Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
volkswagen-id3-front

Volkswagen ID.3

1 / 3
volkswagen-id3-front
Volkswagen ID.3
volkswagen-id3-back

Sterke punten

  • Goede actieradius
  • Veel binnenruimte
  • Iets hogere instap

Zwakke punten

  • Moeilijke bediening
  • Stevig prijskaartje
  • Traag infotainmentsysteem

Volkswagen ID.3 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen ID.3, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Volkswagen ID.3: elektrische Golf

De ID.3 was niet de eerste elektrische Volkswagen, maar hij betekende wel de start voor een elektrische familie van modellen: de ID’s. Daarin zette de ID.3 de toon met een competente elektrische aandrijflijn, een aerodynamisch design en een compleet nieuw ontworpen cabine. Lees meer.

Interesse in een Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3 occasions
Volkswagen ID.3 nieuwe auto's
Volkswagen ID.3 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Uitgebreid gamma aan elektromotoren en batterijen
  • Opvallend ruim vanbinnen
  • Actieradius tot 569 kilometer

Technische gegevens

Motorisatie

De ID.3 is het eerste model in de ID-line up van Volkswagen. De klant krijgt de keuze uit verschillende vermogens en batterijen. Het merk introduceerde de basisversie van de ID.3, de Pure, met een actieradius van 349 kilometer volgens de WLTP-meetmethode. Die haalt hij uit een accupakket van 45 kWh, dat zijn stroom stuurt naar een elektromotor met 110 kW (150 pk) op de achteras. Wil je wat meer reikwijdte, dan was er bij de introductie ook een 58 kWh-accu, goed voor 426 kilometer. Die viel te combineren met een elektromotor met 106 kW (145 pk) (Pro) of een model met 150 kW (204 pk) (Pro Performance). Tot slot was er een versie met een 77 kWh-batterij en een actieradius van 553 kilometer onder de noemer Pro S, en die werd eveneens geleverd met de elektromotor met 150 kW (204 pk). Na de facelift in 2023 viel de kleine accu – met 45 kWh capaciteit – weg en lag er achterin de ID.3 standaard een elektromotor met 204 pk. De aandrijflijn werd verbeterd, waardoor de 58 kWh-accu sinds 2023 goed is voor 435 kilometer actieradius. Met de 77 kWh-accu kom je met de vernieuwde ID.3 563 kilometer ver.

Afmetingen

De Volkswagen ID.3 kun je zien als een elektrische Golf. Zijn buitenmaten wijken ook niet zo ver daarvan af. Zo meet de ID.3 4,26 meter in de lengte, 1,81 meter in de breedte en 1,57 meter in de hoogte. Daarmee is hij dus maar een paar centimeter breder en langer dan een Volkswagen Golf met verbrandingsmotor.

Toch kan Volkswagen met trots zeggen dat de binnenruimte eerder overeenkomt met die van de veel grotere Passat. De ID.3 voelt zeer ruim aan binnenin. Hij biedt dan ook moeiteloos plaats voor vijf personen. De bagageruimte meet 385 liter, waarmee die wel maar vijf liter groter is dan de bagageruimte van een Golf en dus niet meteen Passat-waardig genoemd kan worden. Dat neemt echter niet weg dat de auto ook op dat vlak meer dan ruim genoeg is voor de dagelijkse boodschappen.

De volgende gegevens hebben betrekking op de Volkswagen ID.3 Pro van na de facelift in 2023

Volkswagen ID.3
Marktintroductie 2023
Lengte x breedte x hoogte 4,26 m x 1,81 m x 1,57 m
Wielbasis 2,77 m
Inhoud bagageruimte 385 l
Ledig gewicht 1.715 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.270 kg
Cilinderinhoud -
Vermogen 150 kW (204 pk)
Koppel 310 Nm
Topsnelheid 160 km/h
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,3 s
Tankinhoud -
Verbruik n.b.
CO₂-uitstoot -

Varianten

Het ID-feest begon allemaal met de ID.3 1st Edition. Die was er ook als 1st Plus en 1st Max. Daarna kwamen de Pure, de City, de Style, de Life, de Pro, de Business, de Tech, de Max en de Pro S. Later werden alleen de Pro-versies aangeboden. Die versies bieden niet alleen een flinke accu – 58 kWh óf 77 kWh - maar ook veel basisuitrusting zoals adaptieve cruise control, een achteruitrijcamera en een navigatiesysteem. De stalen velgen met wieldoppen geven echter al weg dat je ook hier nog heel wat opties dient bij te bestellen indien je de auto mooi wil uitrusten. Voor mooie velgen moet je minimaal de Pro Business hebben. Je kunt ook kiezen uit de Pro S en Pro S Business.

Prijzen

De prijzen voor een nieuwe Volkswagen ID.3 begonnen rond 2020 bij een krappe 37.000 euro voor de 1st, 43.000 euro voor de 1st plus en 48.380 euro voor de 1st Max. De 1st-uitvoeringen hebben alle drie de 58 kWh-accu. De versie met 77 kWh-accu kwam in 2021 op de markt, met een prijskaartje van minimaal 43.410 euro. Na de facelift in 2023 vroeg Volkswagen minimaal 38.885 euro voor een ID.3 Je krijgt dan de Pro-versie met 58 kWh-accu mee naar huis. In 2024 steeg deze prijs naar 39.990 euro voor deze instapper.

Volkswagen ID.3-occasions zijn er vanaf zo’n 20.000 euro. Je krijgt dan een 1st- of Business-uitvoering – uit de eerste productiejaren: 2020 en 2021. Vaak staat er zo’n 70.000 kilometer of meer op de klok. Voor nieuwere modellen liggen de prijzen uiteraard hoger, totdat je bijna bij de nieuwprijs uitkomt.

Design

Buitenkant

Niet alleen de aandrijflijn, maar ook het design van de ID.3 was revolutionair naar Volkswagen-maatstaven. Het anders zo modale merk kwam bij de lancering van deze elektrische auto namelijk met een volledig ander design op de proppen, niet alleen ten opzichte van de rest van zijn gamma maar ook ten opzichte van vrijwel alle andere auto’s. Zo werd het koetswerk bijna volledig gladgestreken, en heeft de auto een efficiënte druppelvorm. Het mag dus duidelijk zijn dat de ID.3 ontworpen werd in de windtunnel. Dat merk je dan ook aan zijn luchtweerstandscoëfficiënt. Die bedraagt namelijk slechts 0.267, een prima waarde voor een consumenten-auto. Na de facelift werden de motorkap en voorbumper verder gladgetrokken en verdwenen de stickers die op sommige uitvoeringen op de D-stijl zaten.

Binnenkant

Ook functionaliteit stond hoog op het lijstje in het design van de ID.3. Zo is de vorm van de auto optimaal aangepast aan het compacte formaat van de aandrijflijn, waardoor er geen ruimte verloren gaat. Dat maakt de ID.3 opmerkelijk ruim binnenin. Over de ergonomie wordt echter wel vaak geklaagd. Om kosten te drukken heeft Volkswagen zo weinig mogelijk fysieke bedieningselementen in de cabine verwerkt. Zo schuilt het grootste deel van de bediening, van de achterste zijruiten tot het audiovolume of de verlichting, in aanraakgevoelige paneeltjes of schermen. Dat betekent dat het leven met een Volkswagen ID.3 wel wat gewenning vraagt, al blijft er natuurlijk wel een rustgevend minimalistische cabine over. Ook werden er kosten bespaard door veel hard plastic te gebruiken in het interieur. Ook hier werd veel over geklaagd. Volkswagen introduceerde daarom bij de facelift een hoop nieuwe, zachte materialen in het interieur.

Veiligheid

Bij zijn lancering ging de Volkswagen ID.3 ook langs bij de Euro NCAP, de Europese instelling die zich bezighoudt met het beoordelen van nieuwe auto’s op veiligheid. Die gaven de elektrische Volkswagen de topscore van vijf op vijf sterren, met vooral goede punten op het vlak van bescherming voor kinderen achterin en actieve veiligheidssystemen. De ID.3 beschikt dan ook standaard over een geavanceerd botspreventie-systeem dat ook voetgangers en fietsers herkent, en de auto krijgt in alle gevallen een rijstrookassistent mee. Verder is er ook een centrale airbag in de cabine gemonteerd die in het geval van een zijdelingse aanrijding moet voorkomen dat beide voorste inzittenden met elkaar in aanraking komen.

Alternatieven

De markt van de elektrische auto’s groeit met de dag, dus ook de ID.3 krijgt er steeds meer concurrenten bij. Zo waren bij zijn lancering de Nissan Leaf, Hyundai Kona Electric en Kia e-Niro misschien wel de belangrijkste concurrenten, maar is daar intussen ook de Renault Mégane E-Tech Electric, MG4, Opel Astra Electric, Peugeot e-308 en BYD Atto 3 bijgekomen. De Cupra Born is gebaseerd op de ID.3, maar biedt meer sportiviteit en stijl.

FAQ

Wat kost een Volkswagen ID.3?
De laatste nieuwprijs in 2024 was minimaal 39.990 euro. Als occasion is de Volkswagen ID.3 te vinden vanaf zo’n 20.000 euro.
Hoeveel pk heeft de Volkswagen ID.3?
De elektromotoren zijn goed voor 145, 150 en 204 pk.
Waar werd de Volkswagen Fox gemaakt?
De productie van de elektrische auto vind plaats in de Volkswagen-fabriek in Zwickau.
Wat is de actieradius van de Volkswagen ID.3?
De ID.3 haalt op papier op een enkele acculading minimaal 349 kilometer (45 kWh-accu) en maximaal 563 kilometer (77 kWh-accu na facelift)