- Homepage
- Auto
- BMW
- BMW Serie Z
- BMW Z3



Sterke punten
- Open rijden
- 6-cilinder in lijn
- Rijgedrag
Zwakke punten
- Verbruik
- Lawaai kap dicht
- Koppelingspedaa
BMW Z3 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW Z3, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van BMW Z3
-
BMW Z3 BMW M Z3 s65 M3 V8 H6 Z3M Special
€ 49.000,-- 89.622 km
- 09/1999
- 327 kW (445 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7605XX Almelo -
BMW Z3 Roadster 2.8 | SENSATIONEEL | 8.230 Km |
€ 39.950,-- 8.230 km
- 04/1999
- 142 kW (193 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5061 KE OISTERWIJK -
BMW Z3 BMW Z3 Roadster AUT 2.8
€ 17.500,-- 106.555 km
- 08/1997
- 141 kW (192 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
9,7 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-5691 Son -
BMW Z3 3.0i Automaat Leder M-Pakket Stoelverw. Zonnedak
€ 28.750,-- 89.000 km
- 09/2000
- 170 kW (231 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
-
244 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-5735 AK Aarle-Rixtel -
BMW Z3 Roadster 3.2 M - Estorilblau - Fully serviced
€ 54.500,-- 77.293 km
- 02/2002
- 240 kW (326 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1411 AN NAARDEN -
BMW Z3 Roadster 3.0i NL Auto NAP Automaat
€ 17.995,-- 107.717 km
- 05/2001
- 171 kW (232 PK)
- Gebruikt
- 7 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
-
10,1 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
242 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4264 AJ VEEN -
BMW Z3 Roadster 3.2 M
€ 36.498,-- 125.215 km
- 07/1997
- 236 kW (321 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-9761 TD EELDE -
BMW Z3 1.9 cabrio
€ 8.650,-- 56.000 km
- 09/1998
- 105 kW (143 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2415bc Nieuwerbrug aan den Rijn -
BMW Z3 1.9 ++++5927 KM++++ 1 E EIGENAAR.
€ 27.500,-- 5.927 km
- 07/1996
- 103 kW (140 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3083 AL ROTTERDAM -
BMW Z3 Roadster 3.0i wide body | Handbak, 2e eigenaar, ha
€ 14.500,-- 289.322 km
- 04/2002
- 170 kW (231 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
228 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9363 ER MARUM -
BMW Z3 Roadster 1.8 Sport Leer bj1997
€ 4.950,-- 309.378 km
- 09/1997
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-5298 VB LIEMPDE -
BMW Z3 2.8
€ 18.500,-- 227.000 km
- 09/1999
- 141 kW (192 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5066cj moergestel -
BMW Z3 Roadster 2.8i / Manual / Heated seats / Individual
€ 20.950,-- 52.783 km
- 05/1998
- 141 kW (192 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
9,7 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
231 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3251 ND STELLENDAM -
BMW Z3 1.8
€ 4.795,-- 234.000 km
- 10/1997
- 85 kW (116 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
7 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-4823MC Breda -
BMW Z3 Roadster 3.2 M | 18.000KM | Original Paint | Colle
€ 64.950,-- 18.000 km
- 05/1999
- 236 kW (321 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5281 RM BOXTEL -
BMW Z3 Roadster 1.8 (NAP)
€ 5.495,-- 268.000 km
- 06/1997
- 88 kW (120 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3312JM Dordrecht -
BMW Z3 1.8
€ 5.250,-- 122.020 km
- 08/1998
- 85 kW (116 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
-
7,8 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
184 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-9561AS Ter Apel -
BMW Z3 Roadster 3.0i Sport Line |Nieuwstaat |Sportstoelen
€ 29.950,-- 82.263 km
- 03/2001
- 170 kW (231 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5595 XB LEENDE -
BMW Z3 Roadster 2.8i Automaat / 6-Cilinder / Elek. Verst.
€ 21.950,-- 86.929 km
- 05/2000
- 143 kW (194 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
-
10,4 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
249 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5504 DW VELDHOVEN -
BMW Z3 3.0i
€ 20.500,-- 120.188 km
- 07/2002
- 170 kW (231 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2665 NW BLEISWIJK
Interesse in een BMW Z3
Onze expertise over jouw zoekopdracht

Rijtesten: BMW 1-serie Coupé – M1, alleen de naam is anders

Rijtesten: BMW M550d – Gereden: BMW M550d

Eerste review BMW 3-Serie Touring (2019)

BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed

Test occasion: BMW 3 serie – Occasion videotest BMW 3 serie

Rijtesten: BMW 3-serie Touring – xDrive: op rozen
Alternatieve modellen
Goede redenen
De Z3 is meer dan een cabrio alleen, het is ook een coupé met een fantastische lijn, hoewel de coupé in Duitsland ook als Turnschoen door het leven ging. Maar in zijn M-uitvoering (met 5-bak) was de Z3 M Coupé een fantastische sportauto met weergaloze prestaties. Alleen moest je een flink geoefende linker kuitspier hebben, want de (ont)koppeling was loodzwaar. En 321 pk naar de achterwielen, dat vergde stuurmanskunst.
De Z3 Cabrio kon je kopen met de (toen zeer) gekende 1.8 en 2.0 viercilinders van BMW, maar echt leuk werd het met de 6-cilinder in lijn, 3.0 l inhoud en die kracht (231 pk) naar de achterwielen, zo had James hem ook wel gewild.
De Z3 was een van de eerste roadsters die met een windscherm achter de stoelen werd uitgerust, als we de SL van Mercedes niet als roadster beschouwen. Daarmee was het zo goed als windstil cruisen met open dak, je kon er probleemloos een sigaret roken bij 120 km/h, zonder dat er assen gemorst werden.
Belangrijke gegevens
De Z3 is voor een roadster massaal geproduceerd en dan ook nog eens in verschillende uitvoeringen. Dat maakt het voor de koper lastig om de kers op de taart te vinden. Het zorgt ervoor dat de Z3, die destijds een flinke aanschafprijs had (omgerekend naar nu kom je al snel bij € 50.000 uit), vandaag voor een appel en twee eieren van de hand gaat. Wie meer dan € 10.000 betaalt, heeft ofwel te veel uitgegeven, ofwel een uitzonderlijk goed exemplaar. Een uitzondering gemaakt voor de Z3 M Coupé, die is ook vandaag nog grofwild op de tweedehandsmarkt en navenant geprijsd.
Er wordt veel geschreven over de olielekken bij de 4-cilinders, maar in de feiten is het alleen de 1.8 i viercilinder die daar bij wijle last van heeft. Hoe dan ook heeft die niet het vermogen om lol te beleven aan de Z3, dus waarom zou u zo’n exemplaar aanschaffen?
De Z3 wordt standaard met een elektrische stoffen kap geleverd. Zo’n stoffen kap heeft niet het eeuwige leven, maar er zijn genoeg specialisten met ervaring in het vervangen van kap. Wie zijn stoffen kap een langer leven wil geven, kan voor een hardtop gaan en die in de winter permanent gebruiken. Maar de accessoire handel is op dat vlak een mijnenveld en er is maar 1 regel: wanneer het te mooi is om waar te zijn, is het niet waar.
Motoren
De leukste (prijs en plezier) motor is de 6-cilinder in lijn, 3,0 l, 230 pk, 300 Nm, 12 l verbruik, die de Z3 240 km/h snel maakt, de verstandigste de 2.0 l 6-cilinder, 150 pk sterk. De 1,8 l 4-cilinder is met 118 pk ondermaats en ook de 1.9i is te krap. De M-versie van de 3.0 l, 321 pk is er voor de echte liefhebber, die wel een paar euro’s te besteden heeft, zowel in aanschaf als in het operationeel houden van zijn Z3.
Afmetingen
Lengte 4,05, breedte 1,74, hoogte 1,29, 1.330 kg, met een kofferinhoud van 210 l, die overigens ook geldt voor de Z3 Coupé. Die is overigens een fractie langer en hoger dan de Cabrio, voor een gelijke breedte en hij zet eveneens 1.330 kg op de weegschaal. Dat een coupé evenveel weegt als een cabrio mag in dit geval niet verrassen: de cabrio is niet afgeleid van de coupé, maar andersom.
Varianten
De Z3-reeks is op te splitsen in de Roadster en de Coupé. De Coupé kreeg alleen 6-cilinder-motoren, bij de Cabrio waren er ook 2 versies van de 4-cilinder. In totaal levert dat 6 versies op, plus twee M-varianten. We willen hier de automaten niet apart rekenen, die versies zijn niet bovenmatig vertegenwoordigd in het aanbod.
Prijzen
Voor € 4.000 kan je tegenwoordig al een Z3 op de kop tikken, maar of je dan een topexemplaar hebt aangeschaft, mag betwijfeld worden. Voor de betere exemplaren wordt tussen de 8.000 en 10.000 euro’s gedokt, wat op zich niet veel geld is voor zoveel rijplezier. Kijk bij de aanschaf wel naar de staat van het cabrio dak. Voor een Z3 M Coupé gelden andere prijzen: onder de € 45.000 is niks fatsoenlijks te ontdekken, maar wie dat wil en kan betalen, heeft dan ook een volstrekt unieke auto.
Design
Exterieur
De Z3 Cabrio is getekend zoals een roadster moet getekend worden: lange voorkant, voorstoelen net achter het midden van de auto, korte achterkant, met de achteras zo ver mogelijk op het einde. Met de kap neer is het een puur getekende auto, met sportieve luchtvinnen vooraan in de spatborden. De Coupé voegt daar door zijn afmetingen en vooral door een dak dat niet afloopt nog een shooting break emotie bij zoals die sinds de Volvo P 1800 ES niet meer gezien werd.
Interieur
De Z3 kreeg een typisch BMW-interieur zoals ongeveer alle BMW’s een binnenkant kregen. Goed gevuld dashboard, met nuttige meters, een hoge middentunnel met een korte pook en daarboven een drukke middenconsole. Het werd allemaal netjes rond de chauffeur gebouwd, beetje sportief van lay-out zonder té te zijn en prima afgewerkt met de Duitse degelijkheid als norm. Een speciale vermelding ook voor de M-stoelen: zo horen sportstoelen in een auto voor dagelijks gebruik te zijn.
Veiligheid
Auto’s uit de jaren 90 van de vorige eeuw hadden vooral geen last van nieuwlichterijen, waaronder: verkeersbordenherkenning, adaptieve cruise control en rijbaanassistent. Gordelspanners, ABS en ESP/tractiecontrole, daarmee moet de Z3-rijder het doen, 115 of 321 pk, het doet er niet toe. Geloof het of niet, de Z3-rijder vindt dat prima zo. Die vindt een airbag er al een beetje over en de Z3 had ze zowat overal zitten. De Z3 is nooit door EuroNcap getest.
Alternatieven
Toen de Z3 op zijn laatste benen liep, kwam ene Honda S2000 op de proppen en die kon qua opwinding met de Z3 M concurreren. Maar wat bijvoorbeeld van de destijds met middenmotor geleverde MG TF? Die had een verbazend neutraal karakter en viel snoeihard door welke bocht dan ook te rijden, te danken aan een ophanging die op veerbollen steunde. Wie een beetje onderhandeld krijgt geld toe als hij de MG mee naar huis neemt.