Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
citroen-berlingo-iii-k9-overview

Citroën Berlingo III

1 / 4
citroen-berlingo-iii-k9-overview
citroen-berlingo-iii-k9-front
citroen-berlingo-iii-k9-side
citroen-berlingo-iii-k9-back

Sterke punten

  • Praktisch ruimtewonder
  • Frisse styling
  • Rijdt als een auto, niet als een busje

Zwakke punten

  • Interieur schuwt plastic niet
  • Prijs ë-Berlingo
  • Sinds 2022 enkel elektrisch

Citroen Berlingo : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Citroen Berlingo, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Citroën Berlingo III: de ultra-praktische mpv

In 1996 creëerde Citroën op haar eigen houtje het segment van de Ludospace: een omgebouwd busje naar personenwagen. De in 2018 gelanceerde derde generatie Citroën Berlingo houdt vast aan die fundamenten maar staat sterker dan ooit, met een ongezien rijcomfort, riante interieurdimensies en interessante motoren. Wie heeft tenslotte een crossover nodig? Lees meer

Interesse in een Citroën Berlingo III

Citroën Berlingo III occasions
Citroën Berlingo III nieuwe auto's
Citroën Berlingo III dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Er bestaat op onze aardbol niets praktischer dan een ludospace. De binnenruimte is riant voor de maximaal zeven inzittenden en de kofferbak biedt comfort met zijn handige klep en lage laaddrempel.
  • ook al reden de eerste generaties nog wat archaïsch, dan zet de derde generatie Berlingo een serieuze stap voorwaarts op vlak van rijcomfort en isolatie. Dit is al lang geen busje op wielen meer. Wel gewoon een uit de kluiten gewassen personenauto.
  • Schuifdeuren blijven een geniale feature op een auto als je kids hebt.
  • Citroën’s frisse styling met airbumps werkt ook op dit busje. Waardoor je moeilijk kan zeggen dat de Berlingo er saai uit ziet.

Alle belangrijke gegevens over de Citroën Berlingo III

Motoren

Bij zijn lancering in 2018 pronkt de derde generatie Berlingo met een degelijk, maar relatief beperkt, motorenpalet. Zo was er een diesel en benzine en kwam er in 2021 een elektrische versie van de Berlingo bij die in 2022 de verbrandingsmotoren op pensioen stuurde.

Aan de benzinekant gebruikt de Berlingo de overbekende 1.2-liter driecilinder turbobenzine van het Franse merk. Die is 110 of 130 pk sterk en beschikt standaard over een handgeschakelde zesbak. Optioneel kan je de 1.2 PureTech uitrusten met een 8-trapsautomaat (EAT8).

Dieselrijders kunnen zich vinden bij een 1.5-liter viercilinder turbodiesel met 110 of 130 pk. Die gaat door het leven als 1.5 BlueHDI en kan optioneel verkregen worden met de 8-trapsautomaat (EAT8).

Sinds 2021 is er ook een elektrische versie van de Berlingo. Die gaat door het leven als ë-Berlingo en maakt gebruik van een 136 pk sterke elektromotor op de vooras. Onder de carrosserie verstoppen de Fransen dan weer een accu van 50 kWh. Goed voor een theoretische range van 285 km. Laden kan aan 11 kW AC en 101 kW DC.

Afmetingen

Productie Sinds 1996
Lengte, breedte, hoogte 4.4 m, 1.8 m, 1.8 m
Wielbasis 2.8 m
Inhoud bagageruimte 597 l
Ledig gewicht 1.366 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.050 kg
Cilinderinhoud 1.199 cm³
Maximaal koppel 205 Nm
Topsnelheid 175 km/h
Acceleratie 0-100 km/h in s 11,5 s
Tankinhoud 60 l
Verbruik 5,4 l
CO2-uitstoot 154 g/km

Uitvoeringen

In de recentste uitvoering van de Citroën Berlingo focust het Franse automerk zich voornamelijk op drie modellen: Live, Feel en Shine. De Live is het basisniveau met centrale vergrendeling, automatische verlichting en cruise control met snelheidsbegrenzer. De Feel borduurt hierop voort en vergroot het rijcomfort door standaard regen en lichtsensoren, mistlampen en parkeersensoren aan de achterkant toe te voegen. De Shine doet hier nog een schepje bovenop door climate control, 3 aparte stoelen op de tweede rij met het Magic Flat-systeem, waardoor de bagageruimte kan worden gemaximaliseerd, en elektrisch inklapbare buitenspiegels aan te brengen.

Omdat Citroën de optielijst relatief goedkoop houdt, zijn Berlingo’s vaak à la carte samengesteld. Daardoor kan een Live beter uitgerust zijn dan een Feel. Zoek je dus occasion van de Berlingo, dan moet je vooral focussen op de opties die je zoekt in je volgende auto (denk: Apple CarPlay, zeven zitplaatsen, afzonderlijk openende achterruit head-up display, etc.).

Nieuw- en occasionprijzen

In 2020 kende de Berlingo III met een benzinemotor een consumentenprijs van 29.370 euro (PureTech 110 S&S). De prijs voor de Berlingo XL diesel-variant lag hierin wat hoger, rond de 39.470 euro (BlueHDI 130 S&S XL). De elektrische ë-Berlingo die in 2021 werd geïntroduceerd en in 2022 de énige motorkeuze voor de Berlingo werd heeft een basisprijs van 37.895 euro.

Op de markt van occasions start de derde generatie Berlingo rond de 20.000 euro. Daarbij is er geen noemenswaardig verschil tussen benzine- of dieselvarianten. Specifiek op zoek naar een Berlingo XL? Dan starten de prijzen aan 26.000 euro.

Design-highlights en interieur (binnenkant & buitenkant)

Deze derde generatie van de Berlingo krijgt Citroën’s nieuwe designtaal die voor het eerst werd getoond op de C4 Cactus. Daardoor frivole accenten, airbumps en zachte lijnen. Het interieur is echter de grootste blikvanger. Niet enkel omdat het nog praktischer is als voordien maar ook hypermoderne snufjes introduceert zoals een head-updisplay.

Buitenkant

Zag je in 2018 een nieuwe Citroën op de straat rond rijden, dan was de kans groot dat die een “airbump” op de flank had, een soort van plastic bubbel om de carrosserie te beschermen. Een designfeature die natuurlijk niet kon ontbreken op de hagelnieuwe Berlingo. Al bleef de airbump subtiel onderaan de flank. Desalniettemin kan je gerust stellen dat de Berlingo III er alles aan doet om zijn busjes-imago van zich af te werpen. Met kleurrijke accenten op de carrosserie en een zwierig lijnenspel.

Binnenkant

Binnenin de Citroën Berlingo valt natuurlijk meteen één ding op: de overvloed aan ruimte! Toch zullen de meest veeleisende klanten andere zaken opvallen. Zoals de fraaie duotone stoeltjes, de (optionele) head-up display en zaken zoals Apple Carplay. De Berlingo is geen rudimentair busje voor personen. Helemaal leuk wordt het met de Modutop: een panoramisch glazen dak met centraal opbergvak en extra zwevende opbergruimtes bovenaan de koffer. Niet enkel mooi qua design maar ook goed voor 186 liter aan extra opbergruimte!

citroen-berlingo-iii-k9-interior citroen-berlingo-iii-k9-seats

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut in 2018 scoorde de Citroën Berlingo III vier van de vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests. Hoewel gebaseerd op een bestelbusje kan de Berlingo beschikken over zowat alle courante veiligheidsitems zoals een rijstrookassistent, noodrem, adaptieve cruisecontrol, 360°-camera en zo voort.

Alternatieven

Hoewel de derde generatie Citroën Berlingo een ruim aanbod aan alternatieven kent, is het verhaal net iets complexer. Zo werden rivalen Peugeot Rifter (voordien Partner), Opel Combo Life en Toyota ProAce Life Verso samen met de Berlingo ontwikkeld. Waardoor ze schermen met exact dezelfde motoren, uitrusting, dimensies en interieurruimte. Renault heeft haar eigen alternatief in de vorm van de Kangoo dat dan weer door Mercedes wordt gebruikt voor de T-Klasse. Tenslotte biedt Ford nog de Tourneo Connect en Volkswagen de Caddy aan.

Beoordelingen voor Citroen Berlingo

99 Beoordelingen

4,4