Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-z4-m-front

BMW Z4 M

1 / 3
bmw-z4-m-front
bmw-z4-m-side
bmw-z4-m-back

Sterke punten

  • Krachtige, snel reagerende motor
  • Chassis met uitstekende wegligging
  • Zeer goede krachtige remmen

Zwakke punten

  • Duur in aanschaf en onderhoud
  • Hoog verbruik
  • Drijfstanglagerschalen

BMW Z4 M : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW Z4 M, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW Z4 M: Snelle roadster

De BMW Z4 M werd vanaf 2006 gebouwd als grotere aanvulling op de BMW Z3 die tot dan toe werd aangeboden. Ze werden gebouwd als roadster en coupé, verfijnd door BMW Motorsport en voorzien van de legendarische S50B32 sportmotor. Het is ontworpen door de Amerikaanse productontwerper Chris Bangle. Na een lange pauze is de opvolger BMW Z4 M40i sinds 2019 te koop. Lees meer

Interesse in een BMW Z4 M

BMW Z4 M occasions
BMW Z4 M nieuwe auto's
BMW Z4 M dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ideaal voor sportieve, ambitieuze rijders
  • Zeldzaamheidswaarde door beperkt aantal stuks
  • Cult, tijdloze look
  • Puur rijplezier dankzij handgeschakelde versnellingspook en motor met hoge toeren

Gegevens

Motor

De krachtbron van de eerste generatie BMW Z4 M was een lijn zes, die de fabrikant uit München al had gebruikt in de BMW M3(E46). De hoogtoerige motoren hebben een turbo. De transmissie is afkomstig van ZF en doet haar werk betrouwbaar en onopvallend. Het grote bruikbare snelheidsbereik en de korte schakelafstanden maken het de best denkbare keuze. Al bij 2.000 tpm is 80 procent van het maximumkoppel beschikbaar. Naast de versnellingspook zit een sportknop. Dit kan worden gebruikt om de servobijstand te verminderen. De motorbediening is getrimd voor een snellere motorreactie.

Het sportieve chassis van de Z4 in M-uitvoering is ongeveer een centimeter lager dan het standaard chassis. Het wielcamber wordt iets negatiever afgesteld om de hogere belastingen op te vangen.

Afmetingen

Met 285 liter is de bagageruimte van de Coupé behoorlijk groot voor een sportwagen. Dankzij de verlengde motorkap groeit de tweezits BMW Z4 M tot een totale lengte van 4,11 meter. De breedte inclusief buitenspiegels is 1,90 meter en de hoogte 1,29 meter. De lange wielbasis van 2,50 meter maakt korte sportieve overhangen mogelijk.

De volgende technische gegevens hebben betrekking op de BMW Z4 Roadster M40i.

Bouwperiode vanaf
Lengte, breedte, hoogte 4,32 m, 1,86 m, 1,30 m.
Wielbasis 2,47 m
Inhoud kofferruimte 281 l
Leeggewicht 1.540 kg
Maximaal toelaatbaar gewicht 1.860 kg
Cilinderinhoud 2.998 cm³
Koppel 500 Nm
Topsnelheid 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,5 s
Tankinhoud 52 l
Verbruik 8,0 l/100 km
CO2-uitstoot 183 g/km

Varianten

De BMW Z4 M werd gebouwd als cabriolet (roadster) en als coupé. In de M-variant zijn de voertuigen vrij zeldzaam. De cabriolet werd slechts 5.070 keer geproduceerd, van de coupé waren er 4.275 stuks. BMW produceerde 12 GT3 racewagens voor de autosport.

Prijs

Nieuw was de BMW Z4 M geen koopje. 89.450 euro werd gevraagd voor de tweezitter als coupé. Het was ongeveer 3.000 euro meer voor de Roadster. Ook voor occasions zijn de prijzen hoog. Goed onderhouden exemplaren worden zeer zelden aangeboden en kosten dan minstens 40.000 euro.

Design

Exterieur

De Z4 M verbergt zijn roadstergenen niet. De cabriokap kan elektrohydraulisch binnen 10 seconden worden neergelaten. De achterruit is gemaakt van krasbestendig mineraalglas en kan worden verwarmd. Een lange motorkap en de ver naar achteren geplaatste stoelen laten zien dat rijplezier hier voorop staat. Hetzelfde geldt voor de coupé, die niet zonder reden pronkt met het uiterlijk van een volbloed sportwagen. Perfect en niet-verblindend licht wordt geleverd door de standaard statische BI Xenon koplampen. Een tweetrapsremlicht is geïnstalleerd voor meer veiligheid. De gewenste gewichtsbesparing werd bereikt door veel aluminium carrosseriedelen te gebruiken. De motorkap, bijvoorbeeld.

In vergelijking met de gewone Z4 is de onderzijde gladder gemaakt en aerodynamisch geoptimaliseerd. Dit zorgt bovendien voor een betere koeling van de transmissie en de achteras. Compound high-performance remmen, bekend van de BMW M3 CSL, vertragen de 18-inch-lichtmetalen wielen met hun 225 banden vooraan en 255 banden achteraan. De uitlaatgassen worden via een uitlaatsysteem met vier buizen in de atmosfeer gebracht.

Interieur

In het interieur schittert de BMW met een afwerking die recht doet aan de premium status van de sportwagen. Fijnste leer, schone stiksels, hoogwaardige materialen. De sportstoelen zijn ruim bemeten, comfortabel en bieden goede zijdelingse steun. Alleen het lederen stuurwiel, dat iets te bol staat, is hooguit geschikt voor grote handen.

Airconditioning, verwarmde achterruit (ook op de Roadster), centrale vergrendeling, elektrische ramen, audiosysteem en boordcomputer behoren allemaal tot de vrij uitgebreide standaarduitrusting. Volledig lederen bekleding, hi-fi-systeem en meer zijn optioneel.

bmw-z4-m-interior

bmw-z4-m-seats

Veiligheid

De BMW Z4 werd in 2004 aan een crashtest onderworpen. Hier scoorde hij vier van de vijf sterren voor de bescherming van de inzittenden. De bescherming van voetgangers kreeg drie van de vier sterren.

De Z4 M heeft een versterkte passagierscel, voor- en zij-airbags, gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers. Het BMW telematicasysteem (BMW-Assist) dat in combinatie met de autotelefoon en het navigatiesysteem wordt aangeboden, schakelt bij een ongeval de alarmlichten en interieurverlichting in, initieert een noodoproep en brengt een spraakverbinding tot stand met de alarmcentrale. ISOFIX is beschikbaar op de passagiersstoel, de frontale airbag kan hier apart worden uitgeschakeld. De compound high-performance remmen brengen de sportwagen met behulp van het ABS-systeem ook bij hoge snelheden veilig tot stilstand. DSC (Dynamic Stability Control) en bandenspanningscontrole zijn ook aan boord.

Alternatieven

Iets kleiner, maar niet minder interessant, is de BMW Z3 M. Het aanbod van occasions is eveneens schaars en de prijzen blijven stijgen.

Uit Duitsland komen de Porsche Cayman S, Mercedes-Benz SLK en Audi TT, die ook in het hogere prijssegment zitten. Uit de Aziatische regio is de Mazda MX 5 een betaalbaar alternatief met een goede reputatie.

De huidige Toyota Supra is grotendeels ontwikkeld door BMW, op basis van de Z4, en brengt zeer vergelijkbaar rijplezier over.

FAQ

Hoeveel kost een BMW Z4 M?
Een BMW Z4 occasion M is zeldzaam op de markt. Als er aanbiedingen zijn, beginnen ze meestal niet onder de 35.000 euro.
Wanneer is de Z4 gebouwd?
Van maart 2006 tot september 2008. Sinds 2019 is er een nieuwe editie als de BMW Z4 M40i.
Hoe zwaar is de BMW Z4 M?
Afhankelijk van de uitrusting weegt de Roadster ongeveer 1.410 kilogram.
Hoeveel pk heeft een BMW Z4 M?
De Z4 M heeft 353 pk uit een 3,2-liter zescilinder-in-lijn.

Beoordelingen voor BMW Z4 M

1 Beoordelingen

5,0

Meer informatie

Meer links