn met injectiemotor. Bij de facelift uit 1985 werden ook het ABS remsysteem en de turbomotor toegevoegd.

Eentje voor de liefhebber

De Peugeot 505 wordt al heel lang niet meer gemaakt en kun je dus alleen als gebruikte auto van Peugeot kopen. Toch rijden er nog een aantal exemplaren rond over de Nederlandse wegen of ze staan verborgen in schuren of garages. Deze auto is er eentje voor de echte (nostalgische) Peugeot fan. De exemplaren met zware motoren hebben nog steeds veel kracht en vermogen zodat ze prima meekomen op de weg, waar ze alle ogen op zich gevestigd zien. Want een auto met het model van deze Peugeot 505 zie je niet vaak meer rijden.