Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
fiat-banner-l-01.jpg

Fiat cabrio

Fiat cabrio

Fiat heeft een rijke traditie met cabrio’s, maar tegenwoordig heeft het merk alleen de 500C (sinds 2010) en de volledig elektrisch aangedreven 500e Cabrio (sinds 2020) in het gamma. Op AutoScout24 vind je echter nog veel meer Fiats met een opvouwbaar dak.

Highlights van de cabrio’s van Fiat

  • Relatief betaalbare cabriolets
  • Meestal fraaie vormgeving
  • Fiat 500e Cabrio vanaf 2020 volledig elektrisch
  • Fiat 124 Spider kloon van Mazda MX-5 met Fiat-motor

Welke cabriolets van Fiat zijn leverbaar?

Fiat heeft tal van cabrio’s op de markt gebracht. Van vrij recente datum is de Fiat 124 Spider (2016-2019). De 500C heeft wel een te openen dak, maar eigenlijk is het niet écht een cabriolet. Oudere modellen zijn de elegante Barchetta (1995-2005), de grappige Punto Cabrio (1994-2000) en de Ritmo Cabrio (1981-1988). De Fiat X1/9 is een schoonheid uit de jaren zeventig (1972-1989) en dan zijn er nog klassiekers als de Fiat 850 (Sport) Spider, de Fiat 124 (Sport) Spider en de 1200/1500 Spiders.

Modellen en uitvoeringen Fiat cabrio

Fiat 500C en 500e Cabrio

De Fiat 500 heeft een stijlvol retrodesign en ook de 500C is in alle opzichten een modernere, grotere en praktische uitvoering van de klassieke 500 met opvouwbaar dak. De Fiat 500e, die sinds 2020 op de markt is, is behalve volledig elektrisch aangedreven ook weer wat groter en moderner dan de 500 vanaf 2010.

De 500C is er in veel vrolijke uitvoeringen en met diverse motorvarianten: de viercilinder 1.2 heeft een vermogen van 51 kW (69 pk); de tweecilinder Twinair heeft met een cilinderinhoud van 964 cm3 een vermogen van 44 of 48 kW (60 of 65 pk) en als Twinair Turbo met 875 cm3 zelfs 59 of 63 kW (80 of 85 pk). Alleen in 2010 is er ook een versie met 1,4-litermotor met 74 kW (100 pk) en van 2013 tot 2015 zelfs een 1,3-liter diesel met 70 kW (95 pk).

In 2015 verschijnt de tweede generatie van de 500 en de 500C. De Twinair 60 met 44 kW (60 pk) blijft tot 2018 in het gamma, de Twinair Turbo 80 en 85 een jaar of twee, drie langer. Van 2016 tot in 2018 is er zelfs een Twinair Turbo 105 met 77 kW (105 pk). De 1.2-litermotor blijft ook leverbaar, maar vanaf 2020 neemt de 1.0 Hybrid met 51 kW (70 pk) het motorengamma over.

Inmiddels verschijnt in 2020 de volledig elektrische 500e Cabrio met 70 kW (95 pk) en met 24 kWh accu voor een actieradius van 190 kilometer. De versie met 42 kWh accu heeft een vermogen van 87 kW (118 pk) en een actieradius van 300 kilometer.

Fiat 124 Spider

In 2016 lanceert Fiat de 124 Spider. Die is gebaseerd op de Mazda MX-5, maar Fiat levert de auto wel met eigen motoren. De typenaam verwijst naar de klassieke 124 Spider (1966-1985). Zoals de naam aangeeft, is dit geen echte cabriolet. Het is een roadster, want de 124 Spider is een tweepersoons sportauto; de carrosserie van een échte cabriolet is volgens puristen een vierzits sedan met een vouwdak.

Er zijn drie versies van de achterwielaangedreven Fiat 124 Spider. In 2016 verschijnt de Fiat 124 Spider Multiair met 1,4-liter turbo 16-kleppen benzinemotor met 103 kW (140 pk). Deze variant is er ook in de wat luxere Lusso-uitvoering. In 2017 verschijnt de Lusso met sequentiële automatische zestrapstransmissie.

Fiat Barchetta

Fiat introduceert de opvallend vormgegeven Barchetta – ‘bootje’ in 1995 en neemt deze betaalbare roadster in 2005 weer uit productie. De compacte Barchetta is slechts 3,90 meter lang en 1,64 meter breed en wordt aangedreven door een zuinige 1,8-liter benzinemotor met een vermogen van 96 kW (131 pk). Vooral in exemplaren van vóór 2000 klinkt de motor bij hogere snelheid onaangenaam en kan de startmotor soms problemen geven.
In 2003 verschijnt de verbeterde versie van de Barchetta. Die is te herkennen aan de gewijzigde voorbumper. Er zijn drie uitvoeringen, alle met dezelfde 1,8-liter benzinemotor.
De softtop van de Barchetta sluit niet altijd helemaal goed af, maar gelukkig zijn er ook hardtops geleverd, die vooral in de winter van pas komen. En voor alle Barchetta’s geldt dat het plaatwerk vrij dun en dus kwetsbaar is.

Overige Fiat cabrio’s

De overige cabriolets van Fiat zijn al minstens veertig jaar oud en inmiddels dun gezaaid. De échte cabrio’s zijn de compacte Punto Cabrio en Ritmo Cabrio – die zijn rechtstreeks afgeleid van de Punto en de Ritmo en zijn dus vierpersoonsauto’s met een opvouwbare kap.

Bijzonder en echt voor de klassiekerliefhebbers is de pijlvormige Fiat X1/9, die als Fiat (1972-1981) en als Bertone (1982-1989) is verschenen. Dan zijn er nog de ultieme klassiekers als de Fiat 850 (Sport) Spider, de Fiat 124 (Sport) Spider, de 1200/1500 en de Topolino.

Hoeveel kost een cabrio van Fiat?

Nieuwprijzen

De Fiat 500C met verbrandingsmotor verkeert in zijn laatste levensfase en wordt opgevolgd door de 500e Cabrio. De hybride 500C kost minimaal zo’n 21.000 euro en de volledig elektrische 500e Cabrio kost minimaal zo’n 33.000 euro.

  • Fiat 500C (2010-heden) nieuwprijs nu € 20.990
  • 500e Cabrio (2020-heden) nieuwprijs nu € 32.990
  • Fiat 124 Spider (2016-2019) nieuw vanaf € 35.165
  • Fiat Barchetta (1995-2005) nieuw vanaf € 27.875
  • Fiat Punto Cabrio (1994-2000) nieuw vanaf € 17.675

Prijzen voor occasions

Als je het hebt over klassieke cabriolets van Fiat, dan is het moeilijk om globaal te bepalen wat een goede prijs is. Auto’s van veertig jaar en ouder zijn qua waarde over hun dieptepunt heen, want waarschijnlijk is er veel tijd, geld en liefde geïnvesteerd om ze in stand te houden. Dan spreek je niet meer over occasions, maar van fraai gerestaureerde klassiekers. En daar betaal je voor.

De Fiat 500C is al sinds 2010 op de markt en de oudste occasions worden op AutoScout24.nl aangeboden voor prijzen vanaf rond de 5.000 euro. Exemplaren van de tweede generatie, dus vanaf 2015, beginnen rond de 8.000 euro. Een volledig elektrische 500e Cabrio kost minimaal 27.000 euro.

FAQ

Waarom zijn deze Fiats niet allemaal echte cabrio’s?
Een echte cabriolet is direct van een sedan afgeleid, meestal met twee portieren én een achterbank. De opvouwbare cabriokap vervangt het volledige stalen dak; er blijft dus geen stalen dakconstructie staan. De 500C heeft wel een stoffen vouwkap, maar de rand van het dak blijft staan. Voor dergelijke auto’s is in Frankrijk de naam ‘decapotable’ of ‘decouvrable’ bedacht, maar in Nederland zeggen we toch ‘cabriolet’. De modellen die Fiat meestal Spider noemt, zijn tweezits sportauto’s die misschien wel technisch, maar niet voor wat betreft de carrosserie, van een sedan zijn afgeleid. Gewoonlijk wordt dat soort auto’s ‘roadster’ genoemd. De Fiat X1/9 is dus géén cabriolet maar ook geen roadster. Deze tweezits sportauto is voorzien van een uitneembaar dakpaneel en de achterruit met rolbeugel blijft staan. Zulke auto’s worden ‘targa’ genoemd, naar Porsche, het merk dat deze cabrioletvorm introduceerde en zijn naam gaf.
Wat zijn de verschillen tussen de Fiat 500C en Fiat 500e Cabrio?
De Fiat 500e is de nieuwe generatie van de 500 en dat geldt ook voor de Cabrio. De 500e Cabrio is volledig elektrisch aangedreven en dat is het grote verschil, afgezien van het feit de 500e en 500e Cabrio geheel nieuwe versies van de 500 zijn. Het design is moderner en de 500e en 500e Cabrio zijn ietsje groter dan de 500 en 500C van de afgelopen jaren.
Zijn de cabrio’s van Fiat betrouwbaar?
In het verleden had Fiat geen al te beste reputatie als het gaat om betrouwbaarheid en roestbestendigheid. Maar zeker de modellen van na de eeuwwisseling zijn gewoon betrouwbaar, al zijn ze wel vrij onderhoudsgevoelig. Let bij Fiat cabrio’s op de staat van de cabriokap en controleer of er geen vocht in het interieur is binnengedrongen en roest of schimmel heeft veroorzaakt.