Kia Soul EV te koop: tweedehands en nieuw

Kia Soul EV

Informatie over Kia Soul EV

Ook bij Kia Motors is de trend van elektromobiliteit doorgebroken. Met de tweede generatie van Kia Soul biedt de Zuid-Koreaanse autofabrikant naast een benzine- en een dieselmotor nu ook een zuiver elektrische variant aan: de Kia Soul EV kwam voorjaar 2014 op de Amerikaanse markt en begin 2015 ook op de Europese. Zijn productie startte in november 2013, nadat in hetzelfde jaar diverse tests met prototypes werden uitgevoerd. Kia is nog een groentje op het gebied van elektromobiliteit, maar dit onderwerp is ook weer niet helemaal nieuw. De fabrikant had immers reeds in januari 2011 zijn eerste eigen full-hybride aandrijving ontwikkeld. De Theta-II HEV motor (HEV staat voor 'Hybrid Electric Vehicles') is sindsdien bij de derde (TF) en vierde (JF) generatie van de Kia Optima gebruikt. De Kia Soul EV blijft desondanks een compleet novum voor Kia, want hij rijdt emissievrij − volledig op een elektromotor. De Zuid-Koreanen gaan hiermee duidelijk de strijd aan met directe concurrenten zoals de VW e-Golf, de BMW i3 en de Renault ZOE, want: het nieuwe model is reeds vanaf 30.790 euro verkrijgbaar − meer dan 4.000 euro goedkoper dan de meeste elektrische soortgenoten, zoals bijvoorbeeld de e-Golf (34.900 euro). Maar wat koop je voor dit geld? Wij verklappen het u:

Motor en accu van de Kia Soul EV

De motorisering is dan niet voor topprestaties gemaakt, maar je kunt er wel degelijk vlot mee onderweg zijn. De elektromotor levert namelijk tot wel 81 kW (110 pk) en bereikt een koppelmoment van maximaal 285 Nm. Ter vergelijking: de eerste VW e-Golf bracht tot 85 kW (115 pk), maar hooguit 270 Nm. Bij de BMW i3 is het contrast met 125 kW (170 pk) en 250 Nm zelfs nog groter. Wat de daadwerkelijke prestaties bij het optrekken op straat betreft, ligt de Kia Soul EV echter toch achter. Voor een sprint van 0 tot 100 km/h heeft hij 11,2 seconden nodig, terwijl de e-Golf dit in 10,4 seconden (of 9,2 sec., nieuwe generatie 2016) en de i3 zelfs in slechts 7,3 seconden volbrengen. De maximumsnelheid is, zoals gebruikelijk voor elektrische voertuigen, begrensd op 145 km/h (e-Golf 140 km/h, i3 150 km/h).

Het verbruik is, alleen al doordat er geen versnellingsbak is, bij elektrische voertuigen veel meer afhankelijk van de rijsnelheden dan bij voertuigen met een verbrandingsmotor. Daarom zijn fabrieksspecificaties van Kia over een gemiddeld verbruik van de Soul EV van 14,7 kWh per 100 kilometer zeker mogelijk, zolang men het voertuig maar gebruikt waar het voor bedoeld is: stadsritten en andere korte tripjes. Wordt daarentegen met 130 km/h over de snelweg gereden, dan stijgt het verbruik al snel naar 25 kWh per 100 kilometer en meer. Het bereik ligt volgens Kia op 212 kilometer. Het 'echte' bereik wordt op basis van verschillende testritten echter op gemiddeld 165 kilometer geschat. Met een aangemeten rijstijl en maximaal recuperatief remmen − de versnellingspook staat dan op B − moet de grens van 200 kilometer echter zeker kunnen worden overschreden.

Over de accucapaciteit kan met 27 kWh bij de lancering niet worden geklaagd. Deze capaciteit is echter een van de hoofdredenen voor de snelle waardevermindering van elektrische voertuigen, want reeds in 2016 werden de eerste accu's met 60 kWh en meer geïntroduceerd. De lithium-ion-polymeer-accu weegt een goede 277 kg en is bij het thuis aansluiten op een krachtstroomstopcontact met 3,6 kW opgeladen in iets meer dan acht uur en bij 6,6 kW in vierenhalf uur. Heeft men slechts toegang tot een klassiek 230-volt-stopcontact, dan duurt het twaalf tot veertien uur. Het opladen gaat het snelst bij laadstations met gelijkstroom die 50 kW leveren of zelfs 100 kW bij de Soul EV.

De Kia Soul EV en CHAdeMO

Bij de vraag waar de Kia Soul EV onderweg zijn energie vandaan haalt, stuit men op een technisch probleem dat niet met de relatief voordelige prijs van het model te doen heeft, maar met zijn herkomst. Voor snelladen met gelijkstroom (DC) is de Soul EV namelijk uitgerust met een zogeheten CHAdeMO-adapter, een stroomaansluitingsstandaard die vooral in Japan en Zuid-Korea wordt gebruikt en wel door de merken Nissan en Mitsubishi alsook voor modellen van BMW en VW die voor de Japanse markt zijn omgebouwd. In Europa is echter vooral het zogeheten 'Combined Charging System' (kortweg CCS) vertegenwoordigd, dat net als CHAdeMO snelladen met gelijkstroom van tot 50 kW mogelijk maakt. Er zijn evenwel ook adapters tussen de CCS en CHAdeMO mogelijk, zoals bijvoorbeeld die van Tesla. Bij ons kon de invoering van zulk een adapter als onderdeel van de serie-uitrusting echter tot nog toe niet worden doorgezet − en een netwerk van CHAdeMO-laadstations begint pas net te ontstaan. Ter vergelijking: Nederland kende begin 2014 nog geen honderd snellaadstations conform de CHAdeMO-standaard, terwijl Japan er al bijna drieduizend telde. Zelfs in de VS waren er − uiteraard verspreid over een veel groter oppervlak − al bijna duizend stations. Hiermee is na Zuid-Korea en Japan ook meteen de belangrijkste afzetmarkt van de voertuigen van Kia genoemd. In Europa zal het dus nog even duren tot men op pakweg elke hoek van de straat een elektrisch voertuig met CHAdeMO-adapter kan opladen. Tot dan is het onvermijdelijk om lange ritten met de Kia Soul EV wat gedetailleerder te plannen om de route aan standplaatsen van CHAdeMO-laadstations aan te passen. CHAdeMO of CCS met adapter: bij 50 kW is de accu van het voertuig in 33 minuten voor 80 procent opgeladen.

Technologie en uitrusting van de Kia Soul EV

Tot de basisuitrusting van een elektrisch voertuig behoren energieterugwinnende systemen zoals recuperatief remmen. Dat is ook het geval bij de Kia Soul EV die bovendien nog een warmtepomp gebruikt voor een grotere actieradius − de afstand die hij maximaal kan afleggen zonder te moeten herladen. Van buiten is het voertuig in alle dimensies iets gegroeid, alleen de hoogte bleef ongeveer gelijk. De uitrusting van het interieur is meegegroeid: naast een nieuw infotainmentsysteem zijn er veiligheidssystemen zoals een bandenspanningscontrole of een grootlichtassistent. Daarnaast is er een navigatiesysteem met een acht inch groot touchscreen, een instelbare automatische airconditioning, een speciaal ontwikkeld innovatief verwarmings- en aircosysteem dat spaarzaam met de waardevolle elektrische energie omgaat en zeven jaar garantie. Tegen een meerprijs van 1.500 euro is er een 'ExecutivePlusLine'-pakket verkrijgbaar met lederen geventileerde voorstoelen, een verwarmbare achterbank en nog meer details. De passagiers beschikken over veel zitruimte, maar de kofferbak is met 281 liter daarentegen niet bepaald overdadig. Wat op het gebied van elektromobiliteit mist, is een cruisecontrol met automatische volgafstandregeling en een type 2/type 1-kabel voor AC-oplaadpunten. Laatstgenoemde moeten klanten als accessoire aanschaffen. Alleen de leiding voor een schukostekker wordt meegeleverd.

(INFO: Het P1-Komfort-pakket van de Kia Soul EV waar het Duitse artikel over schrijft, lijkt exclusief in Duitsland beschikbaar te zijn. De auteur heeft dit herschreven voor het ExecutivePlusLine-pakket dat in NL beschikbaar is - http://www.kia.com/nl/modellen/kia-soul/prijzen-en-specs/)