Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Hero-BMW-M140i-1

BMW M140i

1 / 4
Hero-BMW-M140i-1
BMW-M140i-front
BMW-M140i-back
BMW-M140i-side

Sterke punten

  • Unieke zes-in-lijn
  • Achterwiel of 4WD
  • Dynamisch rijgedrag

Zwakke punten

  • Hogere kosten dan bij viercilinder
  • Hoog verbruik voor een compacte auto
  • Eerder GT dan track wagen

BMW 140 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 140, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW M140i: Bijzonder model uit de 1-Serie

In 2015 introduceerde BMW een facelift van de 1-Serie. Voor de sportieveling luidde dat ook de start van de ondertussen mythische M140i, de meest sportieve 1-Serie variant die BMW ooit op de markt bracht. Het model werd tot 2019 geproduceerd. Lees meer

Interesse in een BMW M140i

BMW M140i occasions
BMW M140i nieuwe auto's
BMW M140i dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Nu al uitgegroeid tot klassieker met een rotsvaste reputatie
  • Als occasion waardevast dankzij voortdurende interesse van BMW fans
  • Combinatie van rijgedrag en snelheid ongeëvenaard in een hatchback

Belangrijke gegevens

Motoren

BMW introduceerde bij de facelift van de 1-Serie deze M140i-variant als opvolger van de M135i. Hoewel beide varianten op papier gelijkaardige specificaties lijken te hebben, kreeg de M140i een gloednieuwe motor. Die B58 wordt een stuk betrouwbaarder en aanpasbaarder geacht dan de N55 uit de M135i.

De nieuwe 3-liter zes-in-lijn turbo benzine stuurt in de M140i 340 pk en 500 Nm koppel naar de wielen. Daarbij is er keuze tussen een handgeschakelde zesbak of een automaat met acht trappen. De versie met automaat kan je desgewenst uitrusten met BMW’s xDrive-vierwielaandrijving.

Het motorblok is voorzien van Valvetronic (variabele kleptiming) waarbij de kleplichthoogte variabel is gemaakt. Daardoor ondervindt de motor minder weerstand als de kleppen geopend moeten worden en wordt de gasklep overbodig. Lucht kan vrijer de motor instromen wat zorgt voor een betere verbranding.

BMW past in deze auto ook de dubbele VANOS (variabele nokkenasbediening) toe met twee nokkenassen. Als er op lage toerentallen wordt gereden, dan gaan de inlaatkleppen laat open, waardoor de stationaire loop verbetert. In het middelste toerengebied worden de kleppen vroeg geopend en dat zorgt voor een hoger koppel en een interne uitlaatgasrecirculatie, waardoor verbruik en emissies dalen. Bij veel toeren worden de kleppen weer laat geopend om het volledige vermogen op te kunnen bouwen.

Als injectiesysteem wordt High Precision Injection gebruikt en dankzij de TwinScroll turbocompressor levert de motor die honderden pk’s. Van 0 naar 100 km/u doet deze auto in slechts 4,6 seconden, de maximumsnelheid is begrensd op 250 km/u.

Afmetingen

De M140i was beschikbaar als drie- en vijfdeurs hatchback. De driedeurs kende een lengte, breedte en hoogte van 4.324 mm bij 1.765 mm bij 1.411 mm op een wielbasis van 2.690 mm. Het gewicht van de driedeurs is 1.445 kg en heeft een maximaal laadvermogen van 590 kg.

De afmetingen van de vijfdeurs zijn nagenoeg identiek. Ook de vijfdeurs kent namelijk een lengte, breedte en hoogte van 4.324 mm bij 1.765 mm bij 1.411 mm, op dezelfde wielbasis van 2.690 mm. Het gewicht van het model is 1450 kg, het laadvermogen is hetzelfde als in de driedeurs, 590 kg.

Uitvoeringen

De M140i versie van de 1-serie werd in 2015 geïntroduceerd (in Nederland was het model vanaf 2016 op de markt) en geproduceerd tot 2019. Dit geeft de krachtige hatchback een exclusief tintje. Qua varianten is het gamma overzichtelijk, mede door de korte productieperiode. Zoals hierboven beschreven is de M140i beschikbaar als driedeurs- en als vijfdeurs hatchback. In beide maten werd de auto als M140i en als M140i xDrive geleverd. Het verschil is hierbij de aandrijving, de xDrive heeft namelijk vierwielaandrijving, terwijl de standaard versie van de M140i via de achterwielen wordt aangedreven.

Qua uitrusting werd het model standaard geleverd met een riante lijn aan toevoegingen, opties bestonden er op het gebied van bijvoorbeeld lederen bekleding, verwarmde zitplaatsen en keyless entry.

Prijzen

Bij zijn introductie kreeg de M140i een catalogusprijs van 63.000 euro. Hoewel de standaarduitrusting opvallend uitgebreid was, voorzag BMW nog een riante optielijst. In 2019 ging de M140i uit productie.

Ben je op zoek naar ongelooflijk veel performance voor een betaalbare prijs, dan is de BMW M140i op de occasionmarkt eigenlijk een perfecte optie. Occasionprijzen beginnen bij 28.000 euro en voor extreem goed uitgeruste exemplaren in nieuwstaat ben je 40.000 euro kwijt. Qua prijs-kwaliteit verhouding is de M140i echt onfeilbaar.

Design

Exterieur

Aan de buitenkant ziet de M140i er heel sportief uit met aan de voorkant de opvallende dubbele niervormige grille en de grote luchtinlaten die nodig zijn om de krachtige motor van voldoende lucht te kunnen voorzien. De koplampen zijn laag geplaatst, wat het sportieve karakter nog beter uit laat komen. Standaard is de auto voorzien van een dynamische look en zeer goede wegligging. Aan de achterkant heeft deze BMW fraai gevormde wielkasten, de typische L-vormige LED-achterlichten en een opvallende bumper waarin twee einddempers verborgen zitten.

Interieur

Aan de binnenkant vind je een BMW-waardig interieur terug. Net zoals in de andere 1-Serie modellen combineert de M140i mooie materialen met een gevoel voor design. Er is genoeg digitalisatie aangebracht, zonder dat dit de overhand neemt. Een boardcomputer en bluetooth zijn aanwezig. Verder valt een lederen stuur op, de comfortabele sportstoelen zijn van hoog niveau en in hoogte verstelbaar, en ook het stuur zelf is in hoogte en diepte verstelbaar. Het draadloos opladen van smartphones is niet mogelijk, daarin laat de M140i misschien toch een beetje zien leeftijd zijn.

BMW-M140i-interior

Veiligheid

Bij de EuroNCAP botsproef haalde het model 5 sterren. Verschillende veiligheids- en rijhulp toepassingen zijn standaard aanwezig in de M140i, waaronder ABS, remassistent, tractiecontrole, hill-assist en stabiliteitsregeling. Uiteraard zijn er voor-, achter- en zij-airbags aanwezig, zowel voor de bestuurder als voor de passagiers. De M140i is met andere woorden een erg veilige auto te noemen. Verkeersbordenherkenning is optioneel ook mogelijk, tegen meerprijs. Informeer dus of je een occasion te pakken hebt die deze optie heeft, als je waarde hecht aan deze vorm van rijassistentie.

Alternatieven

Kijken we puur naar de motor, dan kent de M140i eigenlijk geen alternatieven. Want geen enkele andere constructeur durfde het aan om een zes-in-lijn voorin zijn hatchback te plaatsen. De gangbare concurrenten van de M140i zijn al met al de Audi RS3 met vijfcilinder en de Mercedes-AMG A45 met viercilinder. Vergeet echter niet dat die concurrenten het standaard met vierwielaandrijving doen terwijl de M140i zowel te verkrijgen is met vierwiel- als met klassieke achterwielaandrijving.

Meer informatie

Meer links