Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bme-z8-e52-front

BMW Z8

1 / 3
bme-z8-e52-front
bme-z8-e52-side
bme-z8-e52-back

Sterke punten

  • Krachtige motoren
  • Een echte ‘klassieke’ roadster
  • Deels met de hand gebouwd vakmanschap

Zwakke punten

  • Relatief hoog brandstofverbruik
  • Niet vaak te koop aangeboden
  • Vooral een investeringsobject geworden

BMW Z8 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW Z8, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW Z8: de moderne klassieke roadster

De BMW Z8 was het absolute topmodel van de BMW Z modellen. De BMW Z8 werd van 2000 tot en met 2003 in beperkte oplage geproduceerd, waarbij nog veel traditioneel handwerk kwam kijken. De BMW Z8 combineerde de klassieke lijnen van een roadster met moderne aandrijftechnologieën. Lees meer

Interesse in een BMW Z8

BMW Z8 occasions
BMW Z8 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Een ‘echte roadster’ volgens het klassieke concept
  • Krachtige motoren zorgen voor bijbehorende prestaties
  • Deels met de hand geproduceerd, zorgt voor extra exclusiviteit
  • Al snel uitgegroeid tot waardevolle klassieker

Technische gegevens

Motorisatie

De BMW Z8 heeft altijd een 4,9-liter V8 benzinemotor met een vermogen van 294 kW (400 pk) en een koppel van 500 Nm. Dat is dezelfde motor die ook in de toenmalige BMW M5 lag. De 100 km/u wordt in 4,7 seconden bereikt en de topsnelheid is begrensd op de voor Duitse auto’s gebruikelijke 250 km/u. De aandrijving gaat naar de achterwielen via een handgeschakelde transmissie met zes versnellingen. De keerzijde van al die topprestaties is een ook voor die tijd al hoog brandstofverbruik.

Afmetingen

De BMW Z8 is exact 4,4 meter lang, ruim 1,8 meter breed en 1,3 meter hoog. De wielbasis meet bijna 2,5 meter. De bagageruimte is met een volume van 202 liter beperkt van omvang, maar bij een auto als deze gaan sportieve prestaties ook duidelijk boven praktische eigenschappen. Twee personen vinden prima plaats op de sportieve en comfortabele stoelen.

De belangrijkste specificaties op een rij

BMW Z8
Marktintroductie 2000
Lengte x breedte x hoogte 4,40 x 1,83 x 1,32 m
Wielbasis 2,51 m
Inhoud bagageruimte 203 l
Ledig gewicht 1.590 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.900 kg
Cilinderinhoud 4.941 cm3
Vermogen 294 kW (400 pk)
Koppel 500 Nm
Topsnelheid 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,7 sec
Tankinhoud 73 l
Verbruik 14,5 l/100 km
CO₂-uitstoot 349 g/km

Varianten

In principe was de BMW Z8 slechts leverbaar in één uitvoering. Tegen het einde van de productie kwam echter ook de Alpina Z8 op de markt. Dat was een variant van BMW ‘huistuner’ Alpina, met vooral een aangepaste aandrijflijn. De Alpina Z8 had een 4,8-liter V8 met vijftrapsautomaat. Tegen het gebruikelijke in was de Alpina variant met 280 kW (381 pk) iets minder krachtig dan de originele BMW variant. Wel was het koppel met 520 Nm wat hoger en de begrenzing van de topsnelheid was voor de Alpine verlegd tot 260 km/u.

Prijzen

De BMW Z8 had in Nederland een oorspronkelijke nieuwprijs van ongeveer 175.000 euro. Met 5.703 geproduceerde exemplaren is de BMW Z8 sowieso een exclusieve auto en in Nederland kom je het model al helemaal zelden tegen. Het aanbod BMW Z8 occasions is dan ook beperkt. Als ze wel te koop worden aangeboden, moet je rekenen op flinke bedragen. De BMW Z8 wordt gezien als een waardevolle klassieker en is de afgelopen jaren een goed investeringsobject gebleken. Een BMW Z8 in goede staat ‘doet’ tegenwoordig al snel zo’n 220.000 tot 260.000 euro. Een Alpina Z8 is al helemaal zeldzaam en dat vertaalt zich in de vraagprijzen. Een bedrag van ruim boven de 350.000 euro is niet ongebruikelijk.

Design

Buitenkant

De BMW Z8 is een roadster volgens het klassieke concept: lange motorkap, inzittendencompartiment zo ver mogelijk achteraan en een kleine bagageruimte. De BMW Z8 combineert dit met stijlkenmerken van de klassieke BMW 507 uit de jaren vijftig. Daarmee haakte BMW in op de retro-vormgeving die rond de eeuwwisseling zo populair was. Toch heeft BMW het design van de BMW Z8 ook modern en tijdloos weten te houden.

Binnenkant

Het interieur van de BMW Z8 is heel atypisch voor het merk, met ook weer een nadrukkelijke retro-vormgeving. Wat direct opvalt zijn het stuurwiel met zijn drie dunne spaken en de ronde vorm van het dashboard, dat bovendien is voorzien van centraal geplaatste tellers. Afhankelijk van de uitvoering is het dashboard deels in carrosseriekleur uitgevoerd, ook dat is ongebruikelijk voor BMW. Naast gebruikelijke bekledingskleuren behoorde ook felrood tot de mogelijkheden en BMW Z8-klanten hebben daar ook opvallend vaak voor gekozen.

Veiligheid

Exclusieve auto’s zoals de BMW Z8 worden niet getest door veiligheidsorganisaties zoals de Euro NCAP. Ook zijn er geen nauw verwante modellen om zo toch een idee te krijgen van de veiligheid van de BMW Z8. Wel kan worden gekeken naar veiligheidsuitrustingen en dan zie je dat voor de hand liggende zaken als ABS en airbags aanwezig zijn, zelfs zij-airbags. Daarnaast heeft de BMW Z8 ook al traction control en ESP, een stabiliteitscontrole die helpt om de controle over de auto bij een uitwijkmanoeuvre te behouden.

Alternatieven

De BMW Z8 is een moderne, maar traditionele roadster in het hogere prijssegment. Dat is een combinatie die niet heel vaak voorkomt. Toch zijn er de nodige concurrenten voor de BMW Z8. Zo heeft Mercedes-Benz de SL-modellen. De Mercedes-Benz SL is een iconische modellijn die eveneens grote waarde hecht aan de traditionele roadster-kenmerken: een lange motorkap, naar achteren geplaatste zitpositie en korte achterzijde. Het belangrijkste verschil tussen de BMW Z8 en de Mercedes-Benz SL is dat de Mercedes een moderne vormgeving heeft, waar de BMW Z8 een retro-model is. Qua prijsniveau is de BMW Z8 tegenwoordig veel duurder dan Mercedes-Benz SL modellen van dezelfde leeftijd, aangezien de BMW Z8 een veel exclusievere auto is.

Ook de Jaguar XK Convertible is een vergelijkbaar model met kenmerken van een traditionele roadster. Bij de tweede modelgeneratie zijn in het moderne design ook wel een paar kenmerken van de klassieke Jaguar E-Type verwerkt. De eerste generatie Jaguar XK is veel ouder dan de BMW Z8, terwijl de tweede generatie XK juist nieuwer is. De BMW Z8 zit er precies tussenin. Ook in dit vergelijk geldt dat de BMW Z8 exclusiever en tegenwoordig ruimschoots duurder is.

Als leeftijd minder een rol speelt, kan ook de in 2010 geïntroduceerde Mercedes-Benz SLS AMG als concurrent voor de BMW Z8 worden gezien, in het bijzonder de SLS AMG Roadster. Net als de BMW Z8 is de Mercedes-Benz SLS AMG een moderne versie van een historisch model, met in dit geval de legendarische 300 SL als voorbeeld. Ook de SLS AMG heeft de traditionele roadster-kenmerken met een lange voorzijde en korte achterzijde.

BMW Z8

Wat kost een BMW Z8?
De BMW Z8 had in Nederland een oorspronkelijke nieuwprijs van ongeveer 175.000 euro. Als occasion wordt de BMW Z8 niet vaak aangeboden, maar als dat wel zo is moet je al gauw rekenen op bedragen van zo’n 220.000 tot 260.000 euro. Voor uitzonderlijk mooie exemplaren of de speciale Alpina-uitvoering kan de prijs nog veel verder oplopen.
Waarom is een BMW Z8 zo duur?
De BMW Z8 is een bijzonder exclusieve auto, waarvan er maar relatief weinig zijn geproduceerd. Daarnaast was de BMW Z8 vanaf het begin een bijzonder model, dat het design van historische BMW roadsters combineerde met moderne techniek. Daarmee was al bij introductie duidelijk dat de BMW Z8 een toekomstige klassieker zou worden.
Hoeveel BMW Z8 zijn er gemaakt?
In totaal zijn 5.703 exemplaren van de BMW Z8 geproduceerd. Daarnaast zijn 555 exemplaren geproduceerd van de Alpina Z8.
Hoeveel BMW Z8 zijn er in Nederland?
Op dit moment staan volgens het RDW kentekenregister 35 exemplaren van de BMW Z8 op kenteken. Vier daarvan zijn de Alpine Z8 variant.

Meer informatie

Meer links