Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-z3-l-01.jpg

BMW Z3 M

BMW Z3 M : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW Z3 M, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW Z3M, veel pk’s en een apart uiterlijk

De BMW Z3M is een sportwagen die BMW tussen 1997 en 2002 bouwde en die verkrijgbaar was als roadster en coupé met 2 deuren. Het publiek had een haat-liefdeverhouding met deze auto, je hield ervan of je had er een hekel aan, en dan hebben we het hier vooral over het uiterlijk. Want de auto, die vol zit met de sterke, betrouwbare BMW-motoren en voorzien is van een uitstekend chassis, laat weinig te wensen over qua rijgedrag. Dat is dus een goede reden om een gebruikte BMW Z3M te willen hebben.

Interesse in een BMW Z3 M

BMW Z3 M occasions
BMW Z3 M nieuwe auto's
BMW Z3 M dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Sportieve 2-deurs BMW in roadster of coupé-uitvoering

De BMW Z3 is een roadster van BMW. Deze roadster is onderdeel van de BMW Z3 serie die in 1996 op de markt kwam en bestond uit sportwagens met 1.8 i motoren met 4 cilinders. Deze motoren leverden 115 pk, maar er was ook een 1.9 injectie motor beschikbaar die 140 pk had. De Z3-serie werd gemaakt en in elkaar gezet in Spartanburg. Dit lag in South Carolina in de Verenigde Staten. De nieuwprijs van een Z3 begon bij circa €70.000.

De Z3 roadster heeft een interieur dat is gebaseerd op dat van klassieke roadsters. Alle klokjes op het dashboard zijn rond van vorm en hebben verchroomde randen. Ook het display van de boordcomputer is bevestigd in een rond paneel. De trekschakelaar ontbreekt en wordt gebruikt om de verlichting te bedienen. Het hele interieur is mooi afgewerkt, overzichtelijk en het geeft je het gevoel dat je in een bijzondere auto rijdt.

De ergonomie is ook niet vergeten, want een sportieve auto moet natuurlijk lekker rijden. De leren stoelen hebben een prima zit en zijn voorzien van stoelverwarming (S-versie). Daardoor kun je ook bij kouder weer de kap naar beneden doen en rijden. Met twee grote hendels achter de zonnekleppen kun je de kap openen.

Qua rijgedrag biedt de 1.8i of 1.9i motor niet veel spectaculairs, maar het onderstel is betrouwbaar, de gewichtsverdeling van 50/50 is perfect en de besturing is precies. Daardoor stuurt de de BMW Z3 roadster fijn en is zeer geschikt voor relaxte ritten, waarbij het weggedrag vergelijkbaar is met sportwagens die een zwaardere motor hebben.

In 1997 kwam er naast de roadster ook een sportieve M-versie van dit model. Deze had een krachtige 3.2 L 6-cilindermotor van 321 pk. Nog een jaar later, in 1998, kwam er naast de Z3 en Z3M roadster een BMW Z3M Coupé op de markt met de E36 M3-motor die 321 pk aan vermogen leverde.

De Z3M had extra meters in de middenconsole, een verlichte "M" pookknop, verschillende verchroomde instrumenten in de cockpit en sportstoelen behoorden tot de standaard uitrusting. Deze Z3M had grotere wielen dan de roadster en ze stonden verder uit elkaar. De spatborden waren ook agressiever dan die op de gewone Z3 waren gemonteerd. Bij deze sportieve versie waren hardtops als optie verkrijgbaar.

De M-coupé-versie van de Z3 met een verstevigde achterklep werd van 1999 tot 2002 gemaakt door BMW. De M-modellen van 1999 en 2000 waren uitgerust met de 3.2L S50B32 motor met 321 pk. De modellen uit 2001 en 2002 kregen de S54-motor van de E46 BMW M3.

Zowel de roadster als de coupé werden tot en met 2002 gemaakt, waarna BMW met de productie van deze twee modellen stopte. Ze verkochten niet zo heel goed, omdat het uiterlijk van de auto’s niet iedereen aansprak. De coupé werd zelfs “clownsschoen” genoemd, vanwege het wat bolle en lange uiterlijk van de auto wat niet iedereen kon waarderen. Toch waren er ook liefhebbers en daar kun je terecht als je een gebruikte BMW Z3M wilt kopen.

BMW Z3M coupé vs Audi TT coupé

De Audi TT coupé uit 1999 is behoorlijk gewaagd aan de BMW Z3M coupé. Beide hebben een 3.2L 6-cilinder motor, al haalt de BMW daar 321 pk uit en dat is 75 pk meer dan de 246 pk van de Audi TT. De BMW heeft een handmatige 5-versnellingsbak terwijl je in de Audi naar 6 versnellingen kunt schakelen.

De Audi TT heeft een rijkere standaarduitrusting met o.a. stabiliteitscontrole, bevestigingspunt voor kinderzitjes, mistlampen voor en climate control wat de BMW niet heeft. Die heeft dan wel weer elektrisch verstelbare stoelen, standaard lichtmetalen velgen en airco.

Motoren

De Z3M modellen gebouwd tussen 1998-2000 hadden de S50 3.2L 6-cilinder motor van 321 pk. De modellen gebouwd tussen 2001 en 2002 kregen de S54 3.2L 6-cilinder motor van 355 pk.

Uitrusting en opties

  • Airbag(s) voor-, passagier- en zij-airbag
  • Airco
  • Audio
  • Centrale deurvergrendeling
  • Cruise Control
  • Elektrische ramen
  • Elektrische stoelverstelling
  • ESP
  • Koplampsproeiersysteem.
  • Leren bekleding
  • Lichtmetalen velgen
  • Roll-bar beveiligingssysteem.
  • Softtop zwart.
  • Softtop-bediening elektrohydraulisch.
  • Stuurbekrachtiging
  • Sportpakket
  • Sportonderstel
  • Sportstoelen
  • Verwarmde voorstoelen
  • Voorbereiding CD-wisselaar I-bus.
  • Waarschuwingssignaal veiligheidsgordel

Extra opties:

  • Lichtmetalen velgen
  • Sportonderstel
  • Sportstoelen
  • Hardtop

Lekker touren met de BMW Z3M

Als je ervan houdt om lekker in een roadster of coupé te touren en daarbij af en toe graag het gaspedaal ver intrapt, dan is een gebruikte BMW Z3M een geschikte auto voor jou. Dankzij de krachtige motoren en het perfect gebalanceerde onderstel, zul je aan deze auto veel rijplezier beleven.

Beoordelingen voor BMW Z3 M

1 Beoordelingen

4,0

Meer informatie

Meer links