Audi R8 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Audi R8, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Audi R8 GT
Alle artikelen
Review: zo verpest Mercedes het feestje van de plug-in hybride Audi A8 60 TFSI e
Audi RS 5 Competition Plus test (2023): hoe een saaie sportwagen transformeerde in een pretpakket
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Alternatieve modellen
De Audi R8 werd in de manufactuur van dochteronderneming quattro in Neckarsulm gemonteerd en bereikte al snel verkoopaantallen die het voor de hand liggend maakten om de serie verder uit te breiden. Naar het voorbeeld van Audi-dochter Lamborghini, die naast hun coupé Lamborghini Gallardo een cabriolet en een versie in lichte bouwwijze in de collectie plaatsten, gingen de ingenieurs verder met de ontwikkeling van middenmotor modellen. Eind 2010 verscheen de open variant Audi R8 Spyder. Kort daarvoor was er al een lichtere en beter presterende variant van de coupé ontwikkeld die als Audi R8 GT aangeboden werd. Een bijzonderheid bij de Audi R8 GT: de coupé zou in een gelimiteerde oplage van slechts iets meer dan 300 exemplaren gebouwd worden.
De V10-motor van de Audi R8 GT heeft een prestatievermogen van 560 pk
Het belangrijkste onderdeel van de Audi R8 GT was zijn tiencilinder middenmotor. Deze werd reeds in 2009 naast de V8-motoren als topmotor in de collectie opgenomen en kon zowel voor de coupé alsook voor de Audi R8 Spyder besteld worden. Terwijl de Audi R8 modellen met de V10-motor een prestatievermogen van 386 kW (525 pk) hadden, verbeterden de ingenieurs het prestatieverhogen van de motor nogmaals voor de Audi R8 GT. De op performance gerichte coupé kreeg daarmee een prestatievermogen van 412 kW (560 pk). Daarmee bereikte de Audi R8 GT een maximumsnelheid van 320 kilometer per uur. De coupé accelereerde binnen 3,6 seconden van nul naar honderd. Dat was 0,3 seconden sneller dan de gewone V10-coupé.
Racetechniek voor de Audi R8 GT
De Audi R8 GT had zijn performance echter niet alleen maar aan zijn V10-motor met verbeterd prestatievermogen te danken. Ook de technieken die uit de racesport over werden genomen zoals de dry-sump smering van de motor en het hoge toerental concept zorgden voor de racekwaliteiten van de coupé. Een ander belangrijk verschil ten opzichte van de gewone modellen uit de serie was dat de Audi R8 GT zo’n 100 kg lichter was. Hij had een gewicht van slechts 1,6 ton. Dit lagere gewicht werd bereikt door meer gebruik te maken van aluminium en koolstofvezel versterkt kunststof.