Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Peugeot e-208

Sterke punten
  • Dynamisch rijgedrag
  • Mooie basisuitrusting
  • Knap interieurdesign
Zwakke punten
  • Beperkte binnenruimte
  • Zithouding vraagt gewenning
  • Rijbereik daalt sterk bij hoge snelheden

Peugeot e-208: De onopvallende elektrische hatchback

Peugeot staat altijd al bekend voor zijn competente stadswagens, maar met de tweede generatie van de 208 zetten ze alweer een stap in de juiste richting. De auto krijgt namelijk Peugeots nieuwe designtaal aangemeten, en combineert die met een betaalbaar prijskaartje en competente, naar wens zuiver elektrische motoren. Lees meer

Goede redenen

  • De nieuwe 208 is niet alleen met verbrandingsmotoren, maar ook met elektrische aandrijflijn verkrijgbaar. Zo wordt de e-208 de eerste compacte Peugeot op stroom. 

  • De nieuwe designtaal van Peugeot staat de compacte 208 perfect. Dat maakt er één van de meest dynamisch ogende hatchbacks in het B-segment van.

  • Dat uiterlijk wordt ook weerspiegeld in het rijgedrag, want ook als elektrische wagen stuurt de e-208 ook zoals het een kleine Peugeot betaamt. Hij heeft duidelijk een sportieve inborst, terwijl het comfort er amper onder lijdt. 

  • Ook op het gebied van bouwkwaliteit zetten de Fransen grote stappen. Het interieur ziet er namelijk niet alleen knap uit voor zijn segment, maar de gebruikte materialen zijn ook van hoog niveau.

Gegevens

Motor

De Peugeot 208 mag dan dezelfde naam als zijn voorganger dragen, maar het model markeert een nieuw begin. Niet alleen het design is namelijk volledig anders, maar de auto staat ook op een volledig nieuw platform onder de noemer CMP. Dat laat niet alleen benzine- en dieselmotoren toe, maar ook een zuiver elektrische aandrijflijn. 

Die e-208 vormt in zekere zin de top van het 208-aanbod. Hij wordt voorzien van een enkele elektromotor op de vooras met 136 pk, waarmee de kleine stadswagen naar de 100 km/u snelt in 8,1 seconden. De motor haalt zijn stroom uit een accupakket van 50 kWh, goed voor een totaal rijbereik van 362 kilometer (WLTP).

Afmetingen

De Peugeot e-208 zit in het B-segment, en speelt qua exterieurafmetingen mooi mee met de concurrentie. Hij meet 4,06 meter in de lengte en 1,75 meter in de breedte, en biedt een wielbasis van 2,54 meter. Daarmee is hij iets compacter dan concurrent Renault Zoe, zo goed als identiek aan concerngenoot Opel Corsa-e en wat groter dan een Mini Electric.

Hoewel de reguliere 208 niet de ruimste auto in zijn segment is, valt dat dus best mee wanneer je de elektrische versie met zijn concurrenten vergelijkt. Zo blijft het koffervolume van 265 liter onveranderd ten opzichte van een exemplaar met verbrandingsmotor dankzij een slimme integratie van de accu. De Mini Electric biedt bijvoorbeeld slechts 211 liter bagageruimte, al doet de Renault Zoe het wel beter met 338 liter. Ook de achterbank is niet zo ruim als die van bijvoorbeeld de Renault Zoe, waardoor het er op langere ritten wel wat oncomfortabel zitten kan worden indien je van grotere gestalte bent. Voor kinderen is het er echter ruim genoeg, en de instap is ook eenvoudig aangezien de nieuwe e-208 enkel als vijfdeurs verkocht wordt.

Wat volgt is een overzicht van de belangrijkste technische specificaties van de Peugeot e-208. Hier gaat het concreet om de Peugeot e-208 Allure Pack EV 50 KwH 136.

Productie 2020 - heden
Lengte, breedte, hoogte 4,06 m x 1,75 m x 1,43 m
Wielbasis 2,54 m
Inhoud bagageruimte 265 - 1.106 l
Ledig gewicht 1.430 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.910 kg
Cilinderinhoud -
Koppel 260 Nm
Topsnelheid 150 km/u
Acceleratie 0 - 100 km/h in s 8,1 s
Tankinhoud 73 l
Verbruik 16,4 l (stroomverbruik WLTP)
CO2-uitstoot 0 g/km

Varianten

Peugeot biedt de e-208 aan in de uitvoeringen ** Active, Allure en GT**. Ondanks het feit dat de Active de goedkoopste versie is, krijgt de EV toch al een knappe basisuitrusting mee. Zo zijn 16-inchvelgen, cruise control, een rijstrookassistent en een noodrem, automatische lichten en ruitenwissers en een infotainmentscherm met smartphoneconnectiviteit standaard inbegrepen. De **GT is de topversie**, die de e-208 een sportieve toets geeft en heel wat toeters en bellen toevoegt. Reken dus op Peugeots i-Cockpit-bestuurdersdisplay met 3D-functie, parkeerhulp voor- en achteraan met achteruitrijcamera en koplampen met PEUGEOT Full LED technology.

Prijs

Ga je naar de dealer voor een gloednieuwe Peugeot e-208, dan neem je er eentje mee naar huis vanaf € 30.308. Voor die prijs krijg je er eentje in Active-versie maar wil je een knap uitgeruste GT, dan mag je rekenen op tenminste € 34.250. Vergelijken we de e-208 met zijn concurrenten, dan staat de basisversie ongeveer op gelijke hoogte als die van de Renault Zoe van € 32.525 maar is de Peugeot wel aanzienlijk betaalbaarder dan een Mini Electric, waarvoor je minstens € 36.500 moet neertellen. Wie op zoek is naar een occasion: die zijn vanaf zo’n € 25.000 verkrijgbaar.

Design

Exterieur

Peugeot heeft zijn designtaal in de voorbije jaren aanzienlijk bijgeschaafd, en dat valt meteen te zien in de overgang van de eerste naar de tweede generatie van de Peugeot 208. Waar die eerste nog ietwat bol vormgegeven werd, komt de tweede dynamischer dan ooit voor de dag met zijn lange motorkap en zijn hoge gordellijn. Ook de stoere koplampen, die in de topversies vergezeld worden van een setje LED-slagtanden, geven de 208 een sportieve uitstraling. Als e-208 verandert daar niets aan, want op een paar logo’s en een gesloten grille is de elektrische auto identiek aan zijn verbrandingsbroertjes.

Interieur

Als het op het interieur aankomt, mag Peugeot tegenwoordig gerust gezien worden als één van de creatiefste vormgevers. Ze zetten al jaren de toon met hun futuristische dashboards, die gekenmerkt worden door de hoge plaatsing van de tellerpartij en het compacte stuurt dat er niet voor maar wel onder gemonteerd zit. Dat is in de e-208 niet anders, en ook de bouwkwaliteit is van een verrassend hoog niveau voor een auto in dit segment. Betaal je wat extra, dan monteert de constructeur de zogenaamde i-Cockpit in je auto die de snelheid, het toerental en alle andere ritinformatie weergeven in een dynamische 3D-presentatie.

peugeot-e-208-interieur

Veiligheid

De Peugeot e-208 ontleent zijn veiligheidsbeoordeling aan de reguliere 208, en die scoorde niet slecht in zijn Euro NCAP-botsproeven met een score van vier op vijf sterren. Hij verloor één ster omdat zijn botspreventiesysteem enkel gebaseerd is op een camera en niet op een radar, waardoor het vooral ’s nachts moeilijkheden heeft om bijvoorbeeld fietsers te detecteren. Daar hoort echter de kanttekening bij dat deze tests uitgevoerd werden in 2019 en de Euro NCAP-vereisten steeds strenger worden. Op vlak van bescherming van de inzittenden was er dan ook niks op de Peugeot 208 aan te merken: daar beschikt hij over ruim voldoende airbags en structurele kreukelzones.

Alternatieven

Er zijn heel wat hatchbacks in het B-segment op de markt, maar elektrische exemplaren zijn voorlopig nog wat zeldzamer. Naast de Peugeot e-208 staat ook concerngenoot Opel Corsa met een extra ‘-e’ in de catalogus, en vooral Renault is al lang actief in het segment met de Zoe. Daarnaast zijn Honda en Mini nieuwkomers, net als de nieuwe Fiat 500e, maar die laatsten hebben een kleinere actieradius.