Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
peugeot-e-208-front

Peugeot e-208

1 / 3
peugeot-e-208-front
peugeot-e-208-back
peugeot-e-208-side

Sterke punten

  • Herkenbaar als stijlvolle 208
  • Prima actieradius, snel opladen
  • Lage gebruikskosten, goede restwaarde

Zwakke punten

  • Niet de ruimste achterin
  • Smaakgevoelige i-Cockpit
  • Veruit de duurste Peugeot 208

Peugeot e-208 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Peugeot e-208, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Peugeot e-208: stijlvol, dynamisch én elektrisch

Tegelijk met de ‘gewone’ Peugeot 208 heeft de elektrische e-208 een goede reputatie als het gaat om aantrekkelijke compacte stadsauto’s. Met Peugeots nieuwe designtaal, onderscheidende interieur en verschillende aandrijflijnen is er een e-208 voor iedereen. Lees meer

Interesse in een Peugeot e-208

Peugeot e-208 occasions
Peugeot e-208 nieuwe auto's
Peugeot e-208 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Net zo dynamisch als uitvoeringen met verbrandingsmotor.
  • Goed compromis tussen rijplezier en comfort.
  • Moderne cockpit met voor dit segment prima materialen.
  • Bruikbare actieradius, prima oplaadmogelijkheden.

Technische gegevens

Motorisatie

Tot op heden kennen we de Peugeot 208 als compacte stadsauto met traditionele verbrandingsmotoren op benzine en diesel. De nieuwste modelgeneratie deed in 2019 zijn intrede en was er meteen ook als volledig elektrische e-208. Die deelt zijn techniek met verschillende modellen van zustermerken als Opel, Citroën en DS binnen het grote moederconcern Stellantis.

De Peugeot e-208 is aanvankelijk geleverd met een elektromotor die 100 kW (136 pk) en 260 Nm levert. Dankzij een 50 kWh batterijpakket belooft Peugeot voor deze e-208 een actieradius van maximaal 320 kilometer. Wel is daarbij bepalend welke rijmodus je kiest: eco, normal of sport.

Na een update in 2023 levert Peugeot de e-208 ook met een krachtigere en efficiëntere elektromotor met 115 kW (156 pk), 400 Nm trekkracht en een batterijpakket van 54 kWh. Daarmee zou hij in theorie 400 kilometer ver moet kunnen komen op één batterijlading. De meeste elektrische e-208jes zijn echter geleverd met de 100 kW (136 pk) elektromotor.

Net zo belangrijk als accucapaciteit is hoe snel je die accu kunt volladen. Bij een regulier stopcontact kun je opladen, maar ook aan een snellere wallbox met 11 kW 3-fase laden. Dan is de accu in 5 uur en 15 minuten volgeladen; met 1-fase en 7,4 kW duurt dat 8 uur. Bij een snellader moet de accu onder optimale omstandigheden binnen een half uur 80 procent vol zijn.

Afmetingen

Qua afmetingen doet de Peugeot e-208 goed mee met de concurrenten in het zogeheten B-segment, de klasse van de compacte auto. Met zijn formaat – 4,05 meter lang, 1,75 meter breed, 1,43 meter hoog en een wielbasis van 2,54 meter – is hij bijvoorbeeld vrijwel even groot als een Volkswagen Polo of Renault Clio.

De e-208 is zeker niet de ruimste auto in zijn segment. Hij heeft een bescheiden kofferbak van 265 liter; klap je de achterbank plat, dan neemt dat volume toe tot ruim 1.100 liter. De bagageruimte is echter wel groter dan in een elektrische Mini (211 liter) of Honda e (171 liter), maar minder dan bij een Renault Zoe (338 liter).

Ook op de achterbank biedt hij niet zo veel ruimte als op die van bijvoorbeeld een Volkswagen Polo, waarin je makkelijker langere ritten kunt maken. Voor kinderen is het er ruim genoeg. De instap is ook eenvoudig; de nieuwe e-208 is er enkel als praktische vijfdeurs.

De belangrijkste specificaties op een rij:

Peugeot e-208
Marktintroductie 2019
Lengte, breedte, hoogte 4,05 x 1,74 x 1,43 m
Wielbasis 2,54 m
Inhoud bagageruimte 265 l
Ledig gewicht 1.909 - 1.995 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.369 - 2.405 kg
Vermogen 100 kW (136 pk) - 115 kW (156 pk)
Koppel 260 Nm
Topsnelheid 150 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,2 - 9,0 sec
Batterijcapaciteit 50 - 54 kWh
Verbruik 16,3 - 16,5 kWh/100 km
Actieradius 336 - 400 km

Varianten

Peugeot levert de e-208 in de uitvoeringen Active, Style, Allure en GT. Instappen doe je met de Active, die de meest bescheiden basisuitrusting meekrijgt. Standaard bij de prijs inbegrepen zijn onder meer cruise control, airco en een DAB+ radio met 7-inch aanraakscherm en stuurbediening. Vanaf de Style en Allure wordt het al wat leuker, met meer opties en standaard LED-dagrijverlichting en lichtmetalen velgen. De GT is de topversie, die de e-208 een sportiever uiterlijk geeft en voor heel wat dynamische accenten zorgt. Ook krijg je dan de ietwat smaakgevoelige i-Cockpit met 3D-functie, parkeerhulp (voor en achter) met achteruitrijcamera en automatische klimaatregeling.

Prijzen

Bij de Peugeot-dealer kun je altijd terecht voor een gloednieuwe Peugeot e-208. De Active heeft een prijs vanaf 24.050 euro, maar dan heb je wel een ‘gewone’ 208 met de 1.2 PureTech-benzinemotor met 75 pk. Dat is aanzienlijk goedkoper dan bijvoorbeeld een Volkswagen Polo, die tenminste 26.890 euro kost. Een rijk uitgeruste GT-versie van de 208 kost 30.050 euro, maar de duurste is de volledig elektrische e-208: daarvoor moet je minstens 34.920 euro neertellen.

Ga je op zoek naar een occasion van de Peugeot 208 van deze tweede generatie, dan begint het bij exemplaren met een benzinemotor vanaf ongeveer 15.000 euro. Exemplaren van de vorige generatie 208 zijn aanzienlijk gunstiger geprijsd. Niet gek, want de nieuwe generatie is nog maar recent op de markt verschenen. Het oudere model vind je gemakkelijk voor zo’n 8.000 euro. Zoek je specifiek naar een volledig elektrische e-208, dan liggen de prijzen flink hoger. Reken op ongeveer 25.000 euro, al zijn de gebruikte exemplaren dan vaak ook rijkelijk van opties voorzien.

Design

Buitenkant

Samen met de 208 met verbrandingsmotoren is de elektrische e-208 een goed voorbeeld van de nieuwe designtaal van Peugeot. Dit is de eerste elektrische auto in dit segment die op het oog nauwelijks te onderscheiden is van benzine- en dieselversies. De e-208 heeft geen speciale aerodynamische neus; eigenlijk zijn het alleen de lichtblauwe ‘e’-badges, andere wielen en het ontbreken van uitlaten die verraden dat je hier te maken hebt met een 208 op stroom.

De rijker aangeklede GT-uitvoeringen herken je aan de grotere wielen, wielkastverbreders, led-koplampen en andere uiterlijke verfraaiingen. Bij elke e-208 is de laadpoort verborgen achter hetzelfde klepje waar bij brandstofversies de tankopening zit.

Binnenkant

De designers van Peugeot hebben hun best gedaan om de kleine 208 een creatief en modern interieur te geven. Datzelfde geldt uiteraard ook voor de e-208. Ook deze heeft een futuristische dashboard, gekenmerkt door onder meer een sportief klein stuurtje en de daarboven geplaatste tellers. De bouwkwaliteit is van hoog niveau voor een auto in dit segment. Wie extra geld meeneemt, krijgt van Peugeot de zogenaamde i-Cockpit, een dynamische 3D-presentatie waarop je de belangrijkste ritinformatie kunt aflezen.

In plaats van de ouderwetse automaathendel heeft de e-208 tegenwoordig een compactere automaatschakelaar. Het knopje met de letter ‘B’ staat voor ‘Brake’, een rijstand die zorgt voor extra energierecuperatie bij uitrollen of remmen.

Veiligheid

De Peugeot e-208 scoort prima in de Euro NCAP-botsproeven. Hij krijgt een beoordeling van vier sterren. Als inzittende ben je veilig in een e-208; hij beschikt over ruim voldoende airbags en structurele kreukelzones.

Alternatieven

Wie een compacte hatchback met verbrandingsmotor zoekt, kan terecht voor bij vele alternatieve modellen. Maar in de zoektocht naar een versie met elektromotor merk je al snel dat de spoeling veel dunner is. In het zogeheten B-segment, waarin onder meer de Peugeot e-208 actief is, zijn nog niet zoveel elektrische modellen beschikbaar. Zo bestaan er geen elektrische versies van de Volkswagen Polo, Ford Fiesta, Renault Clio, Hyundai i20 of Seat Ibiza.

Ander merken zijn bezig met een elektrische revolutie, maar de kleinste modellen merken daar nog niet zoveel van. Enkele elektrische compacte auto’s zijn bijvoorbeeld de Dacia Spring, maar die is aanzienlijk kleiner en goedkoper dan de Peugeot e-208. Je kunt denken aan een Renault Zoe, maar dat model is al erg lang op de markt en biedt minder binnenruimte dan de e-208. De Mini Electric en Honda e zijn beide een compacte auto met veel rijplezier en leuke gadgets, maar voor veel meer geld. Recent aangekondigd zijn nieuwkomers als de BYD Dolphin en Smart#1, maar ook die zitten hoogstwaarschijnlijk een prijsklasse hoger dan de Peugeot.

De grootste concurrent van de e-208 komt misschien wel van binnen het Stellantis-concern: de Opel Corsa Electric, onderhuids volledig identiek aan de e-208. Welke heeft jouw voorkeur?

FAQ

Waarom is de Peugeot e-208 zoveel duurder dan een 208 met verbrandingsmotor?
Momenteel zijn elektrische auto’s duurder om te produceren dan auto’s met een verbrandingsmotor. Dat komt onder meer door het materiaal dat nodig is voor de batterij. De hogere nieuwprijzen werken vervolgens door in de occasionprijzen.
Wat zijn de verschillen tussen de e-208 en de e-2008?
De e-2008 is de grotere broer van de e-208. Als compacte SUV heeft de e-2008 een hogere instap dan de e-208 en door zijn extra lengte hebben achterpassagiers iets meer ruimte. Ook is de bagageruimte groter. Qua motoren zijn de e-208 en e-2008 identiek.
Is de Peugeot e-208 een goede auto?
De reguliere Peugeot 208 met verbrandingsmotoren doet het prima in betrouwbaarheidsonderzoeken. Er is weinig reden om aan te nemen dat de score voor de e-208 anders zou zijn. Elektrische auto’s staan bekend om hun betrouwbaarheid, voornamelijk omdat ze simpeler in elkaar zitten dan hun complexe zustermodellen met benzine- of dieselmotor.

Meer informatie

Meer links