Ga naar hoofdinhoud

BMW 130 te koop: tweedehands en nieuw

BMW 130

BMW 130

BMW 130i - de sportieve rijdersauto uit de 1 serie

Zoek je een gebruikte auto die sportief en snel is met de perfecte rijtechniek van BMW? Dan is een gebruikte BMW 130i een prima keuze. Deze auto uit de 1 serie van BMW heeft alles in huis om een sportieve rijder tevreden te stellen. Naast het uiterlijk biedt deze BMW een prima rijstabiliteit en de balans waar BMW zo bekend om staat. De krachtige 6-cilindermotor zorgt voor grote prestaties, ook als je de auto gewoon gebruikt om naar je werk te gaan. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Het slanke model van de BMW 130i

In 2005 werd de BMW 130i geïntroduceerd als onderdeel van de BMW 1 serie, die bestaat uit compacte auto’s voor de middenklasse. De hele 1 serie wordt gemaakt in de Duitse BMW-fabrieken in Leipzig of Regensburg. In de 1-serie vinden we de kleinste en goedkoopste BMW’s uit het aanbod van BMW.

De 1 serie was bedoeld als opvolger van de BMW 3-serie Compact en moest concurreren met de Alfa Romeo 147 en de Audi A3. De BMW 130i deelt daarom het chassis met de 3-serie en is verder voorzien van achterwielaandrijving en een langsgeplaatste motor die voorin de auto zit. De BMW 130i weegt 1350 kg en heeft een topsnelheid van 250 km/u.

De 5-deurs hatchback BMW 130i Introduction werd tussen 2005 en 2006 uitgebracht als limited edition. Deze was voorzien van o.a. 17 inch lichtmetalen BMW wielen met V-spaak, exclusieve metallic lak, runflat banden, verlichte deurgrepen, parkeersensoren en ronde mistlampen. Het interieur was o.a. voorzien van elektrisch verwarmbare sportstoelen, leren bekleding, airco, navigatiesysteem, regensensoren, antiverblindingssysteem en nog veel meer.

Daarnaast was er ook de “gewone” BMW 130i High Executive die qua uiterlijk erg aan de 3-serie doet denken. Het exterieur is sober, maar wel met de typische BMW -stijl die je verwacht bij dit merk. Dit model is tot 2012 gemaakt en nu nog verkrijgbaar als gebruikte BMW 130i. Het is een van de laatste BMW-modellen met een atmosferische 6-cilindermotor. De oorspronkelijke verkoopprijs was circa € 45.000.

De eerste BMW in het C-segment

De 130i moest zich als eerste BMW in het C-segment o.a. staande houden tussen de Golf en de Audi A3. De BMW 130i was verkrijgbaar als een 3-deurs hatchback en als 5-deurs hatchback. Het model kreeg een facelift in 2007 en in dat jaar zijn er best wel wat wijzigingen doorgevoerd. Zo kregen de achterlichten een iets ander design, werd het interieur opgefrist werd de demping wat minder stug afgesteld. Omdat de regels ontrent CO2-uitstoot wijzigden, werd er in 2009 nog een hele kleine aanpassing aan de 6-cilinder motor gedaan. Het vermogen nam daardoor iets af van 265 pk naar 258 pk. Na 2011 werd de BMW M135i de opvolger van de 130i.

Kijken we naar vergelijkbare modellen van andere autofabrikanten, dan is de VW Golf R32 een logische auto om deze 130i mee te vergelijken.

BMW 130 i vs Golf R32

Als we beginnen met het vermogen en de bijbehorende cijfers dan zie je goed hoe de BMW 130i en de Golf R32 zeer dicht bij elkaar liggen. De BMW heeft 265 pk, terwijl de Golf er 250 heeft. De 130i accelereert van 0 naar 100 km/u in 6.3 seconden en de Golf heeft daar maar iets langer voor nodig, namelijk 6,6 seconden. Beide modellen hebben een topsnelheid van 250 km/u.

De Golf heeft een V6-motor van 250 pk en de BMW heeft ook een 6-cilinder maar dan een atmosferische motor. De BMW heeft het lange dak, de kleine cabine en de in de lengterichting gemonteerde 6-cilinder. Dit is ruimtebesparend en bovendien heeft deze auto de ideale gewichtsverdeling van 52 tot 48 procent.

De Golf ziet er behoorlijk stoer uit met de 18-inch wielen, de enorme grille en de dubbele uitlaatpijpen. Hier staat de V6-motor in de dwarsrichting gemonteerd, met een wat andere balans (60:40). De auto heeft hierdoor echter wel meer binnenruimte.

Het interieur van de R32 is met zorg ontworpen en het vakmanschap schijnt erin door. De BMW imponeert hier ook, met glimmende metalen sierlijsten, ronde instrumenten met blauwe wijzers en metalen pedalen met een zeker aanvoelend voetpedaal. Dit zorgt voor een praktische uitstraling.

Qua rijgedrag is de Golf R32 overduidelijk de winnaar. Uit rijtesten blijkt dat de Golf tijdens de slalom, gewoon rijden of bij uitwijken steeds de snelste is, ondanks de 139 kilo aan extra gewicht wat de Golf heeft in vergelijking met de BMW. De achterkant van de BMW heeft door de achterwielaandrijving nog wel eens de neiging tot wegglijden als er met hoge snelheid door de bochten wordt gereden.

De interactie tussen de bestuurder en de pedalen en bedieningsknoppen verloopt bij beide auto’s behoorlijk soepel. Of het nu gaat om sturen, koppelen of remmen, bij beide auto’s gaat het prima.

Met zijn klasse motor loopt de BMW nog steeds voorop: de 3-liter heeft het magnesium carter en de krukaslagers die zijn samengevoegd ter versteviging (Bedplate) De auto heeft ook een volledig variabele kleptiming (Valvetronic) die zowel de slag als de openingstijden van de kleppen regelt. Dit wordt ook nog eens gecombineerd met de continu variabele nokkenasverstelling (Vanos).

De 3.2-liter V6 van de Golf R32 heeft ook verstelbare nokkenassen, maar is niet zo levendig en behendig. Toch blijft het de snelste auto van deze twee. .

De Golf heeft een betere grip, een meedogenloze tractie en stillere bediening. De BMW lijkt wat wendbaarder en doet bijna nerveus aan. De besturing van de BMW reageert sneller, vooral op slechte oppervlakken, wat soms een lichte rusteloosheid veroorzaakt. In snelle, korte bochten duwt de auto ook wat over de voorwielen, terwijl de VW weer sneller accelereert zodra dat kan.

De lijnmotor van de BMW 130i

De BMW 130i werd geleverd met een 3.0 zescilinder lijnmotor van 265 pk (na 2009 werd dat 258 pk). Deze motor is standaard niet voorzien van een turbo en heeft een cilinderinhoud van 2996 cc. De topsnelheid ligt rond de 250 km/u en de auto rijdt in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/u.

Uitrusting en opties

De standaarduitrusting van de 130i bestaat uit het volgende:

  • ABS
  • Automatische airco
  • Autotelefoonvoorbereiding
  • Band.sp.contr.syst.
  • Bestuurdersairbag
  • Binnensp. aut. dimmend
  • Boordcomputer
  • Buitensp. elektr. verst.
  • Buitensp. in carr. kleur
  • Bumpers in carr. kleur
  • C.deurv.+a.b.+startblokk.
  • Cruise control
  • Elektrische ramen achter
  • Elektrische ramen voor
  • ESP
  • Hoofd airbag(s) a.
  • Hoofd airbag(s) v.
  • Lederen bekleding
  • Lichtmetalen velgen 17”
  • Metaalkleur
  • Middenarmsteun voor
  • Mistlampen voor
  • Navigatie full map
  • Parkeersensor achter
  • Passagiersairbag
  • Radio CD speler
  • Regensensor
  • Startblokkering
  • Stoel best. hoogte verst.
  • Stuurbekrachtiging
  • Verstelbare stuurkolom
  • Verwarmde voorstoelen
  • Zij airbag(s) v.

Opties voor de BMW 130i:

  • Alarm klasse 3
  • Alarm klasse 4
  • Alarm klasse 5
  • Buitensp. elekt. inklapbaar
  • CD-wisselaar
  • Elektr.glaz.sch./kant.dak
  • Lichtmetalen velgen 18”
  • Var. stuuroverbrenging
  • Xenon kopl. +reiniging

Voor liefhebbers van een sportieve rijstijl

Liefhebbers van sportieve auto’s met een perfect rijgedrag zullen heel enthousiast worden van deze BMW. Een gezinsauto is het niet echt, maar het is toch een hele behoorlijke 2-zitter en als het moet, kan er toch iemand achterin meegenieten. Een gebruikte BMW 130i is prima geschikt voor woon-werkverkeer of als auto voor weekendtrips.

Beoordelingen voor BMW 130

3 Beoordelingen

4,8