


Sterke punten
- Bijzonder ontwerp
- Zeven jaar garantie door Kia
- Voordelig in onderhoud
Zwakke punten
- Relatief laag bereik
- Niet gebaseerd op een zuiver e-platform
- Afwerking niet op topniveau
Kia Soul : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Kia Soul, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Kia Soul EV
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Snel oplaadvermogen dat voldoende is voor dagelijks gebruik
- Verhoogde zitpositie en ruimte van een compacte bestelwagen
- Opvallend ontwerp
- Kia garantieservice
- Uitgebreide uitrusting
Gegevens
Motoren
De Kia Soul EV wordt uitsluitend aangeboden als elektrische auto. Hij is gebaseerd op de benzine- en dieselmodellen van de tweede generatie Kia Soul. Aangezien hij niet gebaseerd is op een zuiver e-platform, kan hij niet alle voordelen benutten die elektrische auto's bezitten. In ruil daarvoor krijgt de klant bewezen technologie van de Hyundai-groep, waartoe Kia behoort.
De elektromotor van de Kia Soul EV heeft 81 kW (110 pk). Dit betekent dat de sprint naar 100 km/h in 11,7 s (11,3 s vanaf 06/2017) kan worden gerealiseerd. De topsnelheid is 145 km/u. Bij elektrische auto's is de actieradius nog steeds een van de grootste problemen. De Kia Soul EV heeft een 27 kWh-batterij (30 kWh vanaf 06/2017). Met een verbruik van ongeveer 14,7 kWh per 100 km is een actieradius van ongeveer 212 kilometer mogelijk. In het dagelijks leven zal dit aanzienlijk afnemen, vooral in de winter. Door zijn vorm heeft de Kia ook een lage aerodynamica, wat vooral merkbaar is door een hoog brandstofverbruik op de snelweg.
Opladen met 50 kW (apparatuur "Play") is mogelijk bij een snellaadstation. 80 procent van de batterijcapaciteit is bereikt na ongeveer 18 minuten. Opladen via een stopcontact is ook mogelijk, maar dit duurt navenant langer. Om de actieradius te vergroten is de Kia Soul EV naast regeneratief remmen ook uitgerust met een warmtepomp. De Kia Soul EV wordt aangedreven door de voorwielen. De enige beschikbare transmissie is een halfautomaat.
Afmetingen
De Kia Soul EV is 4,14 meter lang en 1,80 meter breed. De hoogte varieert van 1,59 tot 1,62 meter. De wielbasis van de Kia Soul EV bedraagt 2,57 meter. De draaicirkel is een kleine 10,6 m - dat maakt de Kia ideaal voor stadsverkeer. Het maximale gewicht is 1.960 kilogram. Afhankelijk van de uitrusting is daarmee een laadvermogen tot 495 kilogram mogelijk. Dit kan een nadeel zijn als er een vakantie met het hele gezin en zware bagage op het programma staat. Het voertuig heeft vijf deuren en biedt plaats aan vijf personen. De bagageruimte bedraagt 281 liter, of 891 liter met neergeklapte achterbank. Bovendien is er een dubbele bodem in de bagageruimte waar bijvoorbeeld de oplaadkabel en de gevarendriehoek in passen. De volgende tabel geeft een overzicht van de belangrijkste technische gegevens van de Kia Soul EV ExecutiveLine:
Gegevens en afmetingen | McLaren 54 |
---|---|
Bouwperiode | 2015 – 2021 |
Lengte, breedte, hoogte | 4,53 m x 1,93 m x 1,20 m |
Wielbasis | 2,67 m |
Inhoud kofferruimte | 145 - 150 l |
Ledig gewicht | 1.236 - 1.353 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | n. n. |
Cilinderinhoud | 3.799 cm³ |
Koppel | 540 Nm bij 3.500 tpm |
Topsnelheid | 320 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 3,5 s |
Tankinhoud | 72,0 l |
Verbruik | 11,2 l/100 km (gecombineerd) |
CO²-uitstoot | 249 g/km (gecombineerd) |
Prijs
De nieuwe basisversie "Plug" van de Kia Soul EV kost 28.890 euro. In de "Play"-versie beginnen de prijzen bij 30.790 euro. Het comfortpakket kostte 1.400 euro. Deze hoge prijzen worden gecompenseerd door de lage onderhoudskosten van een elektrische auto. De prijzen voor occasions beginnen momenteel rond de 12.999 euro.
Design
Exterieur
Het design is zeker het meest opvallende element van de Kia Soul EV. Op de markt voor occasions zijn tal van ongewone lakvarianten verkrijgbaar - bijvoorbeeld een dak in kleurcontrast of verschillend gekleurde elementen op de carrosserie. Een opvallend verschil met de benzine- en dieselmodellen is het gesloten radiatorrooster met de centrale laadpoort. Een groot panoramadak is als optie leverbaar en doet het interieur nog ruimer lijken.
Interieur
Het interieur van de Kia Soul EV is modern vormgegeven. Een touchscreen van acht inch zorgt voor navigatie, omvat het multimediasysteem en de boordcomputer. DAB+ digitale radio is standaard aan boord. Dat geldt ook voor de opties voor koppeling via Bluetooth, USB en iPod-bediening. Onder het aanraakscherm bevinden zich de bedieningselementen voor de airconditioning en de verwarming. Een USB-poort en een aux-poort zijn standaard in de middenconsole. Er zijn talrijke opbergruimtes in het hele interieur, bijvoorbeeld een brillenvak, grote opbergruimtes in de portieren en een groot handschoenenkastje. Het multifunctionele stuurwiel zorgt onder meer voor de bediening van de cruise control en kan oproepen voor de mobiele telefoon aannemen. Over het geheel genomen is de werking eenvoudig en duidelijk. Bovendien kan de kleur van het interieur worden aangepast aan de gekozen laklaag. Dit alles resulteert in een moderne en comfortabele sfeer.
Veiligheid
In de Euro NCAP crashtest kreeg de Kia Soul EV 2014 vier van de vijf sterren. Talrijke hulpsystemen zoals bandenspanningscontrole, tegenstuurhulp, VSM, ESP en de grootlichtassistent ondersteunen de bestuurder. De buitenste achterstoelen zijn standaard uitgerust met Isofix.
Alternatieven
Van Kia zelf is de Kia e-Niro een alternatief model voor de Kia Soul EV. Hij heeft een conventioneler ontwerp en is iets meer SUV dan bestelwagen in vergelijking met de Kia Soul EV. Binnen de Hyundai-groep, waartoe Kia behoort, is de Hyundai Kona het zustermodel van de Kia Niro. Er is ook een puur elektrische versie met zeer vergelijkbare eigenschappen als de Kia Niro. Als goedkoop onderhoud en de lange garanties van het bedrijf een prioriteit zijn en je het zonder een opvallend ontwerp kunt stellen, zijn deze modellen als alternatief aan te bevelen. Een andere optie op de automarkt zou de elektrische versie van de Citroën Berlingo kunnen zijn. Hij heeft ook een luchtig gevoel van ruimte en onderscheidt zich positief van de massa. Andere nieuwe elektrische SUV's in de compacte klasse die een alternatief zouden kunnen zijn voor de Kia Soul EV zijn onder meer:
- VW ID.4
- Skoda Enyaq iV (ook als Coupé)
- Cupra Born uit de Spaanse Seat dochteronderneming
- Citroën e-C4
- Opel Mokka-e
- DS 7 Crossback E-Tense
- BMW i3
- Mazda MX-30
- Mercedes EQA en EQB.
De markt biedt dus tal van alternatieven. Bovendien zijn er plug-in hybrides beschikbaar die puur elektrisch rijden, althans op korte trajecten.