Ga naar hoofdinhoud

Nieuw design – vertrouwde functionaliteiten

Ontdek nu ons nieuwe design, die we stap voor stap gaan implementeren.

Lees meer

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Lada Niva te koop: tweedehands en nieuw

Lada Niva

Kleuren

Lada Niva: voorloper van het SUV

Lada Niva is de wereldwijde benaming voor een Sport Utility Vehicle (SUV, eerder een 4x4 terreinvoertuig) dat ook wel bekend staat als: Bognor Diva (Uruguay), Lada Super 4x4 (Egypte), Lada Bushman (Australië), Lada Cossack (UK), Lada Fora, Lada Hussar (Finland), Lada Job (Italië), Lada Sport (IJsland), Lada Taiga (Duitsland) en VAZ 2121 (Rusland). Ondertussen heet het voertuig meestal Lada 4x4 (Urban/Bronto). Van de Niva worden ook pick-ups en dienstvoertuigen afgeleid. Zij worden gebouwd door VAZ Inter Service.

De auto wordt gebouwd door het Russische AvtoVAZ sinds 1977. Het is de eerste massaproductie van een terreinvoertuig met zogenaamde unibody architectuur (uit een stuk), daar waar het traditionele terreinvoertuig wordt gebouwd op het chassis van een truck (“body-on-frame”). De auto kan zo ook gezien worden als een voorloper van het moderne SUV. Niva is Russisch voor “veld”. Oorspronkelijk is de Niva dan ook bedoeld voor de moeilijker te berijden wegen van ruraal Rusland (eertijds de Sovjetunie).

De Lada Niva technisch bekeken

Zijn ontwerpers omschrijven de Lada Niva (VAZ-2121) als een Renault 5 op het chassis van een Land Rover. De ontwikkeling van het voertuig vangt aan in 1971, na het 24ste Congres van de Communistische Partij. Dan geeft de toenmalige premier van de Sovjetunie, Alexei Kosygin, VAZ en AZLK de opdracht om een voertuig te creëren voor (de inwoners van) ruraal Rusland. Typische Sovjetvoertuigen zoals de Zhiguli, de Moskvitch en de Zaporozhets vermogen niet veel op deze moeilijk te bereiken, geïsoleerde wegen. VAZ en AZLK beginnen daarom aan een concurrentiestrijd om een eerste, civiel terreinvoertuig te bouwen.

Die nieuwe auto wordt deels geïnspireerd door de IZh-14, een prototype uit 1974. Dat is het eerste niet-Fiat model van VAZ. Veel van de mechanieken komen daarbij over van vroegere Zhiguli modellen, die op hun beurt gebaseerd zijn op de Fiat 124. Nieuw zijn vooral de carrosserie, de vierwielaandrijving en de onafhankelijke voorophanging, telkens eigen ontwerpen van VAZ.

Deze eerste prototypes worden verworpen als zijnde te utilitair. Daarom wordt het voertuig nu eerst voorzien van deuren en een hard dak. Deze meer geciviliseerde versie van de Niva debuteert in 1973 en betekent al een eerste breuk met de typische terreinvoertuigen van het moment. Opvallend is daarbij dus vooral het gebruik van een “gewoon” autochassis, in dit geval dat van een klassieke hatchback. Men laat zich daarbij vooral inspireren door de VAZ-1101, een afgeleide van de Fiat 127. Voor het prototype van 1974 wordt verder ook nog gekeken naar de VAZ-2103, toentertijd het nieuwste VAZ model. De Niva gebruikt zijn motor van 1452 cc en een aantal uiterlijke kenmerken, zoals de chromen bumpers, de stoelen, het stuur, de koplampen en de achterlichten. De massaproductie vangt aan in 1975.

De eerste generatie (VAZ-2121 Niva of Lada Niva 1600) wordt geproduceerd tot in 1993. Dan verschijnt er een nieuwe, krachtigere 1.7 motor van 80 pk en met 4 cilinders.

De nieuwe generatie Lada Niva: 4x4 Urban en Bronto In 2014 verschijnt de nieuwste Lada Niva. Ondertussen heeft het voertuig wel een andere naam gekregen, Lada 4x4 Urban. In thuisland Rusland blijft de oude versie (Lada Niva 1.7i of VAZ-21214) echter wel gewoon verder rijden aan de zijde van zijn nieuwe broer.

De auto wordt hier omzeggen de moderniteit ingeloodst en lijkt nu meer op wat vandaag de dag een typisch SUV genoemd kan worden. Er zijn een nieuw masker, nieuwe zijspiegels en plastieken bumpers. De oude Soviet Voltyre VLI-5 terreinbanden worden vervagen door klassiekere (modernere) exemplaren. Achteraan verschijnt een central remlicht.

In 2017 verschijnt een tweede model van de Urban, de Lada 4x4 Bronto. Intern ziet die er gelijkaardig uit als de Urban. Zo heeft hij onder andere ook verwarmde voorstoelen, koplampen op het dak en extra mistlampen in de voorbumper. De volledig uitgeruste Bronto is momenteel de duurste Lada in het aanbod. Een lichtjes verschillende pick-up versie wordt gebouwd door VIS en heet Lada Bronto AMC.

Op 5 april 2017 wordt de 40ste verjaardag van de Lada 4x4 gevierd. Voor die gelegenheid wordt een beperkte oplage van de klassieke 4x4 uitgebracht, de Lada 4x4 40 Anniversary. Daarvan worden exact 1977 exemplaren gebouwd, ter nagedachtenis van het jaar waarin de Niva verschijnt. Het voertuig is beschikbaar vanaf juni 2017. Vanaf 2014 verdwijnt de naamplaat “Niva” van de Russische markt ten voordele van Lada 4x4. Zo wordt plaats gemaakt voor een nieuwe reeks van de Chevrolet Niva (verwacht vanaf 2015).

Lada Niva modellen en prijsklassen

De Lada Niva is een terreinvoertuig of een compact SUV. De auto verschijnt als hatchback met 3 deuren, station wagon met 5 deuren, pick-up met 2 of 4 deuren en als van. De voormotor wordt aangedreven met permanente vierwielaandrijving. De motoren zijn een 1.6 of een 1.7 I4 (benzine). De transmissie is manueel en heeft 4 of 5 snelheden.

Beoordelingen voor Lada Niva

13 Beoordelingen

3,8