BMW HP2 motoren te koop: tweedehands en nieuw

BMW HP2

BMW HP2 Sport - een boxer die enthousiast maakt

Bij het horen van de naam BMW met betrekking tot motoren klakken veel bikers en liefhebbers van tweewielersport met hun tong. Maar net zo veel mensen betreurden het dat de fabrikant met de introductie van haar K-serie de zo geliefde boxermotor aan de kant wilde zetten. De aanhangers van de krachtige boxermotor met zijn onmiskenbare geluid konden echter rustig ademhalen. De boxermotor verdween niet voorgoed, hij werd alleen herzien en verbeterd.

Al met de bouw van de R 1200 S behaalde BMW een groot succes met een motorfiets uit de supersportmotor categorie. Voor dit model werd een tweecilinder viertaktmotor gebruikt, een boxermotor met vierkleppen techniek. Deze motor deed de term ‘supersporter’ van de tot 2008 geproduceerde motorfiets eer aan. Dat het echter nog een tikkeltje beter kan bewees BMW met de bouw van de HP2 Sport. Dit officiële opvolgermodel van de R 1200 S kreeg een paar zeer fijne maar effectieve aanpassingen, die de bestuurder nog meer het gevoel van een supersporter geven.

De techniek van de BMW HP2 Sport

Ook de HP2 Sport is uitgerust met een tweecilinder viertaktmotor (een boxermotor) met vierkleppen techniek. In tegenstelling tot het voorgaande model beschikt deze echter over twee bovenliggende nokkenassen, twee per cilinderkop (DOHC). Hierbij wordt een uiterst ongebruikelijke techniek gebruikt: elke afzonderlijke nokkenas stuurt een eigen inlaat- en uitlaatventiel aan. De motor van de HP2 Sport heeft een prestatievermogen van 98 kW en 133 pk. Het enige wat daarover te zeggen valt is: niet slecht voor een boxermotor, toch? Vroeger werden motorfans alleen enthousiast van het krachtige geluid van een boxermotor, maar tegenwoordig ook nog van het prestatievermogen.

Highlights van de BMW HP2 Sport

Om het prestatievermogen van de HP2 Sport op straat goed tot z’n recht te laten komen, werd deze motor in z’n geheel in lichte bouwwijze vervaardigd. Zo heeft dit BMW-model in rijklare toestand– volgetankt dus – een gewicht van slechts 206 kg. Dit extreem lage gewicht voor een motor van het merk BMW wordt ook veroorzaakt door het feit dat deze superbike geen afzonderlijk achterframe heeft. De achterkant is namelijk een zelfdragende eenheid van carbon. Maar niet alleen het prestatievermogen van de BMW HP2 Sport maakt indruk, de motor heeft de bestuurder ook iets te bieden op het gebied van veiligheid. Zo kan de supersportmotor uit Beieren uitgerust worden met het door BMW ontwikkelde ABS-systeem voor motoren, dat ook uit te schakelen is. Bij de voorwielophanging zorgt de gepatenteerde BMW Telelever voor het goede weggedrag en bij de achterwielophanging is dat een met BMW monovering uitgeruste monoshock uit aluminiumgietwerk. De modelserie van de HP2 omvat ook nog de versies Enduro en Megamoto, waarbij alle modellen één ding gemeen hebben: HP staat voor High Performance en dat maken alle drie de versies waar.