BMW i3 te koop: tweedehands en nieuw

BMW i3

BMW i3

Volwassen en sportief

De IAA in Frankfurt am Main is dé plaats waar autofabrikanten jaarlijks hun nieuwste modellen tentoonstellen. Ook werd hier de nieuwe BMW i3 aan de wereld getoond. BMW kon niet langer achterblijven op andere merken en ging mee in het nieuwe elektrische rijden. In 2007 werd er een begin gemaakt met de ontwikkeling van dit zogeheten submerk i. Daarna werd in 2011 het nieuws over de ontwikkeling van het submerk i de wereld in gebracht. In 2013 werd de i3 daadwerkelijk in productie genomen en hiermee werd de eerste volledig elektrische auto aan de modellen van BMW toegevoegd. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

BMW i3 - Kleur

Informatie over BMW i3

De i3 is het eerste model wat van dit submerk op de markt kwam. In 2017 werd de nieuwe verbeterde versie van de i3 uitgebracht. Het merk zelf noemt de i3 het toonbeeld van het volwassen worden van elektrisch rijden. De i3s is de verbeterde en sportieve broer van de ‘standaard’ i3. Opvallend aan de nieuwste BMW i3 is dat de wielen erg smal zijn. De i3s ligt lager op de weg en heeft een toename van de spoorbreedte met 4 centimeter ten opzichte van de i3. De i3 van BMW maakt elektrisch rijden nog aantrekkelijker. Doordat de accu in slechts 3 uren volledig opgeladen is, hoeft er nooit lang gewacht te worden voor er weer verder gereden kan worden.

Technische gegevens van de BMW i3

Bij elektrisch rijden draait het allemaal om de actieradius. BMW heeft de i3 daarom uitgerust met een Range Extender. Die zorgt ervoor dat er nog meer kilometers op een volle accu gemaakt kunnen worden. De Range Extender is echter wel optioneel. Normaal gesproken kan er op een volle accu tot 200 kilometer gereden worden. De Range Extender breidt dit uit tot 330 kilometer.

De constructie van dit model bestaat uit lichtgewicht onderdelen. De auto heeft door het lichte gewicht een prima wegligging, een laag zwaartepunt en een hogere actieradius. Het is dan ook geen verrassing dat de i3 van 0 tot 100 km/u accelereert in 7,3 seconden. Met minimaal 170 pk is dit bovendien een krachtig voertuig te noemen en de inzittendenmodule is gemaakt van carbon. Hierdoor is het lichtgewicht, maar toch sterker dan ooit. Dit deel wordt de Life-module genoemd. De i3 heeft een automatische transmissie en is verkrijgbaar met twee krachtige motoren. De keuze is hierbij tussen een motor met 170 pk of een motor met 184 pk bij de nieuwe BMW i3s.

De nieuwe BMW i3 en de i3s

Toen de BMW i3 in 2013 op de markt werd gebracht, noemden de kenners het model ook wel een studiemodel wat direct in productie werd genomen. Net zoals bij alle automerken geldt: al doende leert men en de ervaring leert waar er ruimte voor verbetering is. Daarom worden er vaak volgende generaties op de markt gebracht waarbij kinderziektes uit eerdere modellen worden verholpen. Zo ook bij de i3. Tegen het einde van 2017 is de nieuwe i3 verwacht met een sportieve variant hierop: de i3s.

De i3s is net iets krachtiger dan de i3. De i3 zelf heeft echter ook een transformatie ondergaan. De voorbumper van de i3 is volledig aangepast waardoor de auto een ander aangezicht krijgt. De achterbumper heeft met een breder inzetstuk een wat subtielere transformatie ondergaan. De i3s is sneller dan de i3 wat als gevolg heeft dat de actieradius met ongeveer 235 kilometer een stuk kleiner is dan het model met de Range Extender. Ook ligt de i3s mede door het sportonderstel een centimeter lager op de weg. Door de sportmodus in te schakelen, stuurt de i3s scherper en is de gasrespons directer. Ook het uiterlijk is sportiever. Dit vertaalt zich naar de sportieve bumpers, de grille en de wielkasten. De i3 laat zien dat elektrisch rijden ook in stijl kan. De 3-deurs auto biedt voldoende ruimte voor bestuurder en passagiers.

De prijzen en modellen van de BMW i3

Elektrisch rijden klinkt aantrekkelijk maar het algemene beeld bestaat dat een elektrische auto duur in aanschaf is. Natuurlijk is het een investering die zichzelf uiteindelijk zelf weer terugverdient. Desondanks valt het op dat de BMW i3 juist een van de goedkopere modellen is van dit Duitse automerk. Laat de drempel om een i3 aan te schaffen dan ook niet te hoog zijn. De i3 is niet direct een van de grootste of sportiefste modellen van BMW, maar de keuze op het gebied van elektrische auto’s is sowieso nog kleiner dan modellen op benzine of diesel. Toch mag het uiterlijk van de i3 en haar sportieve broer de i3s er zeker zijn.

Het instapmodel is natuurlijk een basismodel die met allerlei opties uitgebreid kan worden. Denk hierbij aan opties op het gebied van veiligheid en comfort, maar ook aan de optionele Range Extender voor een hogere actieradius. Het spreekt voor zich dat de waarde van de auto hierdoor zal toenemen. Dan moeten we ook nog kijken naar het prijsverschil tussen de i3 en de i3s. Het verschil is een paar duizend euro en het is maar net wat er van de auto verwacht wordt. Voor normaal gebruik volstaat de i3 prima. Is er sprake van een pittige en sportieve rijstijl, dan is de i3s favoriet. Het basismodel is voor BMW begrippen bovendien aantrekkelijk geprijsd. Het zijn de uitgebreide optiepakketten die de prijs snel opdrijven. Desondanks biedt BMW opties die de bestuurder van vele gemakken zullen kunnen voorzien.

Beoordelingen voor BMW i3

2 Beoordelingen

5,0