Peugeot Metropolis motoren te koop: tweedehands en nieuw

Peugeot Metropolis

De Peugeot op drie wielen voor rijbewijs B

De Peugeot Metropolis kwam in het laatste kwartaal van 2013 op de Nederlandse markt. Deze tweedehands motor past volledig in de trend van motorfietsen op drie wielen die door het Italiaanse Piaggio al in 2006 in gang werd gezet. Zowel op het gebied van technologie als van design is de Peugeot Metropolis een stuk verder dan de modellen die Piaggio maakt.De motorfiets werd door Peugeot ontwikkeld uit een samenwerking tussen de auto-ontwerpers en de ontwikkelaars van motorfietsen van het merk. Een belangrijk verschil met de driewieler van Piaggio is bijvoorbeeld de geheel platte vloerplaat. Dit geeft meer ruimte aan de benen en heeft een veel comfortabeler zitpositie als resultaat. Ook het meedragen van boodschappen of andere bagage tussen de voeten is hierdoor veel gemakkelijker. Ook zit het rempedaal dat op deze motorfiets verplicht is veel minder in de weg. Dit rempedaal is verplicht omdat een motorfiets op 3 wielen als de Peugeot Metropolis met een rijbewijs B mag worden bereden. Wél geldt daarbij als voorwaarde dat dit rijbewijs voor 19 januari 2013 werd behaald. Werd pas na die datum rijexamen gedaan, dan moet de berijder beschikken over een rijbewijs A2. Wordt naar de uitrusting en vormgeving van de motorfiets gekeken, dan zijn de overeenkomsten met de autotechniek van Peugeot onmiskenbaar aanwezig. Zo is deze motorfiets van Peugeot uitgerust met een elektrische parkeerrem op het stuur. Dit is dezelfde parkeerrem die Peugeot ook in zijn auto's inbouwt. Daarnaast beschikt de Metropolis over een bergruimte met achterklep, waarin een extra helm of andere spullen heel handig kunnen worden meegenomen.

Aantrekkelijke uitstraling

De uitstraling van de Peugeot Metropolis is vlot en compact. De zithouding voor de berijder is zeer comfortabel en dit straalt het geheel ook zeker uit. Peugeot liet in 2008 al blijken welke kant het met haar motorfietsen uit wilde gaan. De fabrikant presenteerde toen als prototype de HYmotion3 aan het publiek. Dit prototype beschikte over dubbele voorwielen en was bovendien voorzien van een dak. Bij het uiteindelijke ontwerp van de Peugeot Metropolis heeft de fabrikant dit dak weggelaten. Ook werd een compleet andere motor in het uiteindelijke model ingebouwd. In vergelijking met zijn grote concurrent Piaggio MP3 valt vooral het futuristische karakter van deze Peugeot motorfiets op. Dit speelt hem zeker in de kijker bij veel stedelingen die graag in de spits beschikken over eigen flexibel vervoer. De Peugeot zit vol met prachtige details en beschikt over een zadel waarin alcantara inzetstukken zijn verwerkt. De aantrekkelijke uitstraling wordt versterkt door fraai gelakte kunststof delen.

Motorisering, rijgedrag en maten

Om snelheid te maken op een zuinige manier moet vooral de motorisering van het model goed op orde zijn. Peugeot heeft hier absoluut haar best op gedaan en een grote stap gezet ten opzichte van het oorspronkelijke prototype uit 2008. Beschikte dat model nog over een hybride motor van 125 cc, de huidige Peugeot Metropolis beschikt over een 4-takt motorblok van 399 cc. De eenclindermotor is vloeistofgekoeld, boring x slag zijn 84 x 72 mm, de motor heeft een SOHC klepaandrijving met 4 kleppen per cilinder en een elektrische starter met digitale ontsteking. Het vermogen van de motor komt uit op 37,2 pk bij 7.250 toeren per minuut, terwijl een koppel beschikbaar is van 38,1 Nm bij 5.500 toeren per minuut. Zelf schakelen is op de Peugeot Metropolis niet nodig. De motorfiets beschikt over een traploze automaat van het type CVT. De ophanging van de twee voorwielen werd door Peugeot zelf ontwikkeld. Deze verschilt daarom in hoge mate van die bij Piaggio. Bij deze Italiaanse concurrent worden de voorwielen elk door een eigen demper gedempt. Peugeot concentreerde de demping bij haar Metropolis door te kiezen voor één hydraulische schokdemper die beide wielen tegelijk dempt. Hiertoe worden twee aparte wielassen gebruikt. Ook het verdere rijgedrag van deze tweedehands motor werd door Peugeot goed beveiligd. Zo werden de wielen gekoppeld aan het zogenaamde Synchro Braking Concept (SBC) van Peugeot, dat onafhankelijk remmen met (en laten slippen van) het achterwiel onmogelijk maakt. Net als bij de Piaggio blijft deze Peugeot voor het stoplicht automatisch rechtop staan, zodat op groen gewacht kan worden met de voeten binnenboord. De totale lengte van de motorfiets bedraagt 2.152 mm en in de breedte meet hij 775 mm. De zadelhoogte is 780 mm en in de tank past 13,5 liter brandstof.