Audi A3 e-tron te koop: tweedehands en nieuw

Audi A3 e-tron

Audi A3 e-tron

Tweedehands Audi A3 e-tron: de elektrische Audi

De Aud iA3 e-tron is een onderdeel van de Audi e-tron familie. Dat is een serie van elektrische en hybride (concept-)auto's. De reeks wordt geproduceerd door de Duitse luxebouwer Audi sinds 2009. De A3 is de eerste plug-in hybride van de familie, voorgesteld in 2012. Hij heet voluit Audi A3 Sportback e-tron. In augustus 2014 verschijnt het productiemodel op de Europese markt. Amerika en Australië volgen in 2015. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Carrosserie

Kleuren

Tweedehands Audi A3 e-tron: de elektrische Audi

De eerste conceptauto van de e-tron reeks wordt getoond in 2009 op de Internationale Motor Show van Duitsland, in Frankfurt. Het is een tweezitter die lijkt op de Audi R8, maar dan iets kleiner. Het voertuig heeft 4 UQM Technologies-motoren aangedreven door 4 wielen. Samen produceren ze 230 kW en 309 pk. De acceleratie van 0 naar 100 km/u verloopt in slechts 4,8 seconden. De lithium-ionbatterij weegt 470 kg en bevindt zich voor de achteras. Ze heeft een bereik van ongeveer 248 km en kan opgeladen worden in 6 tot 8 uur via een simpel stopcontact. De auto heeft ceramische remschijven en maakt gebruik van regeneratief remmen. In 2010 denkt men er even aan om een beperkte reeks productiemodellen te bouwen. De R8 is ook kort te zien in de film Iron Man 3 (2013). Na de ontwikkeling van 10 prototypes wordt de producties uiteindelijk toch geannuleerd in mei 2013. Het elektrisch bereik is te beperkt en de ontwikkeling van de batterijtechnologie duurt langer dan verwacht. Toch wordt in maart 2014 vooralsnog besloten dat de R8 e-tron op speciale aanvraag kan worden geproduceerd. Het bereik bedraagt ondertussen zo'n 450 km.

E-tron Detroit

Een tweede e-tron wordt getoond in 2010 op de Noord-Amerikaanse Internationale Auto Show van Detroit. Deze auto heeft 2 elektrische motoren aangedreven door de achterwielen. Ze produceren samen 150 kW en 201 pk. De lithium-ionbatterij bevindt zich achter de passagiers en voor de achteras. Er is verder onder andere een volledig automatisch systeem voor lichtassistentie, een Audi Space Frame met deuren en een dak gemaakt uit plastiek versterkt met vezels. De acceleratie van 0 naar 100 km/u verloopt in 5,9 seconden. Ondertussen bouwt men aan een productiemodel van deze e-tron. Het platform maakt gebruik van een middenmotor en draagt de codenaam 9X1. Het wordt gedeeld met de bouwers Porsche en Volkswagen.

Audi A1 e-tron

Voor de Audi A3 verschijnt er eerst nog een e-tron variant van de Audi A1. Deze conceptauto wordt gepresenteerd in 2010, op de Motor Show van Genève. Het wordt uiteindelijk een serie van plug-in hybrides bekrachtigd door een elektrische motor van UQM met een standaardoutput van 45 kW en een top-output van 75 kW. Verder wordt nog een Wankelmotor van 254 cc gebruikt om een generator te bekrachtigen die het bereik van het voertuig verlengt.

E-tron Spyder

Nog in 2010 verschijnt een Spyder-variant op de Motor Show van Parijs. Deze tweezitter is een plug-in hybride met een 3.0 twin-turbo TDI V6 van 221 kW, aangedreven via de achterwielen. Daarnaast worden 2 elektrische motors gebruikt met een gezamenlijke output van 64 kW en aangedreven via de voorwielen. De acceleratie van 0 naar 100 km/u verloopt in 4,4 seconden. In januari 2011 verschijnt een soortgelijke, felrode variant op de Las Vegas Consumer Electronics Show.

Audi A3 e-tron EV

De eerste A3 e-tron Audi is een zogenaamd Elektrisch Voertuig (EV) en een afgeleide van het standaard A3 productiemodel. De e-tron wordt bekrachtigd door een elektrische motor onder de motorkap. Hij stuurt de kracht van de batterijpakken naar de voorwielen. De lithium-ionbatterijen zijn gemonteerd in het midden en achteraan de auto. Elk pak heeft een output van 26,5 kWh en een maximaal bereik van ongeveer 150 km. De topsnelheid is beperkt tot 143 km/u. Halfweg 2012 bestaat er een kleine vloot van 17 A3 e-trons. Zij worden ingezet in een intern testprogramma in Amerika.

Audi A3 e-tron plug-in hybride

In juni 2012 wordt de productie bevestigd van een plug-in hybride versie van de A3. De conceptauto wordt gepresenteerd op de Motor Show van Genève in 2013. De krachttrein wordt gedeeld met de Volkswagen Golf GTE, ook een plug-in hybride. De softwaresystemen van beide auto’s zijn wel verschillend. In mei 2013 besluit Audi enkel deze versie van de e-tron te produceren. Het resultaat is de Audi A3 Sportback e-tron. In deze auto heeft elk batterijpak een output van 8,8 kWh en een bereik van 50 km. In het totaal heeft het voertuig zo een bereik van 940 km. De topsnelheid bedraagt 220 km/u en de acceleratie van 0 naar 100 km/u verloopt in 7,6 seconden. Gemiddeld wordt ongeveer 1,25 liter brandstof per kilometer verbruikt. De CO2-uitstoot is beperkt tot 35 g/km.

In september 2013 start de Duitse verkoop. De Australische en Noord-Amerikaanse verkoop start begin 2015. Daarvoor nog, in augustus 2014, is de auto ook al beschikbaar via 410 Europese dealers. De eerste 227 voertuigen worden uiteindelijk geregistreerd in Duitsland in augustus 2014. Volgens JATO Dynamics werden er tegen september 2014 in het totaal wereldwijd 415 e-trons geregistreerd. Daarvan rijden er 250 in Duitsland. Tot slot wordt ondertussen gebouwd aan een tweede en een derde e-tron productiemodel. De aanvang van de werken wordt verwacht in 2018. De nieuwe e-trons worden een Sport Utility Vehicle (SUV) met een bereik van ongeveer 375 km en een A9 sedan met een batterij van 95 kWh.

Beoordelingen voor Audi A3 e-tron

719 Beoordelingen

4,7