Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-z3-l-01.jpg

BMW Z3

1 / 3
bmw-z3-l-01.jpg
bmw-z3-l-03.jpg
bmw-z3-l-02.jpg

Sterke punten

  • Open rijden
  • 6-cilinder in lijn
  • Rijgedrag

Zwakke punten

  • Verbruik
  • Lawaai kap dicht
  • Koppelingspedaa

BMW Z3 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW Z3, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:€ 2.790,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW Z3: de toekomst is voorbij

In de jaren 80 ging BMW nadenken over de toekomst van de automobiel en één van de uitkomsten was de Z1 (Zukunft Eins), een tweezitter met wegzakkende deuren. Wat er dan te ontdekken viel, behalve het feit dat je er niet fatsoenlijk in- of uit geraakte? Plotsklaps mocht James Bond met de Z3 rondrijden, opnieuw een roadster, maar daar was de toekomst nog verder weg, want zeer conventioneel. De Z3 was gebaseerd op de 3-serie Compact en kreeg gewoon open- en dicht draaiende deuren. Maar ja, C(abrio) 1 was de naam voor een scooter en de R(oadster) voorbehouden voor de tuffen. En toch bijna 300.000 exemplaren van de band gereden, goed gedaan BMW.Lees meer

Interesse in een BMW Z3

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Z3 is meer dan een cabrio alleen, het is ook een coupé met een fantastische lijn, hoewel de coupé in Duitsland ook als Turnschoen door het leven ging. Maar in zijn M-uitvoering (met 5-bak) was de Z3 M Coupé een fantastische sportauto met weergaloze prestaties. Alleen moest je een flink geoefende linker kuitspier hebben, want de (ont)koppeling was loodzwaar. En 321 pk naar de achterwielen, dat vergde stuurmanskunst.

  • De Z3 Cabrio kon je kopen met de (toen zeer) gekende 1.8 en 2.0 viercilinders van BMW, maar echt leuk werd het met de 6-cilinder in lijn, 3.0 l inhoud en die kracht (231 pk) naar de achterwielen, zo had James hem ook wel gewild.

  • De Z3 was een van de eerste roadsters die met een windscherm achter de stoelen werd uitgerust, als we de SL van Mercedes niet als roadster beschouwen. Daarmee was het zo goed als windstil cruisen met open dak, je kon er probleemloos een sigaret roken bij 120 km/h, zonder dat er assen gemorst werden.

Belangrijke gegevens

De Z3 is voor een roadster massaal geproduceerd en dan ook nog eens in verschillende uitvoeringen. Dat maakt het voor de koper lastig om de kers op de taart te vinden. Het zorgt ervoor dat de Z3, die destijds een flinke aanschafprijs had (omgerekend naar nu kom je al snel bij € 50.000 uit), vandaag voor een appel en twee eieren van de hand gaat. Wie meer dan € 10.000 betaalt, heeft ofwel te veel uitgegeven, ofwel een uitzonderlijk goed exemplaar. Een uitzondering gemaakt voor de Z3 M Coupé, die is ook vandaag nog grofwild op de tweedehandsmarkt en navenant geprijsd.

Er wordt veel geschreven over de olielekken bij de 4-cilinders, maar in de feiten is het alleen de 1.8 i viercilinder die daar bij wijle last van heeft. Hoe dan ook heeft die niet het vermogen om lol te beleven aan de Z3, dus waarom zou u zo’n exemplaar aanschaffen?

De Z3 wordt standaard met een elektrische stoffen kap geleverd. Zo’n stoffen kap heeft niet het eeuwige leven, maar er zijn genoeg specialisten met ervaring in het vervangen van kap. Wie zijn stoffen kap een langer leven wil geven, kan voor een hardtop gaan en die in de winter permanent gebruiken. Maar de accessoire handel is op dat vlak een mijnenveld en er is maar 1 regel: wanneer het te mooi is om waar te zijn, is het niet waar.

Motoren

De leukste (prijs en plezier) motor is de 6-cilinder in lijn, 3,0 l, 230 pk, 300 Nm, 12 l verbruik, die de Z3 240 km/h snel maakt, de verstandigste de 2.0 l 6-cilinder, 150 pk sterk. De 1,8 l 4-cilinder is met 118 pk ondermaats en ook de 1.9i is te krap. De M-versie van de 3.0 l, 321 pk is er voor de echte liefhebber, die wel een paar euro’s te besteden heeft, zowel in aanschaf als in het operationeel houden van zijn Z3.

Afmetingen

Lengte 4,05, breedte 1,74, hoogte 1,29, 1.330 kg, met een kofferinhoud van 210 l, die overigens ook geldt voor de Z3 Coupé. Die is overigens een fractie langer en hoger dan de Cabrio, voor een gelijke breedte en hij zet eveneens 1.330 kg op de weegschaal. Dat een coupé evenveel weegt als een cabrio mag in dit geval niet verrassen: de cabrio is niet afgeleid van de coupé, maar andersom.

Varianten

De Z3-reeks is op te splitsen in de Roadster en de Coupé. De Coupé kreeg alleen 6-cilinder-motoren, bij de Cabrio waren er ook 2 versies van de 4-cilinder. In totaal levert dat 6 versies op, plus twee M-varianten. We willen hier de automaten niet apart rekenen, die versies zijn niet bovenmatig vertegenwoordigd in het aanbod.

Prijzen

Voor € 4.000 kan je tegenwoordig al een Z3 op de kop tikken, maar of je dan een topexemplaar hebt aangeschaft, mag betwijfeld worden. Voor de betere exemplaren wordt tussen de 8.000 en 10.000 euro’s gedokt, wat op zich niet veel geld is voor zoveel rijplezier. Kijk bij de aanschaf wel naar de staat van het cabrio dak. Voor een Z3 M Coupé gelden andere prijzen: onder de € 45.000 is niks fatsoenlijks te ontdekken, maar wie dat wil en kan betalen, heeft dan ook een volstrekt unieke auto.

Design

Exterieur

De Z3 Cabrio is getekend zoals een roadster moet getekend worden: lange voorkant, voorstoelen net achter het midden van de auto, korte achterkant, met de achteras zo ver mogelijk op het einde. Met de kap neer is het een puur getekende auto, met sportieve luchtvinnen vooraan in de spatborden. De Coupé voegt daar door zijn afmetingen en vooral door een dak dat niet afloopt nog een shooting break emotie bij zoals die sinds de Volvo P 1800 ES niet meer gezien werd.

Interieur

De Z3 kreeg een typisch BMW-interieur zoals ongeveer alle BMW’s een binnenkant kregen. Goed gevuld dashboard, met nuttige meters, een hoge middentunnel met een korte pook en daarboven een drukke middenconsole. Het werd allemaal netjes rond de chauffeur gebouwd, beetje sportief van lay-out zonder té te zijn en prima afgewerkt met de Duitse degelijkheid als norm. Een speciale vermelding ook voor de M-stoelen: zo horen sportstoelen in een auto voor dagelijks gebruik te zijn.

bmw-z3-m-interior

Veiligheid

Auto’s uit de jaren 90 van de vorige eeuw hadden vooral geen last van nieuwlichterijen, waaronder: verkeersbordenherkenning, adaptieve cruise control en rijbaanassistent. Gordelspanners, ABS en ESP/tractiecontrole, daarmee moet de Z3-rijder het doen, 115 of 321 pk, het doet er niet toe. Geloof het of niet, de Z3-rijder vindt dat prima zo. Die vindt een airbag er al een beetje over en de Z3 had ze zowat overal zitten. De Z3 is nooit door EuroNcap getest.

Alternatieven

Toen de Z3 op zijn laatste benen liep, kwam ene Honda S2000 op de proppen en die kon qua opwinding met de Z3 M concurreren. Maar wat bijvoorbeeld van de destijds met middenmotor geleverde MG TF? Die had een verbazend neutraal karakter en viel snoeihard door welke bocht dan ook te rijden, te danken aan een ophanging die op veerbollen steunde. Wie een beetje onderhandeld krijgt geld toe als hij de MG mee naar huis neemt.

BMW Z3

Welke motor te verkiezen?
Als we rijplezier, aanschafprijs en verbruik in rekening brengen, is de 2.0 l 6-cilinder de meest evenwichtige motor.
Hoeveel kost een nieuwe cabriokap?
Als je alleen het stoffen dak moet vervangen, dan kom je met € 800 tot € 1.000 (werkuren niet meegerekend) nog redelijk weg
Waarom is de automaat in de Z3 niet populair?
Automaten met robotisering en de dubbele ontkoppeling waren lang geen gemeengoed in de Z3 tijden en dat vergalde het **Freude am Fahren**.

Beoordelingen voor BMW Z3

32 Beoordelingen

4,0

Meer informatie

Modellen